Generelt om den offentlige forvaltningen og retten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Advertisements

Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet (Bolk I, ”Organisering og styringsidealer”, av emnet Digital forvaltning) Punkter til Dag Wiese.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 23. august 2004
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Regler om offentlighet og åpenhet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
FORVALTNINGSRETT.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Dag Wiese Schartum, AFIN
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Prof. Dag Wiese Schartum
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Elektronisk forvaltning og jus
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Automatiseringsvennlig lovgivning
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Generelt om den offentlige forvaltningen og retten Dag Wiese Schartum

Forvaltnings- organer Innbyggere, næringsliv, sivilt samfunn Politikere Forvaltnings- organer e-forvaltning myndighetsutøvelse tjenesteyting e-demokrati Politikkutvikling Iverksettelse Egenforvaltning Forvaltningen er basert på visse forvaltningsrettslige prinsipper Forvaltningen er i stor grad lovstyrt der bl.a. disse prinsippene kommer til uttrykk Domstoler, tilsynsorganer mv. fører tilsyn med at forvaltningen etterlever lovgivning/prinsipper

Sentrale forvaltningsrettslige prinsipper Legalitetsprinsippet Myndigheter må ha hjemmel i lov for å gripe inn i borgernes rettssfære (jf. forbud, påbud, innskrenking av rettigheter) Det som er fastlagt ved lov kan bare endres ved lov Kan også bruke forskrift når den har hjemmel i lov Desto mer inngripende, desto klarere må hjemlene være Legalitetskontroll er sentralt i e-forvaltning: er f.eks. automatiserte rutiner i samsvar med loven? (jf. ”svart boks” og problem med legalitetskontroll) Forsvarlighetsprinsippet Myndighetsutøvelsen må være forsvarlig, dvs. ikke innrettes slik at det blir uakseptabel fare for feil og uriktige avgjørelser For eksempel viktig å vurdere om automatiserte saksbehandlingsrutiner er forsvarlige (er systemet forståelig for saksbehandler?) Utredningsprinsippet (jf. forsvarlighetsprinsippet) Jus og faktum i en sak må være tilstrekkelig utredet/opplyst Kan være en utfordring dersom utredningen blir standardisert ved at opplysninger i hver sak kun hentes fra maskinlesbare kilder

Forvaltningsrettslige prinsipper (fortsatt) Kontradiksjonsprinsippet (jf. forsvarlighetsprinsippet) Borgerne må ha anledning til å motsi og gi uttrykk for sitt eget syn Innsyn og kunnskap en viktig forutsetning (jf. offentlighetsprinsippet som behandles i en senere forelesning) Kan være vanskelig å motsi ”harde fakta” fra maskinelle rutiner (?) Nøytralitets- og saklighetsprinsippet Myndighetsutøvelsen må bare skje på basis av forhold som rettsreglene angir som relevante i sakstypen og ikke ta utenforliggende hensyn Forvaltningen må utrede saker på balansert måte Standardisert, maskinell saksbehandling kan gjøre det lettere å forhindre at irrelevante forhold får betydning Likhetsprinsippet Like saker skal behandles likt; dvs. forskjellsbehandling må være saklig og rettslig begrunnet Gir systemløsningene anledning til å beskrive særtrekk ved egen sak eller blir ulike saker behandlet på «lik» måte?

Lovgivning Formelle lover Forskrifter Instrukser Vedtas av Stortinget (ikke som før av Odels- og Lagting) Formell lov brukes mye oftere enn legalitetsprinsippet tilsier Er sammen med forskrifter en spesielt viktig rettskilde innen forvaltningsretten og som grunnlag for rettslige beslutningssystemer i forvaltningen Forskrifter Dvs.: delegert lovgivning (”bestemmende for rettigheter eller plikter” … ”til et ubestemt antall eller en ubestemt krets av personer”, jf fvl § 2 bokstav c, jf. bokstav a) Forskriften må holde seg innenfor lovhjemmelen, dvs. fullmakten fra lovgiver til å gi bindende regler Det gjelder egne saksbehandlingsregler for forskrifter, bl.a. vedrørende høring og kunngjøring Instrukser Gjelder ofte hvordan forvaltningens rettsanvendelse og skjønnsutøvelse skal være Er bare bindende for forvaltningsorganet, men kan reelt sett få stort gjennomslag også ellers

