UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Janne Beate Utåker Rådgiver ved Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Representant i utdanningsutvalget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonaliseringskonferansen 2012
Advertisements

Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Studentutveksling ved UiA Info til studentambassadørene.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
STUDIER VED INSTITUTT FOR PLANTE- OG MILJØVITENSKAP OPPTAK 2012
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
U NIVERSITETET FOR MILJØ - OG BIOVITENSKAP D ET LEVENDE UNIVERSITET I Å S.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Studier i bioteknologi, kjemi og matvitenskap
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
DET LEVENDE UNIVERSITET
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Universitetsturne 2013 i Nordland
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Institutt for plantevitenskap
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Våre studier Fakultet for veterinærmedisin og biovitenskap.
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Velkommen til Studieorienteringsdag! : Dine muligheter : Studentene forteller : Pause : Velg ett studiested.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2 STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SKOLE Å RET 2016/2017.
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Studiespesialisering - valg av programfag for 2013/ Januar 2013.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Bachelor i kriminologi 3-årig bachelorstudie. Hva er kriminologi? Kanskje greit å begynne med hva det ikke er: Ikke CSI, ikke «profiling». Kriminologi.
NÅ ER DET DIN TUR!. 2 Alle gradsstudenter ved UiA kan ta deler av studiet i utlandet. Tidligst utreise: 2. studieår Avhengig av studieprogram, kan ett.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Karakterundersøkelser for realfag og teknologi 2015 Bachelor i ingeniørfag, Bachelor i realfag og Master i realfag Ved studiesjef Arvid Aanstad NT-fak/
Ettårig grunnstudium Bachelor i miljø og naturressurser
Denne informasjonen gjelder for
Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap (IHA)
Foreldremøte St. Olav vgs 2017
Status opptak NMBU Studieavdelingen Oppdatert
Orientering om søkertall
Hva handler studiet om? År 1: Ex Phil Atferd og stell Forsøksdyr
Masterprogram i fysikk
STUDIERENTNINGER PÅ MINA
Prodekan bachelorutdanning IV
Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM)
Studiespesialisering
Informasjonsmøte VG1 ST 6. januar 2018
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Status opptak NMBU Ramme og poenggrenser Oppdatert
Fakultetet for Miljøvitenskap & Naturforvaltning
Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM)
Valg av programfag til VG3 Amalie Skram VGS
Ny episode av gjennomføring og frafall
Utskrift av presentasjonen:

UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Janne Beate Utåker Rådgiver ved Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Representant i utdanningsutvalget (under Det nasjonale fakultetsmøte for realfag)

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Universitetet for miljø- og biovitenskap  3150 studenter –950 bachelor –1850 master – 350 ”annet”  380 doktorgradsstudenter  940 ansatte –derav 495 vitenskapelige  Tilbyr to-, tre- og fem-årige studier

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall UMB i Norge UMB 3150 UiB UiT 8000 UiA 8500 UiO NTNU UiS 8200

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Lille UMB - positivt  Studenter/ansatte = 3 –Nær kontakt  Blanding av ulike studenter  Skreddersøm  Studenter blir hørt!  90 utvekslingsavtaler (20% utveksling)  20 studieveiledere (150 studenter per stk)  Hybelgaranti  Greit å skifte studium

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Lille UMB – negativt?  Ikke fullt fagtilbud (mangler humaniora)  Få emner –Forsøkes veid opp ved liberalt utvekslingssystem  Få studenter per studieprogram  Lite kjent – ”lillebror”

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall 2000 – 2008, fra NLH til UMB NLH UMB Tall fra DBH

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Markedsføring – hittil i år  Skoletjenesten ved UMB –Studentambassadører til vgs, fhs, forsvaret (~ 100 besøk) –Besøk fra vgs (~ 700 elever) –Besøk fra vgs og ung.sk. (~ 120 rådgivere)  Lavbudsjett – til annonsering  Instituttvis satsing

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Grunnstudiet – siden 2005  Tilbud til studenter med GSK, uten realfags- kompetanse –30 sp realfag R1, R2, K1, K2, F1 –30 sp samfunnsfag Ex.phil. + +  Avtale om overgang til ulike bachelorprogrammer –ca 1/3 fortsetter på studier ved UMB

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall UMB-studenten  85% kommer inn på sitt førstevalg –Landskapsarkitekt og Grunnstudiet vanskeligst  Studiepoengproduksjon –Snitt 52 sp per år  Arbeider timer per uke  Bor på UMB / Ås  Sosial (40% føler seg aldri ensomme) KILDE: Trivselsundersøkelsen (’07 og ’08)

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Ferdige kandidater, UMB Tall fra DBH 2000 – 2007: Cand. Scient. + Cand. Agric → Master + Bachelor

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Frafall - et eksempel  Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, BSc Frafall 50% 39% 21% 25% 9% 9% Krav ← GSK → ← realfag →

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Hvordan hindres frafall?  Riktige opptakskrav  Edruelig beskrivelse av programmene  Flere obligatoriske og anbefalte fag  Forkurs og oppfriskingskurs –Kjemi, fysikk, matematikk  Motivasjonskvelder –Grunnkursene –Utveksling –Masterstudiene  Veiledningssamtaler  Karrièresenter (kommer) 2010 UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Studiekvalitet  Trivselsundersøkelsen (’07, ’08) –Jevnt god  Studieprogramevalueringer –Internasjonale komitéer –To institutter i året –Nøye oppfølging  Hybelgaranti –Verdifullt for 1.-årsstudenten –Varierende hybelkvalitet

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Bør UMB vokse?  Fornøyde studenter  Relativt lavt frafall  Bra studiepoengproduksjon  Lave søkertall (”alle” kommer inn)  JA  VETHS kommer! NEI?

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Bør UMB endres?  Markedsføring siden 2005: UNIVERSITET LANDBRUK  –Positivt på messer –Økte søkertall –Men hva er årsaken?  UMB 150 år i 2009 – nytt fokus på landbruk  UMB har i det siste økt antallet studieplasser innen samfunnsfag, uten økt totalramme –Økonomisk svikt for realfagsinstituttene

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP TAKK TIL  Turid Guddingsmo, rekruttering UMB  Jan Reiling, rekruttering UMB  Eivind Norum, informasjonsavdelingen UMB  Ole Jørgen Torp, sentral studieadministrasjon  Hans Eivind Dalsbø, opptakskontoret UMB  Arrangørene for Realfagskonferansen 2009! UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall