Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Advertisements

Elektronisk henvisning og epikrise
NAV sin erfaring med eSignatur i helsesektoren Øyvind Gjørven, NAV IKT
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Overvåking Feilhåndtering
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Elektroniske epikriser fra DocuLive Runa Solheim Arntsen Prosjektleder Digital samhandling OUS Stab IKT.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Kidsmonitor tutorials for mobil. Innhold S. 3 Endre tidspunkt for hjemsending S. 10 Endre fast tidspunkt for hjemsending S. 17 Sende melding S. 20 Sjekke.
Henvisninger og Ventelister i PasDoc Monique Renée Bennett Spesialrådgiver, Stab medisin, helsefag og utvikling
ARN, Irena Sahpazidis Rekvirering og visning av RAD info i DIPS Superbrukerforum
Ledelse Metode Arbeidsgrupp e Profesjonell kunnskap Fag, ferdighet, verdi, etikk Organisasjons kunnskap System, prosess, samarbeid m.m.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Interne ventelister og overflyttinger i psykisk helsevern Klinikk PHA.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Forberedelse til forandring.
Hvordan finne ut om dokumentet er sendt elektronisk fra DocuLive: Det er viktig å velge en lege som ligger i legeregisteret. X400 sier om legen har en.
Innkomne meldinger: Lese og kvittere innkomne meldinger: Innleggelsesrapport og Forespørsel/Svar på forespørsel. Følges opp fortløpende, det vil si minst.
Henvisninger fra andre helseforetak Superbrukerforum 18 mars 2015 Stab medisin, helsefag og utvikling.
EPJ-prosjektet Regional EPJ ved OUS Møte med Superbrukerforum DP Løsning Regional EPJ ved OUS – DP Løsning.
Feil og mangler etter siste PasDoc oppgradering Superbrukerforum
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
Endelig elektroniske henvisninger til OUS - men hva betyr det for oss? Hallvard Lærum, Astrid Jones Lie og Berit T Bungum.
Regnskap og regnskapsrutiner
Holdninger til helseforsikring
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Velg digital postkasse på Norge.no
Øvelser med kommunal kriseledelse
Overvåking/Oppfølging
Kurs for saksbehandlere
Gang.
Jomfrusjekk.
Fagråd digital samhandling Sør-Trøndelag
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
PC-ordningen og Skolestart.mrfylke.no
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
23. februar 2017 Mona Pedersen Lenvik kommune/KomUT Nord
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Veitvet skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Hvordan måle trekkraft?
Klubbutvikling oppfølging
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
«Tanangermodellen» Organisert Diabetesbehandling i primærhelstejensten
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Osloskolen lanserer Skolemelding
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Elektronisk henvisning
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Bra for legen – bra for pasienten
Brukerveiledning for timeregistrering med Betalmeg
POLK LabCraft har tidligere gjort uttrekk av de jobbene man har refusjonskrav på og generert filer som har blitt videresendt til POLK. POLK er et system.
Enkel brukerveiledning
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –

Hvem sender OUS epikriser til? Kommuner –Sykehjem –Helsestasjoner –Rusinstitusjoner Fastleger Spesialister Andre helseforetak Pasienter Digital samhandling, OUS –

Litt fakta Alle eksterne epikriser sendes i dag på papir En stor andel av epikrisene sendes også elektronisk (ca i måneden) Alle elektroniske epikriser overvåkes for å kontrollere om de kommer frem Vi vet at ca 2,5% av de elektroniske epikrisene blir avvist hos mottaker Vet noen hvor mange som kommer frem til rett mottaker på papir? Digital samhandling, OUS –

NRK Fritekst..... fritekst..... fritekst

Hvordan kontrolleres epikriser hos mottaker? Papirepikriser kontrolleres manuelt hos mottaker, og sendes forhåpentligvis i retur dersom den er kommet feil –NB: Legekontorene er vant til at epikrisen allerede er mottatt elektronisk når de mottar papiret – sårbart dersom den elektroniske epikrisen feiler Elektroniske epikriser kontrolleres automatisk av journalsystemet hos mottaker –Når automatisk kontroll er utført, sendes automatisk en kvittering til avsender som sier om epikrisen er ok eller om den er avvist –Dersom den elektroniske epikrisen blir avvist fordi den er sendt til feil legekontor, vil også papirepikrisen være sendt feil Digital samhandling, OUS –

