Endringsprosesser ved UiT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering av rektor og ledelse
Advertisements

Strategisk næringsplan Planrullering 2014
Den ideelle kommunesammenslåing
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
«Forbedringsprosess(en)»
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Universitetet i Tromsø
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
”Hva ble resultatet på IT-området av fusjonen mellom universitetet og høyskolen i Tromsø?” NTNUs IT-konferanse Hell, september 2010 Magnar Antonsen,
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Innplassering Personalsjef Arne Kr. Hestnes Seniorrådgiver / jurist Arve Skjærvø.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
ORGANISASJONSPROSJEKTET
OPPFØLGING AV RESULTATER INNEN SKOLE
«Region-kommunen Ålesund»
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Administrativ organisering
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak
Forventningene fra Fylkesmann
Utfyllende bestemmelser
Utdanningskomiteen 19. mai
Budsjettkonferanse 15. Mars 2017.
Gruppe administrativ organisering
Skoleruta 2016 – 2017 Elever - Mindre grupper
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Årshjul for styret i Helse Bergen 2017
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Årshjul for styret i Helse Bergen 2017
Omorganisering av samarbeidsorganene
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Skoleruta mindre grupper
Adm Etablering av nye fellestjenester
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Julemesse 1. søndag i advent Spilling i kirka julaften (hovedkorps)
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Skoleruta mindre grupper
Årshjul for styret i Helse Bergen 2017
Årshjul for styret i Helse Bergen 2018
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
Ny organisering av administrasjonen ved UiT
Årshjul for styret i Helse Bergen 2018
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Internt handlingsrom (IHR)
Årshjul for styret i Helse Bergen 2019
Gjennom samarbeid blir vi bedre!
Årshjul for styret i Helse Bergen 2019
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Årshjul for styret i Helse Bergen 2018
Årshjul for styret i Helse Bergen 2018
Årshjul for styret i Helse Bergen 2018
Informasjonsmøter for ansatte
Administrativ organisering -
Gjennom samarbeid blir vi bedre!
Administrative fellesløsninger
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Fra regioner til divisjoner
Arbeidsmiljøundersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

Endringsprosesser ved UiT Ledersamling, 29.8.2017

«Mennesket skaper sin egen historie, men ikke under betingelser det selv har valgt» K.Marx

Endrede betingelser Økte kvalitetskrav Strukturendringer Effektivisering Digitalisering

De to store endringsprosessene ved UiT Faglig omorganisering Adm.2020

Faglig omorganisering – hovedaktiviteter Endringer i strategi og virksomhetsstyring Nye viserektorer med regionalt ansvarsfelt Utredninger Kunst-fak, TMU og UB Ny fakultetsstruktur: Fra 8 (9) til 6

Ny fakultetsstruktur m/institutter

Viserektor- stillinger Hovedoppgaver/mandat Plassering i org Stillingstype Hovedoppgaver/mandat Utlysning september Tilsetting 30.11 Nivå 1 Universitetets toppledelse (rektoratet) Faglig leder med delegert beslutnings- myndighet på tvers av faglig linje Regionalt mandat: a) Finnmark og Nord-Troms b) Sør-Troms og Nordland Stedlig hovedsete i Alta og Harstad Inngangsport til UiT lokalt Faglig- koordinerende funksjon for aktivitet på campus i regionen Fagpolitisk ledelse som iverksetter campusstrategier

Justering av strategien Desember Juli August September Oktober November Januar Februar Mars April Mai Juni Fakultets- og campusstrategi oppstart Felles samling for koordinering Justering av strategien Felles samling for koordinering Ferdig mal campus og fakultet Mal campus- og fakultets-strategier Fakultetenes strategi i fakultetsstyrene Fakultets- og campusstrategier i U-styret Nivå 1 Nivå 2 Campus

Adm2020 handlingsplan for 2017 Forberede omstillinger: Omstillingsavtale + håndbok Moderat stillingsstopp Informasjonstiltak Klargjøre forslag til fellestjenester koordinert fra nivå 1 Klargjøre forslag til fellestjenester koordinert fra nivå 2/campus Avklare arbeidsdelingen mellom nivåene Vurdere ny organisering av fellesadministrasjonen Lage bemanningsplaner Omplassere/innplassere ansatte

Tidsplan for reorganisering av administrasjonen Uke 37 Formell avklaring av gjennomgående fellestjenester og overordnede prinsipper for arbeidsdeling i adm. Oppnevning av arbeidsgruppe avdelingsstruktur og adm.design Uke 37 - 44 Utredning i arbeidsgruppen Saksutredning fra udir. om campusadministrasjon i Harstad og Alta Evaluering av fellestjenester campus Narvik Detaljering/operasjonalisering av fellestjenester

Tidsplan forts. Uke 45 - 46 30.11.: Vedtak i universitetsstyret Høring om rapport fra arbeidsgruppe og forslag om campusadm. 30.11.: Vedtak i universitetsstyret ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Utforming av bemanningsplaner Innplassering av ansatte

Hvilke endringer vil komme? Det vil bli etablert flere permanente fellestjenester (nivå 1, 2 og campus) Det vil også i fremtiden være adm. tjenester (og adm. ansatte) på nivå 3, men spesialiserte tjenester skal i utgangspunktet gis fra nivå 1 og 2. De administrative tjenestene blir mer standardiserte…og mindre fleksible Alle enheter vil bli berørt (…men noen mer enn andre) Det vil bli færre ansatte i adm. totalt (5-8%)

Endringer for de adm. ansatte Ingen ansatte vil bli sagt opp, ingen må flytte geografisk men flere adm. ansatte vil få: Ny arbeidsflyt Helt eller delvis nye arbeidsoppgaver Ny organisatorisk tilknytning Nye kolleger Ny leder

Noen ledelsesutfordringer Skape forståelse for hvorfor endringene skjer Forberede de ansatte på hvilke type endringer som kommer Ta ansvar for at beslutningene blir gode Delta konstruktivt i å utforme endringsprosessene

Org.kart adm