1 Posten Norge Halvårsrapport – 1. halvår 2008 29.08.2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Advertisements

SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
4Q00 / År  Driftsinntekter MNOK 67,4 (64,7)  Driftsresultat MNOK 0,4 (2,7)  Årsresultat MNOK 0,2 (1,9) Resultat 2000 (99 i parentes)
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
Mer om regnskap, og litt om regnskapsanalyse
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER
Hands ASA Delårsrapport - 1. kvartal april, 2004 Arild Lund Adm. dir.
NTS-KONSERNET Resultatpresentasjon pr 3. kvartal november 2011 kl 0800.
Kitron ASA Resultatpresentasjon 3. kvartal Hovedpunkter Q Økt effektivitet og høyere bruttomarginer bidrar til positivt resultat i 3. kvartal.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 3. kvartal 2013.
Resultat 3. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 311,0 (+ 18,4 %) –Direktesalg MNOK 101,4 (+ 23,5 %) –Forhandlersalg MNOK 208,7 (+ 17,6.
Resultat 3. kvartal 2007.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Resultat 1. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 375,4 (+ 23,1 %) –Direktesalg MNOK 124,6 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 249,6 (+ 18,9.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 250 (+ 7,4 %) –Direktesalg MNOK 92,1 (+ 49,6 %) –Forhandlersalg MNOK 157,2 ( - 8,3 %)
Resultat 4. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 446,0 (+ 21,7 %) –Direktesalg MNOK 141,2 (+ 41,0 %) –Forhandlersalg MNOK 303,1 (+ 14,5.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
kvartal Regnskap 1. Kvartal 2003 Presentasjon 28. april 2003.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Presentasjon Regnskap for 4. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 13. februar 2007.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 8 Beregning av avkastningskrav.
PRESENTASJON 3. KVARTAL NORSK VEKST ASA 20. OKTOBER 2006.
Delårsresultat 1. Kvartal 2003 Onsdag 15.mai 2003 Hotel Continental.
Adresseavisen konsern 2006 og første kvartal 2007 Konsernsjef Per Axel Koch Juni 2007.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
Presentasjon Regnskap for 2. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 31. august 2006.
Presentasjon 3. kvartal 31. oktober 2001 Konsernsjef Fredd Causevic.
Nordea Bank Norge Q januar Nordea Bank Norge – 4.kvartal 2011 Beste totalbank, god kundetilfredshet og høy lojalitet. Nordea har klatret.
Posten Norge Kvartalsrapport – 3. kvartal /10/2008.
1 Posten Norge Kvartalsrapport – 1. kvartal
1 Regnskap Nordea Bank Norge ASA 3. kvartal Nordea Bank Norge Finansuroen har hatt begrenset effekt for resultatregnskapet så langt i år Totale inntekter.
Nordea i Norge Q Gunn Wærsted Nordea Bank Norge i 1. kvartal 2008 Totale inntekter økt med 9 % til NOK millioner (1 914 mill sammenlignet.
Nordea Bank Norge Nordea Bank Norge 3. kvartal 2009.
SpareBank 1 Lom og Skjåk Kapitalmarkedsdag Oslo 21. august 2013 Arne Henning Falkenhaug Administrerende Banksjef.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
1 Styreformann Erik Gjellestad Adm. Dir. Thorbjørn Graarud Økonomisjef Lars H. Enger Synnøve Finden ASA 4Q06 presentasjon Sterk vekst og skuffende resultater.
AKTIV KAPITAL 1. kv Hovedtrekk 1. kvartal 2002  Fortsatt vekst i alle tre virksomhetsområder  Kjøp av tre porteføljer:  Arsenal:
Presentasjon 1. halvår Hovedtrekk - driftsresultater n n Dobling av driftsresultat i norsk virksomhet fra MNOK 13,1 til MNOK 27,7 n n Driftsresultat.
Nordea Bank Norge 1 Nordea Bank Norge Resultat 1. kvartal 2011.
Posten Norge Kvartalsrapport – 3. kvartal /10/2009.
Y o u r T e c h n o l o g y P a r t n e r...arb\desktop\finans\kva-4-99.ppt\1\ Ver. 05\ Velkommen til presentasjon av TTS Technology ASA 4. kvartal.
Q Choice Hotels Scandinavia Sterk forbedring fra foregående år Fra negativ til positiv kontantstrøm De dårlige tidene ligger bak oss Oppgangen.
H E L G E L A N D – D E R D U H Ø R E R H J E M M E HELGELAND SPAREBANK Foreløpig årsregnskap 2005 Oslo, februar 2006.
halvår Regnskap 1. Halvår 2003 Presentasjon 14. august 2003.
Nordea Bank Norge 4. kvartal Gunn Wærsteds kommentarer til årsregnskapet: ”Nordeas vekststrategi har gitt nok et sterkt kvartal. Driftsresultatet.
Resultat 1. kvartal 2007.
Resultat 3. kvartal Eiermøte 4. november 2016 Pernille Kring Gulowsen.
Posten Norge Kvartalsrapport – 3. kvartal 2008
HELGELAND SPAREBANK STATUS PR. 3. KVARTAL 2005 Oslo, oktober 2005
SPAREBANKEN VESTFOLD REGNSKAPS PRESENTASJON PR
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
Nordea Bank Norge Q april 2012.
Nordea Bank Norge Q oktober 2011.
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Verden i dag. Spennende sektorer og selskaper Mads Johannesen Investeringsøkonom Nordnet.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Finansregnskap Kontantstrømoppstilling (2) Direkte og indirekte metode TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

