Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettslige utfordringer i eForvaltningsprosjekter Dag Wiese Schartum, AFIN Oversikt over rettslige.
Kort om rettsdogmatisk metode
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer: Innsamling og bearbeiding av rettskilder Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Transformering av rettsregler til programkode Dag Wiese Schartum, AFIN.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Krav til sikring av personopplysninger
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Elektronisk forvaltning og jus
Elektronisk forvaltning og jus
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Organisering av systemutvikling, rettslig perspektiver
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Organisering og systemutvikling, rettslig perspektiver
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum

Rammer for SU-prosjekter Lovgivning Særlovgivning og generell lovgivning St.meld. nr. 17 (2006-2007), Eit informasjonssamfunn for alle St.meld. nr. 19 (2008-2009), Ei forvaltning for demokrati og fellesskap Referansekatalog for IT-standarder i offentlig sektor Statlig kommunikasjonspolitikk Digitalt førstevalg Prinsipper for IT-arkitektur Generelle forvaltnings- politiske rammer Virksomhetsspesifikke rammer Prosjektspesifikke rammer og føringer Føringer i tildelingsbrev IKT-strategi Kommunikasjonsstrategi Vektlegge og aktualisere generelle og virksomhetsspesifikke rammer Føringer vedr.: Automatisering/skjønn mv Systemets bindende virkning og rutiner for avvik Rettslig dynamikk og oppdatering Støttefunksjoner/brukervennlighet MANDAT

Prosjektetablering og -sammensetning Behandlingsansvarlig Daglig ansvarlig Direkte involverte avdelinger Brukerrepresentasjon IKT-avdeling Fagavdeling Administrasjons- avdeling Andre forvaltningsorganer = ”systemeier” ? Eksterne konsulenter Prosjektgruppe Prosjektgruppen som forum for saksforberedelse Identifisering av prosesser og sammenhenger Overlappende kompetanse Forvaltningsinformatikerens rolle ? Livssyklus – organisering under utvikling, videreutvikling og drift

Nærmere om styring av SU-prosjekter Forvaltningsorgan Underliggende Delegasjon? Organisasjons- og instruksjonsmyndighet Oppdragstaker Outsourcing? Prosjektgruppe Avtaleregulering Statens standard- avtaler (?) Nærmere om styring av SU-prosjekter

Rettslige systemavgjørelser og outsourcing Spørsmålet vi må stille oss er hvorledes vi skal se på denne transformeringen. Hva slags rettslig beslutning(sprosess) er det tale om? For at automatisert rettsanvendelse skal være mulig, må rettsregelen transformeres og uttrykkes ved hjelp av et programmeringsspråk. Mellom disse utsagnene ligger det en påstand om at transformering handler om å utføre rettslige aktiviteter! Årsaken er 1) at utviklingsarbeidet innebærer rettslige fortolkninger som 2) har klare og omfattende rettslige virkninger! ! Neppe grunn til å se på out- sourcing av rettslige deler av SU som annet enn saks- forberedelse Må ofte anses som myndighetsutøvelse, og da kan delegasjons-læren komme til anvendelse forskrift? Rettslige systemavgjørelser instruks? enkeltvedtak?

Aktuelle rettskilder i utviklingsarbeidet Lover Forskrifter Stortingets plenumsforslag EUs direktiver og forordninger Lovforarbeider Internasjonale traktater og konvensjoner Rettsavgjørelser Forvaltningsinterne regler (generelle instrukser og retningslinjer om rettsanvendelse og skjønnsutøvelse) Forvaltningens presedensavgjørelser Avgjørelser i eksterne klageorganer Uttalelser fra Sivilombudsmannen Uttalelser fra Justisdepartementets lovavdeling Rettsoppfatninger i juridisk litteratur Avtaler Standarder Programkode fra andre relevante beslutningssystemer

De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (klargjøring) 1 Valg av grunnlagssystem (hvilke pålitelige informasjonssystemer kan vi gjøre bruk av?) 2 Utvalg av rettskilder fra grunnlagssystemet/-systemene (hva skal velges ut og hvorledes skal utvalget skje?) Subjektivt utvalg? Nei! Anvendelse av ”utvalgskriterier”? Ja! Begrunnelse: Fullstendighet, stabilitet over tid, gjennomsiktighet Benytte mest mulig stabile og vurderingsfrie kriterier: Type rettskilde, tidsangivelser, ansvarlig organ, hjemmel osv Eksempler: ”Alle forskrifter gitt med hjemmel i ligningslovens kapittel 6.” ”Alle høyesterettsdommer som det er vist til i etaten [X]s arkiv [Y] og som i fulltekstversjonen inneholder henvisning til lov [a] og forskrifter [b, c eller d]” fortsettes ...

De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (fortsatt) 3 Organisering i ”dokumentrekker” dommer NOU Prop. L Innst. L (lovvedtak) forskrift(er) høringsbrev mv forvaltningspraksis Instrukser om rettsanvendelsen fortsettes ...

De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (fortsatt) 4 Innarbeiding av faste strukturer: Henvisninger innen dokumentet Henvisninger til andre dokumenter Henvisninger og bruk av legaldefinisjoner § 2-4. Avtaler om arbeidstakere mv. på kontinentalsokkelen Bestemmelsene i EØS-avtalens vedlegg VI nr. 1 og 2 (Rådsforordning (EØF) nr. 1408/71 og Rådsforordning (EØF) nr. 574/72 mv.) om rettigheter og plikter får tilsvarende anvendelse på en arbeidstaker mv […] Henvisning § 1-8. Arbeidstaker Med arbeidstaker menes i denne loven enhver som arbeider i en annens tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse. …Og da skulle alt være klart for nærmere fortolkning og spesifisering av programkoden!