Totalleverandør av juridiske tjenester. Forbrukerkjøp Frokostmøte HRNF

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
JUS102 Dag
Advertisements

Dagens program Hva er kjøp? Standardavtaler Urimelige avtaler
Dagens program Mangler Forsinkelse Reklamasjon
Forbruk Kompetansemålet er å kunne si noe om forbruksmønsteret i Norge og redegjøre for de rettighetene en forbruker har K-06.
Kurs i avtale- og kjøpsrett
JUS102 Dag
KJØPSLOVENES REGLER -på en folkelig måte
Hvilke rettigheter og plikter har vi som forbrukere?
Dagens program Kjøpsloven – oversikt / struktur Risikoovergang Mangler.
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Dagens program Mangler Forsinkelse Misligholdsbeføyelser.
Dagens program Forsinkelse (fortsetter fra forrige uke…) Reklamasjon
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Eksempel på å løse en rettstvist
Forelesninger i kjøpsrett V2014, 30. januar 2014
Forelesninger i kjøpsrett V2014, 29. januar 2014
Forelesninger i kjøpsrett V2014, 3. februar 2014
Forelesninger i kjøpsrett H2013, 9. september 2013 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Forelesninger i kjøpsrett H2013, 3. september 2013
Hvorfor behandles avtale- og kjøpsrett samlet?
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Salgsargumenter- Eierskifteforsikring
Forelesninger i obligasjonsrett H2014, 29. august 2014 Prisavslag Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Reklamasjon Kjøper kan tape retten til å gjøre mangelskrav gjeldende, dersom han ikke reklamerer i tide. Han må reklamere innen både den relative og den.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
JUS102 Kjøpsrett Våren 2015.
Lasse Simonsen Dag 6 b) Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 6 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Utbedring som sanksjon – rettingsplikten Utbedring som rettighet – den defensive utbedringsretten.
Lasse Simonsen V a) Retting Lasse Simonsen. Kontraktbrudd (mangel) Kontraktbrudd (mangel) Fastholdelses- sanksjoner Fastholdelses- sanksjoner Heving Kravene.
Naturaloppfyllelse – retting
Lasse Simonsen Dag 6 a Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon for mangelen som sådan Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 7 b) Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon for mangelen som sådan Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 7 b) Økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen IV Heving.
Forelesninger i kjøpsrett H2016, 6. september 2016 Mislighold og misligholdssanksjoner I Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Forbrukerrett Dine rettigheter som forbruker ved kjøp av varer og tjenester.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Forelesninger i kjøpsrett H2016, 6. september 2016 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Forelesninger i kjøpsrett V2017, 9. februar 2017
Forsinkelse i kontraktsforhold
Forelesninger i kjøpsrett V2017, 11. september 2017
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
økonomisk kompensasjon for
Metodekurs – kontraktsrett II
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Naturaloppfyllelse – retting
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Forelesninger i kjøpsrett V2013, 30. januar 2013
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Erstatning ved selgers kontraktsbrudd
Erstatning ved selgers kontraktsbrudd
Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Metodekurs – kontraktsrett II
Forsinkelse i kontraktsforhold
Kurs i avtale- og kjøpsrett
Oppgavegjennomgang – UiO Vår 2018
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Forelesninger i kjøpsrett H2018, 4. september 2018
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
5 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Utskrift av presentasjonen:

Totalleverandør av juridiske tjenester

Forbrukerkjøp Frokostmøte HRNF

Flere av advokatene har erfaring fra noen av landets ledende advokatmiljøer, erfaringene derfra er viderebragt og foredlet for å utvikle et nord-norsk og lokalt alternativ for næringslivet i Nord-Norge. Sammensetning av kompetanse gjør oss til en komplett leverandør av juridiske tjenester i Hålogalandsregionen for næringslivet, privatkunder og offentlig forvaltning. For å sikre at saker lokaliseres til den advokat som behersker fagområdet best er selskapet organisert i en flat struktur. Advokatene skal jobbe spesialisert, med hovedansvar for sine kompetanseområder. ADVOKATFIRMAET FINN AS

Dagens foredragsholdere Advokat Maren J. MelsbøAdvokatfullmektig Vilde R. Jordbakke

Forbrukerkjøp Vårt utgangspunkt: Kunde kjøper sofa hos møbelforretning Frokostmøte HRNF

