Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til kontaktmøte Vg
Advertisements

Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Arild Moen Velkommen til Sommerseminar juni 2013.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
1 NITO Studentene, Hvem som blir og hvem som ikke blir Hvem som blir og hvem som ikke blir Emanuel Rygg leder NITO Studentene.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
STUT møte 16. mai 2014 Mastersøkere med internasjonal utdanning.
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Camilla Haugland Seksjon opptak og tilrettelegging
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Kirsti L. Engelien & Marie S. Thorstensen ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Lektorprogrammet.
1 BACHELORDAGEN 9. april 2014 Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
Velkommen til Religionshistorie!. Oppbygging og gjennomføring.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Bachelor i kriminologi 3-årig bachelorstudie. Hva er kriminologi? Kanskje greit å begynne med hva det ikke er: Ikke CSI, ikke «profiling». Kriminologi.
1 Utvekslingsavtale mellom SVT-fakultetet, NTNU og University of California, Berkeley Institutt for sosiologi og statsvitenskap Department of Sociology.
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Rådgiverdagen 2011 ”Samfunnsvitere i arbeidslivet” Foredrag ved arbeidslivskoordinator Hedvig Bergem.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
Personalmøte Bachelorprogrammet i pedagogikk i ny drakt.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Pedagogisk psykologi Hvordan mennesker lærer og utvikler seg Forslag til ny BA-søyle, presentasjon 15. februar 2016.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Informasjonsmøte for bachelor i portugisisk. Å studere ved UiO Ansvar Still forberedt, jobb jevnt Heltid = 37,5 timer.
Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KULA)
Opptakskrav til master i pedagogikk
Informasjonsmøte november 2016
Status HP Utdanning og læringskvalitet
KDL – ny struktur og innhold
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Bachelor Hva betyr det for deg?.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Lektorutdanningen – gleder og utfordringer
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Opptak av studenter Studieåret
Økonomistudiene NMBU.
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Studiespesialisering
Ny episode av gjennomføring og frafall
Utskrift av presentasjonen:

Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje

IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram i høyere utdanning Internasjonalt masterprogram i komparativ og internasjonal utdanning Ett 30 stp videreutdanningsemne i flerkulturell pedagogikk

Bachelorprogrammet i pedagogikk -Opptaksramme 200 -Totalt antall studenter i programmet ca Ca. 21 emner/ 250 studiepoeng pr år -Ca. ressursbruk til undervisning er ca timer (ikke medregnet seminarer på innføringsemner) - Kjønnsfordeling studenter- ca. ¼ menn.

Poenggrense (fra samordna opptak) (pykologi, statsvitenskap,sosiologi og lektorprogrammet ligger ca poeng over i begge kategorier. Spesped 0-4 poeng over) År Hovedoopptak ordinær kvote Hovedopptak førstegansvitnemål (under 21) ,835, ,833, ,034, ,536, ,435,8

Opptakstall (SO\FS) ÅrRammeSøknader 1. priTilbudJasvarMøtt Registrert 2.sem

Prioritet og opptak (fra FS) år Totalt 1.pri Totalt antall som fikk tilbud Antall 1. pri søkere som fikk tilbud Antall av de møtte som er 1-pri søkere Totalt antall registrert som møtt i FS

Studiet fra studentperspektiv 180 stp. Studentene må ta følgende emner i programmet: EXPHIL 10 stp. UVEXFAC 10 stp. UTVIT1100 Innføring i utdanningsvitenskap (30 STP) UTVIT1500 Metoder i utdannningsvitenskap (10 stp) Ett valgfritt emne i pedagogikk (10 stp) PED3001 Avsluttende fordypning med ba-oppg (30 stp) (disse 80 stp. kalles 80-gruppe og utgjør fordypningen i ped) I tillegg skal de velge til sammen 80 studiepoeng etter visse regler. Disse kan være innenfor fritt valgte fag.

I 1.og 2.semester tar studentene innføringsemnene, EXPHIL og EXFAC. I 3-5.semester skal de selv sette sammen kombinasjoner av valgte emner. 40 stp. skal være en godkjent fordypning, mens 40 stp. Kan velges helt fritt. Utveksling er aktuelt i 3-5 semester. Vi anbefaler frie emner. Siste semester er satt av til den avsluttende fordypningen og en bacheloroppgave basert på litteratur.

