Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS 2017.02.13.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Praktisk info til prosjektkunder
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Kommentar på dialogmøte - Overordnede perspektiver.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2014
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Leveransen Den siste barriere. Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med.
Ruter 11.mars Kjerstin Winther-Jacobsen
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Fremskaffelse av leieboliger
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014.
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
Oddmund Sylta | 21. juni Bybanereisen – en god opplevelse for brukeren Direktør Oddmund Sylta, Skyss 21. juni 2010.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Dialogkonferanse Ruter 26. september Parallelle rammeavtaler.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Parallelle rammeavtaler Nettbuss Øst side 1.
Innspill til anbud Follo og Østensjø
IT-utstyr 2015 Tilbudskonferanse Agenda for møte Presentasjon av prosjektgruppa Kort gjennomgang av de mest relevante punkter i konkurransegrunnlag.
Et selskap innenfor den tilrettelagte trafikken Per Sundberg Daglig Leder Samres Norge
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
(0) Sammen redder vi liv.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Leverandørkonferanse Skøyen klokken
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Dialogkonferense Ruter
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Dialogkonferanse Ruter
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
Dialogkonfernse Ruter
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
Fast, reliable and proven eBus charging technology Ruters dialogseminar, 13th February 2017 © Siemens AG 2017.
Systemtest av elektriske busser i Oslo sentrum Presentasjon på dialogkonferanse Unibuss.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
IT-arkitektur – leveransemodell
RUTER – november 2017 Dialogkonferanse.
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Konkurransen om Buss-tjenester i Ruters vestregion 2020
Anskaffelsen som prosjekt
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS 2017.02.13

Forretningsmodell og anskaffelsesstrategi Operatørene har god erfaring med å håndtere infrastruktur i anbud Infrastruktur overlever som regel anbudsperioder Overdragelse av depot, verksted, vaskehaller, tankeanlegg Bruka av underleverandører til nye etableringer Etablere og drifte anlegg for gassfylling samt etablere, depot, vaskehaller og tankeanlegg Overgang til batteribusser endrer i liten grad på fundamentale forhold Nødvendig infrastruktur må etableres eller kan overdras Depot, verksted, vaskehaller, tankeanlegg, ladesystemer Energi må fortsatt kjøpes og leveres Anskaffelsene kan settes sammen til ett oppdrag Materiell, infrastruktur og busstjenester kan fortsatt være ett oppdrag Ett unntak er etablering og drift av pantografladere i bystrøk Dagens forretningsmodell er godt egnet også for batteribusser

Læringspunkter Materiellteknologi Ulike varianter av klimasystemer om bord kan testes Kvalitet på elektrisk drivlinje over tid og kostnader ved drift Kvalitet på programvare for styring av drivlinjen. Erfaringer fra hybrider tilsier at det påregnes en igangkjøringsperiode hvor drivlinjen optimaliseres og stabiliseres. Pantografladeres egnethet i aktuelt område Integrert løsning for rasjonelle anskaffelser Vognløpsplanlegging med en teknologisk dimensjon Drivlinjer, ladesystemer og vognløp underlegges felles planlegging Erfaring med hva som er optimale og nødvendige snutider i virkelig trafikk Eventuelle krav som bør stilles til materiellfleksibilitet Erfaring med behov for redundans Reservemateriell, ladere Behov for dieselmateriell som redundansmateriell Nødsituasjoner hvor elnettet er nede Svært viktige kontraktuelle erfaringer

Annet Leveringstid og evne Omfang som systemtest Hvis et anbud skal etablere ladere i vei så må tilgjengelig leveringstid hensynta behandlingstiden i hos regulatoriske myndigheter samt ha en utgang. Oppdragsgiver bør ha gjort nødvendige undersøkelser på forhånd slik at usikkerhet og leveringstid reduseres. Leveringstid > 12 mnd. Omfang som systemtest Bør omfatte minimum et helt normalt depot > 2 mill km per år, > 30 busser, > 10 ladepunkter Kontraktsperioden bør ha normal varighet for å samle erfaringer på kontraktsområdet Vi tror at en fullskala systemtest kan gjennomføres i 2020 Å etterspørre rene elbussanbud nå med oppstart før 2019/2020 bør ikke gjøres.

Slutt på presentasjon

Spørsmål Ruter ønsker å diskutere på dialogkonferansen er blant annet:  Hva er de viktigste læringspunktene i en systemtest? Dvs hva er de største usikkerheter og risiko knyttet til innfasing av omlag 100 batterielektriske leddbusser i Oslo sentrum i 2020?  Hva må til for at oppstart og drift av rutetilbud med ca 100 elektriske leddbusser i 2020 skal levere et minst like godt tilbud til kundene, som det vi har i dag? o eller er disse bussene/ladesystemene nå så godt utprøvd/testet at Ruter allerede nå kan etterspørre elbusser i ordinære anbud?  Hvilken forretningsmodell bør legges til grunn i testen ‐ dvs hvem skal eie/drifte/vedlikeholde de ulike elementene i elbussens økosystem? Dette også for å sikre: o en test som gir mest mulig relevant læring for mange aktører o tilstrekkelig dynamikk med tanke på rask teknologiutvikling (f.eks. lengde og innretning på kontrakter)  Hvem bør anskaffe busser og infrastruktur til systemtesten? o Bør Ruter gjennomføre separate anskaffelser på elbusser, infrastruktur og busstjenester, eller o bør noen/alle de tre anskaffelsene settes sammen til ett oppdrag?  Hvor stort omfang bør oppdraget ha for å gi verdi som en systemtest? o hvor mange elbusser, antall ladepunkter, antall kjørte km/timer pr år, varighet på kontrakten, etc. trengs for «god nok» erfaring?  Hvordan er markedets forventede leveringsevne og leveringstid i 2018‐20? o Total tid fra tildeling av kontrakt til oppstart av elektrisk rutedrift Deltakerne bes forberede korte presentasjoner (maks 10 min) som tilbakemelding på spørsmålene, og på eventuelle andre relevante problemstillinger. Ruter vil legge ut mulige innholdspunkter til deler av et