1 Posten Norge Halvårsrapport – 1. halvår

2 Hovedpunkter  Vekst i driftsinntekter på 7 % fra 1. halvår 2007, til MNOK  Resultat før engangseffekter og nedskrivninger var MNOK 311 i 1. halvår sammenlignet med MNOK 269 i fjor.  9,4% avkastning på investert kapital  Leveringskvalitet på A-post over natt var på 86,8 % i 1. halvår, mot 83,6 % i Resultatet for Q2 var 87,2 % mot 86,3 % i 2007  Nye nordiske oppkjøp:  CombiTrans AB  Emdal Transport & Spedisjon AS  PNL AB – resterende 50%  Ny avtale med CargoNet AS om frakt av gods på jernbane for en milliard kroner de neste tre årene

3 Driftsinntekter per kvartal Gjennomsnittlig inntektsvekst på 14,1% (Q – Q2 2008) Driftsinntekter per kvartal i MNOK

4 Driftsinntekter fra utenlandske selskaper Driftsinntekter fra utenlandske selskaper økte med MNOK 442 (14,6 %) fra 1. halvår 2007, og utgjorde 24,1 % av konsernets omsetning, mot 22,6 % i fjor Fra 1. halvår 2001 til 1. halvår 2008 har Postens utenlandske selskaper hatt en gjennomsnittlig inntektsvekst på 39,8% Driftsinntekter i MNOK +23 % + 7 % +51 % + 20 % + 141% + 50% + 15%

5 EBIT før engangseffekter og nedskrivninger per kvartal EBIT før engangseffekter per kvartal i MNOK

6 Resultat Q Q EndringMNOK Hittil 2008 Hittil 2007 Endring Driftsinntekter EBITDA EBIT før engangseffekter og nedskrivninger Nedskrivninger Engangskostnader/ (inntekter) EBIT Netto finans Resultat før skatt