Gjennomføring og frafall (fra Bokkula) Startet Gjennom ført Normert Normert +1 frafall % % % % % 1 13

Sammenlignet med andre program (kull 2010) Startet Gjennomf ørt Normert Normert +1 frafall Pedagogikk22094/43%69/31%92/42%122/56% Spesialped agogikk 14084/60%76/54%83/59%53/38% Sosiologi10335/34%29/28%35/34%67/67% Psykologi16464/39%52/32%63/38%98/60% Medieviten skap 6430/47%28/44%30/47%34/53%

Undervisningstilbudet på bachelornivå I tillegg til de obligatoriske emnene tilbyr vi 7 emner (70 stp. til sammen) som studentene kan velge mellom i fordypningen i pedagogikk (80-gruppen) Vi tilbyr 4 emner (40 stp) som er en fordypning i pedagogisk psykologi som våre studenter må ta hvis de øsker å gå videre til PPR på master. Vi tilbyr 6 emner (60 stp.) som kan velges som frie emner eller som støttefag (40-gruppe) av alle UiO- studenter. Innføringsemnene er også åpne for andre UiO studenter.

Utfordringer for bachelorprogrammet Uklart hvordan studieopplegget skal bidra til læringsutbyttet. Behov for klarere profil på studiet- hvordan skape faglig identitet? Programmet henger dårlig sammen- studenten ser ikke helheten. Mange involverte fagpersoner: hvordan unngå fragmentering og ansvarspulveringsering Vi klarer ikke dekke undervisningsbehovet

Utfordringer fortsetter: Liten grad av progresjon og fordypning (for mye «innføring i») – peker ikke fram mot master. Stor grad av valgfrihet skaper usikkerhet hos studentene. To ulike søkergrupper med to ulike behov? – rett fra VGS med svake karakterer eller erfaren voksen student i jobb. En del misforståelser om hva studiet gir av kompetanse og jobbrelevans generelt.

Masterprogrammene Vi har 3 masterprogram på IPED Opptaksrammen er generelt høyere enn vårt opptak. Opptaksrammen er historisk og jeg kjenner ikke til hvordan den har oppsttått. Den vedtas hvert år av universitetsstyret på bakgrunn av innspill fra fakultetene. Det er ingen direkte sammenheng mellom opptaksramme og finansiering.

Master i pedagogikk med 4 studieretninger har opptaksramme på 150 : Allmenn studieretning (AS). Første kull høsten 2003 Pedagogisk-psykologisk rådgivning (PPR).Første kull høsten Kunnskap, utdanning og læring (KUL) som har to spesialiseringer- «Læreplanarbeid, undervisning og vurdering» og «Læring, teknologi og arbeid» Første kull høsten Kommunikasjon, design og læring (KDL)- første kull høsten Internasjonale masterprogram Comparative and International Education (CIE) Første kull høsten 1998 Har opptaksramme 40. Higher Education (HED) Første kull høsten Har opptaksramme 40.

Generelle trekk ved masterprogrammene: - Lav gjennomføringsgrad/ stor grad av forsinkelser i gjennomføringen for AS, CIE og HED. PPR og KUL har høyere grad av gjennomføring. -På de internasjonale programmene ser studenttallet til å stige litt fra På AS er studenttallet gått betydelig ned fra Alle kvalifiserte søkere kommer inn. Særlig preget av forsinkelser i gjennomføringen. -På PPR er studenttallet gått noe ned fra grunnet lavere kapasitet. Vi kunne tatt opp flere ved større kapasitet.

På KUL er studenttallet nokså jevnt og andelen som gjennomfører høy. Vi kunne tatt opp flere kvalifiserte søkere hvis vi hadde kapasitet. Få velger spesialisering innen læreplan- retningen. KDL er så nytt at det er for tidlig å si noe om. Vi har kapasitet til å ta opp noe fler enn de som har vært kvalifiserte søkere hittil (men usikkert om veiledningskapasitet).

Utfordringer for masterprogrammene: Uklart hvilken kompetanse vi ønsker at studentene skal få og hvordan studieopplegget skal bidra til det. Uklart hvem som har ansvaret for helheten i studieopplegget. Mange små emner med smale tema krever mange timer og kan bare ivaretas av noen få undervisere. Undervisningsbehov konkurrerer med forskningsbehov/suksess Allmenn studieretning fungerer ikke etter planen som rekruttering til forskning. Studiet legger ikke til rette for et godt læringsmiljø.

Praksis er populært hos studentene, men er det godt formidlet hvilken rolle den skal spille i forhold til resten av studiet (KUL/KDL)? Praksis er dyrt og krever mye administrasjon. Hva slags faglige kontakt bør vi ha med praksis- virksomhetene? Samkjøring av emner mellom studiene gjør timeplanen komplisert og skaper begrensninger og mindre fleksibilitet.

Dårlig forberedelse til arbeid med masteroppgaven og støtte rundt arbeidet ser fortsatt ut til å være en utfordring som kan være med på å skape forsinkelser for studentene. Koblingen mot forskergruppene gjennom forskningsseminar for masterstudenter har varierende suksess. Veiledningskapasiteten internt dekker ikke behovet. Hva skyldes dette?