Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Advertisements

Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport kjønn 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Ung i Sandnes 2010 Hverdagsliv og Psykisk Helse Masteroppgave 2012
Ung i Sandnes 2010 Ung i Sandnes. Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2010 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn:
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport svarfordeling 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
UNG I VESTFOLD Levekårsundersøkelse om ungdom Ungdata 2013
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Ungdata-undersøkelsen i Modum 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 14 – 23 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 –
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Eigersund 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 8 – 10 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Mobbing og atferdsproblemer
Ungdata-undersøkelsen i Agder 2016 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: Svarprosent:
Ungdata-undersøkelsen i Fauske 2013 Resultater - sett i forhold til tendenser i Norge FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 14 – 18 Klassetrinn: 8. –
Ung i Sigdal 2014 Eva Linn W. Lilleheil Rosanne Kristiansen KoRus-Sør Borgestadklinikken.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
Stavanger den 23. april 2015Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger Rus i et livsløpsperspektiv Nettverkssamling for psykologer i kommunen – region Vest.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Ungdata-undersøkelsen i Folldal 2015 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: 56.
Hva er Ungdata Randaberg den 13. april 2016Sven Gustafsson, KoRus Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Ungdomsskoleelever og skolemotivasjon Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Øia, T.: Ungdomsskoleelever.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
PPT Psykisk helse – «Hør på meg» Noen funn fra Ungdomsundersøkelsen Tre av ti rapporterer om depressive plager/tanker. Flere jenter enn gutter ”alt.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Ungdata-undersøkelsen i Sørum 2015 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn + VG1 – VG3 Antall:
PPT Psykisk helse – «Hør på meg» Noen funn fra Ungdomsundersøkelsen På alle områdene ligger Stavanger veldig godt an når sammenlignet med landsgjennomsnittet.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Utvalgte resultater for SVGS
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Fattigdommens sosiale kostnader
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen i Øksnes 2015
Ungdata-undersøkelsen i Vest-Agder 2016
Ungdata-undersøkelsen i Rennesøy 2016
– kvantitativ metode & kunnskap om ungdom
Velkommen til FORELDREKURS
Roller og forventninger
Ungdata-undersøkelsen i Troms 2015
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Ungdata-undersøkelsen i Fræna 2015
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Ungdata 2016 Presentasjon på Folkehelseseminar, Tønnegarden
Anders Bakken Integreringskonferansen 19. september 2018.
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Velkommen til foreldremøte om skolemiljø 8. trinn
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Forebygging og helsefremming
Ungdomsskoleelever i Agder
Presentasjon for Valler videregående
Ungdata-undersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?

Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS Hva er Ungdata? En levekårsundersøkelse. En standardisert spørreskjemaundersøkelse med oppstart i Ungdommenes fortelling om livet, de sin stemme, som vi må lytte til!

Hva spør vi om? Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS Foreldre og venner: –relasjoner mellom foreldre og ungdom –familieøkonomi –vennenettverk og trivsel i nærmiljø Skole og framtid: –skoletrivsel og lekser –skulking –syn på framtida Fritid: –organisert fritid –uteorientert fritid og shopping –mediebruk

Deltakelse - Ung i Rogaland 2016 Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS År Total Skolenivå Ungdomsskolen Videregående skole Total

Å ha det bra = Å ha et godt selvbilde? 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Jeg er svært fornøyd med hvordan jeg er. Jeg er ofte skuffet over meg selv Jeg liker ikke den måten jeg lever livet mitt på Jeg er i stort sett fornøyd med meg selv Jeg liker meg selv slik jeg er. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Litt om korrelasjon og sånn… Korrelasjon er samvariasjon. Om jeg svarer «A» på det ene spørsmålet, så svarer jeg «A» på det andre osv. Korrelasjon er ikke kausalitet – men det er jo lov å tenke. 1.Er korrelasjonen sterk? 2.Hvor stort er volumet? 3.Kan eg gjør någe med det? 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Selvbilde – alle ungdommer 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Selvbilde - kjønn og skolenivå Gutter har bedre selvbilde enn jenter, ungdomsskoleelever bedre selvbilde enn elever i VGS. Forskjellen er noe større mellom kjønn i Ungdomsskolen enn i VGS – guttene utgjør 20 respektive 24 % av de med dårlig selvbilde. Selvbilde korrelerer sterkere med flere variabler i VGS enn i Ungdomsskolen for gutter. For jenter er forholdet motsatt. Det er spørsmål knyttet til angst som forklarer økning respektive reduksjon (nervøsitet, indre uro; lett for å gråte; redd eller engstelig etc). 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS Jeg passer ikke inn blant de andre elevene Jeg har lett for å klandre meg selv Jeg trives ikke på skolen Gruer meg for å gå på skolen Jeg kommer ikke til å få et godt og lykkelig liv Jeg er misfornøyd med helse Jeg er misfornøyd med utseendet Jeg føler med ensom Jeg sliter med høy grad av depr. stemningsleie. Jeg krangler med foreldrene. Jeg sliter med flere fysiske plager Jeg føler meg ofte sint og aggressiv

