Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
ADVERB.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Fra læreplanen i norsk:
Predikative substantiver i russisk Seminar om språkforskning, ILOS, Møyfrid Oust Torske.
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Frase: ei gruppe ord som henger sammen ut fra grammatiske bindinger. En frase er gjerne ei gruppe ord som utgjør et setningsledd eller del av et setningsledd.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Leddenes syntaktiske funksjoner
Ordklasser.
PRONOMEN.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Valencia.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Ordklasser Inndelingen
Partisipp I norsk.
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Morfologi ALU1.
Syntaks 1 ALU1,
Morfologi – formlære - ord
Morfologi LUB
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Om grammatikkens stilling
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Morfologi Astrid Granly
Morfologi A1A.
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
PREPOSISJONER.
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Kapittel 1 Hilsen fra tante Adele Tante Adele (90 år) på alders- og sykehjem.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
ADVERB - ADVERBS. Adverbet er knyttet til verbet. Adverbet sier noe om verbet. Det kan si noe om hvilket sted og på hvilken måte verbhandlingen foregår.
Sammendrag. ak-i-staten/
MORFOLOGI A1B, Morfologi:  Formlære. Læren om morfemer.  Omhandler: hvordan ord er bygd opp, hvordan ord bøyes, hvordan ord dannes, hvordan.
EN OPPSUMERING Passiv. Grunner til å bruke passiv 1/ agens er ukjent 2/ agens er uinteressant 3/ agebs skal skjules 4/ tekststrategi: fokusering, poengtering.
Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Grammatikk.
ARTIKLENE ~ Analyse ~.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Setninger 9/
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Forelesning i RUS februar 2006.
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Norsk Grammatikk .
Kapittel 16 På fotballtrening.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

Grammatikk

Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb

1 Verb Verbene uttrykker tilstand eller handling. Et eksempel på en tilstand er å sørge og et eksempel på en handling er å sykle. infinitiv: å danse / å synge presens (nåtid): danser / synger preteritum (fortid): danset eller dansa / sang presens perfektum: har danset eller har dansa / har sunget

2 Substantiv Substantiv er navn på personer og steder, gjenstander, begreper osv.

3 Adjektiv Adjektivene beskriver hvordan substantivene er eller ser ut.

4 Pronomen Pronomen betyr egentlig «i stedet for et navn». Et pronomen peker som regel tilbake på et eller flere substantiv. Pronomenene deles inn i tre typer: Spørrepronomen: hvem, hva, hvilken, hvilket og hvilke Personlige pronomen: jeg, du, han, hun, den osv. Andre viktige pronomen er hverandre og seg

5 Determinativ (bestemmerord) Determinativ er ord som bestemmer substantivet nærmere (bilen min, den bilen, tre biler, noen biler, Pers egen bil). Det finnes tre typer det determinativer: 1 Eiendomsord: min, din, vår osv. 2 Pekeord: den, denne osv. 3 Mengdeord I mengdeord finnes alle tallene og ord som ingen, alle, noen, en og flere.

6 Preposisjoner Preposisjonene forteller om hvor noe eller noen befinner seg i forhold til noe annet: Jan stod på bordet, mens Ida lå under det. De satt overfor hverandre. Huset lå på høyden ovenfor de andre husene. De vanligste preposisjonene: av, bak, blant, etter, for, foran, forbi, før, gjennom, hos, i, med, mellom, mot, om, ovenfor, over, overfor, på, til, under, uten, ved

7 Konjunksjoner (sideordningsord) Konjunksjonene binder sammen selvstendige setninger: og, eller, men, for: Jeg gikk, og hun kom. Du kan gjøre det, eller du kan la være.

8 Subjunksjoner (underordingsord) Subjunksjonene innleder en leddsetning: Da jeg gikk, kom hun. At speilet knuste, er din skyld. De vanligste subjunksjonene er: at, da, når, hvis, mens, etter at, fordi og som. Infinitivsmerket å er også i denne ordklassen: Per liker ikke å svare på dumme spørsmål.

9 Interjeksjoner Interjeksjoner er utropsord. Eksempler: Hurra! Fy! Æsj! Svarord som «ja», «jo» og «nei» hører også med til interjeksjonene.

10 Adverb Adverb betyr «til verb» og beskriver først og fremst verbene: Jeg kommer straks. Andreas satte seg lynraskt. Adverbene kan deles inn i disse typene: Tidsadverb: nå, da, nettopp osv. Stedsadverb: her, der, hjemme osv. Måtesadverb: annerledes, korrekt osv. Gradsadverb: mye, temmelig, ganske, veldig osv. En annen type adverb er setningsadverbene: Daniel kom ikke for seint. Camilla skulle bare spise først. Viktige setningsadverb: bare, ikke, nemlig, egentlig, likevel, ellers, kanskje, gjerne, dessverre, også

Analyse av setningsledd Det er viktig å skille mellom setningsledd og ordklasser. Setningsleddene kan bestå av flere ord. Når vi skal analysere en setning, setter vi navn på setningsleddene. Vi går fram i denne rekkefølgen:

Rekkefølge ved analyse av setningsledd 1.Verbalet i setningen finner vi ved å finne verbene. 2. Vi finner subjektet ved å stille spørsmålet: Hvem/hva + verbalet. 3. Vi finner et eventuelt direkte objekt ved å stille spørsmålet: Hvem/hva + verbalet + subjektet. 4. Så finner vi et eventuelt indirekte objekt ved å stille spørsmålet: Til hvem/hva + verbalet + subjektet + det direkte objektet. 5. Et eventuelt predikativ karakteriserer egenskapene til et subjekt eller et objekt. 6. Et adverbial forteller oss noe om sted, tid, måte, årsak eller følge.