Byggherreskolen Nett Spesielle utfordringer ved kurs på nett Jostein Myrbostad 1. juni 2007 Evalueringsseminar 1. juni 2007 om de nettbaserte vegkursene til HiN/SVV Region Nord
Byggherreskolen Nett Pedagogisk opplegg Praktiske og organisatoriske utfordringer –It’s learning –Streaming –Redigeringsprogram –Ressurser Pedagogiske utfordringer –Presentasjonen –Grupper og samlinger –Kontakt lærer/student Forbedringsforslag
Pedagogisk opplegg Forelesningene ”streames” eller redigeres på egen pc og legges ut på nettet Studentene følger undervisningen på egen arbeidsplass En ny forelesning hver uke (tar ½ dag) og to samlinger for hver kursdel Etter streaming kan forelesningene hentes fram når studenten ønsker det Studentene skiver forelesningsreferat fra hver forelesning
pedagogisk opplegg forts. Studentene lager eksamensoppgaver og bidrar ved retting av besvarelsene Kurset er delt i tre deler med samlinger mellom hver del Presentasjonen av stoffet følger fasene i et anleggsprosjekt Samlingene sikrer erfaringsoverføring og meningsutveksling
Faglig innhold Samme som i sentral/regional byggherreskole De samme foreleserne Prosjektoppgavene hentes fra reelle SVV- prosjekt På samlingene møter studentene representanter for det valgte SVV- prosjektet
It’s learning
Streaming
Redigeringsprogram
Ressurser
Presentasjonen Arbeidsmiljøloven –Miljøbestemmelser Kap –Arbeidstidsbestemmelser Kap –Kontraktsvernbestemmelser Kap. 8, 11, 11a, 11b, 12, 12a, 12b ikke §§ 56a-65 og TML, FVL –Myndighetsregler for Arbeidstilsynet Kap. 13 og 14
Arbeidsmiljøloven
Presentasjonen - samtale
Presentasjonen - gruppe
Kommunikasjon – samling
Forberedelse Samle aktuelle forelesere for gjennomgang av innhold og opplegg Utprøving av teknologi Beslutte presentasjonsform Samle studentene
Utvikling av konseptet Pedagogisk –Samtale/intervju/liten gruppe –Filmbiter med forklarende kommentarer –Utvikle ferdighetsspill Samarbeid med andre skoler, bransjer, etater Tilby bruke av data fra vegprosjekt til bruk i undervisningen i skolene lokalt
Gevinst Kompetanseheving, rekruttering og kvalitetssikring Bedre og logisk forankring av lærestoffet Bedre innlæring, studentene arbeider med stoffet også i periodene mellom samlingene Tidsmessig rasjonelt og fleksibelt for både student og lærer Studiepoeng + godkjent eksamen hvis du vil Profilering av SVV som en moderne etat