Endringsprosesser ved UiT Ledersamling, 29.8.2017
«Mennesket skaper sin egen historie, men ikke under betingelser det selv har valgt» K.Marx
Endrede betingelser Økte kvalitetskrav Strukturendringer Effektivisering Digitalisering
De to store endringsprosessene ved UiT Faglig omorganisering Adm.2020
Faglig omorganisering – hovedaktiviteter Endringer i strategi og virksomhetsstyring Nye viserektorer med regionalt ansvarsfelt Utredninger Kunst-fak, TMU og UB Ny fakultetsstruktur: Fra 8 (9) til 6
Ny fakultetsstruktur m/institutter
Viserektor- stillinger Hovedoppgaver/mandat Plassering i org Stillingstype Hovedoppgaver/mandat Utlysning september Tilsetting 30.11 Nivå 1 Universitetets toppledelse (rektoratet) Faglig leder med delegert beslutnings- myndighet på tvers av faglig linje Regionalt mandat: a) Finnmark og Nord-Troms b) Sør-Troms og Nordland Stedlig hovedsete i Alta og Harstad Inngangsport til UiT lokalt Faglig- koordinerende funksjon for aktivitet på campus i regionen Fagpolitisk ledelse som iverksetter campusstrategier
Justering av strategien Desember Juli August September Oktober November Januar Februar Mars April Mai Juni Fakultets- og campusstrategi oppstart Felles samling for koordinering Justering av strategien Felles samling for koordinering Ferdig mal campus og fakultet Mal campus- og fakultets-strategier Fakultetenes strategi i fakultetsstyrene Fakultets- og campusstrategier i U-styret Nivå 1 Nivå 2 Campus
Adm2020 handlingsplan for 2017 Forberede omstillinger: Omstillingsavtale + håndbok Moderat stillingsstopp Informasjonstiltak Klargjøre forslag til fellestjenester koordinert fra nivå 1 Klargjøre forslag til fellestjenester koordinert fra nivå 2/campus Avklare arbeidsdelingen mellom nivåene Vurdere ny organisering av fellesadministrasjonen Lage bemanningsplaner Omplassere/innplassere ansatte
Tidsplan for reorganisering av administrasjonen Uke 37 Formell avklaring av gjennomgående fellestjenester og overordnede prinsipper for arbeidsdeling i adm. Oppnevning av arbeidsgruppe avdelingsstruktur og adm.design Uke 37 - 44 Utredning i arbeidsgruppen Saksutredning fra udir. om campusadministrasjon i Harstad og Alta Evaluering av fellestjenester campus Narvik Detaljering/operasjonalisering av fellestjenester
Tidsplan forts. Uke 45 - 46 30.11.: Vedtak i universitetsstyret Høring om rapport fra arbeidsgruppe og forslag om campusadm. 30.11.: Vedtak i universitetsstyret ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Utforming av bemanningsplaner Innplassering av ansatte
Hvilke endringer vil komme? Det vil bli etablert flere permanente fellestjenester (nivå 1, 2 og campus) Det vil også i fremtiden være adm. tjenester (og adm. ansatte) på nivå 3, men spesialiserte tjenester skal i utgangspunktet gis fra nivå 1 og 2. De administrative tjenestene blir mer standardiserte…og mindre fleksible Alle enheter vil bli berørt (…men noen mer enn andre) Det vil bli færre ansatte i adm. totalt (5-8%)
Endringer for de adm. ansatte Ingen ansatte vil bli sagt opp, ingen må flytte geografisk men flere adm. ansatte vil få: Ny arbeidsflyt Helt eller delvis nye arbeidsoppgaver Ny organisatorisk tilknytning Nye kolleger Ny leder
Noen ledelsesutfordringer Skape forståelse for hvorfor endringene skjer Forberede de ansatte på hvilke type endringer som kommer Ta ansvar for at beslutningene blir gode Delta konstruktivt i å utforme endringsprosessene
Org.kart adm