Individualiserte resultatmål Kontroll og overvåkning Arbeidsgivers begrensninger Sørmarka 12. januar 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Aktuelle lover og forskrifter
Arbeid og fritid i helge- og høytidsdager
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Velkommen til felles opplæring, 2008
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Jeg er verneombud i HFK.
Personopplysningsloven
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Flåtestyring og kontroll med ansatte utenfor fast arbeidssted
Svekkes personvernet i skolen?
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
Universitetet i Tromsø
Arbeidstaker eller oppdragstaker?
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Lokal arbeidstidsavtale
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Forhandlingsavdelingen Landsorganisasjonen i Norge Kap. IXInformasjon, samarbeid og medbestemmelse § 9-1Målsetting § 9-2Organisering og gjennomføring §
Kommunereformen Noen tips til tillitsvalgte. Sørg for å bli med i prosessen! Dersom du som tillitsvalgt hører om lokale prosesser og arbeidsgiver ikke.
Hovedverneombud samling
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 15./20. februar 2008 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Tillitsvalgtes rolle under omstilling Individuelle konsekvenser? Sørmarka 2016.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
Målesystemer og personvern (tilpasset Finans Norge)
Kvalitet, risiko og avvik
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Økt digitalisering og krav til regelverksarbeid
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Rammevilkår for medbestemmelse
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utskrift av presentasjonen:

Individualiserte resultatmål Kontroll og overvåkning Arbeidsgivers begrensninger Sørmarka 12. januar 2016

Målstyring Stortinget gir overordnede samfunnsmål Departementet fastsetter mål for virksomhetene Virksomheten gjør det den blir bedt om Virksomheten rapporterer på målene 3

Målstyring innad i virksomheten Større etater med underliggende enheter: – Direktorat/overordnet enhet utferdiger mål- og disponeringsbrev/budsjettildeling – Målene måles – Rapporteres opp – Danner grunnlag for neste års mål- og disponeringsbrev

5

6

Den daglige styringen ” Fokus handler om å velge parametere som retter oppmerksomheten mot forhold som må prioriteres av virksomhetens ledelse i den daglige styringen. ” DFØs veileder for mål- og resultatstyring 7

NTL-undersøkelsen 2015 ”Arbeidsresultatene mine måles på en måte som gjør at jeg prioriterer annerledes enn jeg ellers ville gjort.”

Noen utviklingstrekk  Tidsstyrt eller oppgavestyrt?  Arbeidsinnsats eller arbeidsresultat?  Fri eller fastlagt arbeidsdag?  Lav eller hyppig grad av rapportering?  Fast eller skiftende ansvarsområde? 11

Hjemmeoppgave for landsforeninger og avdelinger og foreninger Hvilke mål blir utarbeidet av eget direktorat og hvilke stammer fra departementets tildelingsbrev? Når er det de kan drøftes? Be arbeidsgiver om hvorvidt det foretas beregninger på ressursbruk per oppgave per i dag. Opplegg for styreseminar/tillitsvalgtsamling: – Hvilke mål bør vi foreslå å sløyfe på overordnet nivå? – Hvilke mål bør innrettes annerledes? – Har underliggende NTL-avdeling eksempler på mål som fører til målforskyvning? – Hvordan har målfastsettingen utviklet seg de siste årene?

Kontrolltiltak - Adgangskontroll - Aktivitetslogger - Kontroll av e-post - Kontroll av Internettbruk - Kontroll av private filer - Kontroll av telefonbruk - Medlytting - Kameraovervåkning - Vandelsattest - Kredittvurdering - Referansekontroll - Veskekontroll - Ransaking - Kroppsvisitering - Personlighetstester - Brevåpning - Rusmiddelkontroll - Printerkontroll - Tidsregistrering - GPS - Produksjonskontroll - Plukklister på lager - Medarbeiderundersøkelser - Helseundersøkelser - Innhenting av helseopplysninger - Spørsmål om graviditet - Private etterforskere - Reiseregninger - ….