Enkel elektronisk meldingsflyt Epikrise Primærhelsetjenesten Applikasjonskvittering Sykehuslege Digital samhandling, OUS –

Hvordan overvåkes elektroniske epikriser ved OUS? Ved å følge opp alle mottatte applikasjonskvitteringer vil OUS oppdage alle elektroniske feilsendinger Arbeidet gjøres sentralt i regi av prosjekt Digital samhandling, OUS Når det avdekkes at en epikrise er avvist grunnet feiladressering fra avsender sendes det intern melding til avsenderavdeling for eventuell retting og resending Dobbel tidsbruk når prosjektet først vurderer om avdelingen har gjort noe feil Det vil fremover bli flere interne meldinger knyttet til dette – avdelingene må selv vurdere om det er gjort noe feil Digital samhandling, OUS –

Årsaker til at elektroniske epikriser blir avvist Hjelpenummer – OUS’ hjelpenummer kjennes ikke igjen eksternt Pasienten kan ha oppgitt feil fastlege til OUS Pasienten kan ha byttet fastlege etter at henvisningen ble sendt til OUS Pasienten kan ha byttet fastlege svært nylig – og er derfor ikke registrert i journalsystemet til den nye fastlegen Den oppgitte legen kan ha sluttet ved det aktuelle legekontoret Den aktuelle legen kan ha pensjonert seg Epikrisen kan være adressert til legekontoret istedenfor lege –Dette punktet er den største gjengangeren Lege/kontor kan ha valgt feil mottaker ved en glipp (selv den beste vil gjøre feil en gang i blant) Digital samhandling, OUS –

Hvem skal ha epikriser? Henvisende lege skal alltid ha epikrise Fastlege skal ha epikrise dersom pasienten har samtykket til dette Kommunen skal kun ha epikrise dersom pasienten mottar tjenester fra kommunen Eventuelt andre dersom pasienten selv eller henviser har bedt om det Pasienten selv Digital samhandling, OUS –

Hvordan skal en epikrise adresseres i DIPS? Epikriser skal alltid adresseres til en enkelt lege eller en definert «tjeneste» Epikriser skal ikke adresseres til en organisasjon (kommune eller et legekontor) En organisasjon kan ikke være ansvarlig for oppfølging av en pasient, det er den enkelte lege tilknyttet legekontor eller kommunehelsetjenesten som er ansvarlig for pasienten Digital samhandling, OUS –

DIPS Rekvirentsøk Digital samhandling, OUS –

DIPS Rekvirentsøk Digital samhandling, OUS –

DIPS Rekvirentsøk Digital samhandling, OUS –

DIPS Rekvirentsøk Digital samhandling, OUS –

DIPS Rekvirentsøk Digital samhandling, OUS –

DIPS Rekvirentsøk Digital samhandling, OUS –

DIPS Rekvirentsøk Digital samhandling, OUS –

DIPS Rekvirentsøk Digital samhandling, OUS –

Konsekvenser av feil adressering Mange epikriser adresseres til legekontorer på organisasjonsnivå, og til Oslo kommune på toppnivå Mange epikriser sendes dobbelt til legekontoret – både på organisasjonsnivå OG til lege ved legekontoret –Dette skyldes nok ofte at legekontoret ligger inne som henviser, og at fastlegen ligger inne med legeinformasjon –Fører til at legekontoret får epikrisen 4 ganger – 2 papir og 2 elektronisk –Den ene elektroniske epikrisen blir avvist og må følges opp av OUS –Dobbel konvoluttering og dobbel porto hos OUS –Epikrisen må leses 3 ganger hos mottaker for å være sikker på at det er samme dokument Digital samhandling, OUS –

Spørsmål? Kontakt: Digital samhandling, OUS –