Tett etterfulgt av: Relasjon til lærer Skulk Plaging, trusler og utfrysing Familieøkonomi Fornøyd med skole Fornøyd med lokalmiljø 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Skoletrivsel Jeg trives på skolen. Jeg føler at jeg passer inn blant elevene på skolen. Lærene mine bryr seg om meg. Jeg gruer meg ofte til å gå på skolen. Jeg kjeder meg på skolen. Det er mange som forventer at jeg skal gjøre det bra på skolen. Jeg bruker ofte helgene til å gjøre skolearbeid. Eigersund den 6. juni 2016Sven Gustafsson, KoRus

Skoletrivsel alle elever 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Skoletrivsel – kjønn og skolenivå Gutter trives noe bedre i skolen enn jenter. Gutter trives noe bedre i VGS enn i ungdomsskolen, men for jenter er forholdet uforandret. Blant jenter er det en sterkere samvariasjon mellom «å passe inn blant medelevene» og «skoletrivsel», enn det er blant guttene. Skoletrivsel og selvbilde korrelerer sterkere på ungdomsskolen enn på VGS. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Selvbilde og skoletrivsel. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Trusler, plaging og utfrysing (ung). 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger Korrelerer med «skoletrivsel», «å passe inn blant elevene» og «ensomhet».

Ensomhet og trusler, plaging utfrysing etc (ung) Andelen ungdommer som opplever ensomhet er uforandret Jenter opplever større grad av ensomhet en gutter, 24 prosent av jentene sammenlignet med 9 prosent for guttene. Blant elever som opplever trusler, plaging og utfrysing føler seg halvparten ensomme. Blant jentene er andelen 65 %. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Ensomhet og plaging, trusler etc. (ung) (jenter) 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Hva er depressivt stemningsleie? Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS

Rennesøy - fra mørke til lys. Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS

Og slik ser det ut i skolen. Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS

Som vi sår skal vi høste Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS

Depressivt stemningsleie. Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS

Den bemerkelsesverdige videregående skolen i Strand. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger Noe av dette kan forklares ved at andelen gutter er større enn andelen jenter. Fordelt på kjønn har imidlertid Strand fortsatt bedre tall enn gjennomsnittet.

Psykisk helse 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger God helse Dårlig helse Depressivt stemningsleie

Selvbilde er bedre enn gjennomsnittet. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Skoletrivselen er høy meget høy. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Best score på «lærerne bryr seg om meg» 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

Høyest andel som aldri gruer seg. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger «Tro, håp og kjærlighet er det som gjelder i pedagogikken vår. Vi skal tro på eleven, vi skal ha høye forventninger, og så har vi som jobber i videregående skole en plikt til å like elevene våre, verdsette dem og behandle dem med respekt og likeverd – kjærlighet.» (Erik Danielsen, Strand VGS)

Oppsummering: Et godt selvbilde er å ha det bra. Selvbilde bygger vi først og fremst på to arenaer: i hjemmet og på skolen. Selvbilde er i alt vesentlig en relasjonell konstruksjon. Høy skoletrivsel er viktig for et godt selvbilde. Medelevene er den viktigste skolerelasjonen, men gode lærerrelasjoner er kjennetegnende for våre eksempler med «topptrivsel». 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger Med våre data kan vi se at noen har gjort noe bra, men bare skolene kan fortelle hva de har gjort…