Høstkonferansen 2015 Gardermoen, 21. september Forretningsfører Idar Kreutzer Regelverk i endring – Kreutzer orienterer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Statens pensjonskasse gir deg trygghet i alle livets faser
Finansieringsordninger
Nye likviditets- og soliditetskrav Kristin Gulbrandsen Bransjeseminar om egenkapitalbevis, 15. september 2010.
Få et forsprang med energimerking Konferanse om energimerking 9. mars 2010 Seksjonssjef Birger Bergesen Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Hvordan kan fundingen gjøres mer robust God likviditetsstyring
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
Nye rammevilkår for bankene
Gjensidige Pensjon og Sparing v/ Helge Johs. Byrkjeland 6. juni 2008
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Energidagen KS Bedrifts årskonferanse 9. april 2013 Kapitalmarkedet fremover Hva skal til for at KLP vil investere?
Velkommen Kurs for skadedyrbekjempere Del I 2005
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Bosetting Nina Gran.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
STATSBUDSJETTET 2013 Adm. dir. Idar Kreutzer Oslo,
Norges Banks utlånsundersøkelse 4. kvartal Kilde: Norges Bank Vanlige boliglån 3) Samlet Rammelån med pant i bolig Første- hjemslån Figur 1 Etterspørsel.
IA-avtalen – viktig brikke i regjeringens velferdspolitiske strategi LO STATs IA-konferanse i Oslo 21. mai 2007 Statssekretær Jan-Erik Støstad Arbeids-
PILAR II Nye krav til banker og tilsynsmyndigheter Seniorrådgiver Erik Lind Iversen Orienteringsmøte om Basel II 17. januar 2005.
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
ÅRSMØTENE 2003 Sparebankforeningen i Norge og Sparebankforeningens servicekontor Sammenslåing av de to banksikringsfondene FAGDAGEN 26. SEPT 2003.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Årsaker til omdanning fra ytelses- til innskuddsordninger
Frederic Ottesen 23. september 2011
2 Hvordan forbedre det norske regelverket? FNHs årskonferanse v/Ida Espolin Johnson, Kommunal Landspensjonskasse.
Situasjonsrapport fra Bankenes sikringsfond og Sparebankforeningen. Høstkonferansen 2008 Bankenes sikringsfond Rica Maritim Hotel Arne Hyttnes.
Avtale med Virke om avvikende pensjonsordning for virksomheter innen rus/barnevern, samt Frelsesarmeen og stiftelser innen Kirkens bymisjon.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Kredittinstitusjoner i krise
Pensjonssystemets oppbygging FOLKETRYGD Alders-, uføre- og etterlattepensjon SUPPLERENDE PENSJONSORDNINGER Fleksibelt uttak før folketrygdens aldersgrense.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Utfordringer og muligheter for livsforsikringsselskapene i Norge
Samling for sparebankstiftelsene. 21 mai 2014
Soliditet versus likviditet – Hva er viktigst?
SITUASJONSRAPPORT FRA BANKENES SIKRINGSFOND Høstkonferansen 2012 Trondheim, september Forretningsfører Idar Kreutzer.
Finansnæringens utfordringer og muligheter på kort og lang sikt
Haavind, Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO
Forretningsfører Idar Kreutzer
KREUTZERS TIME Sikringsfondsordningen og krisehåndtering – viktige nyheter for bank og innskyter Høstkonferansen 2013 Bergen, september Forretningsfører.
AKTUELLE REGELVERKSPROSESSER FOR FINANSNÆRINGEN Finans Norges juridiske fagseminar – 2014 Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge.
UTVIKLING I OMF-MARKEDET OG VEIEN VIDERE Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge Medlemsmøte OMF-forum, 20. januar 2015.
Alkoholpolitisk handlingsplan Orientering > Eldrerådet 18.5 > KRFF 18.5 > Komite Helse og omsorg 25.5 Behandling > Formannskapet 7.6 > Kommunestyret.
Thomas Angells ( ) testamente Trondheim bys mest gullkantede gavebrev gjennom alle tider Testamenterte hele sin formue til de fattige, forvaltet.
Veien videre – veiledning og støtte Line Helene Nilsen, internasjonal rådgiver, næringsseksjonen Østfold fylkeskommune Horisont 2020.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
NSR, Direktørmøte 7.oktober 2015 Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge EN FINANSNÆRING I ENDRING.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Råd for personer med nedsatt funksjonsevne
Medlemskapital og tilleggsandelsinnskudd
Saker som tilsynet jobber med av interesse for medlemmer av DNA
Norges Banks utlånsundersøkelse
Finansiering.
Viktige lovendringer for selskaper og styrer
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Et bærekraftig pensjonssystem
Lovforslag i Finland.
Forskrift om Internkontroll
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
Hvilke pensjonister kan være medlemmer i pensjonskassen?
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Høstkonferansen 2015 Gardermoen, 21. september Forretningsfører Idar Kreutzer Regelverk i endring – Kreutzer orienterer