Forvaltningslovgivning Generell forvaltningslovgivning Er slik lovgivning som gjelder for store deler av forvaltningen Eksempler: Forvaltningsloven, offentleglova, arkivloven (alle; med forskrifter) Personopplysningsloven er en slags forvaltningslov fordi den veldig ofte kommer til anvendelse på forvaltningens enkeltsaksbehandling (men også på annet enn forvaltningsvirksomhet; f.eks. tjenesteyting) Spesiell forvaltningslovgivning Er slik lovgivning som gjelder for den enkelte forvaltningsordning Eksempler: Folketrygdloven, skatteloven, ligningsloven, tolloven, utdanningsstøtteloven, utlendingsloven Det er primært spesiell forvaltningslovgivning som blir automatisert ved hjelp av rettslige beslutningssystemer; særlig ordninger som er basert på veldefinerte vilkår og beregninger

Enkeltvedtak og rettslige beslutningssystemer Spesiell forvaltningslovgivning har primært bestemmelser som styrer innholdet av avgjørelse i enkeltsaker, dvs. spørsmål det skal treffes enkeltvedtak om Forvaltningsloven er generell og gir bestemmelser om hvilke fremgangsmåter forvaltningsorganene skal følge for å ivareta partenes rettssikkerhet To viktige temaer i forvaltningsloven er regler for all forvaltningsvirksomhet, dvs. uavhengig av om det treffes enkeltvedtak eller ikke (jf. habilitet, veiledningsplikt, taushetsplikt); og regler for enkeltvedtak, dvs. for avgjørelser som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter til bestemte private personer, se fvl § 2 bokstav b, jf. (jf. forhåndsvarsel, saksforberedelse, innsyn, begrunnelse, klage og omgjøring) Rettslige beslutningssystemer er utviklet for helt eller delvis å automatisere behandling av enkeltsaker, dvs. for å automatisere anvendelse av spesiell forvaltningslovgivning på enkeltsaker  enkeltvedtak

Rettslig kompetanse (myndighet) til å treffe enkeltvedtak Bestemmelser i forvaltningslovgivningen gjelder i stor grad spørsmål om «kompetanse» i betydningen myndighet Personell kompetanse (hvem?) Dvs. hvem kan utøve offentlig myndighet? Hvilket forvaltningsorgan skal treffe enkeltvedtak, hvem er klagemyndighet? Krav til personers habilitet mv Jf. særlovgivning, supplert av generell forvaltningslovgivning Materiell kompetanse (hva?) Dvs. hva kan myndighetsutøvelsen gå ut på? (hvilke plikter og rettigheter mv) Jf. særlig særlovgivning Prosessuell kompetanse (hvordan?) Dvs. hvordan skal utøvelsen av myndighet skje? Jf. særlig generell forvaltningslovgivning, evt. supplert av særlovgivning

Enkeltsaksbehandling: Delegasjon, instruksjon og organisasjonsmyndighet Utgangspunkt er at forvaltningen i stor grad er hierarkisk bygget opp (med over- og underordningsforhold), jf. dog kollegiale og selvstendige organer Innen et forvaltningsorgan Innen ett og samme forvaltningsorgan kan arbeidet med enkeltsaker organiseres på ulike måter, så lenge arbeidsordningen er forsvarlig (IKT kan legge til rette for endrede arbeidsordninger, f.eks. legge til rette for saksbehandlere som er «generalister») Instruksjonsmyndighet er en viktig del av den hierarkiske styringen (rettslige beslutningssystemer innebærer instruks til maskiner og mennesker om hvordan lovreglene skal forstås) Forholdet mellom over- og underordnet forvaltningsorganer Delegasjon innebærer at en overlater til andre å utøve kompetansen en selv har Den delegerende mister ikke kompetansen, men er fremdeles ansvarlig, og må passe på at myndighetsutøvelsen blir forsvarlig Delegasjon forutsetter instruksjonsmyndighet og et overordningsforhold Kommuner er selvstendige rettssubjekter som ikke kan instrueres av staten (og derfor må en i stedet ofte styre kommuner ved hjelp av lov/forskrift)

Kontroll med forvaltningens enkeltsaksbehandling Klageadgang (forvaltningsklage) Til overordnet forvaltningsmyndighet Til særskilt opprettede klageorganer (f.eks. Personvernnemnda) Domstolskontroll Forutsetter at klageadgangen er uttømt Er mindre viktig innen forvaltningsretten enn mange andre rettsområder Tilsynsvirksomhet Tilsynsvirksomheten skjer innenfor særskilt lovregulering Behandler saker etter eget tiltak eller etter henvendelse fra borgerne Jf. Datatilsynet, Arbeidstilsynet, Finanstilsynet Sivilombudsmannen Er organ for Stortinget (ikke del av regjeringen/forvaltningen) Utøver ikke myndighet, men uttaler seg (uttalelsene oppfattes ofte å ha stor tyngde)