Bærekraftige produktvalg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Advertisements

DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
KVALITET I SKOLEN.
Hva kan vi bidra med ? Geir Lundkvist, Adm.direktør Scandic Norge.
Bærekraftig utvikling
Arbeidsliv og utdanning
NANOTEKNOLOGI ETIKK.
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
KLIMANYTTE AV GJENVINNING
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
13 En verden uten grenser.
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
Bærekraftig utvikling - miljø
Biogasskonferanse for Østfold. Sarpsborg, 23. mai 2013 Hvordan styrke Biogass-satsingen i Østfold Odd Jarle Skjelhaugen, Senterdirektør.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Bærekraftig og framtidsretta matproduksjon Utfordringer og muligheter til samarbeid mellom Næringsorganisasjonene, Forvaltninga og Naturvernforbundet.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Samarbeid mellom bønder og miljøvernere? Steinkjer Jon Trøite.
Planleggingens utfordringer
Siste nytt fra FNs klimapanel Aerosols in Europe samling 5/3-15 Marianne T. Lund, CICERO.
Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge
RESSURS OG MILJØLÆRE HVE Øyvind Wistrøm.
HVORDAN KAN OFFENTLIGE INNKJØP VÆRE EN DRIVKRAFT FOR ET BÆREKRAFTIG NÆRINGSLIV OG SAMFUNN? ? Difi frokostseminar 17. desember 2014 Idar Kreutzer, adm.dir.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Ludvigsenutvalget NOU – fremtidens skole Hovedspørsmålene i utredningen er følgende: Hvilke kompetanser vil være viktige for elevene i skolen,
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Arild Hermstad Leder for Framtiden i våre hender Utdannet cand politmed hovedfag i samfunnsgeografi Økonomifag og naturvern.
Årsaker til miljø- og ressursproblemer Produksjon og forbruk – dagens høye velstandsnivå i de vestlige landene er et resultat av industrialiseringen som.
1 Forbruk og utslipp: Kina og oss Edgar G. Hertwich NTNU, Program for industriell økologi.
Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Integrering av kjønns- og likestillingsperspektiv. Erfaringer fra praksis Karin Hovde, Helsinki 20.mars 2007.
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Norden som foregangsregion
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Bærekraft og global bevissthet
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
. Riktig palme gir 134% karbonfangst på Colombiansk gresslette
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Status for klimakunnskapen 2015 Hvilke endringer observerer vi
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Hva menes med naturmangfold?
MARKAPLASSEN SKOLE Umi-Sci-Ed Dag Rune Kvittem Valgfag programmering
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
En presentasjon av et TUBU-prosjekt ved Ski videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Bærekraftige produktvalg

Bærekraftig utvikling Læringsmål Bærekraftig utvikling refleksjon kritisk tenking ta beslutninger handlingskompetanse Begreper og faginnhold   Bærekraftig utvikling, næringsinnhold, naturfagets egenart, argumentasjon, handlingskompetanse, forbruksvalg, naturvitenskapelig metode, økologisk fotavtrykk, klimaforandring, drivhuseffekt, kortreist mat, økologisk- og konvensjonell produksjon, demokrati, beslutningsgrunnlag og objektive- og subjektive kriterier. Utarbeidet av Bård Knutsen v/NTNU & Majken Korsager v/Naturfagsenteret

Velg et eple Oppdraget deres er å kjøpe epler til en skoletur Hvilken sort skal du kjøpe og hvorfor? Hva kan være lurt å undersøke – felles tankekart på tavla. Utlevert 4 epler, samt informasjonskart om eplene. Velg 4 kriterier og vurder eplene og skriv resultat i tabell. Ranger kriterier. Velg et eple og argumenter for valget. Sustainable development – del inn kriterier i økologi, økonomi, samfunn. Diskuter kriterier på nytt. Utarbeidet av Bård Knutsen v/NTNU & Majken Korsager v/Naturfagsenteret

http://www.fn.no/Skole/Undervisningsopplegg/Tverrfaglig/Baerekraft

For at en utvikling skal være bærekraftig, må det alltid tas hensyn til tre hoveddimensjoner; sosial, økonomi og miljø. Disse reflekterer behovet for å balansere økonomisk og sosial vekst med hensyn til miljøet. Sosial: Når en vurderer sosiale perspektiver tar en hensyn til menneskerettigheter, levevilkår, helse, kulturelt mangfold og likestilling mellom menn og kvinner. Bærekraftig utvikling innen det sosiale perspektivet handler om å gi mennesker god utdanning, bra arbeidsvilkår og gode helsetilbud. Økonomisk Økonomiske aspekter av bærekraftig utvikling handler om å minke fattigdom, vurdere rettferdig fordeling av ressurser, vurdere nasjonal og global markedsøkonomi og ta hensyn til arbeidsvilkår og inntekter. Bærekraftig utvikling innen det økonomiske perspektivet handler om å sikre folks økonomiske trygghet. Miljø Hensyn til miljøet innebærer å vurdere bruk av naturressurser og landarealer, redusere forurensning av natur, unngå tap av biologisk mangfold, minske klimaendringer og forebygge natur- og miljøkatastrofer. Bærekraftig utvikling innen miljø handler om å ta vare på naturen på en slik måte at den er en fornybar ressurs for oss mennesker.

Hvilket eple har dere valgt? Hva er hovedargumentet deres? Vurder om argumentet deres bygger mest på økonomiske, sosiale eller økologiske forhold.

Jeg syns vi skal kjøpe Red delicious for å støtte fattige bønder i Argentina Jeg syns vi skal kjøpe Pink Lady for det tror jeg alle liker Jeg syns vi skal kjøpe Red delicious for det er billigst Jeg syns vi skal kjøpe Discovery for de er kortreist og økologisk dyrket “Paulina” (Sweden): I agree! It's important to use less CO2. There is a lot you can do to decrease the emissions of CO2 by yourself. “XiYung” (China): Yes, CO2 is one of greenhouse gases. It stops the heat from escaping into the universe, and helps keep the earth warm. But with too much CO2, the weather will become warmer and warmer. “ZaHio” (China): I agree with you, low carbon is a rather new concept in China, all of us ought to support it and we should develop new energy sources instead of oil.  

Refleksjon Er valget deres et godt valg med tanke på bærekraftig utvikling? Hva gjør et valg mer bærekraftig enn andre? Hvorfor bør vi ta hensyn til flere perspektiver når vi snakker om bærekraftig forbruk? Hvordan kan dere bidra til en bærekraftig utvikling når dere handler produkter?