Prestasjonskultur. Hva er det ? Ungdomstrening – kopi av voksentrening! Erlend Slokvik OLT Innlandet © Olympiatoppen1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når resultatene uteblir
Advertisements

Alkohol | SVØMMING.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Barneidretten under press - idrettsglede vs. talentjakt?
Florø Fotball 2012 Balestrand Florø • Tradisjonelle vinteridretter er fraværende. • Sterke miljø innenfor friidrett, fotball og håndball. • Stor.
Utvikling av Idrettsforeningen ØTI – Meningsfull fritid for alle
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
 Non- profit selskap - ”eid av idretten for idretten”  Selskapets styre skal inntil videre bestå av 4 personer. • Tommy Olsen, styreleder • Eskil Ervik,
Motivasjon.
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
- Hovedrolle eller birolle
Talentutvikling i barneidrett OG BARNEKULTUR
TRENEKURS Del 1.
Motivasjonsklima Mestringsorientert – vektlegger innsats, utfordringer, personlig fremgang, alle er like mye verdt Prestasjonsorientert – vekt på sosial.
Olympiatoppens ansvarsområder
TALENTUTVIKLING. DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur.
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Å leve med ADHD i familien
Hva tenker du på ?.
Hvordan skape idrettsglede for ungdom?
Suksesskriterier.
FRA TALENT TIL TOPPEN HVA KREVES ??. MENGDE TRENING regelen Konsekvenser:  Tåle trening  God restitusjon  Mindre tid til TV dataspill  Mindre.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Kvalitetsklubb – NFF regi
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
1 Kombinasjonen toppidrett og utdanning ved NTNU Jan Erik Tangen, NTNU Studentservice Miniseminar_Tr.lag_som_toppidr.reg._
TRENER ROLLEN I LSK - ALPIN!
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Vågsfjord videregående skole Heggen
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
1 Stavanger Tennisklubb Et av Rogalands største og sterkest voksende idrettslag Sportslig utvikling 2008.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder Innledning.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
For mye, for lite, allsidighet, spesialisering, variasjon, mengde, intensitet! – fysisk trening er individuelt, men ikke så vanskelig! Erlend Slokvik OLT.
Mål for Modul E Bli kjent oppbygningen av en klubbs aktivitetstilbud Tanker om utvikling egen klubbs aktivitetstilbud 1.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
21. september 2016 © olympiatoppenside 1 Bør det være forskjeller på hvordan jenter og gutter trener og følges opp i barne- og ungdomsåra?" Espen Tønnessen.
Prestasjonsrettet hurtighetstrening Hvordan trene hurtighet på en effektiv måte? Hurtighetstrening i lagballspill og friidrett Av: Espen Tønnessen.
Utvikle og beholde unge spillere i Fokus. Fire hovedområder Klubbens filosofi Organisering Trening Fokusleir.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Velkommen – presentasjon av deg selv
Oppstartsmøte National ballskole
Hva skal til for å bli god i tennis
Klubben for alle.
Mange gode og glade skiløpere
Håndball mot homohets ”Ytringer kan skade”
Å få barn Skal – skal ikke ????
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Å planlegge og gjennomføre en treningsøkt
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Workshop for u-10 og u-12 Mandag 6/
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Fossum Idrettsskole - Fotball
Utskrift av presentasjonen:

Prestasjonskultur. Hva er det ? Ungdomstrening – kopi av voksentrening! Erlend Slokvik OLT Innlandet © Olympiatoppen1

Prestasjonskultur Hvordan skape en positiv prestasjonskultur? © Olympiatoppen2

Lagånd og individuell utvikling Være i nuet Være på laget, gi/få av deg selv/de andre Alle er like verdifulle Reglene gjelder for alle Kjennetegn ved en vinner: Selventusiasme, selvdisiplin, laginnstilling Kjennetegn ved et vinnerlag: Entusiasme, disiplin, lagånd © Olympiatoppen3

