Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Fagoppgave Justert formulering
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Fra ide til problemstilling
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Samfunnskunnskap - Makt
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Kvalitativ metode i markedsforskning
Arbeidsmåter i naturfag
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Definere og velge hovedmål og delmål
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 3 søknader til Forskningsrådet: ”Feilhandlinger, informasjonsbearbeiding og ulykkesrisiko i framføring og overvåking av transportmidler” (TØI) ”Mennesket.
Forskning som karrierevei May-Len Skilbrei Institutt for kriminologi og rettssosiologi.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Masterskolen 2015: Introduksjon
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Tema og problemstilling Institutt for statsvitenskap Kilde: Jan Erling Klausen.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvalitative og kvantitative metoder
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Brukbarhetstesting og feltstudier
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Sett inn video fra Vimeo:
Oppgave om gruppedynamikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Venner & valg Velkommen.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap <Dato>

Agenda Hva er et casestudie? Hvorfor casestudie? Pyramiden: Tema Problemstilling Case Empiri Forhold mellom teori og empiri Gruppeoppgave

Hva er en casestudie? Et case er et fenomen som faktisk har skjedd Et case er avgrenset i tid og rom Fenomen/tema = klimaendringer Case = Klimaendringer på Svalbard i 1970-2010 Et case representerer et generelt fenomen Klimaendringer på Svalbard representerer: Klimaendringer i verden? Klimaendringer i Arktisk? Samfunnsutvikling på Svalbard? Det vil alltid være usikkerhet knyttet til slik generalisering Definere hva en generalisering er! Et case kan representerer flere ulike fenomener: Svalbard-eks: Det avhenger av problemstilling og metode/kilder hvilket fenomen du akkurat ser på. Studien viser at endring i klima på Svalbard viser en tendens til økt temperatur de siste 30 årene, og at dette har påvirket økosystemet. Dette støtter tesen om at økt temperatur grunnet klimaendringer vil kunne påvirke økosystemene også i andre steder i verden/Artisk? (avhenger av om fenomenet man undersøker har like trekk. Lærerstreik: case på lønnsforhandlinger i kommunesektoren! – kan generaliseres til alle sektorer eller kun utdanning?

Hvorfor casestudie? Forskning: sjelden mål å få innsikt i caset i seg selv. Caset brukes for å belyse og besvare en problemstilling Oppnår god forståelse over noe lite vs. overfladisk forståelse over noe større Mål med forskning: Generere teorier, rammeverk, perspektiver for å få kunnskap om fenomener: generell kunnskap, ikke så mye enkeltcase! Perspektivene vi har: skal kunne brukes på fenomener som ledelse, organisasjonsendringer (det er fenomenene, men ikke NAV caset i seg selv: kan være veldig interessant for praktierne): målet er; hva fant vi ut i dette caset som også kan være gjeldene i andre case?

Pyramiden Tema Problem-stilling Case Empiri Styringsforhold mellom stat og kommune? Hvorfor er det stor motstand i Norge mot statlig styring av kommunene? case: Høringsrunden om statlig tvang ved bosetting av flyktninger Argumentsjonsanalyse av høringsrunde Intervjuer med organisasjoner Normalt med generell problemstilling  vise dette, men etterpå si hvordan dere bør konkretisere! Empiri

Pyramiden – eksempel 1 Tema Problem-stilling Case Empiri Eksempel på generell problemstilling - normalt Empiri

Pyramiden - eksempel 2 Tema Problem-stilling Case Empiri

Forhold mellom teori og case En teori kan brukes som et verktøy for å forstå et case Mål: forklare caset! Hvordan kan det strukturelle- og HR-perspektivet forklare Utenriksdepartementets håndtering av tsunamikatastrofen i Sør-øst Asia? Enkleste måte

Forhold mellom teori og case Et case kan brukes som et verktøy for å analysere en teori Mål: teste teoriens egnethet! I hvilken grad kan det strukturelle- og kulturelle perspektivet forklare Utenriksdepartementets håndtering av tsunamikatastrofen i sør-øst Asia? Mer krevende: hoveddiskusjonen må være på om teorien fungerer, ikke caset! Krevende ¨å gjøre – anbefaler derfor helst andre metode!!

Forhold mellom teori og case Uansett vinkling bør dere diskutere teoriens egnethet! Supplerende eller konkurrerende forklaring? Mangler ved valgte perspektiver? Forklaringene egnet til å generalisere til fenomenet/andre case? Handler om ulike grad – hva forklarte perspektivet om caset: var det gode forklaringer?

Valg av case Velg noe som faktisk har skjedd og er ferdig! Vanskelig å analysere en pågående prosess Velg noe som dere har kilder på: Bøker Medieoppslag Rapporter Strategidokumenter/årsrapporter Statistikk Husk at ett case kan brukes på mange forskjellige måter Lærerstreiken: vanskelig å orientere seg mens den holder på  velg gjerne noe som er ferdig for en stund siden. Velg: godt utgangspunkt: er det evalueringsrapporter av endringer/etc: sett dette inn i perspektivene våre!! politirapporten: struktur/kultur Endring av til NAV: lederens bruk av myter/politikk Dere kan ikke grundige empiriske NYE deskriptive analyser – men bruk perspektivene til å analysere eksisterende perspektiver.

Valg av case: tema  problemstilling  case Et tema kan ha ulike problemstillinger, som igjen kan belyses ved hjelp av flere ulike case.

Valg av case: case  problemstilling  tema Kan også snu det – flere problemstillinger som kommer ut av et case Ulike perspektiver Ulike vinkling på spørsmål Hvilke problemstilling man velger påvirker hva som er temaet!

Valg av case: case  ?  tema Problemstilling ? Problemstilling ? Problemstilling ? Case 1 Vanlig å finne case, og ha en ide om tema – men trenger hjelp til å finne problemstilling!! Det er nok her mange vil være: dere finner et case, og vet hvilket tema dere vil skrive om, men vet ikke hvordan dere skal formulere problemstilling. Derfor vi har seminarene.

Oppgave Finn relevante case til følgende tema og problemstilling: Tema: Organisasjonsendring Problemstilling: Hvordan kan omgivelsene føre til at en organisasjon endrer seg? Case: ? Tema: Motivasjon på arbeidsplassen Problemstilling: Hva kan forklare motstand mot sterk kontroll av ansatte? Case: ? Diskuter i grupper og skriv ned to ulike case per oppgave på hver sin post-it-lapp. Ta gjerne med hvilke kilder dere ville benyttet for å analysere problemstillingene.