De fire regneartene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Sommervikar i Blend.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Kompleksitetsanalyse
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Brøk - fra hele til mange deler.
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Klargjøring fra forrige gang
Komplekse tall Naturlige tall
Addisjon og subtraksjon.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Formelmagi 27-1 Litt matematikk før vi går løs på superposisjon Sum og integrasjon: Når en sum har et stort antall ledd, kan det kan lønne seg å summere.
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Kvalitative og kvantitative metoder
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Subtraksjon Anniken H. Tronrud Karoline L. Egeland Lisa E. Eriksen Per H. Reppe.
Saksliste Skolens mobbeplan Sosiale mål Trivselsundersøkelsen
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 22 Teknikker for algoritmeutvikling Hans Fr. Nordhaug/ Ola Bø.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Kombinatorikk og sannsynlighet
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Brøk, desimaltall og prosent
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Matematikkvansker.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Kort om algoritmer.
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Algoritmer, regnemåter, regneregler Fagplanen for M1, 3. semester: ordning og systematisering, regnemåter, regneregler, begrunnelser og bevis, vurdering.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Vi flaskar til! -med brøk  Rik oppgåve!. MÅL Rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk. (Repetisjon/ aktivere forkunnskapar)
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Multiplikasjon og divisjon
Kvalitative og kvantitative metoder
TDT4105 Informasjonsteknologi, grunnkurs
Funksjoner Kapittel 2.
Algebra er bra – hva er algebra?
Omgrepssamling 1. og 2. trinn
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Regnearter og negative tall
Multiplikasjon - Leksjon 3: fremgangsmåte/algoritme oppstilt multiplikasjon Lekse til torsdag.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
4 forskjellige måter å løse 2-grad likning
Om brøk, det delte og det hele.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Grafen til kvadratiske funksjoner
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Regning.
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

De fire regneartene

Addisjon Addisjonsstrategier Oppgaveeksempel 3 + 5 = Fra Snorre Ostad Telle alt og forfra igjen-strategien Barnet teller hvert ledd for seg: 1, 2, 3 så det andre leddet 1, 2, 3, 4, 5. Så starter hun forfra 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Telle alt-strategien. Barnet teller 1, 2, 3 og så videre 4, 5, 6, 7, 8. Telle videre strategien Barnet teller videre fra første av de to tallene: 4, 5, 6, 7, 8 Minimum strategien Barnet teller videre fra det tallet som representerer det største tallet. Her vil det si 6, 7, 8. Finnes også andre strategier, men disse er de mest vanlige tellestrategiene.

Subtraksjon Subtraksjonsstrategier Oppgaveeksempel 5 - 3 = Telle alt og forfra igjen-strategien Barnet teller 1, 2, 3, 4, 5. Hun tar utgangspunkt i denne mengden og teller vekk 1, 2, 3. Teller så det som er igjen. Tilverksstrategien. Barnet tar utgangspunkt i 3 og teller fremover. Minkingsstrategien Barnet tar utgangspunkt i tallet 5 og teller bakover. 4, 3, 2 Finnes også andre strategier, men disse er de mest vanlige tellestrategiene.

Problemløsning Problemløsningsoppgave Tegn opp tre punkter på arket. De skal ikke ligge langs en linje (etter hver andre). Trekk opp linjer mellom punktene. Hvor mange linjer får du? Tegn opp fire punkter og trekk opp linjer mellom disse. Hvor mange linjer får du nå? Gjør også det samme for 5, 6 og 7 punkter. Finner du noe regel som sier at når vi vet hvor mange punkter vi har så kan vi finne antall linjestykker ? Kan dette uttrykkes med en formel?

Algoritme En algoritme er en oppskrift som vil bruker for å løse en oppgave. Fordelen med dem er at vi kan utføre utregninger på rask og effektiv måte. (Når de er innarbeidet) En ulempe kan være at elevene blir låst ved en algoritme, at de ikke søker enklere løsninger der hvor det finnes. Dere får en oppgave dere skal kikke på.

Subtraksjonsalgoritmer Det finnes mange forskjellige måter vi kan gjennomføre subtraksjon av tosifrede tall. Vi skal se på noen av de mest vanlige. Jeg kommer til å bruke tegnebrettet til dette. Her kommer jeg også til å si noe om addisjonsalgoritmen.

Noen spørsmål Her er noen spørsmål som kan stilles i forhold til de ulike metodene. Hvilken metode er best? Ser notasjonene alltid ut som i våre eksempler? Er det mulig å se hvordan elevene har tenkt ut fra notasjonene? Er det viktig at en innvandrer lærer norske metoder?