Chapitre 2 Mål : Læreplanmål: Å kunne bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding Å kunne de bestemte artiklene Å kunne oversette.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
L'adjectif Hva er et adjektiv?.
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
FRITIDSAKTIVITETER SPORT.
Kap. 4 Scaffolding Referanserammer i fremmedspråk Inger Langseth
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
L'adjectif Hva er et adjektiv?.
Hvordan lage setninger på fransk?
Muntlig eksamen i fremmedspråk
VERB REGELMESSIGE UREGELMESSIGE PRESENS WALK(S) PRETERITUM WALKED
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE mars 2015
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Comment choisir la bonne prép. ?
Lekseplan for 5.trinn uke 16 Mandag 13. april– fredag 17. april.
Lesing og lesestrategier
Le passé Le passé composé, l’imparfait et le plus- que-parfait.
Une ville Que vois-tu ?. Der er mange hus i byen Il y a beaucoup de maisons au centre-ville Midt i Au milieu Midt i sentrum er der en havn Au milieu du.
La theme: À table Texte: Les repas Vocabulaire: - La nourriture Les verbes: - Manger - Boire -Prendre L `article partitif ( delings- artikkelen) - Du (
PASSÉ COMPOSÉ Kompetansemål: -Å kunne bruke grunnleggende språklige strukturer -Delmål 1: kunne passé composé formene i de regelrette verbene -Delmål 2:
MON PETIT MONDE -bruke grunnleggende språklige strukturer : 1) - adjektiv og 2) adjektivets plassering, -Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse.
Chapitre 2 Mål : Læreplanmål: Å kunne bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding - Å kunne de bestemte artiklene - Å kunne oversette.
Raconter sa journée au présent Vocabulaire: - l`heure Les verbes:
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Fritidsaktiviteter. LES INSTRUMENTS: La trompette.
Uke – Norsk: Jeg kan slå opp i ordlista og forstå hva ordlisteteksten betyr. Jeg kan lage spørsmål og intervjue en person. Matte: Jeg kan.
LE TEMPS, LES SAISONS, LES MOIS, LES JOURS Kompetansemål -Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner: -væruttrykk -Årstider, måneder.
MÅL: Norsk: Bruke bisonoverblikk når du leser tekst. Lage tankekart og trekke ut viktig informasjon. Matte: Lese hele oppgaven nøye og regne så nøye som.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Lekseplan for 5.trinn uke 40 Mandag 28.september – fredag 2. oktober.
MON PETIT MONDE LA MAISON. LES MEUBLES ET LES PREPOSITIONS -Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner – 1) la maison et les meubles.
Plan for 1.klasse Uke mai Verdiord for mai: Hensynsfull.
Audio exercises – lytteøvelser Oppgave 1.  Gjenta– Repeat ♬ 21.
LE PASSÉ COMPOSÉ (Presens perfektum). Passé composé dannes av presens av verbet avoir og perfektum partisipp av hovedverbet. Passé composé dannes av presens.
UKEPLAN FOR 5. KLASSE UKE 36 og – 16. september 2016.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Mål for undervisinga Norsk Eg brukar BO-blikk til å orientere meg i teksten før eg les. Eg kan skrive dette lureordet rett : det. Matematikk Eg kan lage.
- Les membres de la famille Les verbes:
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Mon petit monde bruke grunnleggende språklige strukturer : 1) - adjektiv og 2) adjektivets plassering, Forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse.
La theme: À table Text: Les repas Vocabulaire: - La nourriture
Mon petit monde La maison. Les meubles et les prepositions
Mitt opphold i Frankrike
Passé composé Kompetansemål:
Raconter sa journée au présent Vocabulaire: - l`heure Les verbes:
Betingelsessetninger/ Høflighet/ønske/det potensielt mulige
M Ibrahim et les fleurs du Coran
Audio exercises – lytteøvelser Oppgave 1.
Jeanne d’Arc.
Le temps, les saisons, les mois, les jours
Abandon d’animaux domestiques
Betingelsessetninger
MON PETIT MONDE Mon passe – temps, l`école, écrire une lettre
Subjonctif ou indicatif?
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Substantiv Artikler og kjønn.
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
Velkommen til denne interaktive oppgaven i Engelsk, IKT og Matematikk
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Vurderingskriterier enkel versjon
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

