IT-arkitektur – leveransemodell

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Gjennomgang ved sigmund jensen, skanska
Advertisements

Billett- og SIS-systemet Marit Rosenvinge Einar Foss Bilag til Materiellbeskrivelsen.
Sidespor din personlige forteller på toget • Vi kommer fra prosjektet Kultur- og naturreise et tverrfaglig innovasjonsprosjekt med Kartverket, Kulturrådet,
FEIDE,  autorisasjon og informasjonstilgang Seniorrådgiver IKT-arkitektur Carl-Fredrik Sørensen Bruk av en tjenesteorientert arkitektur for å etablere.
Presentasjon av tjenesten
Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.
Prosjektgjennomføring
Utplasseringsrapport
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
IS/IT arkitekturer vs. forretningsarkitekturer
Digital samhandling i KO
POLICYDOKUMENT – TRAFIKKSIKKERHET
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Lag og foreninger Dynamisk nettløsning og kalendermodul for foreninger i Steinkjer Kommune, utviklet med PHP og MySQL. Hovedprosjekt HiST våren av.
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
”Virksomhetsportaler og rollestyrte arbeidsflater”
Sanntids informasjonssystemer for kollektivtrafikken i Tromsø
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Innledning om HTML IT20 oktober Bakgrunn Konseptet WWW ble født i 1983 i CERN, Geneve Opphavsmann: Tim Berners-Lee, MIT Spre informasjon uavhengig.
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
TAPAS Presentasjon TTM47AC Hva er TAPAS?  Telematics Architecture for Plug and play Systems  Et forskningsprosjekt ved institutt for Telematikk,
Prosjektoppgave Modelldrevet utvikling og brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Marie S. Fuglesang NTNU, høsten 2004.
Digital samhandling i KO
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Bilfinger Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Utvikling og utnyttelse av virksomheters kunnskap DND Meetup, 11. sept Frank Lillehagen.
Presentasjons oversikt:
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Intranettsider for ”Data Management Service Team” Oddny Klungtveit Anne-Solfrid Walløe.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Hva er gevinsten av dette?
P11 – PRESENCE MANAGMENT IN TELECOM. P11 – Presence managment in telecom Prosjektet er blitt gjort av: Sondre Husby Rostad Pål Eilertsen Prosjektet er.
Mobilitet Frank-Stener Andersen Business Development Manager
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport.
Delanbud 1: Klienter, skjermer, videokonferanseutstyr Anskaffelsen omfatter et bredt produktspekter, og tilbyder skal kunne tilby produkter i alle følgende.
DIALOGKONFERANSEN TIL RUTER Olav Madland, Acando 1.
Brukerveiledning HentMeg. Last ned app HentMEG er tilgjengelig i App Store og Google Play.
Selvkjørende minibusser Oslo
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 20. september 2016
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
1900: Spådom om år 2000.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
DriveNow Company Profile
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
Systemtest av elektriske busser i Oslo sentrum Presentasjon på dialogkonferanse Unibuss.
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Produktnavn.
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
USITs Målbilde og prioriteringer
Status fellesanskaffelse av trygghetsskapende teknologi
Standardisering av IT-virksomheten
Utskrift av presentasjonen:

IT-arkitektur – leveransemodell Dialogkonferanse Minibusser Asker/Bærum 2018 Brynjar Gevelt, Leder Arkitektur, Ruter #

Konsept og bakgrunn (1) Ruter jobber for å: I større grad tilby helhetlig og integrerte transportløsninger «fra- dør-til-dør» Buss, tog, trikk, metro, båt, minibusser/taxier, delebiler, sykler etc. For å sikre dette så vil alle kjøretøy knyttes sammen og opereres via en og samme digitale plattform Minibusser i Asker/Bærum ses på i denne kontekst. Et sentralt element i dette er konseptet «BaaS» (Bus-as-a- service)

Konsept Buss systemer Integrator system Båt systemer PTA Trikk Stoppskilt Integrator system PTA Smart phones Båt systemer Web applikasjoner Trikk systemer Monitorer/ displayer Metro systemer

Distribuert arkitekturmodell Hovedaspekter ved dette: Endret ansvarsfordeling mellom Oppdragsgiver og Operatør Oppdragsgiver går vekk fra krav til utstyr og over til krav til funksjonalitet (datautveksling) Operatør får ansvar for anskaffelse, drift og vedlikehold av IT/kommunikasjonsutstyr om bord

Nærmere beskrivelse av konseptet Konseptet BaaS: en tjenesteplattform som består av systemer om bord i kjøretøyene som har tette integrasjoner med systemer i back-end Oppdragsgiver vil i større grad spesifisere funksjonelle krav til leveransen og er i hovedsak ansvarlig for bestille/koordinere enkeltturer planleggingen av rutetilbudet informasjonstjenestene til passasjerer om bord/holdplasser Operatør må levere alle andre tjenester som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget

www.itxpt.org (medlemmer p.t.) Hele verdikjeden er representert Flere kommer til - månedlig

BaaS – Bus as a Service Basert på ITxPT spesifikasjonene Operatøren har alt operasjonelt, teknisk og forvaltningsmessig ansvar for hele sin disponerte flåte, arkitekturen og systemene om bord samt all kommunikasjon til og fra kjøretøyene Oppdragsgiver vil stille krav til tjenestekvalitet og -tilgjengelighet tilgang på data fra operatør grensesnitt mot operatørens tjenesteplattform for å kunne utvikle og levere kundespesifikke tjenester

Buss arkitektur basert på ITxPT spesifikasjoner (Standard rutebusser) Oversikt over modulene og komponentene i ombordarkitekturen

Komponenter relevant for Minibusser DPI (Dynamic Passenger Information) – Destinasjon i front GPS (Geoposisjon) – Sender posisjon til Oppdragsgiver VCG (Vehicel Communication Gateway) MADT (Multi Application Display Terminal) - Billettsalg

Dynamisk passasjer informasjon Dynamisk posisjon Billettinformasjon Dynamisk passasjer informasjon Dynamisk posisjon Billettinformasjon Dynamisk passasjer informasjon Dynamisk posisjon Billettinformasjon

Tjenesteleveranser OPERATØR Kjøretøyets posisjon Utvendige skjermer OPPDRAGSGIVER Rute/Passasjerinformasjon

Ruters krav til posisjonsdata Når buss ankommer startpunkt/henteplass Når passasjer er om bord/avgang Når bussen kjører (hvert 2. sekund i produksjon) Når buss ankommer endepunkt Når buss reiser fra endepunkt

webMDT