Matrix s 115-120. Et av 1800-tallets største og viktigste byggeprosjekter Knyttet sammen Middelhavet og Rødehavet Ble mulig å seile fra Europa til India.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 7: Imperier og kolonier
Advertisements

Kapittel 9. Den politiske revolusjonen
VESTEN.
Hvorfor er verden urettferdig?
Antikken.
Industrialisering og internasjonal handel (Del 2)
SAMMEN FOR DE FORFULGTE
Det nye Europa tar form (Del 1) Marius Vøllestad Bø vgs.
Wien-kongressen og nye revolusjoner
Kapittel 17. Imperier og kolonier
Det førindustrielle Norge
Den Amerikanske Revolusjon.
Konflikter som preget verden
Kappløpet om Afrika Bilde: Berlinerkongressen.
Oppdagelser, kolonier og slavehandel
Den første industrielle revolusjonen (Del 1)
Kapittel 2: Den politiske revolusjonen
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Polen Polen ligger i Øst-Europa og strekker seg fra Østersjøen i
Kapittel 11: Den store krigen
Kapittel 19: Imperiene rakner
Kapittel 12: Asia og Afrika
Kapittel 29. Midtøsten Elevene skal kunne
Kapittel 19. Nasjonalisme
Marius Vøllestad Bø vgs
Marius Vøllestad Bø vgs
INTERNASJONAL UKE AFRIKA.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Hvorfor fikk vi 1. verdenskrig?
Egypt Landet til faraoene… Det bor ca. 80 millioner mennesker i Egypt.
Imperialismen «Å herske/å befale».
Kriger og revolusjoner
Norsk økonomi i verdenssammenheng
NAPOLEON
Napoleonskrigene og Norge
Napoleon Bonaparte.
Kappløpet om Afrika. Imperialisme har eksistert til alle tider og i alle verdsdelar. Imperialisme inneber at statar eller samfunn skaffar seg kontroll.
Afrika og Asia Kamp for større selvstendighet. Hva skal du lære i kapittel 7? Den arabiske verden kjemper for selvstendighet etter VK1 Hvordan flere jøder.
1. Verdenskrig Mål: Du skal vite hvorfor 1. verdenskrig brøt ut og hvordan krigen utviklet seg Du skal ha kjennskap til hvordan det var å leve.
Samfunnsfaglig vinkling på slavehandel og slaverutene.
Fattige og rike land Av Elisabeth Slaaen Blikstad.
DEN AMERIKANSKE REVOLUSJON (en revolusjon = en veldig stor og rask forandring) Før 1500: Indianere alene i Amerika. Mange ulike grupper, ulike språk, ulike.
Den amerikanske revolusjon
Den amerikanske revolusjon. På midten av 1700-tallet raste Sjuårskrigen mellom mange europeiske land. Det ble utkjempet kamper over store deler av verden.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Robin og Tomtom. Hans Nielsen Hauge Reiste rundt som vekkelsespredikant, fra Forandret livet til tusenvis av mennesker på sine vandring. Myndighetene.
India – juvelen i kronen Matrix s Solen går aldri ned i det britiske imperiet.
Den første verdenskrig
 Konflikten mellom Israel og Palestina.  CA 6 Mill. Jøder blir drept under 2. VK  Stor sympati for jødene etter 2. VK  Enighet om at jødene skulle.
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Den industrielle revolusjon Læreplanen sier du skal kunne: gjere greie for teknologiske og samfunnsmessige endringar som følgje av den industrielle revolusjonen.
Den amerikanske uavhengighetskampen
FØRSTE VERDENSKRIG Skyttergravskrig, Russland, USA, Tyskland og det sivile livet.
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
Første verdenskrig Etter dette kapittelet skal du kunne: Hvorfor brøt første verdenskrig ut? Hvordan utviklet krigen seg? Hvordan var det å.
Første verdenskrig Etter dette kapittelet skal du kunne: Hvorfor brøt første verdenskrig ut? Hvordan utviklet krigen seg? Hvordan var det å.
Tsarene Den nest siste tsar: Aleksander Undertrykking Jødeforfølgelse Drept i et attentat 1894.
Dette er ord som kanskje ikke alle forstår. MORSMÅL
Den russiske revolusjon
FØRSTE VERDENSKRIG Hva er en verdenskrig? En krig hvor:
Årsaker og sammenhenger
Ideologier Syn på hvordan et samfunn skal styres og utvikles
1. verdenskrig: Revolusjon i Russland 1917: Russland blir kommunistisk
Den industrielle revolusjonen
Den første verdenskrig
Napoleon - En krigsglad herre
HÅP I NORD-KOREA.
TEKNOLOGI, RESSURSER OG UTVIKLING UNDERVEIS GEOGRAFI KAP. 3.
Prøve i tema «Den Franske revolusjon»
Utskrift av presentasjonen:

