Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Folkehelseprofilene fra Folkehelseinstituttet De seks Grenlandskommunene, Notodden, Larvik og Kongsberg Bjørnar Nyen Kommuneoverlege.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Tirettelegging for SWOT
Sosiologi i barnehagen
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Dyktighet Ærlighet + + ÷ ÷ ÷ ÷÷÷ Andrews, Kenneth. The Concept of Corporate Strategy for practising managers.Homewood, Ill.: Dow Jones-Irwin, 1971.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Rekruttering og omdømme
Forebyggende innsatser i skolen
Definere og velge hovedmål og delmål
SWOT-analyse.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Lederstil og Motivasjon.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
1 Statssekretær Just Hjalmar Johansen Osloregionens rådskonferanse 1.juni 2005 Osloregionen har store muligheter Om regjeringens dialog med Osloregionen.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Dyktighet Ærlighet + + ÷ ÷ ÷ ÷÷÷ Andrews, Kenneth. The Concept of Corporate Strategy for practising managers.Homewood, Ill.: Dow Jones-Irwin, 1971.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Status to år etter Februar 2011 Ansvarlig for analysene: Håvard Windstad Analysesjef, MediaCom Læreryrkets status i Norge.
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
Næringsliv Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer E16 – ferdig stamveg – arealplanlegging står på vent Markedsmessig betydning er liten, økes ved større.
USEtool – Trinn 4 – Workshop – støtteverktøy 4aSINTEF / NTNU Workshop - Hva fant vi? - Hvordan skal vi forstå funnene? - Hva betyr dette i forhold til.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Asker - mulighetenes kommune
Universitetet i Stavanger
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Tittel med bildeoppsett
SWOT-matrisen.
Samarbeid og medbestemmelse
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Tittel med bildeoppsett
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
M =Makt, maktforestilling Hvorfor
Titteloppsett Undertittel.
Mitt prosjekt Utvikling av nettstedet til
Tittel med bildeoppsett
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT Posisjonsanalyser Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT

Posisjonsanalyse standard (SWOT) Posisjonsanalyse utvidet Innhold Posisjonsanalyse standard (SWOT) Posisjonsanalyse utvidet Framgangsmåte

1. Posisjonsanalyse standard (SWOT) Skriv en vurdering av virksomhetens Styrker, Svakheter, Muligheter og Trusler i kvadrantene Styrker Internt Muligheter Eksternt Områder virksomheten har god kompetanse på og som gjør virksomheten sterk sammenlignet med andre Forhold som virksomheten ikke har kontroll over, men som kan skape vekst og forbedringsmuligheter for virksomheten Svakheter Trusler Områder der enheten mangler kompetanse og ligger bak på for å utnytte enhetens fulle potensial. Forhold virksomheten ikke har kontroll over, men som kan skape økt konkurranse eller omkostninger og begrensninger i enhetens råderom.

2. Posisjonsanalyse utvidet Skriv først en vurdering av Trender og Utgangspunkt for virksomheten, deretter virksomhetens Styrker, Svakheter, Muligheter og Trusler i kvadrantene Trender Eksternt Slettes: Hva er det som preger våre omgivelser og får betydning for hvordan vi skal tenke på vår virksomhet. Dette kan være positivt og negativt Utg.pkt/ rammebetingelser Slettes: Mer statiske forhold som påvirker vår virksomhet, enten positivt eller negativt Styrker Internt Muligheter Eksternt Slettes: Områder virksomheten har god kompetanse på og som gjør virksomheten sterk sammenlignet med andre Slettes: Forhold som virksomheten ikke har kontroll over, men som kan skape vekst og forbedringsmuligheter for virksomheten Svakheter Trusler Slettes: Områder der enheten mangler kompetanse og ligger bak på for å utnytte enhetens fulle potensial. Slettes: Forhold virksomheten ikke har kontroll over, men som kan skape økt konkurranse eller omkostninger og begrensninger i enhetens råderom.

3. Framgangsmåte - for gjennomføring av en posisjonsanalyse i f 3. Framgangsmåte - for gjennomføring av en posisjonsanalyse i f.eks ledergruppen Hver person bruker 10-15 minutter på å fylle ut tabellen Bruk dette som et utgangspunkt for å fylle ut en felles tabell Alle får sine innspill lagt inn i tabellen Like innspill slås sammen Hvilket samlet bilde gir analysen? Hvilke fremtidstrender bør vi være mest oppmerksom på? Er det sammenheng mellom våre styrker og fremtidstrendene? Hvilke muligheter har vi og hvilke trusler eksisterer?