Nye power points Alta 30/11 og 1/12 - 2009. BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Bra mat – for bedre helse
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Erfaringer fra hasjavvenning i Trondheim
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
When We Inspire Others Our people work at their best. They not only take on big challenges, they are committed to inspiring others. The resulting ripple.
Motiverende Intervju v/Petter Nesset Seminar
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
”Selbuseminaret” Ambulante tjenester – i brukerperspektivet 2. – 3. november 2006 Sykehuset Innlandet Avdeling BUP døgn Hagen behandlingsenhet Anne Kirkeby.
Hva er Motiverende Intervju
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Motiverende Intervju - en kort presentasjon
Motiverende Intervju - en kort presentasjon Tønsberg 8
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
ASVL Fagkonferansen 2012 Gardermoen 9.februar
Endringsfokusert rådgivning/. Motiverende samtale/
Trinn 2 Barnets første leveår.
Hva nå? veien videre til gode og forsvarlig tjenester  Frafall blant annet som følge organisering av behandlings prosessen og rusepisoder underveis i.
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Individet i fellesskapet
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Aktivitet på Mestringssenteret
Dialektisk relasjonsteori
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
MOTIVERENDE INTERVJU SVOLVÆR 4.JUNI 2009
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
eksempel problemstilling
"God bagasje på livets reise."
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Bra mat – for bedre helse
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Barnesykepleier og helsesøster
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språk- og leseveileder
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Pål Fylling Helland Psykolog Blå Kors
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
MOTIVERENDE INTERVJU, dag 1 MOTIVERENDE INTERVJU, dag 1 Introduksjonskurs i MI 11. og 12. juni 2012 Bodø Ann-Heidi Nebb, Psykologspesialist KoRus-Nord.
MOTIVERENDE INTERVJU, dag 2 MOTIVERENDE INTERVJU, dag 2 Introduksjonskurs i MI 11. og 12. juni 2012 Bodø Ann-Heidi Nebb, Psykologspesialist KoRus-Nord.
Implementering av KT på en behandlingsenhet Arne Repål.
En kort presentasjon av samtalemetoden Motiverende Intervju.
Livet er ikke for amatører….. OG SAMLIV KAN VÆRE RENE RISIKOSPORTEN!
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
MOTIVERENDE INTERVJU TROMSØ, 2 – 3 NOVEMBER - 09 AnnHeidi Nebb, psykologspesialist Kompetansesenter rus, Nord-Norge.
MOTIVERENDE INTERVJU MED UNGDOM OG UNGE VOKSNE Ann-Heidi Nebb Psykologspesialist, KoRus-Nord Te ka slags nøtte 2011.
MOTIVERENDE INTERVJU - oppfølging TROMSØ, 2. februar - 10 AnnHeidi Nebb, psykologspesialist KoRus-NORD.
HVA ER MI? RELASJON og TEKNIKK ”Toward a Theory of Motivational Interviewing” (Miller og Rose, 2009) Antakelse om to aktive komponenter i MI –Relasjonskomponent:
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Motiverende Samtale Workshop
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Kommunikasjonsteknikkar i Motiverande intervju
hvordan kan det gjennomføres?
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Kurs i Motiverende Intervju av
Utskrift av presentasjonen:

Nye power points Alta 30/11 og 1/

BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems, 2008 Rollnick, Miller & Butler; Motivational Interviewing in Health Care. Helping Patients change behavior, 2008 Miller & Rollnick; Motivational Interviewing, 2002 (siste versjon) Peter Prescott & Tore Børtveit; Helse og atferdsendring, 2004 Tom Barth, Tore Børtveit og Peter Prescott; Endringsfokusert rådgivning, 2003 Duncan & Sparks; I fellesskap for endring Ulvestad, Henriksen, Tuseth & Fjeldstad; Klienten – den glemte terapeut (2007)

HVA ER MI? RELASJON og TEKNIKK ”Toward a Theory of Motivational Interviewing” (Miller og Rose, 2009) Antakelse om to aktive komponenter i MI –Relasjonskomponent: særlig empati –Teknisk komponent: særlig Change Talk (endringssnakk)

HVA ER MI? RELASJONSKOMPONENT Empatisk forståelse – som terapeutisk ferdighet Holdning, kunnskap om problemet, forståelse av (”lidelsesspesifikke”) endringsprosesser og kommunikasjonsferdigheter Robust funn Terapeutempati vurdert av uavhengig observatør eller pasient er positivt korrelert med behandlingseffekt