Agenda I.Sikringsfond og innskuddsgaranti II.Krisefond og mekanismer for krisehåndtering III.Organisering og fondsstruktur

I. Sikringsfond og innskuddsgaranti A.Innskuddsgarantidirektiv (DGS, 2014/49/EU) B.Fondets størrelse og avgiftsberegning C.Avtale mellom sikringsfond i ulike land

I. Sikringsfond og innskuddsgaranti A) Innskuddsgarantidirektiv Direktivet (DGS, 2014/49/EU) tas inn i ny banksikringslov – en del av finansforetaksloven –Forslag til ny lov utarbeides av Banklovkommisjonen –Frist for lovforslag til Finansdepartementet er –Innskuddsgarantidirektivet trådte i kraft 4. juli 2015, men med overgangbestemmelser for den norske innskuddsgarantien til 1. januar 2019 Forholdet til EØS-avtalen og forventet ikrafttredelse

I. Sikringsfond og innskuddsgaranti A) Innskuddsgarantiens dekning –Normalt motverdien av EUR, revurderes hvert 5. år –Dekning ut over EUR hovedsakelig ved kjøp og salg av private boliger (3 – 12 måneder) ved situasjoner som tjener sosiale formål –Krav til merking av dekkede innskudd

I. Sikringsfond og innskuddsgaranti A) Innskuddsgarantiens dekning forts. –Medlemsstatene kan også innføre ordninger som beskytter aldersoppsparingsprodukter og pensjoner, forutsatt at dette ikke er rene innskuddsprodukter –Medlemsstater kan beslutte dekning opp til EUR for innskudd som tilhører personlige eller arbeidsmarkedsrelaterte pensjonsordninger hos små- og mellomstore bedrifter

I. Sikringsfond og innskuddsgaranti B) Fondets størrelse og avgiftsberegning –Fondets størrelse skal utgjøre minst 0,8 prosent av garanterte innskudd –Avgift beregnes av garanterte innskudd. Fordelingen av avgift mellom medlemmer skal være risikobasert –Avgiften skal fastsettes slik at minstekravet på 0,8 prosent oppnås innen 3. juli 2024 –Veiledning fra EBA (EBA/GL/2015/10, 28. mai 2015)

I. Sikringsfond og innskuddsgaranti B) Fondets størrelse og avgiftsberegning Ny avgift Det forventes årlig avgiftsinnbetaling til innskuddsgarantifondet og det nye krisefondet Dagens regel om fradrag for høy kjernekapital som innebærer en reduksjon på avgiftens totalnivå har ikke noe motsvar i direktivet

I. Sikringsfond og innskuddsgaranti C) Avtale mellom sikringsfond i ulik land Krav om skriftlige avtaler mellom sikringsfond i følge direktivets art. 14 EBA-veiledning og mal for avtale på høring Formål: Sikre effektivt samarbeid på tvers av landegrensene og bidra til rask utbetaling til innskytere som har innskudd i filialer

