Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
8 Mål og strategier Påstandene:
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Internkontroll i norske kommuner
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Ekstern gjennomgang av tjenesteområde 3 Presentasjon av hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger 11.juni 2009.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Kommunal styring og privatisering.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Hva er prinsippene i modellen
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Oppsummering av FOU - prosjekt
Krav til sikring av personopplysninger
RIS-metoden for prosessforbedring
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Statlige bindinger på kommunene
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Asker - mulighetenes kommune
Oppsummering av FOU - prosjekt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
”Prosjekt ISF – Hjemmebasert omsorg”
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand og Trondheim. I tillegg har prosjektet beskrevet erfaringer og bruk av tilsvarende modeller i Danmark og Sverige Målene med prosjektet har vært: Beskrive modellene slik de anvendes i Kristiansand og Trondheim Vurdere modellene i forhold til et sett av kriterier eller problemstillinger som kan være interessante for andre kommuner å vurdere modellene I forhold til Gi en oversikt over tilsvarende utvikling i Danmark og Sverige Beskrive vesentlige hensyn som bør ivaretas dersom man ønsker å utvikle og innføre tilsvarende modeller i egen kommune

Vurderingskriteriene Kristiansand og Trondheim har hatt ulike utgangspunkt og mål for å utvikle og innføre modellene. Begge kommuner benytter ISF modeller i forhold til hjemmebasert omsorg. Prosjektet vurderer modellene i forhold til et sett av problemstillinger eller kriterier som kan ha allmenn interesse for andre kommuner i deres vurdering av modellenes nytteverdi: Ressursfordeling – bidrar modellene til prioriteringseffektivitet i kommunen? Virksomhetenes ressursbruk – bidrar modellene til å gjøre virksomhetene kostnadseffektive? Sikrer ISF modellene nødvendig økonomisk kontroll? Viser modellene sammenhengen mellom kvalitet, volum og kostnader? Er modellene tilpasset konkurranseutsetting og etablering av kundevalgsystem? Endrer ISF modellen styringsdialog og styringsroller i kommunen? Er modellene organisatorisk robuste, og støtter de opp om internt og eksternt samarbeid? Er modellene ressurs- og kompetansekrevende i bruk? Modellenes overføringsverdi til andre kommuner og tjenester?

Hovedkonklusjoner Modeller for innsatsstyrt finansiering kan være et godt verktøy for å effektivisere kommunal tjenesteproduksjon og øke kommunenes evne til å tilby et likt tilbud til brukerne basert på politiske prioriteringer. Innsatsstyrt finansiering synliggjør sammenhenger mellom de ressurser som blir bevilget, den kvalitet som blir bestilt og det volum som skal produseres. Modellene gir dermed et godt grunnlag for oppnå en objektiv fordeling av midler basert på klare produksjonskrav og klare prioriteringer på overordnet nivå. Innsatsstyrt finansiering kan benyttes uavhengig av hvem som produserer tjenesten. Modellene kan derfor benyttes når kommunen selv står for produksjonen, men kan også benyttes dersom man gjennomfører konkurranseutsetting, frie brukervalg eller lignende reformer. Både Kristiansand og Trondheim mener at modellene (selv om de har virket i kort tid) bidrar til en mer rettferdig fordeling av midler mellom tjenesteproduserende enheter. Dette bidrar til likeverdige tilbud og mer objektive tildelingsprinsipper. Både Kristiansand og Trondheim mener at modellen bidrar til effektivisering av tjenesteproduksjonen ved at kostnadene ved tjenesteproduksjonen bli synlig, og at skillet mellom bestiller og utfører klargjør ansvarsfordelingen mellom overordnet prioritering av tjenestetilbud (bestiller) og krav til kostnadseffektiv drift (utfører) Frem til nå er det særlig en del svenske kommuner som har brukt innsatsstyrt finansiering, ofte kombinert med konkurranseutsetting og etablering av fritt brukervalg. Danmark har færre eksempler til nå, men den danke regjeringens moderniseringsprogram stiller nye krav til kalkulering og prissetting av kommunale tjenester.

Forutsetninger Det er viktig å presisere at modellene kun er verktøy som kan bidra til å nå overordnede mål dersom finansieringsmodellene kombineres med andre organisatoriske og strukturelle tiltak som: Skille bestiller – utførerrollen organisatorisk og funksjonelt. Hensiktsmessig organisering av begge funksjoner. Gode prosesser og rutiner i kommunikasjon og rapportering med nødvendig styringsverktøy for oppfølging. God kvalitet i styringsinformasjon og underliggende data. Stor grad av autonomi i utførerorganisasjonen, dvs at utførerorganisasjonen har styringsmessige virkemidler og frihet til å ta ledelsesmessige beslutninger. Budsjettmodeller som gir utførerorganisasjonen resultatansvar og incitament i forhold til å beholde overskudd/dekke underskudd.

Ulike modeller De to modellene har ulike tilnærminger. Trondheimsmodellen er først og fremst orientert mot å definerer behovene; dvs å definere pleiebehov og kvalitetskrav i forhold til fastsatte kriterier. Modellen er derfor i første rekke opptatt av å bestemme tjenestebehovet gitt overordnede prioriteringer av hvilke tjenester som skal tilbys ulike behov. Kristiansandmodellen tar i første rekke utgangspunkt i aktivitetskostnadene for bestemte produserte tjenester. Modellen gir dermed en kostnadsbasert modell der tjenesten prises basert på aktivitetskostnader (Activity Based Costing) Figuren viser at de to modellene tar utgangspunkt i ulike sider ved tjenesteproduksjonen. I praksis vil modellene kunne videreutvikles slik at Kristiansandsmodellen også inkluderer tildeling etter kartlagt pleiebehov, mens Trondheimsmodellen vil kunne prise pleietjenestene som tildeles gjennom å kostnadsberegne aktivitetene i tjenesteleveransene.

Innføring – noen momenter Riktig valg av tjenester som skal omfattes av ISF Erkjent forbedringsbehov Budsjettmessig betydning Kompleksitet i kalkulasjonsgrunnlag Tjenester der det er mulig å skille forvaltning fra drift Tjenester der det er mulig å skille ut enkelttjenester Organisatoriske og strukturelle tilpasninger (jf. ”forutsetninger” foran) Politisk aksept for og deltakelse i utvikling av modellen Tilstrekkelig støtte overfor enhetsnivået God kommunikasjon Bistand med kompetanse (f.eks økonomi) Strategi for bemanningstilpasning og behandling overskudd/underskudd, mv Lederopplæring Gjennomgang og forbedring av datagrunnlag og input Riktig tempo ved innføring og løpende tilpasninger Rask innføring av verktøy for måling og styring av ressurser