HVA ER MI? TEKNISK KOMPONENT HYPOTESE : Er det sammenheng mellom endringssnakk og atferdsendring? –Antakelse om at det anvendelse av MI teknikker vil øke pasientens endringssnakk (fremme og forsterke) og redusere motstandssnakk – vil føre til atferdsendring

HVORDAN LÆRE MI HVORDAN LÆRE MI (Ulike trinn: etter Miller og Moyers, 2006) 1.Grunninnstilling og holdning i MI (”spirit”) –Pasientautonomi –Empati, respekt, akseptering –Hente fram vs å tilføre, kompetanse vs mangel, overtalelse vs utforskning –Samarbeidspreget 2.Pasientsentrert kommunikasjon –Form Åpne spørsmål, refleksjon, sammenfatninger, bekreftelse –Innhold Avhengig av teoretisk forståelse, kunnskap og erfaring

HVORDAN LÆRE MI HVORDAN LÆRE MI (Ulike trinn: etter Miller og Moyers, 2006) 3.Identifisere, holde fokus på og styrke på endringssnakk Språk er viktig Pasienten påvirker seg selv Dimensjoner i endring er elastiske og påvirkelige i samtale 4.Redusere motstand Innledning til kontakten og hver samtale Bruk av refleksjon Be om lov 5.Utarbeide endringsplan og konsolidere forpliktelse Nøkkelspørsmål, meny av alternativer, utveksle informasjon, forhandle 6.MI sammen med annen behandling Forberedelse til annen behandling, integrert i annen behandling

AMBIVALENS - utforskning SKALERING AV VIKTIGHET –Hvor viktig er det for deg å gjøre noe med..? Ikke for meg eller noen andre, men for deg? SKALERING AV TILTRO TIL EGEN KOMPETANSE –Dersom du bestemte deg for å gjøre noe med.. hvor sikker er du på å få det til? SKALERING AV ”KLAR FOR ENDRING” –Hvor klar vilsi at du er for å ta nye steg?

AMBIVALENS - utforskning Hvorfor har en balansert utforskning av endringssnakk og status quo ytringer noe for seg? –Relasjon Formidler en innsiktsfulle forståelse av dilemma Balansen kan forhindre motstandsreaksjoner som kan oppstå ved ensidig utforskning Pasienten får større rom til å forholde seg til saken siden det ikke er nødvendig å forsvare seg mot ytre press –Særlig når behandler understreker autonomi »”Ikke slik jeg eller noen andre ser det men slik du ser det som er bra og mindre bra.”

AMBIVALENS - utforskning Hvorfor har en balansert utforskning av endringssnakk og status quo ytringer noe for seg? –Bevisstgjøring av underliggende dimensjoner ved status quo ytringer Muliggjør at pasienten kan evaluere, ta stilling til og dermed svekke slike ytringer –Er det så positivt? »Sammenligne med negative konsekvenser –Er det slik jeg ønsker at livet mitt skal være? »Sammenligne med verdier (dissonans)

BYGGE MOTIVASJON - Endringssnakk Forberedelse –”Desire” – ”I want to” Ønske – ”Jeg vil, jeg ønsker” –”Ability – ”I can” Evne – ”Jeg kan klare å” –”Reasons” – ”I should” Grunner – ”Jeg bør, det er fornuftig” –”Need” – ”I must” Nødvendighet – ”Jeg må, jeg er nødt til” Forpliktelse –”Commitment” – ”I will” Beslutningstaking – På norsk: ”Jeg skal”, ”Jeg kommer til å”. –”Activation (Readiness)” – ”I am ready.” Klar for å sette i gang – ”Tiden er inne”, ”Jeg er klar” –”Taking steps” – ”I am doing it now” Tar steg – ”Jeg er i gang”

MOTSTAND TILTAK –Pasientsentrert kommunikasjon –Vis forståelse for ytre press –Klargjøre at utforskning av problemet og forpliktelse til endring er to forskjellig ting –Understreke autonomi –Informere om egen rolle Taushetsplikt – fortrolighet Innholdet i samtalen –Uttrykke håp om at samtalen kan være til nytte for pasienten –Utforskning av hva som kan være nytte eller meningsfull for pasienten