Matrix s

Et av 1800-tallets største og viktigste byggeprosjekter Knyttet sammen Middelhavet og Rødehavet Ble mulig å seile fra Europa til India uten å ta veien rundt Afrika 10år å bygge den 160km lange kanalen 1,5 millioner mennesker hadde vært med på byggingen Offisielt åpnet 17. november 1869, med 6000 gjester tilstede Betydde spesielt mye for britene

Før 1880 styrte europeerne bare noen områder langs kysten av Afrika I 1914 hadde europeerne klart å ta makten over nesten hele kontinentet

Reisetiden mellom Storbritannia og India ble redusert fra 3 måneder til 3 uker Viktig for britene å skaffe seg kontroll over Suez- kanalen Suez-kanalen – et samarbeidsprosjekt mellom Frankrike og Egypt Egypt måtte selge sin andel i 1875 til britene pga gjeld

I 1881 gjorde noen egyptere opprør – 50 europeere drept - Storbritannia og Frankrike ville overta makten i Egypt sammen Franske nasjonalforsamlingen ville ikke bruke penger på en militæraksjon mot Egypt – Storbritannia tok derfor Egypt alene Frankrike likte ikke det – erobret flere områder i Afrika for å hindre at britene fikk for mye makt Starten på kappløpet mellom stormaktene der Storbritannia og Frankrike tok flest kolonier.

Konflikter mellom de europeiske stormaktene Storbritannia sammenhengende belte fra nord til sør Frankrike sammenhengende belte fra øst til vest Berlinkonferansen Enighet om spilleregler for hvem som kunne ha rett til å ta kolonier hvor Delte opp Afrika mellom seg Bidro til at krig ble unngått i Europa for en stund

Nasjonalismen sterk i Europa – folk som hadde samme språk, kultur og historie skal styre seg selv i eget land Europeerne brydde seg ikke om nasjonalismens verdier i Afrika Grensene ble trukket opp uten hensyn til hundrevis av etniske grupper med ulik kultur og ulike språk Kolonier som bestod av ulike folkeslag osv som kanskje hadde kriget mot hverandre i generasjoner

Liberia – beskyttet av USA som et land for hjemvendte slaver Etiopia – gammelt keiserdømme Keiser Menelik 2. samlet folket mot Italienerne Moderniserte landet – bygde jernbane, skoler og sykehus Kristent land siden 300-tallet (700 år før Norge ble kristnet)

Stort og mangfoldig Før kolonitiden – Europeerne etablert handelsstasjoner og noen kolonier langs kysten Arabiske handelsmenn hadde stor innflytelse Noen afrikanske kongedømmer Halvparten av befolkningen sør for Sahara levde i lokalsamfunn uten et stat over seg Store forskjeller Handelsbyer på kysten Ættesamfunn inne i landet Slaveri utbredt – arabernes slavehandel økte mens europeerne forbød slavehandel

Forholdene før koloniseringen Områdene spesielt sør for Sahara, lå langt etter Europa teknologisk - ingen fabrikker, enkelt jordbruk Ingen stat som beskyttet innbyggerne – fare for plyndring, drap og kidnapping. Grusomme straffemetoder. Europeerne mente at det var til afrikanernes eget beste å bli styrt av en europeisk stat Beskyttelse fra en sterk stat Dra nytte av moderne teknologi Ville bygge veier, jernbaner og utvikle landet Forby slavehandel og brutale skikker – mer sivilisert

Mange steder ble opprør mot kolonimakten slått brutalt ned Brente landsbyer og tok maten slik at tusenvis døde av sult og sykdommer Brutalt straffet om ikke varene ble levert som bestilt Befolkningen behandlet stort sett bra i de flest koloniene – tryggere og bedre liv Noen afrikanske herskere fikk økt makt ved å alliere seg med kolonistyrene

De fleste koloniene ble selvstendige stater rundt 1960 Koloniseringen delte inn kontinentet Afrika inn i 40 territorier som ble selvstendige stater Mange afrikanere ble kristne (Øst- og Sør-Afrika) Islam ble utbredt

Positive Etter etableringen av koloniene var det en lang fredelig periode med befolkningsvekst Kolonimaktene bygde veier, jernbaner, havner, telefonnett og skoler Utviklet jordbruket – produserte varer for salg slik at de kunne tjene penger og heve levestandarden Administrasjon og rettsvesen bygd opp Bekjempet sykdommer Negative Mange områder dårlig utbygd Fåtall av befolkningen som fikk utdanning Tvunget til å satse på ett bestemt vareslag – avhengig av prisen på den ene råvaren Fikk ikke mulighet til å utvikle egen industri - kolonimaktene ville at afrikanerne skulle kjøpe industrivarer av dem.