| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Rett på sak.
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
Ekstern skolevurdering Skolens navn •Sett inn bilde av skolen her (Tips: høyreklikk på bildet og sorter det bak teksten)
Last ned apper fra Google Play (Android) Åpne Internett på din enhet og søk deg inn på siden trykk på Play, som du finner på menylinjen.
Riktig bruk av kilder i skolearbeidet
Å referere i oppgaven din dvs bruke det andre har skrevet
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Plagiering plagiat (fra fr., av senlat. 'røve mennesker') utilbørlig utnyttelse av en annens åndsprodukt, idet man utgir dennes ideer som sine egne, eller.
Litteraturlister og oppgaveskriving
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Å fortelle en akademisk historie
Opprett et nytt dokument. I mottakerfeltet skriver du navnet på kontaktpersonen brevet er adressert til. Dersom kontaktpersonen i virksomheten ikke er.
Databasehåndtering med MySQL
Manual for skoleavis i 6. klasse
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Hvordan henviser til kildene som er brukt?
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Hvordan føre kilder?.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Arbeid med sakprosatekster Å skrive om en sak. Sakprosa Alle tekster som ikke er fri fantasi. Dreier seg om en sak eller et tema. Er basert på fakta.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere kjeldekritikk og nettvett. Bruk av kjelder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Digital startpakke kurs 3
Digital startpakke – Nettvett 3
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
Retorikk og skriving.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Forskningsprosjekt, tittel
Tittel på kurspresentasjon
Kilder og kildebruk.
Brother’s Keeper Anne Grete Mensen.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
| Å argumentere Kjeldekritikk og nettvett.
Titteloppsett Undertittel.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
«Å være sin egen bestevenn»
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Sitering, referering og plagiering
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Hvordan SKRIVE en god CV?
Utskrift av presentasjonen:

| Å argumentere kildekritikk og nettvett

Bruk av kilder i skriftlig arbeid

Bruk ditt eget språk Bygg på kildene du har funnet, men bruk dine egne ord.

Bruk av sitater du kan bruke korte sitater, men skill da sitatet ut slik: «.....» sitater må gjengis helt ordrett skriv hvor sitatet er hentet fra kilder som nevnes inne i teksten, må også oppgis i kildelista til slutt

Kildeliste skriv alltid kildeliste ta med alle kildene du har brukt aktivt sett kildelista opp alfabetisk begynn med forfatterens etternavn og fornavn, deretter årstall og til slutt tittel på teksten/bildet hvis du ikke kjenner forfatternavnet, bruker du navn på utgiver hvis kilden er funnet på internett, må du også skrive dato for nedlasting også bilder du har brukt, må stå i kildelista. oppgi navn på kunstner/fotograf, årstall og tittel og dato for nedlasting

Personvern og nettvett legg ikke ut detaljert informasjon om deg selv på internett legg ikke ut detaljert informasjon om andre på internett legg ikke ut bilder av andre på internett uten å be om samtykke (det er forbudt!) norsk lov gjelder på internett