Klar tale I samband med utvikling og bruk av EDB, understreker landsmøtet at det må nedlegges et bevisst arbeid for å motvirke tendenser til etablering av systemer hvor mennesket innpasses som en mekanisk og programmert produksjonsfaktor. Norsk Jern- og metallarbeiderforbund 1970

Fra avtale til lov Lokale avtaler om regulering 1973/1974 Dataavtale NAF/LO 1975 – Styringssystemer/lagring – Kollektivt samtykke Arbeidsmiljøloven 1977 Personregisterloven 1978

Ingen dataskrekk

Fra avtale til lov Avtale om kontrolltiltak i bedriften (NAF/LO 1983) - Nødvendighet, saklighet, omfang, likhet, kollektivt, eskalering ved uenighet Personopplysningsloven (2000) – Hjemler for behandling av personopplysninger – Individuelt samtykke Arbeidsmiljølov (2005) – Nytt kapittel 9 om kontrolltiltak i virksomheten. – Plikt til drøfting, informasjon og evaluering av kontrolltiltak

Høy tillit til arbeidsgiver Fafo-rapport 2010: Kontroll og overvåkning i arbeidslivet

Lav kjennskap til regelverket Fafo-rapport 2010: Kontroll og overvåkning i arbeidslivet

For medarbeidere

Figur 4 - Ledere får en samlet oversikt for sitt ansvarsområde

Grunnlag for IKT-utvikling

Det andre hovedgrepet er av mer kvalitativ art. Målet er å øke medarbeidernes motivasjon ved å grafisk fremstille status i forhold til planer og mål.

For nærmeste leder

Overordnede prioriteringer skal få effekt på hvilke oppgaver den enkelte medarbeider får tildelt, samtidig som ledere skal kunne styre på et mer detaljert nivå når dette er nødvendig.

For virksomhetsleder

34

Hvorfor er dette viktig? Utvikling av automatiserte systemer med eksplisitt formål å kople individuell produktivitet mot lønn skjer nå. Statens personalpolitikk er i endring Forhandlingsinstituttet svekkes, økt lokal lønnsdannelse, individuell avlønning Stillingsvernet svekkes Økt kontroll og overvåkning gir arbeidsgiver større makt.

Tvist, individualisering, lønn En direkte eller nær sammenheng mellom individuelt arbeidsresultat og lønn kan være tariffstridig.

Ytre rammer HTA – avlønning Tjml. og arbeidskontrakt – hvor du jobber og hva du jobber med Hvor mye den enkelte skal yte er ikke en definert størrelse.

Avtalefestet Hovedavtalen i staten: Gi arbeidstakerne reell og direkte innflytelse på organisering av egen oppgaveløsning

Lovfestet Arbeidsmiljøloven § 4-2 a)det legges til rette for at arbeidstaker gis mulighet for faglig og personlig utvikling gjennom sitt arbeid. d) arbeidstaker så langt som mulig gis mulighet til variasjon og for å se sammenheng mellom enkeltoppgaver. Tendens: Økt spesialisering – gjør mer av det samme, oftere.

Lovfestet Arbeidsmiljøloven § 4-2 b) arbeidet organiseres og tilrettelegges under hensyn til den enkelte arbeidstakers arbeidsevne, kyndighet, alder og øvrige forutsetninger. Tendens: Like arbeidsmål. Daglig, ukentlig

Lovfestet Arbeidsmiljøloven § 4-2 c) det legges vekt på å gi arbeidstaker mulighet til selvbestemmelse, innflytelse og faglig ansvar. Tendens: loggføring av arbeidsoppgaver, automatisk fordeling av oppgaver, mindre frihet for å gjøre prioriteringer.

Lovfestet kontroll av arbeidsgiver Arbeidsmiljøloven § 4-2 (1) Arbeidstakerne og deres tillitsvalgte skal holdes løpende informert om systemer som nyttes ved planlegging og gjennomføring av arbeidet. Skjer dette hos dere?

