30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System for kompetansekrav NRHS – møte
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Spørsmål om tid Idunn Seland En studie av arbeidsbetingelser og tidsbruk for ledere av skoler og sykehjem NIFU-rapport 18/2012, i samarbeid med.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor bra har dagens norske forskere det? Tekna seminar 15.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
AKTUELLE SAKER Fagpolitiske foreninger Sigrid Lem.
- HsPro Hvorfor tenke nytt rundt dataprogram i skolehelsetjenesten
Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – Vibeke Bjarnø, Fakultet.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Testing, måling og forskningsdesign.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
1 Bidrar far mer hjemme når mor er i jobb? Ragni Hege Kitterød og Silje Vatne Pettersen Statistisk sentralbyrå.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Lønnsstatistikk og bruk av slik statistikk i lønnsforhandlinger
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens.
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2011  Forfatter/Author Tidsbrukundersøkelse blant vitenskapelig ansatte Cathrine Egeland Ann Cecilie Bergene AFI 2012.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Kunnskap for en bedre verden Karakterundersøkelse for masterutdanning i teknologi 2015 Ø. Gregersen, G.Ø. Kløkstad, S. Hervik, H.E. Plesser og I. Pettersen.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
Skranker i arbeidslivet
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
«Ytringsfrihet og varsling i norske kommuner og fylkeskommuner»
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Kvalitative og kvantitative metoder
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Fordeling av arbeidstid – arbeidsgivers styringsrett/handlingsrom
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Pedagogisk merittering
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene Agnete Vabø 01-02-03 30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene

Forskningsvilkår mer enn tid til forskning Subjektive indikatorer Overlappende kategorier Faktiske og opplevd tid varierer i ulike faglige og institusjonelle sammenhenger Forskningsvilkår er avhengig av mange andre forhold enn tid Tidsaspektet kan også være utrykk for andre behov Administrativ støtte identitet Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Tidligere undersøkelser 10 års intervall 1983 Arbeidsoppgaver og arbeidstid NIFU Kyvik 1992 Universitetspersonalets tidsbruk. NIFU Kyvik & Enoksen 2001 Forskningsvilkår ved universiteter og vitenskapelige høyskoler Smeby 2001 2006 Tidsbruk i høgskolesektoren Larsen & Kyvik 2008 Changing Academic Profession CAP undersøkelsen

Et internasjonalt sideblikk: Kyvik & Bentley 2011 Academic work from a comparative perspective: a survey of faculty working time across 13 countries. Higher Education. Tidsbruk varierer betydelig mellom land – reflekterer særegne tradisjoner i de respektive lands akademiske system. I de mest utpregede hierarkiske systemene underviser professorene mindre og administrerer mer For øvrig størst likhet tidsbruk mellom professorene på tvers av land Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

AFI v/ Egeland & Bergene 2012 Tidsbruk undersøkelse 2011 Inkluderer også høgskolesektoren Survey + nye metodiske tilnærminger Dagbokundersøkelse –inntak til mer kompleks og utfyllende forståelse av innholdet i arbeidshverdagen til vitenskapelig ansatte Kvalitative intervju Administrative data Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Viktige eksempler på nye bidrag En utvidet forståelse av forskjeller i arbeidsbetingelser mellom kvinner og menn Forholdet arbeid/privatliv Arbeidstiden fordeling på døgnet Mestringsstrategier, forstyrrelser og tidstjuver Reel vs. Fastsatt tidsbruk Midlertidighet og tidsbruk Ulike tidskulturer mellom fag Ledelse og tid Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Kontinuitet og kvalitet Vanskelig å sammenlikne med tidligere års undersøkelser fordi tidsbruken klassifiseres på ulike måter. Hva respondenten skal sortere under «profesjonsrettet yrkesutøvelse» er ulikt Er det slik sett rimelig å snakke om stabilitet i tidsbruk? Svarprosenten for lav/utvalgene for små til at det lar seg gjøre å kontrollere for fag/institusjon/posisjon. Case studier kan være adekvat Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Hva vet vi mindre om? Hva med forskjeller mellom sektorer? Har organisasjonsstørrelse betydning for personalets tidsbruk på administrative oppgaver? Hva betyr forholdstallet vitenskapelig ansatte/ studenter for tidsbruken? Internasjonale erfaringer Endres i topp-/bunntekst 01-02-03