Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Styrearbeid i Norwegian
Fremtidens materialer med tanke på ombruk og gjenvinning
Interreg – Mål 3-programmer European Territorial Co-operation (Europeisk Territorielt samarbeid) NØKKELEN TIL SUKSESS Tromsø Greta Johansen.
3D printing.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
ODIN MEDIA Ledende kommunikasjonsbyrå i Østfold-regionen 15 ansatte, solide kunder Gruppe med 60 ansatte Strategi og rådgivning PR og innhold Design Web.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Ebøker i Norge www1.his.no/ebok Prosjektet Ebøker Delprosjektene
”To be online, or not to be online: That is the question!”
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
PURCHASING SERVICE – FI DEPARTMENT 1 "Hvorfor er leveringskontrakter og samarbeidsavtaler med CERN av spesiell interesse?" 5 April 2006.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
E-læring som kunnskapsorganisering
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Mer html display, form,. Krav til innlevering Utvikles i HTML5 Være velformet og validert Benytte css Drop down menyer Basere seg på HTML5 tagger for.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Trinnvise mål mot langsiktige visjoner
To view drawing guides: 1.Right-click outside slide and select ’Grid and Guides...’ 2.Check ’Display drawing guides on screen’ 3.Select ’OK’ Presentasjon.
Strategi- og aktivitetsplan
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
LIVSVITENSKAP - SAMSPILL FOR UTDANNING, INNOVASJON OG FORSKNING Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge.
NHO grafisk HISTORIEN OM DIGITAL ETIKETT AS. BAKGRUNN STARTEN IDE OG PLAN GJENNOMFØRING DIGITAL ETIKETT AS / VEKSTEN MED MEIR Kjetil Hovland.
Nytt fra bransjeforeningen, Tromsø 2015 Grafisk bransjeforening – print og kommunikasjon.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Horisont 2020 SMB instrumentet og Fast Track to Innovation Stavanger
Managing Light™ EASL DMD liquid memory, developed by Fjord/PD since 1985 for many applications, ready for new global industry Proven enabling technology.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
Nasjonal mulighetskonferanse for trebasert industri "Vårt grønne gull” Fremtidens kompetanse og rekrutteringsbehov Bernt Kristian Berntsen Norske Skog.
Arild Hermstad Leder for Framtiden i våre hender Utdannet cand politmed hovedfag i samfunnsgeografi Økonomifag og naturvern.
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Et mer ambisiøst næringsliv Nina Broch Mathisen Direktør Innovasjon Norge Hordaland.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Dette er Altibox.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Bærekraftige produktvalg
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Digitalisering & finans
Dette er Altibox.
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
KOBLERKOMMUNEN Midtveisseminar Levende Lokaler
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Befolkning.
Seniorer i finansnæringen
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Kristin Færøvik, styreleder Norsk olje og gass
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
FIBER og OTT – Et marked i endring
EØS-midlene: En platform for internasjonalt samarbeid.
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Behind the scene Anders Hattestad ,
Hvis du kunne velge … ville du velge en løsning som kan brukes av alle, uten opplæring, hvor det viktigste kommer først, der det er lett å finne.
Utskrift av presentasjonen:

Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim

Et skifte.…

Om vi ser litt på verden utenfor Norge….

Vår industri i Europa i store tall, EU-28, Virksomheter Ansatte 80 milliarder Omsetning % av alle selskapene sysselsetter færre enn 10

Den Europeiske grafiske industri – utvikling….. SelskaperAnsatteOmsetning 10 år siden Selskaper Ansatte Omsetning -10% -35% -21% I dag

Total konsum av papir I Europa I tusen tonn. 2000–2014

Trender i Europa innen printing og emballasje i omsetning, 2009–2019f, € Milliarder. Source:PIRA for INTERGRAF Economic Report 2015

Europeisk grafisk Produksjon og emballasje omsetning fordelt på produkter, 2013–2019f, € milliarder Source: PIRA for INTERGRAF Economic Report 2015

Europeisk grafisk produksjon og emballasje – omsetning fordelt på prosesser /14/19 i € Source:PIRA for INTERGRAF Economic Report 2015

EU - handelspartnere, import av grafisk produksjon til EU – 2014.

EU - handelspartnere, eksport av grafisk produksjon fra EU – 2014.

Import av produkter fra China til EU – Main EU importers of printed products from China, 2014 Main printed products imported from China to the EU, 2014, in value

Hva er Print Power?

13 Europeiske land samarbeider med papirindustrien for å styrke det trykte produktets rolle og betydning i vår tid. Print som en effektiv kanal for kommunikasjon står helt sentralt i arbeidet!

15 Hva er Print Power?

«Keep Me Posted» – EU 21% citizens have no internet access www

TECHNOLOGY Innovation QR codes, augmented reality, … Print to web communi- cation Functional inks Printing inks with specific properties: conductive, electroluminescent, sensitive ink … 3D Printing Printed electronics RFID tags, OLED lighting, solar cell, battery

Hvordan tenker europeiske grafiske virksomheter rundt utvikling og strategi – 2016? Source: European print investment study, InfoTrends, 2015

Hva er 07 Media AS? Fakta: Antall ansatte: 255 Omsetning 2015: Kr. 440 mill Antall kunder: ca Tilstedeværelse: 6 ulike driftsenheter Tjenesteområder Communi- cation 8% Design 28% Web 16% Print 48%

Design og kommunikasjon Kommunikasjonskonsepter og design Redaksjonell og kommunikativ design Multi-platform design Pakningsdesign Strategisk design Kommunikasjon I butikk Content marketing/innholdsmarkedsføring Video og filmproduksjon Tekst og innholdsproduksjon Expos, display and signage

Web og Digitale tjenester: Ulike CMS’ E-business Multi platform Cross media Web2print Print2web Digital signage

Print … Digital og offset Små og store formater Signs og display Meget bredt produksjonsmiljø Avansert automatisering og rutiner for sikre leveranser 62 ulike produksjonslinjer Web2print È-handel Lagerhold og distribusjon

Hva er de sterkeste drivkreftene i dag? Teknologi… ”GRIN” Globalisering Miljø – ”The Green Planet” En aldrende befolkning Endring i medievaner og verdisyn.

Den grafiske industrien … Grafisk teknologi var den viktigste innovasjon i det siste årtusen. Grafisk er en ren og bærekraftig industri. Grafisk produksjon støtter utdanning og god læring Grafisk industri støtter demokratiet og positiv utvikling mellom land. Grafisk industri betyr trygg og sterk kommunikasjon. Grafisk industri vil være en sentral del av morgendagens mediemix! Vi trenger å forsterke vår image som en kraftfull, bærekraftig og effektiv kanal for fremtiden !

Hva er mitt beste råd? Alle snakker om: Teknologisk Integrasjon. Få snakker om: Kundebasert integrasjon!

Thank you!