Driftsoptimalisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Betydelige besparelser på energiforbruket, uten å redusere komforten med Synco Synco er navnet på det særdeles allsidige og modulært oppbygde produktspekteret.
Været: temperatur, vind og nedbør
Tilfredshetsundersøkelsen 2009 Campus RENA. Tilfredshetsundersøkelsen 2009-Campus RENA Undersøkelsen 2007 I 2007 valgte avdelingen følgende fokusområder.
30.April 2008 ”Peer Instruction” Fagdidaktisk metode og pedagogisk perspektiv FoU-lunsj IR Eksempel Kilde: Carl Wiemann I en fysikktime er temaet lyd.
Er du fornøyd med smaken på drikkevannet? •GVD har samme gjennomsnitt som resten av landet, de aller fleste brukerne er meget fornøyde med smaken.
Gir fjernvarme redusert energibruk?
Kristiansand Eiendom Enøk i praksis
Energikonferansen Sør 2010 Arild Olsbu Egbert Bak
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
ENERGIOMLEGGING EN KOMPETANSEUTFORDRING Kursserie i regi av Varmeforum
70-80 tallet, mange men enkle anlegg
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Energikrav i teori og praksis
Kunnskapen er tilgjengelig - den må bare omsettes til handling!
Hyggelig å være her ! Teknisk leder Geir Andersen Drammen Eiendom KF.
Hvordan arbeide med min treningsjournal?
Erfaringer med dampleveranse til industri - basert på avfallsforbrenning Fjernvarmedagene september, Oslo.
TECH INVENTIONS er et firma som utvikler
Klima-, energi- og miljø i plan- og byggesaker del III
Høytemperatur fjernvarme med ammoniakk som kuldemediet
Hvordan taklet fjernvarmeselskapene vinteren 2010 ? Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Drift. Målt energibruk vs beregnet energibruk Erfaringer fra 64 prosjekter fra 5 land Forventet og målt energibruk til oppvarming i boliger og yrkesbygg.
Energimerking som incitament NVE, 9. mars 2010 Tommy Rudihagen, adm. dir.
Utslipp av CO2 Hvor stort er klimautslipp i Norge pr. innbygger og hvordan fordeler dette seg? Huset, ( kwh/ år) Kg Bilen , (0,9 liter/
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Forslag til årets VA-tiltak ENØK HOLEN RA
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
Energimerking og energioppfølging i HFK Overingeniør energibruk Helge Gundersen.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Energieffektive Næringsbygg
Hva forteller målingene? - dokumentasjon og praktisk betydning Sluttseminar ForKlima 11. november 2015 Kari Thunshelle og Axel Cablé, SINTEF 1.
1 Sluttseminar forskningsprosjektet ForKlima! Forenklet behovsstyrt klimatisering av kontorbygg med svært lavt oppvarmingsbehov Hvordan får vi dette til.
Drammen Eiendom KF Teknisk leder Geir Andersen Drammen Eiendom KF. Nye ”hårete” energimål for miljøbygg i Drammen.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Sluttseminar ForKlima 11. november 2015 Kari Thunshelle, SINTEF Byggforsk Oppsummering og anbefalinger fra prosjektet.
Erfaringer fra energimerking så langt Kost/nytteverdi Torfinn Lysfjord Direktør Energi, GK Norge AS.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Enøk drift, hva er det for oss? Presentasjon ved energiforvalter Yngvar Einarsmo. Ansvarlig for Enøk Drift. Jobber i Kristiansand Eiendom. Bygg og Eiendomsavdeling.
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Hvorfor et prosjekt som ForKlima ? 11 november 2015 – sluttseminar Espen Aronsen, Fagsjef energi GK Norge AS ForKlima 1.
Teknologi for et bedre samfunn Bygg uten tradisjonell oppvarming 1 Sluttseminar ForKlima 11. november 2015 Kari Thunshelle, SINTEF Byggforsk Tør vi ventilere.
Tilbyder konferanse Konvertering til vannbåren varme M-blokk Haugesund sjukehus §
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Energiledelse/miljø & Varmepumpeprosjekt ved SUS FSTL Ståle Jårvik, Helse Stavanger HF.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Forbedringssamlingen
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
Utnyttelse av sluttbrukerfleksibilitet (Overordnet tema: Prosumentens rolle i framtidens energisystem) Birger Bergesen.
Energi for framtida.
Treff for driftsteknisk personell i bygg Åsgården skole i Horten
Velkommen til forskerøya Engia!
Avløpsvann som ressurs
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
Kontrollerte forsøk med brukerrespons – forsøksdesign og resultat
Folke Bernadottesvei 40 ITB forum Bergen
Produksjonssetting i Cerebrum
Hvordan taklet fjernvarmeselskapene vinteren 2010 ?
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Informasjonsmøte for samarbeidspartnere
Energiavregning 2016 Og litt om 2017.
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Utskrift av presentasjonen:

Driftsoptimalisering Amalie Skram m/Terje Bringedal

Amalie Skram VGS 15 895 m² 1 Varmesentral  Fjernvarme 1 Kjølesentral 16 Ventilasjonsanlegg 12 Roterende varmegjenvinnere 3 Glykolgjenvinnere 1 Kryssveksler Maks luftmengde 222 168 m³/h Ca. 180 rom med regulering Trykkstyrt med aktive tilluftsventiler, DCV (Demand Controlled Ventilation) anlegg, reguleres etter Co² og temperatur Ca. 1100 elever og 200 lærere Litt info om de tekniske anleggene og hva vi har å jobbe med på bygget. Jo flere anlegg og rom vi har, dess større påvirkning kan vi på drift ha. 10.05.17