I. Sikringsfond og innskuddsgaranti C) Avtale mellom sikringsfond i ulik land forts. Et sikringsfond er pliktig å utbetale garanterte innskudd til innskyterne i et annet land som en medlemsbank har filial i I praksis skal selve utbetalingen gjennomføres av vertslandets sikringsfond Midler til utbetaling skal forhåndsbetales av hjemlandets sikringsfond til vertslandets sikringsfond

II. Krisefond og mekanismer for krisehåndtering Krisehåndteringsdirektiv (BRRD) av 15. mai 2014 (Direktiv 2014/59/EU) –Krisehåndteringsdirektivet trådte i kraft 1. januar 2015, men med ett års overgang for bail-in –Inntas i finansforetaksloven –Ikke en del av EØS-avtalen ennå

II. Krisefond og mekanismer for krisehåndtering Formål med krisehåndtering: –Sikre videreføring av kritiske funksjoner –Hindre skadelig virkning på finansiell stabilitet –Beskytte offentlige midler ved å unngå behov for offentlig støtte –Beskytte garanterte innskudd og investorer –Beskytte kundemidler

II. Krisefond og mekanismer for krisehåndtering Forebyggende tiltak –Restruktureringsplan –Avviklingsplan Organisering og administrering av fond –Krav til uavhengig krisehåndteringsmyndighet –Et visst nasjonalt handlingsrom

II. Krisefond og mekanismer for krisehåndtering Tidlig inngripen –Tiltak som restrukturering av gjeld og krav om endring i ledelse og forretningsstruktur –Triggere som gir myndigheten mulighet til å gripe inn: Fare for på brudd på kapitaldekningskravet Svekkelse i likviditetssituasjonen Vesentlig økt gjeldsgrad Vesentlig økt mislighold

II. Krisefond og mekanismer for krisehåndtering Avviklingsinstrumenter –Salg av virksomhet –Brobank –Deling av eiendeler –Bail-in.

II. Krisefond og mekanismer for bankavvikling Opprettelse av krisefond –Størrelse: 1 prosent av garanterte innskudd –Avgift knyttet til all annen gjeld enn ansvarlig kapital og garanterte innskudd –Krisehåndteringsmyndigheten har tilgang på fondet –Fondet kan forvaltes av andre institusjoner

II. Krisefond og mekanismer for krisehåndtering Prioritetsrekkefølge ved bail-in: –Garanterte innskudd og innskuddsgarantifond som har trådt inn i innskyternes rettigheter –Andre innskudd fra vanlige innskytere, privatpersoner og SMB –Andre usikrede kreditorer

II. Krisefond og mekanismer for krisehåndtering Prioritetsrekkefølge ved bail-in forts.: –Etterstilte (ansvarlige) lån som ikke teller som ansvarlig kapital –Ansvarlige lån under Tier 2 –Hybridkapital under Tier 1 –Egenkapital

III. Organisering og fondsstruktur Det skal være to ulike ordninger: - Et innskuddsgarantifond og et krisefond/en krisefinansieringsordning: –Innskuddsgarantifondet: Et lovregulert fond Et offentlig godkjent fond som følger direktivet (2014/49/EU) Hovedformål å beskytte innskyterne ved en bankkrise, men kan også bidra til forebygging av krise Bidra med midler ved krisehåndtering Kan være privat eller offentlig

III. Organisering og fondsstruktur –Krisefondet: Et lovregulert OG offentlig fond Underlagt en offentlig krisehåndteringsmyndighet Kan administreres av det offentlige, av en egen administrasjon eller av sikringsfondet

OPPSUMMERING Kriseberedskap har bedret seg etter 2008 –Strengere soliditets- og likviditetskrav for bankene –Nytt krisehåndteringsdirektiv med forbedrede virkemidler for håndtering av bankkriser krav om opprettelse av et eget krisefond på minst 1 % av garanterte innskudd bruk av bail-in, bro-bank osv. –Nytt innskuddsgarantidirektiv krav om forhåndsinnbetalt fond for alle land på minst 0,8 % av garanterte innskudd krav om økt samarbeid på tvers av landegrensene