Lovfestet medvirkning Arbeidsmiljøloven § 4-2 (1) De skal gis nødvendig opplæring for å sette seg inn i systemene, og de skal medvirke ved utformingen av dem. Deltar dere?

Kontaktsentre/telefonsentre utviklet overvåkningsteknologi individualisert målstyring utviklede HR-systemer høyt sykefravær "tett og utfordrende nærværsarbeid" ordinær forvaltning/saksbehandling er i gang/står for tur

Eksempler på arbeidsgivers holdninger og tiltak ved ønske om drøfting etter aml. § 9-2 Avvisende "dette er ikke kontrolltiltak" Unnvikende "dette kan vi diskutere senere" Tar initiativ "etter boka. vår lesning" Sprer vertikalt "etat x gjør slik, vi kan gjøre det samme hos oss"

Arbeidsgivers begrensninger aml. kap. 9 Hjemmel § Saklig grunn i virksomhetens forhold - Skal ikke medføre en uforholdsmessig belastning Drøftingsplikt § 9-2 – Behov, utforming, gjennomføring og endring Før iverksetting - Informasjonsplikt til ansatte om formål, praktiske konsekvenser og hvordan innføring skal skje, varighet Etter iverksetting § Jevnlig evaluering med tillitsvalgte

Rettslig grunnlag- personopplysningsloven Ett av tre behandlingsgrunnlag, jf. § 8 Lovhjemmel – Når det er klart bestemt i loven at personopplysninger kan samles inn og behandles Samtykke – Når den registrerte erklærer at han/hun godtar at opplysninger blir samlet inn og behandles Når det er nødvendig (“nødvendig grunn”) – Når tilfellet er dekket av de konkrete bestemmelsene i aml. §§ 8 og 9 som angir hvilke nødvendige grunner som godtas som rettslig grunnlag

Samtykke må være – frivillig – informert – uttrykkelig individuelt samtykke – kan det gis kollektivt samtykke? – kollektivt samtykke, kontrolltiltak og drøfting

Behandling av personopplysninger −Interesseavveining § 8 bokstav f: Arbeidsgivers berettigede interesse Hensynet til den registrertes personvern Nøkkelord: Berettiget interesse vs.

Arbeidsgiver må begrunne bruk Behandling av personopplysninger, eksempler på begrunnelse fra arbeidsgiver. – Nødvendig grunn må angis § 8 f: - ”Være grunnlag for opplæringstiltak” - ”Bidra til at de arbeidstakere som presterer under gjennomsnittet over tid kommer opp på gjennomsnittet” - ”Være grunnlag for opphør av arbeidsforholdet” Hvilke grunner er akseptable? Hvordan kan disse begrunnelsene imøtegås?

Ved brudd på drøftingsplikt Orienter arbeidsgiver om bruddet og informer om at arbeidstilsynet vil varsles dersom drøftingsplikten ikke gjennomføres. Dersom drøftingen ikke oppfattes som reell eller manglende – sørg for å få dette nedfelt i referat.

Polyppl AMU har innflytelse over internkontroll – meld inn saker som forebygger misbruk. Be om at det presiseres og undersøkes at sikkerhetslogger kun benyttes til sikkerhetsformål. Rett til innsyn § 18 - kan delegeres ved fullmakt til tillitsvalgte.

Ved brudd på polyppl. § 42 Be datatilsynet om råd. Send henvendelse. Be om uttalelse for behandling av personopplysninger. Omfattende reaksjonsmulighet § 48

Vurdering fra Datatilsynet (2012) - Det er på det rene at en arbeidsgiver har et saklig behov for å danne seg et bilde av den enkelte ansattes produktivitet og effektivitet. Det er en forutsetning for medarbeiderutvikling og god oppfølging av personalet. Det er dessuten rimelig at en ansatt som utmerker seg i positiv forstand kan honoreres for dette. Hva synes dere om denne vurderingen?