7 Nøkkeltall Investeringer i 1. halvår 2008 er MNOK 1 044, en reduksjon på MNOK 855 i forhold til samme periode i 2007, som skyldes færre oppkjøp Netto rentebærende gjeld/EBITDA- faktor er 1,34 (2007: 0,65) Per har Posten en langsiktig likviditetsreserve, som består av plasserte midler og tilgjengelige trekkfasiliteter, på MNOK Nedgangen i ROIC før engangs- effekter fra samme periode i fjor skyldes resultatnedgang (siste 12 mnd), samt økning i investert kapital fra oppkjøp og investeringer i ny Østlandsterminal * 12 måneder rullerende **Tallene for 1. halvår 2007 er endret ift halvårsrapport i fjor som følge av omarbeidet sammenligningstall grunnet pensjonskorreksjoner i årsrapport 2007 MNOK Hittil 2008 Hittil 2007** Året 2007 Totalkapital Egenkapital Rentebærende gjeld Egenkapitalandel (%)28,733,133,2 Gjeldsgrad (netto)0,40,20,3 ROIC (%) før engangseffekter og nedskrivninger* 9,413,49,8 EBIT-margin før engangseffekter og nedskrivninger (%) 2,22,03,0

8 Bemanning Bemanning årsverk, segment Omsetning/årsverk Omsetning siste 12 mnd/årsverk Glidende 12 mnd KNOK

Konsesjons- krav Kvalitetsutvikling (rullerende 12 mnd)  Leveringskvalitet for A-post fremme over natt er på 86,8% i 1. halvår 2008, mot 83,6% i samme periode i 2007  Arbeidet for å stabilisere høy kvalitet har gitt resultater, men har fortsatt høy prioritet 2007 Kvalitetsutvikling rullerende 12 mnd

10 Omdømmeutvikling 2008 Synovate MMIs årlige profilmåling blant største norske bedrifter Kilde: MMI Profil Store Norske bedrifter Kommentarer: Målingen for 2008 viser at Posten går marginalt frem på andel positivt inntrykk (fra 54% til 55%), men faller en plass tilbake på den totale rangeringen av store norske bedrifter (fra 24 plass til 25 plass). Andelen av befolkningen med et negativt inntrykk av Posten går tilbake fra 2007 fra 28% til 24%. Utviklingen over tidSvarfordelingen av godt / dårlig inntrykk

11 Kjøper resterende 50 prosent av PNL Posten Norge kjøper siste 50% eierandel av Pan Nordic Logistics (PNL) PNL har vært eiet 50/50 av Posten Norge og Post Danmark PNL hadde i 2007 omsetning på SEK 1,6 mrd, en økning på 21% fra foregående år. Driftsresultatet (EBIT) var på SEK 45 millioner PNL har omkring 200 ansatte og kunder Øppkjøpet bidrar til at Posten Norge kan tilby integrerte pakke- og logistikkløsninger i Norden

12 Segmentstruktur for Posten konsern post logistikkIKT

13 Segmentfordeling eksterne driftsinntekter Logistikk Post IKT Andel eksterne driftsinntekter i % Endring i MNOK og % + 3 % + 6 % + 19 %

14 Segmentfordeling EBITDA Logistikk Post IKT ,4 % 29,7 % 33,0 % MNOK

15 brevprodukter informasjonslogistikk banktjenester varesalg dokumenthåndtering brevprodukter informasjonslogistikk banktjenester varesalg dokumenthåndtering Segmentet post IKT logistikk post

16 Volumutvikling % endring pa Hittil 2008 Brev Konsernet 3,7-1,32,94,1-1,33,9 Brev Morselskap 3,2-2,62,73,7-2,41,7 A og B post (morselskap) -0,7-6,8-5,5-0,9-0,30,5 Postreklame* 6,90,410,75,5-4,22,6 Brev CityMail Group 11,912,24,98,49,522,9 Banktrans- aksjoner ** -8,3- 6,0-11,9-10,0-12,5-14,8 * Adressert og uadressert postreklame ** Historikk banktransaksjoner har blitt endret som følge av nytt prinsipp for beregning av volum Uadressert postreklame viser en økning på 3,3 % fra 1. halvår 2007 og står for 52% av brevvolum i Posten Norge AS, mot 51% i 2007 Brev- og bankprodukter Mill sendinger Posten Norge ASCityMail Volum brevprodukter 12 mnd. glidende post IKT logistikk

