En innføring i produksjon og bruksområder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Byggavfall – fra problem til ressurs
Advertisements

CO2 -fangst og –lagring: Vet vi nok?
Høytrykkspyling av avløpsledninger
Hva skjer med BA-avfallet etter at det har forlatt byggeplassen?
Bærekraftig utvikling
Brente bygg og brannavfall - hva sier regelverket Byggavfallskonferansen 2014, Jon F Larsen, Miljødirektoratet.
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Fra matavfall til jord Her må det fylles inn noe om bakgrunnen...
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
AVSETNINGSMULIGHETER FOR FORURENSEDE GRAVEMASSER VED TORE FROGNER
FORURENSING FRA BIL.
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
Gjenvinning og deponering av (forurenset) betong og tegl Dagens praksis
Atmosfæren og Stråling
Bondens gull •Et historisk CO2 nivå på 240ppm er økt til 390ppm. •Det brukes 84,7 millioner fat olje om dagen i verden, og 1 million fat bioetanol/diesel.
Dannelse og anvendelse
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Bituminøse bærelag (og kontroll av bituminøse materialer)
Presentasjon AFFN 2 mars Tema  GipsRecycling Norge AS  GypsumRecycling International AS  Vår løsning  Teknologi  Gipsavfall og hvorfor  6.
Innsamlingssystem for brukte smøreoljer m.v. Innspill fra Norsk forening for farlig avfall (NFFA) i møte med SFT 3. mars 2008.
SIB5002 BM2 - Miljøteknikk: ”Håndtering og behandling av avfall” v/ Aage Heie, Inst. for vassbygging, NTNU, og InterConsult Group ASALysark 1 SIB 5002.
Valg av dekketype Norsk Asfaltforening
Tilsyn utløser miljøtiltak
Statens vegvesen som byggherre
1 Kari B. Mellem, SSB Avfallsstatistikk Byggavfallskonferansen 2010.
KLIMANYTTE AV GJENVINNING
Forurenset grunn: Hvem har ansvaret for hva?
Gips Recycling Norge AS Byggavfallskonferansen 12 februar 2010.
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
Bygg og anleggsavfall konferansen 2012.
1 Kari B. Mellem, SSB Hvor ender byggavfallet - og hvor mye oppstår? Byggavfallskonferansen 2011.
Lokal håndtering av lettere forurenset betong – hvilke muligheter og hvilke krav? Gunhild Flaamo Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Miljø- og avfallshåndtering i et veiprosjekt
Lavtemperaturasfalt Kvalitet - fordeler og usikkerhet
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
GJENBRUK AV ASFALT PÅ KOMMUNALE VEIER
1 Informasjon om energiutnyttelse av avfall NRFs arbeidsgruppe for energiutnyttelse, Februar 2002.
Bruk av lett forurenset betong
Betong i et miljøperspektiv
AVFALLSTYPER AVFALLSBEHANDLING.
Telenor Miljøkalkulator
Fossilt brensel. Anvendelse
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Vi tar miljøansvar for våre produkter  Elektriske og elektroniske produkter inneholder miljøgifter  EE-forskriften pålegger importører/produsenter å.
Bærekraftig forbruk, etisk handel, FN`s tusenårsmål og tilsetningsstoffer En jord der alle bor.
Binære løsninger Vi har et system bestående av to typer atomer A og B
På de høyeste bredde-gadene
Grunnleggende oseanografi. En introduksjon til havet Ca. 70 % av jordas overflate er dekket av havet Gjennomsnittsdyp > 4000 meter Så mye sjøvolum gjør.
Frisørseminar 15 sep 2009 Ragnar Gulowsen Stiftelsen Miljøfyrtårn
Innføring av miljøledelse ISO 14001: 2004 i Helse Stavanger.
PLAST. Viktige ord du må forstå, lære og bruke når vi skal snakke om plast: En egenskapMyk - en mykner Å formeStatisk anti-statisk formbar, plastiskÅ.
S.1Endres i topp-/bunnteksts.1 CO 2 -faktorer for oppsett av klimaregnskap for norske fjernvarmeselskap Presentasjon av bransjeprosjekt Jon Iver Bakken.
Erfaringer med forurensningsforskriften kapittel 30
Brukerveiledning* for Cypromeds termostatregulerte varmesko
Regional plan for masseforvaltning i Akershus
TEKNISK.
Byggavfallskonferansen 2017
Erfaringer fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Elektrisk energi Kapittel 12.
Allmenningens tragedie
Jordens klima i endring Helge Drange
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Fornebuseminar 3. mai Ove Ellingsen.
Hydrogen Ny teknologi – fremdriftsmiddel
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Hva skjer med avfallet ditt?
Utskrift av presentasjonen:

En innføring i produksjon og bruksområder Asfalt gjenvinning En innføring i produksjon og bruksområder

Hva er retur asfalt? Masser som er gravd opp fra veier, parkeringsplasser. Fresemasser. Restmasser fra produksjon.