Regler om garanti følger av forbrukerkjøpslovens § 18a) «Selgeren kan påta seg å svare for feil ved tingen som ikke er en mangel etter reglene i loven, og kan da fastsette hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen. Selgeren kan også påta seg å svare i større utstrekning for en mangel enn etter reglene i loven.» Reklamasjonsretten gir kunden rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. Garanti kan selger/produsent velge å gi kunden. Garantien skal gi noe mer enn det kunden allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang. Garanti

Regler om angrerett følger av angrerettloven. Gjelder ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler, typisk via telefon, internett, etc. En rett for kunden å returnere en vare eller gå fra en avtale om en tjeneste der denne er kjøpt fra en profesjonell selger. Gjelder aldri ved handel i butikk. Angrefrist: - 14 dager fra inngått avtale eller mottak av vare ved avtaler som ikke er finansielle tjenester - 14 dager fra inngått avtale ved fjernsalg/salg utenom fast forretningssted Diverse unntak, f.eks. ved bestilling etter spesifikasjon Angrerett

Loven gjelder ved salg til forbruker fra selger. Forbrukerens rettigheter trer inn ved brudd på hovedplikten til selger: 1) Forsinkelse – lovens § 19: «dersom tingen ikke blir levert eller levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren» 2) Mangel – lovens § 16, jf. § 15: «tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen» I motsatt fall foreligger en mangel ved tingen. Forbrukerkjøpsloven (lov av nr. 34)

Forsinkelse foreligger når tingen ikke blir levert eller blir levert for sent, jf. lovens § 19 Kundens krav ved forsinkelse, jf. lovens § 19: - Tilbakeholdelse av kjøpesum, jf. § 20 - Oppfyllelse, jf. § 21 - Heving, jf. § 23 - Erstatning, jf. § 24 Selgers rettigheter ved forsinkelse: - Kundens tilbakeholdelse – kun det som dekker forsinkelseskravet - Oppfyllelse – ikke ved vesentlig misforhold til kostnad/ulempe - Heving - kjøper skal først oppfordre selger til å levere innen tilleggsfrist - Erstatning – ikke ved hindring utenfor selgers kontroll som ikke kunne forventes forutsett Forsinkelse

Lovens § 16 regulerer når det foreligger en mangel Påberopelse av mangel forutsetter reklamasjon «innen rimelig tid», minst 2 måneder, maks 2 eller 5 år, jf. lovens § 27 Kundens krav ved mangel, jf. lovens § 26: - Tilbakeholdelse av kjøpesum, jf. § 28 - Retting eller omlevering og evt. erstatningsgjenstand, jf. § 29 (kunden velger) - Prisavslag, jf. § 31 - Heving, jf. § 32 - Erstatning, jf. § 33 Selgers rettigheter ved mangel: - Kundens tilbakeholdelse – kun det som dekker mangelskravet - Retting/omlevering – 2 forsøk, ikke hvis urimelige kostnader eller umulighet - Prisavslag – skal tilsvare forholdet mellom mangelfull og kontraktsmessig stand - Heving – selger kan først kreve retting/omlevering. Kun heving der mangelen er «vesentlig» - Erstatning – kun tap som man med rimelighet kunne forutsett, jf. § 52 Mangel

Selgers krav ved manglende oppfyllelse, jf. lovens § 43: - Oppfyllelse, jf. § 44 - Heving, jf. § 45 - Erstatning og rente, jf. § 46 - Tilbakeholdelse, jf. § 9 Kundens rettigheter ved egen manglende oppfyllelse: - Krav om oppfyllelse – ikke ved hindring utenfor kundens kontroll - Heving – kun ved «vesentlig» kontraktsbrudd, eller etter brutt tilleggsfrist - Erstatning/rente – ikke ved hindring utenfor kundens kontroll som ikke kunne forutsees - Tilbakeholdelse – ikke dersom selger har gitt kunden kreditt Kontraktsbrudd fra kunden

Advokat Maren J. MelsbøAdvokatfullmektig Vilde R. Jordbakke Telefon: Telefon: Kontakt oss gjerne ved spørsmål:

Hans Egedes gate 19 Pb 265, 9483 HARSTAD Telefon Faks Org.nr Mva