Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
Advertisements

Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Omdømme Lillehammer: Er noe forandret siden 2008?
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Befolkningsundersøkelse om ulike boligspørsmål Undersøkelsen er gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat juni 2014.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Befolkningsundersøkelse om helseskadelige stoffer i hverdagsprodukter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Forbrukerportalen.no Tilbudsforespørsel Forbrukerpanel for Forbrukerrådet.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til helseforsikring
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Norsk Finansbarometer 2016
Utvalg og metode Målgruppe
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Rapport Veidekke.
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel? Befolkningsundersøkelse gjennomført av Norstat for Forbrukerrådet, mai 2016

Utvalg og metode Bakgrunn og formål Prisene på bensin og diesel varierer på ulike ukedager. Formålet med undersøkelsen er å avdekke om forbrukerne vet dette, og om de handler deretter. Målgruppe Landsrepresentativt utvalg (internettbefolkning) 18 år+. Utvalg Undersøkelsen er gjennomført i Norstats respondentpanel, som består av cirka 83 000 nordmenn som har tilgang til internett. Medlemmene i panelet er primært rekruttert via landsrepresentative telefonundersøkelser. Utvalget blir trukket tilfeldig og proporsjonalt i forhold til den enkelte landsdels befolkningstall og kvoteres på kjønn og fylke. Resultatene er veiet på kjønn, alder og geografi i henhold til offentlig statistikk. Metode/tidsperiode feltarbeid Datainnsamlingen ble gjennomført som web-intervju i uke 20-21, 2016. Antall intervju Totalt 1 020 intervju, hvorav 82 prosent (tilsvarende 833 intervju) svarer at det hender de kjøper bensin eller diesel. Alle foto: Colourbox.com

Oppsummering Når tror forbrukerne det er billigst å kjøpe bensin og diesel? Mandager og søndager nevnes av flest som de billigste dagene å kjøpe bensin og diesel. 62 prosent av mennene og 55 prosent av kvinnene nevner mandag. Mens totalt 59 prosent mener at bensin og diesel kan kjøpes billigst denne første dagen i uken, er to av tre over 60 år av denne oppfatningen. Søndag nevnes av totalt 54 prosent som den billigste dagen, men oppfatningen omkring dette varierer med alder. Mens sju av ti mellom 18 og 29 år mener drivstoff er billigst på søndag, er andelen fire av ti blant de som er over 60 år. Torsdag nevnes av totalt 10 prosent, og andelen er 15 prosent i aldersgruppen 30-44 år. Én av ti mellom 18 og 29 år svarer onsdag. Andelen som svarer onsdag er 6 prosent i aldersgruppen 45-59 år, men bare 2 prosent blant de som er mellom 30 og 44 år eller over 60 år. Kun 2 prosent tror det er samme pris på bensin og diesel alle dager i uken. Mange forbrukere mener selv de er prisbevisste når de kjøper drivstoff – men har de like god oversikt over prisbildet som de selv tror? Nesten alle (97 prosent) som kjøper bensin eller diesel er klar over at prisene varierer på ulike ukedager, og 77 prosent er bevisst på å kjøpe drivstoff når de mener det er billigst. Over halvparten (56 prosent) av de som ikke er bevisst på å kjøpe bensin eller diesel på de billigste tidspunktene tenker ikke på å fylle tanken før den snart er tom, og 18 prosent er usikre på når drivstoffet er billigst. 15 prosent er mener at det er for lite å spare, mens 13 prosent har en bonusordning som de mener er lønnsom uansett. Mange forbrukere mener altså selv at de er prisbevisste når de kjøper drivstoff, men i realiteten ser de ikke ut til å ha den fulle oversikten over prisbildet. I Konkurransetilsynets rapport «Drivstoffmarkedet i Norge» (2014) fremgår det at pristoppen som tidligere kun var å finne på mandager, nå også inntreffer torsdager. I praksis ser vi at pumpeprisene øker mandag og torsdag morgen etter å ha ligget på et lavere nivå på søndager og onsdager. Onsdager nevnes av kun 4 prosent på spørsmål om når de tror det er billigst å kjøpe bensin og diesel. Respondentene ble bedt om å ta stilling til hvilke ukedager de trodde det var billigst å kjøpe bensin og diesel. Undersøkelsen fanger ikke opp hvorvidt oppfatningene (om hvilke dager som er de billigste) gjelder hele dagen eller kun deler av en bestemt ukedag.

bensin eller diesel, fordelt på aldersgrupper 8 av 10 nordmenn over 18 år oppgir at de kjøper bensin eller diesel. Hender det at du kjøper bensin eller diesel? Andeler som kjøper bensin eller diesel, fordelt på aldersgrupper Totalt 82 % 18-29 år 66 % 30-44 år 78 % 45-59 år 90 % 60 år+ Base: 1 020 intervju. 4

Mandager og søndager nevnes av flest som de billigste dagene å kjøpe bensin og diesel. Torsdag nevnes av totalt 10 prosent, mens kun 2 prosent tror det er samme pris hele uken. Når tror du det er billigst å kjøpe bensin og diesel? Søndag nevnes av: Totalt 54% 18-29 år 70% 30-44 år 55% 45-59 år 59% 60 år+ 40% Base: 833 intervju. Filter: kjøper bensin og diesel. 5

Nesten alle som kjøper bensin eller diesel er klar over at prisene varierer på ulike ukedager. Prisene på bensin og diesel varierer på ulike ukedager. Var du klar over dette? Base: 833 intervju. Filter: kjøper bensin og diesel. 6

77 prosent mener selv at de er prisbevisste når de kjøper bensin eller diesel. Er du bevisst på å kjøpe bensin eller diesel når du mener det er billigst? Base: 833 intervju. Filter: kjøper bensin og diesel. 7

Over halvparten av de som ikke er bevisst på å kjøpe bensin eller diesel når de mener det er billigst, tenker ikke på å fylle tanken før den snart er tom. Hvorfor er du ikke bevisst på å kjøpe bensin eller diesel når du mener det er billigst? Base: 170 intervju. Filter: Er ikke bevisst på å kjøpe bensin eller diesel når de mener det er billigst. 8