Hva består asfalt av? CA 95% steinmasser CA 5% bindemiddel

Bruksområder Kald bruk: Som bærelag Som opprettningslag Som slitelag ved tilsetning av nytt bindemiddel Varm bruk: Produksjon av ny asfalt

Hentet fra Veileder i gjenbruks av asfalt

Forutsetninger For asfalt som skal brukes i produksjon av ny asfalt, er det viktig at det ikke blandes inn fremmedfragmenter (jord, sand, vegetasjon). Asfalt fra før 1970 inneholder steinkulltjære, og skal ikke gjenvinnes, siden dette stoffet kan være kreftfremkallende. KFA (Kontrollordningen For Asfaltgjenvinning) tilbyr vederlags fri testing av returasfalt for forekomster av steinkulltjære.

Miljø gevinster 40-50% Lavere co2 utslipp Ikke fornybare ressurser Energi Ikke fornybare ressurser Transport Produksjon 40-50% Lavere co2 utslipp Stein materialer Bitumen (olje ressurs)

Faktorer som gjør at gjenbruks asfalt ikke blir brukt Markedet er ikke klar over tilgjengelighet og bruksområder for returasfalt Det foreligger ikke tilgjengelig mengde gjenbruks asfalt til rett tid lokalt Kostnad tilsier at det er for stor avstand for å kunne benytte seg av gjenbruks asfalt («ny» asfalt er tilgjengelig nærmere) Bruk av retur asfalt er uønsket grunnet ukjent risiko Aktuell asfalt er forurenset

Mottak av returasfalt Godkjent mellomlagringsplass. Må bearbeides/knuses innen 3 år. Burde ikke lagres høyere enn 3-4 meter. Ingen trafikk av lastebiler/anleggsmaskiner på asfalt tippen. Må holdes separat fra ordiner grus og pukk produksjon. Innkjørt returasfalt skal loggføres. Påse at det ikke blir kjørt inn steinkulltjære holdig materiale, i så fall skal denne ikke gjenvinnes, men deponeres på egnet mottak. Flere mellomlagre burde etableres for å kunne holde orden på når returasfalten ankom plassen ( 6mnd eventuelt 1 år). Fresemasse og flakmasser kan med fordel blandes på mellomlager. Forurenset masse (sand/jord) legges på egen plass.

Bearbeiding av returasfalt Knusing med kjeftknuser Knusing med slagknuser Kan knuse hele året Bedre kornkurve Finere fraksjoner God kapasitet på flak Kan knuse ned til 6mm Temp under 10 varmegrader Brukes til grovknusing Kan brukes til annet enn asfalt God kapasitet på fresemasser

Slagknuser og grovknuser

Produksjon med slagknuser

Aktuelle fraksjoner(granulat) 0-8mm 0-11mm 0-16mm 0-22mm 0-32mm 0-63mm

Lagring av granulat Over tid kan granulatet «smelte» litt sammen igjen, og omrøring eller håndtering med en granulerings skuffe kan være nødvendig. Granulat som skal brukes i varm produksjon burde lagres tørt under tak for å unngå fuktighet, som fører til at granulatet krever ekstra energi for å kunne gi et fullverdig sluttprodukt. Granulatet må på ingen måte komprimeres, herunder gjelder også kjøring med anleggsmaskiner i lagerhauger. Produktet må holdes homogent, ingen innblanding av andre masser.

Eksempel på granulerings skuffer

Hms I knusing av asfalt genereres varme og gasser fra oppvarmet bitumen. Innånding av dette medfører en helserisiko. Ved behandling av flakmasser må man være obs på at tippen kan inneholde luftlommer, som gjør at hull kan forekomme. Rasfare i returasfalt og granulat kan forkomme ved overheng, vis hensyn , spesielt ved temperatur forandringer.

Direktiver å forholde seg til Avfalls forskriften Deponi forskriften Forurensningsloven EUs byggvaredirektiv

Veileder i gjenbruk av asfalt Støttelitteratur Veileder i gjenbruk av asfalt