Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon Sterk vekst og kostnadspress Styreleder Erik Gjellestad Økonomisjef Lars H Enger Konserndirektør Tom Egil Klausen
Hovedpunkter 3Q06: Sterk vekst fortsetter, skuffende resultat Hovedpunkter 3Q06: Sterk vekst fortsetter, skuffende resultat. Nordic Lunch solgt til meget god pris Inntektsvekst som forutsatt Inntekter 3Q for continued operations ble NOK 210,9m (176,6m) Inntektene pr 3Q ble NOK 628,0m for continued operations (542,3m). Skuffende resultat Driftsresultat i 3Q06: NOK 0,1m (-0,1m) Kostnadspress største bidragsyter til skuffende resultat. Salg Nordic Lunch gir 107 millioner i likviditetseffekt Resultateffekt på ca 70m i morselskapet i 4Q Cardinal Foods Stort potensiale
Meieri – fortsatt vekst, men nullresultat Økt kapasitet inkorporert i 03 Inntekter 23,4 % over samme kvartal i fjor Vekst i 3Q enda sterkere enn i første halvår Bred etterspørselvekst og økte markedsandeler Driftsresultat på NOK 0,1 Skuffende resultat skyldes uventet sterk kostnadsøkning Deler av kostnadene er engangskostnader knyttet til lager og Namsos
Internasjonal virksomhet Hovedvirksomheten er produksjon og salg av Parmesanost til Italia Synnøve gulost lansert i Sverige
Nøkkeltall resultat - samlet
Nøkkeltall resultat – continued operations
Nøkkeltall balanse
Nøkkeltall kontantstrøm
Nordic Lunch er solgt i 4Q Intensjonsavtale inngått med BAMA 18. Oktober 2006 Endelig avtale skal sluttforhandles innen 10. November 2006 Likviditetseffekt på 107 mill kroner Pris på aksjer 90 mill + innfrielse av gjeld på 17 mill kroner Oppgjør innen 01.12.2006 Resultateffekt i 4 Q på ca. 70 mill kroner i morselskapet Oppnådd pris godt over forventning grunnet store nye kontrakter i Sverige i høst
Cardinal Foods (Den Stolte Hane) – stor merverdi Strategisk viktig marked med sterk vekst. Pr 1. halvår 2006 er veksten i markedet for hvitt kjøtt på 14,7% Total markedsandel for Cardinal Foods er ca 40% Eier ca. 20% - opsjon til å øke til 38,5 % innen 18.12.2006 Cardinal Foods har kjøpt Jærkylling i 3Q – vil øke omsetningen med ca 200 mill, og forbedre resultatet. Eksisterende eierpost og opsjonen representerer en betydelig merverdi for Synnøve.
Fortsatt økt markedsandel for merkevaren Synnøve
Melkekampen – stadige fremskritt Taksering av Tines verdier i løpet av 2007 Etterkontrollen fortsetter i 2007 Bred faglig aksept for vår beregning av riktig melkepris Akkumulerte avsetninger utgjør MNOK 90,4 Gjelder perioden 01.07.2000 til og med 3Q06
Samlet krav på over MNOK 190 Ankesak kommer opp til høsten 10 år etter første melkefaktura! Dom i rettsak vedr. råvarepris 1997-2000 gir etter Synnøves mening grunnlag for en utbetaling av anslagsvis NOK 40m Alle kostnader er utgiftsført Gjelder melkepris i perioden 97-00 Dommen ble anket av LMD Avsetninger utgjør MNOK 90,4 pr. 30.09.06, herav renter MNOK 13,8
Fremtidsutsikter Forventer fortsatt vekst i omsetning Forventer bedret lønnsomhet for meierivirksomheten fra 1. hå 07 Bedre utnyttelse av egne anlegg Bedre kostnadskontroll Salg av Nordic Lunch gir større finansiell handlefrihet 107 mill fra salg av NL i 4Q Gjennom eierskapet i Cardinal Foods vil Synnøve nyte godt av mulighetene innen det sterkt voksende kyllingmarkedet Fortsatte fremskritt mot en riktig melkepris
Spørsmål og svar