Chapitre 2 Mål : Læreplanmål: Å kunne bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding Å kunne de bestemte artiklene Å kunne oversette setninger med – er verb ( repetisjon) - å kunne nekte setninger på fransk ( repetisjon) Å kunne det uregelmessige verbet « faire» på fransk Læreplanmål: Å kunne forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner: Å kunne noen gloser relatert til skole Å kunne uttrykk for ulike sportsaktiviteter Tallene fra 1- 60 Læreplanmål: Å kunne skrive tekster som forteller, beskriver eller informerer Å kunne skrive et brev på fransk ( se s. 25)

De bestemte artiklene ( se s. 11) Disse uttrykkes ved: Le (hankjønn) – m/ masculin La (hunkjønn) – f ( feminin) L` ( foran vokal-lyd) l`equitation = sprangridning, Les ( flertall) hankjønn/hunkjønn PS: Ord som ender på – e er i mange tilfeller –hunkjønn - exercises: A) s. 11

- Er verb ( se s. 14) Øvelsesoppgaver: - exercises 9, B) s. 21 + Sett inn riktig form av – er verb i disse setningene: Pierre _______ un peu. (fumer/ røyke) Tu _________ la culture? ( adorer/ elsker) Nous _________ voyager pendant les vacances. ( préférer/ foretrekke) Vous ________ aller á l´école? ( aimer/ liker) Je _________ avec mes amis. (voyager/ reise) Jean et Pierre __________ au basket à six heures. ( jouer/ spille) Nous ne ____________ pas. (fumer) Marie __________ le francais. ( préférer/ foretrekke)

Nekting av setninger på fransk - uttrykkes ved ne…..pas = ikke Ne foran verbet Pas etter verbet Eks: Ils ne fument pas. ( De røyker ikke) Non, je ne fais pas… Gjør de fire første setningene på forrige side nektende- og oversett setningene til norsk. a) b) c) d)

Bande dessinée p. 26 Je ne fume pas – Jeg røyker ikke Je ne bois pas – jeg drikker ikke Je ne fais pas de sport – jeg driver ikke med sport Je ne voyage pas – Jeg reiser ikke Je ne joue pas – Jeg spiller ikke Je ne crois pas (ca)– Jeg tror ikke (det) Je suis heureux – Jeg er lykkelig La culture m`ennuie – Kultur kjeder meg

Ord relatert til skole Skole- l`école Fag- la matière Fransk – le francais Norsk – le norvégien Kroppsøving – la gymnastique/ l`EPS – l`Education physique et sportive Engelsk – L`anglais Matte – les maths Videregående skole- la lycée Naturfag – la science de la nature Geografi – la geographie Historie – l`histoire Relegion – la relegion

Faire ( se s. 31) Je fais = jeg gjør, je ne fais pas… Tu fais = du gjør Il/ elle/ on fait = han/hun/ man gjør Nous faisons = vi gjør Vous faites = dere gjør Ils/ elles font = de gjør Exercises 14 p. 31

Merk: jouer à (spille ball)/ jouer de (spille instrument ) de faire de +la /du J`aime la musique. J`aime d`ecouter (infinitiv) de la musique. (d`ecouter de = å lytte til) Jeg liker å lytte til musikk. J`aime de danser. (Jeg liker å danse) J`aime de faire de + la voile, la danse, la gymnastique J`aime de faire du (de+le) ski, slalom, hockey sur glace, ski nautique, snowboard, jogging, patinage, cyclisme, Je fais du/ de la… Elles font de la voile.

Oversett denne teksten: Jeg går på skøyter med vennene mine (mes amis). De liker å danse og å drive med sprangridning. Vi går på fotturer også (aussi), og står på vannski. Om vinteren (Pendant l`hiver) står vi på ski og slalom. Mamma (mama) står ikke på snowboard, mens (mais) pappa (papa) står på snowboard. Familien ( la famille) liker å drive med sport. I do skating with my friends. They like to do horsebackriding. We also like hiking and water skiing. In the winter we go skiing, alpine and crosscountry. Mum doesn`t do snowboarding, while dad og snowboarding. The family likes to do sports.

Å kunne uttrykk for ulike sportsaktiviteter - oversett til norsk ved å se på s. 33

Tallene fra 1- 60 Se s. 18, 49 Skriv ned alle tallene her nå:

Ecrivez une lettre francaise Commencez avec: Chère Maman, cher Papa Me voici en France…..

Fasit: oversettelse Je fais du patinage avec mes amis. Ils aiment de danser et de faire de l`equitation. Nous faisons de la randonné et du ski nautique. Pendant l`hiver nous faisons du ski et du slalom. Mama ne fait pas du snowboard, mais papa fait du snowboard. La famille aime faire du sport.

Bilder Illustrasjon av tankekart, side 10: Turid Knutson. Lisens: CC by-sa