Bedre gjennomføring i matematikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Studieforberedende utdanningsprogram
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Kunnskapsløftet Matematikk i videregående skole
Veiledningsverktøy og tiltak
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
MatematikkStudio. Matematikk-Studio Matematikkglede Kreativt miljø IKKE primært for svake elver Ansatt egne elever Tirsdag og torsdag kl
Kunnskapsskolen i buskerud
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK Kunnskapsløftet og matematikkfaget. Gjeldende regler: -Alle må ha matematikk i minimum 2 år -P og T kurs (Praktisk og Teoretisk) -Helt ulike.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Språk og språklig fordypning
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Lysåpning og senteravstand
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FORELDREMØTE 10. TRINN Smiodden skole 13. januar 2015
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Lindhøy Skole Tjøme Matematikk i L97 Matematikk Matematikk er vitenskap, kunst, håndverk, språk og verktøy Arbeidet med matematikk i grunnskolen skal.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Språkfag ved Hommelvik ungdomsskole 2. fremmedspråk: Spansk, fransk, tysk på nivå 1. Engelsk fordypning Norsk fordypning Valgskjema leveres innen tirsdag.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
FORELDREMØTE 10. TRINN 6. september 2016 Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
Kunnskapsløftet – «Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse» NIFU 26/2012, Østlandssamarbeidet Jan-Helge Atterås.
Velkommen til orienteringsmøte om fagvalg – Vg2 ST I kveld skal du få innsyn i ◦ Hvilke fag vi tilbyr ◦ Regler for valg.
Idrettsfag Musikk, dans, drama. VALG AV MATEMATIKKVARIANT  matematikk 1T  matematikk 1P.
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Norsk skole.
Kompetanse for manfgfold
1.mars 2018 Videregående skole.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
«Utviklende læring i matematikk»
Utdanningsvalg 10.klasse
Kort presentasjon av prosjektet
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
INFORMASJON 10 KLASSE INNSØKING TIL VGS.
Rådgiver Marianne Stray Aas
Bedre gjennomføring i matematikk
4 forskjellige måter å løse 2-grad likning
Velkommen til Riska ungdomsskole
Svein-Åge Losnegard Rådgiver
Velkommen til Riska ungdomsskole
Impulskonferansen 2015 Innspill Haldor Hove
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Informasjon om fagvalg ST vg1
Velkommen til Engebråten skole
Edvard Munch videregående skole
Fremmedspråk og matematikk
Fagvalg Musikk, dans, drama EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Studiespesialisering
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Informasjon om fagvalg til Vg2
Bedre gjennomføring i matematikk
Engebråtenmodellen.
Agenda for nettverkssamling
Utskrift av presentasjonen:

Bedre gjennomføring i matematikk Kongsgård Skolesenter, 10. november 2017

Fra videregående skoles ståsted Trine Einerkjær Harbo Lektor i realfag Fagutvikler i matematikk på KKG Representant for fagforum i matematikk i Vest-Agder

Matematikkfaget på VGS STUDIEFORBEREDENDE VG 1 VG 2 VG 3 1T R1 R2 S1 S2 1P 2P YRKESFAG VG 1 PÅBYGG VG 3 1P-Y 2P-Y 1T-Y 2T-Y

1T Elevene er motiverte, interesserte og har god karakter fra ungdomsskolen. For at elevene skal få til 1T bra er det viktig at de behersker algebra godt og jobber jevnt. Elevene må ha forståelse for matematikken bak operasjonene, eks: løse likninger. - Ikke pugging av formler eller algoritmer! Verktøy: Geogebra

1P Elevene er noe motiverte, ikke så interesserte og kan ha veldig varierende karakter fra ungdomsskolen. Pensum i 1P går gjennom mange forskjellige temaer. Verktøy: Excel og Geogebra.

1P-Y Elevene går i mindre klasser og har varierende men ofte veldig liten grad av interesse og motivasjon. De er også ofte veldig svake. Pensumet i faget holder et lavere nivå enn 10. klasse. Verktøy: Excel

Svake elever trenger: Sunn fornuft og logikk. Tallforståelse. Sjekke svaret. Enheter for lengde og mengde. Ikke å gjøre flest mulig oppgaver men å sitte og jobbe noen minutter hver uke. Struktur. Ikke flere formler de må pugge. Metoder for å tolke tekstoppgaver.