SD-Anlegg 10.05.17

Utfordringer Kommunikasjonsfeil på tekniske systemer Lite fleksibelt lysstyringssystem Mange avvik på SD-anlegg Mangelfull dokumentasjon Dårlige ventilasjonsløsninger på auditoriene Kommunikasjon med skoleledelsen Summert  høyt energiforbruk Mye kommunikasjonsfeil mellom SD-anlegg og trykkregulatorene til Lysstyring som vi ikke kan stille noe på. Ingen oppstartsprotokoller på ventilasjon/varme. Ingen funksjonstest med kommentarer osv. Konstant luftmengde på auditoriene? Trenger ikke frekvensomformer osv? Booking system for auditoriet og idrettshall 10.05.17

Tiltak Leverandørene Drift Utbedret de fleste avvikene på SD-anlegget Justerte innstillingene på romregulatorene Opprettet tilstedeværelsesfunksjon i auditoriene Behovsstyrt pådrag i auditoriene Feilsøking og retting av kommunikasjonsfeil Drift Innførte dynamisk drift av auditorier og idrettshall Reduserte driftstidene på ventilasjon og varme Tunet temperaturen på ventilasjonsanlegget mot bruken Utdype litt er om hva leverandøren må ordne og hva vi på drift på ha orden på. 10.05.17

Regulering av luftmengde Dårlig anlegg? Eller feil innstilt? Oppførsel Tilnærmet konstant regulering Ingen reduksjon på starten eller slutten av dagen Årsaker? Dårlig bruk av SD-anlegg Dårlig prosjektert Feil i programmeringen Konsekvenser? Kalde rom Høyt energiforbruk Misfornøyde brukere Forklarer litt rundt at dette er visning av differanseluften over viftene. At de må se vekk fra tallet, men fokusere på hvordan grafen ser ut. Anlegg som regulerer veldig lite, går nesten på fult hele tiden. Tilnærmet ingen differanse. Maks til anlegget 24115 m/3h Gj. Snitt 21453. Skal ikke hive ut disse tallene til de  89% av innregulert MAKS luftmengde 10.05.17

Regulering av luftmengde Velfungerende anlegg Oppførsel God regulering Forandrer luftmengde etter behov; senker rundt lunsjtider, heves etterpå Årsaker? Riktig innstilt SD-Anlegg Godt prosjektert Riktig programmert Konsekvenser? Behagelig inneklima God luftkvalitet Fornøyde brukere Lavt energiforbruk Anlegg som regulerer veldig bra. (ikke Amalie Skram Er stigning opp mot kl 10-11 på dagen, luftmenden reduseres rundt lunsjtider kl 12. I lunsjen er mange elever i kantinen og korridorer. Tar seg opp igjen med behov etter lunsj, men litt lavere da det generelt er mindre elever på skolen etter lunsj enn før. Synker mot slutten av dagen. 10.05.17

Regulering luftmengde Amalie Skram undervisningsdel 93,45 % av maks luftmengde i snitt. 2015 71,3 % i 2016 10.05.17 Amalie Skram

Undervisningsdel Oppsummert Gjennomsnitlig luftmengde levert per time er redusert fra 93,5 % av maks til 71,3 % av maks Reduksjonen fra 93,5 % til 71,3 % gjennomsnitlig luftmengde tilsvarer 26 894 m³/h per time. Med 9 timers drift tilsvarer det 242 045 m³/h mindre luft levert hver dag. Mest kritisk på kalde dager når det tilføres energi via varmebatteriene. 10.05.17 Amalie Skram

Energioppfølging vs 2015 20 % reduksjon fra 2016 til 2015 33,7 % reduksjon 2017 vs 2015 Snakke litt om hva forskjellen på hvor mye god drifting og anlegg som faktisk fungerer har å si. 1050232 10.05.17

Energioppfølging vs 2016 14,8 % reduksjon 2017 vs 2016 t.o.m April. Bygget har fortsatt forbedringspotensial. 816536 17,1 % kjøpt energi

Amalie Skram VGS, energi Oppsummert 20 % reduksjon i energibruk 2016 vs 2015. 33,7 % reduksjon i energibruk hittil i år vs 2015. 14,8 % reduksjon i energibruk hittil i år vs 2016. 20 % reduksjon fra 2016 til 2015 33,7 % reduksjon 2017 vs 14,8 % reduksjon 2017 vs 2016 t.o.m April. Bygget har fortsatt forbedringspotensial. 2015 10.05.17 Amalie Skram

Nordahl Grieg VGS 10,5 % reduksjon. Tunet tilluftstemperaturen med utekompansering. VP til å gå etter behov, ikke døgnet rundt. Reduserte litt på oppstartsventilasjonen. 10.05.17

Nordahl Grieg VGS Oppsummert Tunet tilluftstemperaturen med utekompenseringskurve Fikk VP til å gå etter behov, ikke døgnet rundt. Reduserte litt i driftstidene på ventilasjonen, hovedsakelig på morgenen Redusert energiforbruket med 10,5 % hittil i år vs 2016 10,5 % reduksjon. Tunet tilluftstemperaturen med utekompansering. VP til å gå etter behov, ikke døgnet rundt. Reduserte litt på oppstartsventilasjonen. 10.05.17 Amalie Skram

Erfaringer Selv det beste anlegg vil med tiden gi en ytelse som tilsvarer nivået på driften Fokuser på luftkvalitet, ikke kvantitet Energi skal brukes etter behov, ikke uvitenhet. Avslutter med denne, viktige ting å ha i bakhodet ved drift. 10.05.17

Spørsmål Avslutter med denne, viktige ting å ha i bakhodet ved drift. 10.05.17