17 Nøkkeltall MNOKHittil 2008 Hittil 2007 Endring Endring % Driftsinntekter *2524,0 EBITDA276352*-75-21,4 EBITDA margin4,25,6*-1,4-  Volumet i CityMail Sweden og Denmark utgjør 28% av konsernets totale adresserte brevvolum  Den negative resultatutviklingen skyldes i hovedsak ugunstig produktmiks for brevprodukter, økte personal- og transportkostnader og ekspansjon i Sverige og Danmark  Program Spinnaker er iverksatt for planlegging og iverksettelse av en rekke resultatforbedrende tiltak  Prosess for omlegging av 124 postkontorer til Post-i-butikk er igangsatt. Omleggingen starter i 2. halvår 2008 og vil gjennomføres over en 3-års periode post IKT logistikk *Tallene for 2007 har blitt endret som følge av endret prinsipp for fordeling av konsernfelles kostnader, samt korrigeringer ifm periodisering av interne inntekter

18 Total tilfredshet øker for alle salgs- og servicepunkter Spørsmål: Hvor fornøyd er du med dette ”kontoret” totalt sett? * Alt i alt hvor fornøyd var du med behandlingen av din henvendelse? post IKT logistikk Kundetilfredsheten i det totale salgs- og servicenettet har økt til 86%, en forbedring på 2%-poeng fra forrige måling våren 2007

19 Segmentet parti-/stykkgods termo ekspress pakker warehousing parti-/stykkgods termo ekspress pakker warehousing post IKT logistikk

20 Nøkkeltall  Driftsinntekter fra internasjonal virksomhet i år utgjør MNOK (34% av inntektene i segmentet) mot MNOK (31%) i 2007  Det internasjonale pakkevolumet via PNL har utviklet seg positivt med en økning på 20,5% i forhold til i fjor  Posten Norge AS har i løpet av 2. kvartal 2008 inngått avtale om kjøp av 100 % av aksjene i det svenske logistikkselskapet CombiTrans AB. Selskapet har 105 ansatte og hadde i 2007 en omsetning på 540 mill. svenske kroner.  Nor-Cargo AS har inngått avtale om kjøp av 100 % av aksjene i det norske logistikkselskapet Emdal Transport & Spedisjon AS. Selskapet eier 50 biler og hadde i 2007 en omsetning på 87 mill. kroner. MNOK Endring Endring % Driftsinntekter ,2 EBITDA411317*9429,7 EBITDA margin6,45,3*1,1- post IKT logistikk *Tallene for 2007 har blitt endret som følge av endret prinsipp for fordeling av konsernfelles kostnader, samt korrigeringer ifm periodisering av interne kostnader

21 post IKT logistikk Segmentet drift infrastruktur løsninger konsulenttjenester drift infrastruktur løsninger konsulenttjenester IKT

22  Inntektsvekst på 17,4 % skriver seg i hovedsak fra god kontraktsinngang i 2008 fra både nye og eksisterende kunder samt kjøp av Bekk Consulting AS i 2007  Organisk vekst i 1. halvår 2008 var på 12 % mot 6 % i samme periode i 2007  ErgoGroup har inngått kontrakter for MNOK i 1. halvår 2008  Driftsresultat er forbedret i forhold til samme periode i 2007 i hovedsak som følge av høy aktivitet i konsulentvirksomheten, bedre marginer innenfor driftsvirksomhet og oppkjøp. MNOK Endring Endring % Driftsinntekter ,4 EBITDA ,0 EBITDA margin10,49,21,2- Nøkkeltall post IKT logistikk

23 Fokusområder fremover  Fokus på resultatforbedring i gjennom helhetlige verdikjeder, teknologi utvikling og kostnadseffektivitet – etablert program Spinnaker  Omlegging av inntil 124 postkontor til Post i butikk over en 3- årsperiode  Bygging av ny høyteknologisk Østlandsterminal i Lørenskog  Strategiske oppkjøp for å møte økt konkurranse i det nordiske markedet  Fokus på konkrete tiltak innenfor HMS og klima  Lansering av ny merkevare i 2. halvår