1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Advertisements

KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
Nordisk tilsynskonferanse
En lærende organisasjon?
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
STATUS PR Innherred samkommune
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Prosjekt tidlig innsats
Kommunen som arbeidsgiver
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Veileder i Trepartssamarbeid
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Lederdialog Miljø og plansaker
Samhandling og prosessledelse
Den gode skoleeier I Nes.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Verktøy for å kartlegge holdninger
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
RIS-metoden for prosessforbedring
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Organisering, erfaringer og utfordringer
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
W 1 Bedre ledelse Eksempel på tilpasning av lederplakat - Arbeidstilsynet Tittel på presentasjon.
Asker - mulighetenes kommune
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Samarbeid og medbestemmelse
Organisering, erfaringer og utfordringer
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Prosjekt «Styrket Medarbeiderskap»
Sykefravær / personalpolitikk
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken

Organisasjoner som etablerte væremåter Løsninger og metoder Uttalte strategier m.m. Kultur og verdier 2

Utgangspunkt Arbeidsgiverpolitikk fra 2003 moden for revisjon –Ønske om å utvikle en politikk for hvordan vi alle skal ha det sammen i Gran kommune –Basis i tankegangen om medarbeiderskap –Fundament for arbeidet med Lean 3

Organisering Styringsgruppe –Rådmann, kommunalsjefer, personalsjef, informasjonssjef, to tillitsvalgte Prosjektleder Prosjektgruppe –To virksomhetsledere, én mellomleder, én tillitsvalgt Tolv prosessveiledere 4

Framdrift 5

Kommunikasjonsstrategi Personlig brev fra rådmannen til alle ansatte –Bakgrunnen for prosjektet –Hva som skal skje –Vektlegging av hver enkelts medvirkning OU-veiledere –Felles budskap som en del av opplæringen Egen internettside –Presentasjon av prosjektgruppe –Presentasjon av OU-veilederne –Oversikt over prosesstidspunkt på hver enkelt arbeidsplass med aktuell prosessveileder –Øvrige dokumenter lagt ut på nettsiden 6

7

8

Ute på arbeidsplassene 50 prosesser som omfattet 65 arbeidsplasser på vel 3 uker –Alle ansatte tilbudt å delta –STOR entusiasme –Forslag til verdiord –Forslag til innhold under overskriftene 9

Oppsummering av innspill Avstemming verdiord på samling for ledere og tillitsvalgte: Innspill til punkter under overskrifter gjennomgått og oppsummert av prosjektgruppe og «godkjent» av samling for ledere og tillitsvalgte –Vektlegging av gjenkjennbarhet 10

Rådmannens notat om verdier Organisasjonen må gjenkjenne sin innspill Utvalget må gjenspeile det vi er ute etter (skal prege oss i det vi sier og gjør), og gi mening for dem som møter kommunen og for ansatte Utvalget må “sette seg” hos den enkelte ansatte og være enkelt å huske og å kommunisere 11

Høring Alle arbeidsplasser –Ledere ansvarlige for gjennomføringer Prosjektgruppa oppsummerte innspill 12

Videre forankring Bilder Hefte –Alle ansatt og politikere Tema i lederavtaler Tema på ledersamlinger og ledernettverk Tema på personalmøter Fundament for utviklingsarbeid «Varemerke» for øvrige prosesser 13

14

Lean i Gran kommune Bygger på Vi i Gran –Medarbeiderdrevet utviklingsarbeid Fra prosjektplanen for Lean i Gran kommune: –“Verdiene raus, proff og praktisk skal også prege samspillet mellom ansatte, mellom enheter og mellom virksomheter. Samspillet med innbyggerne som er Gran kommunes brukere skal også være preget av disse verdiene.» OU-veiledere også Lean-veiledere Prosjekt –69 innføringsprosjekter Etablert som arbeidsmetode Betydelig innsparte timesverk 15

Kontinuerlig forbedring….. …………juni 2012 Forbedringsområde: Mer effektive møter /rapportering Innført fast apotekdag Gevinst 12 t/u Gevinstrealisering:  Er ute hos brukerne et kvarter tidligere hver dag! 16

.... kontinuerlig forbedring ……september 2012 Forbedringsområde: Organisering av kjørerutene til renholderne Gevinst 5-6 t/u Gevinstrealisering  Leverer renholdstjenester til 60 brukere mot før 54 (i løpet av en 3 ukers «turnus» ) 17

Vi i Gran SFI Ressursutfordringen kan ikke bare løses ved at vi jobber smartere –Enda synligere utfordring de senere årene Vi i Gran la grunnlaget Lean-arbeidet dokumenterte at vi kan som organisasjon Prosjekt

Vi i Gran SFI Utvikle innovasjonskultur i Gran kommune –Ansatte som drivere med basis i Vi i Gran Pilotprosjekter –«Trygg oppvekst» –«Trygg hjemme» Ledernettverk 2.0 Egne prosessveiledere Opplæring av ledere og tillitsvalgte Deltakelse innovasjonsskolen Ansatt egen utviklingsressurs 19

Vi i Gran SFI StyringFornyelseInnovasjon Kultur/verdier: Vi i Gran Kompetanse: LedersamlingerOpplæring av ledere og av internkonsulenter i LEAN Ledersamlinger, interne innovasjons- konsulenter Verktøy: Plansystem, mål- og resultatstyring, organisasjonsbeskrivelse med oppgaver, ansvar og myndighet, koordinering satt i system LEAN, identifisere og implementere beste praksis Utvikle neste praksis ved ulike arbeidsmetoder 20

Vi i Gran SFI Rekkefølgen viktig –Vi i Gran først (og sist) Vektlegging av ledelse –Samlinger –Utdanning –Nettverk Samspill med de ansattes organisasjoner Gjøre sammenheng og gjensidig nytte tydelig –Også til annet utviklingsarbeid –Unngå BOHICA 21