Sak 6 Felles datakatalog

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Advertisements

K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Bygg for fremtiden –
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
«Orden i eget hus» - informasjonsforvaltning
Digital agenda for offentlig forvaltning
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
Økt digitalisering og krav til regelverksarbeid
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
SAK 5: Informasjonsforvaltning og felles datakatalog Digital agenda slår fast at nå er det «kun en gang» som gjelder! - Da trenger vi felles informasjonsforvaltning.
Direktoratet for forvaltning og IKT
Skatemøte Difi/prosjektledelsen v/ Vidar Holmane
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Digital agenda for Norge Meld. St. 27 (2015–2016)
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Digital postkasse Offentlige tjenester på nett
Difis tverrgående digitaliseringsstrategi
Informasjonsforvaltning - et felles nasjonalt løft
Faglig arena Arkivverket
“Datakatalogprosjektet i SKATE”
Oversikt over data og begreper i lovgivningen som forutsetning for digitalisering – Partnerforum David Norheim Fagdirektør Brønnøysundregistrene.
25. desember 2018.
Trine Melheim, juridisk seksjon
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
– nærmere målet om kun én gang
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Utskrift av presentasjonen:

Sak 6 Felles datakatalog Altinn Samarbeidsgruppemøte 11. mai 2017 Felles nasjonal datakatalog – et steg mot «once only» Claire Czternasty Hembre David Skogan

Offentlige myndigheter spør ikke unødvendig Du skal ikke søke om noe du har rett til Gi og få informasjon digitalt Raskt svar når det ikke trengs skjønn Enkelt å få vite hvem som vet Visjonen vår Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Rammeverk for informasjonsforvaltning Digital agenda for Norge «Offentlige virksomheter skal dele og gjenbruke informasjon som brukeren allerede har gitt» Målbilde og strategier «felleskomponenten og –løsningene legger til rette for å utløse de muligheter og besparelser som ligger i økt deling av informasjon mellom offentlige myndigheter» SKATE Styring og Koordinering Av Tjenester i E-forvaltning Digitaliseringsrundskrivet «Offentlige virksomheter må prioritere utveksling av informasjon som andre virksomheter har krav på» Gjenbruk er hovedregel Informasjon er gjort tilgjengelig Felles datakatalog med begreper Stortingsmelding Digital Agenda og Digitaliseringsrundskrivet. En del viktige marsjordre fra Regjeringen. Digitalt førstevalg styrkes. Stortinget behandlet denne i høst - svært enige og positive spesielt til gjenbruk. Etterlyser mer om robotisering og kognitiv utvikling. Vi skal ikke spørre unødvendig Vi skal ikke behøve å spørre om brukeren har rett Vi skal få informasjon digitalt Raskt svar når det ikke trengs skjønn Også vite hvem som vet I dette er det innbakt et prinsipp – Kun én gang – EU: Once only. – Premisser og føringer for hvordan man tenker. Gjøre det på en smart måte og mer målrettet. Tjenestekjeder = brukerreiser = tverrsektorielle tjenester… - skal gi et eksempel «Orden i eget hus» Rammeverk for informasjonsforvaltning

Brukerreiser - start ny bedrift/restaurant

Etablereren må fylle inn 26 skjema I løpet av etableringsprosessen og første driftssyklus kan etablererne risikere å fylle ut opptil 26 skjema. Av disse kan opptil: 11 være «fysiske» skjema (åtte statlige, tre kommunale) 15 elektroniske skjema (elleve statlige, to kommunale og to private) (Antall, samt fordeling mellom fysiske og elektroniske varierer mellom kommunene) Til tross for at etablereren i enkelte tilfeller kan fylle ut alle skjema elektronisk, er det veldig få opplysninger som hentes inn automatisk Mye informasjon samles inn, men blir ikke brukt (f.eks. Serveringskapasitet, Salgsareal, Åpningstider, Uteserveringstider) i det aktuelle steget. Skjema – ikke tjeneste Departementene skal innen utgangen av 2017 kartlegge potensialet for digitalisering av tjenester og arbeidsprosesser, og utarbeide planer for hvordan alle egnede tjenester skal gjøres digitalt tilgjengelig. Digitaliseringsrundskrivet 25/11-2016

Brudd på “Once Only” prinsippet – Topp 10 Informasjon Antall registreringer Personnavn 14 Virksomhetsnavn 11 E-post Mobiltelefonnummer 10 Personadresse 9 Virksomhetsadresse Kontaktperson Gårdsnummer Bruksnummer Org.nr 6 Fødselsnummer Virksomheten skal gjenbruke informasjon, i stedet for å spørre brukerne på nytt om forhold de allerede har opplyst. Digitaliseringsrundskrivet 25/11/2016

Andre trenger opplysninger Felles datakatalog Andre trenger opplysninger Vi vet hvor vi finner datasett Vi vet hva opplysningene betyr Vi vet hvilken kvalitet de har Vi vet til hvilket formål de kan brukes Vi vet hvordan vi skal få tilgang til dem Vi kan lett ta de i bruk De er tilgjengeliggjort i sanntid Vi kjenner til bruken Vi forenkler for å oppnå gjenbruk Vi sanerer de som ikke skal brukes Datakatalog Holder oversikt over hvor grunndata finnes Begrepskatalog Holder oversikt over fortolkninger Hjemmelskatalog Holder oversikt over hjemmel og formål Once only Holder oversikt over hvordan data brukes Beste praksis tilgjengeliggjøring 2017 2018 2019 API-katalog Beskriver grensesnitt til grunndataene Modellkatalog Beskriver strukturen på grunndataene

Grunndata fra privat sektor (postnummer, …) Datahierarki – det viktigste (for tverrsektorielle tjenester) på toppen Grunndata fra felleskomponentene (f.eks. Det sentrale folkeregisteret (DSF), Enhetsregisteret (ER), Matrikkelen, Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR)) Grunndata avgjørende for prosesser andre steder enn der de er skapt (f.eks. inntekt, arbeidsforhold, utdanning,…), sentrale kodelister Grunndata fra privat sektor (postnummer, …) Øvrige grunndata - Data som kun brukes internt i en etat - Grunnlagsdata - data som inngår i et beslutningsgrunnlag - Statistikk - Ustrukturerte data etc. Samfunnsnytte Rekkefølge Hvor vi jobber frem .- innføringsteam

Virkninger ”felles dataoversikt” Tjenesteutvikling Automatisering Innovasjon Forenkling Raskere utvikling av tverr-sektorielle offentlige tjenester 1 $ Reduserte kostnader i tjenesteutviklingen 2 $ Økt evne til automatisering 6 Økt viderebruk av data (næringsutvikling på åpne data) 3 $ Forbedret ivaretagelse av personvern og annen sikret informasjon 8 Økt kvalitet på datautveksling 5 Forbedret regelverksutvikling 7 Tidsbesparelser med økt samtykke- basert deling (nærings-utvikling på øvrige data) 4 $ 9 Sikring av samfunns-informasjon Høyere internasjonal rangering 12 Kostnad for den enkelte virksomhet for å holde oversikt over egne data 11 Forutsetning for «Kun én gang» 10 Bruk av felles datakatalog i PLANLEGGING av tjenesteutvikling Tjenesteeiere/BR Næringsliv/Innbygger

http://portal-fdk.tt1.brreg.no/

Spørsmål?