Algebra er bra – hva er algebra?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Advertisements

Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Grunnleggende PHP.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:
Kosthold for idrettsutøvere
Skriving av tall.
Grunnleggende matematikk
Egenproduserte læremidler
Formler og funksjoner.
Brøk - fra hele til mange deler.
Utvidelser av tallområdet:
Målene for regning og bruk av regnestrategier
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
Skole/hjem samarbeid.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Vektorer og geometri i rommet
Algebraens og Geometriens Historie
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Kombinatorikk og sannsynlighet
Brøk, desimaltall og prosent
Algebraens og Geometriens Historie Retorisk algebra Synkopert algebra Symbolsk algebra Arkimedes Gamle Hellas.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Matematikk/literacy LUB
Bærekraftig matproduksjon
Fra det kjente til det ukjente…
Fra likninger til funksjoner
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Matematikk LUB Elise Klaveness
Tallerkenmodell og karbohydrater
Tallerkenmodell og Karbohydrater Uke 8. Tallerkenmodell.
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Skolefruktskolen – kurs for skoler med Skolefrukt.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
Pytagoras’ setning Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Regneark Ressurs Regneark del 1:
Foreldrekurset Matematikk – spillene. Nettsteder:
Plan for 1.klasse Uke 1 4. – 8. januar. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 Norsk Samling 2 Norsk Gym 3 MatteEngelsk Samfunnsfag Norsk 4 MatteK&HMusikkMatte.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
Multiplikasjon og divisjon
De fire regneartene.
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Omgrepssamling 1. og 2. trinn
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Heile tal, side Du skal lære kva siffer, tal og talsystem er
Prosent.
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Regnearter og negative tall
LIKNINGER MED EN OG TO UKJENTE.
Fysisk aktivitet i gymsalen.
Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner
Algebrabrikker Sigbjørn Hals.
Tallerkenmodell og Karbohydrater
- Likninger/ulikheter og konstruksjon
Proporsjonale størrelser
T Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
V Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven, og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
G Tilpass dette banneret med din egen melding. Klikk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Tallerkenmodell og Karbohydrater

Regning.
G Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
B Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Utskrift av presentasjonen:

Algebra er bra – hva er algebra?

Addisjon og subtraksjon med bokstaver a= appelsiner b= bananer e= epler p= pærer 2a + 3b + 4e + 3a + 5p + 4e + 3p + 4b – 4e – 4p – 3a = 2a + 3a – 3a + 3b + 4b + 4e + 4e – 4e + 5p + 3p – 4p = 2a + 7b + 4e + 4p 2a + 4 – 3b + 3 – 4a + 5b= 2a – 4a + 4 + 3 – 3b + 5b= -2a + 7 + 3b 2x + 3x² - x + 2x² = 2x – x + 3x² + 2x² = x + 5x²

Multiplikasjon med bokstaver 2a * 3b = 2 * 3 * a * b = 6ab 3 ( 2k + 4t + 3l + 5s) = 3 * 2k + 3 * 4t + 3*3l + 3* 5s = 6K + 12t + 9l + 15s Areal 12m * 4m = 48m² Volum 3m * 3m * 3m = 27 m³

Summen av to tilstøtende brikker skal settes i brikken over. Produktet av til tilstøtende brikker skal settes i brikken over.

Hva er verdien av uttrykket? Regn ut verdien av uttrykket når a = 3 8 – 2a 3a – 5 + a a(a + 2) Når det ikke står noe fortegn foran tallet, betyr det pluss. Når det ikke står noe tegn mellom tall og bokstav eller tall/ bokstav og parentes, betyr det gange. Når det ikke står noe tall foran bokstaven, betyr det 1.

Hva er verdien av uttrykket? Rema Melk 23 kr Brød 25kr Poteter 15kr Ost 85kr Rimi Melk 27 kr Brød 20kr Poteter 10kr Ost 95kr 8 liter melk 7 brød 4 kg poteter 1 kg ost Coop Melk 20 kr Brød 25kr Poteter 19kr Ost 80kr Meny Melk 29 kr Brød 31kr Poteter 12kr Ost 52kr 8m + 7b + 4p + o

Egenlagd yatzy med kort S = svart r = rød Uttrykk Utregning Sum 2s + 3r 4r – 2s 3s – r 2s + r 3s 3r r + s