Team - hvordan høye mål kan tenkes å gi bedre teamprestasjon Steen Jensen: ”Du har tusen sjanser til å gjøre andre gode og dårlig hver eneste dag” Rimejordet: ”En dårlig trener kan ødelegge selv de beste” Høy kollektiv kompetanse- opplevelse Setter seg høye mål Presterer bedre

Utvikling Lær hverandre bedre å kjenne Vær et godt eksempel Still spørsmål istedenfor å gi svar. Trenere instruerer for mye, bør være mer samtalepartner Tradisjonelt: Står utenfor og styrer livet til andre. Skal heller sette i gang en prosess slik at utøverne tilføres kunnskap.

Hvordan holde fokus Ha langsiktige og kortsiktige mål. Evaluer underveis og vær klar for å takle forstyrrelser/uforutsette ting (se mulighetene og finn evt. nye mål) Det er viktig med personlig støtte, snakke sammen, motivere, gi ros Nøkkelen til å utvikle mennesker, er å ta dem i det de gjør noe riktig (Blanchard & Johnson) Lær deg å like det du ”plikter” å gjøre. Det du føler for gjør du (vanlig)

Suksesskriterier Lagspill: Ind. kompetanse brukt sammen i laget Lagspiller: Lojal, tør å spørre, årvåken, humør, innovativ, målbevisst Hele mennesket involveres for å få 100 % motivasjon Alle må nå sitt potensiale, få sjansen til å gjøre det de er best på i så stor grad som mulig

HVA KJENNETEGNER EN PRESTASJONKULTUR ? Kompetanse – gruppa må ha en iboende kompetanseplattform som sikrer at treningen påvirker adekvat de faktorer som ønskes forbedret Kvalitet og kvalitetssikring – det må settes store krav til presisjon i treningsutførelsen og dokumenteres med tester at fremgang skjer Kontinuitet – det tar tid å nå sitt potensiale, timer er et anslått estimat. Tålmodighet og trinnvis progresjon er helt nødvendig Kreativitet – den som alltid går i andres spor kommer aldri først… Kommunikasjon – det skal være rom for meningsutvekslinger og man kommuniserer med hverandre, ikke om hverandre

HVEM SKAL PRESTERE ? Å skape et prestasjonsmiljø avhenger av at alle i gruppa er opptatt av de 5 k’er. Styret – sportslig leder – trener – støtteapparat –utøver Målsetningene må harmonere med gruppas totale motivasjon og ferdighetsnivå Alle må kjenne sin rolle og ta ansvar for å fylle denne i tråd med ambisjonsnivået Store sprik mellom de ulike rolleinnehaverne i gruppa er uheldig Det skal være rom for å feile, men ikke for å la være å prøve…

Ødelegger vi våre fremste talenter? Sjefslegen ved OLT har skrevet en fagartikkel om utfordringen idretten har ved å ivareta de største talentene, og unngå at de blir overtrente, konkurrerer for mye og får belastningsskader. Hans utgangspunkt er den unge, talentfulle tenåringen som på kort tid går fra en vanlig klubbhverdag til en ny situasjon med toppidrettsgymnas, etterspurt på flere av klubbens lag og flere ungdomslandslag, og som plutselig får mer enn doblet trenings- og kampdoser. Veien er kort til overbelastning og påfølgende skader. Han spør blant annet hvor grensen går for trenings- og kampbelastning for en tenåring? Hva er den optimale balansen som gir maksimal treningseffekt, med minimum risiko for belastningsskader? © Olympiatoppen10

Side 11 Hva er et talent «Med talentbegrepet mener OLT utøvere som besitter både nødvendige fysiske og mentale forutsetninger til å levere nødvendig kvantitet og kvalitet i treningsarbeidet over mange år, og som har nødvendige ambisjoner og vilje til å prioritere det som skal til for å få kontinuerlig idrettslig utvikling mot et høyt internasjonalt nivå»

Side 13 Hva er TALENT? Medfødt begavelse, arvelige faktorer, indre motivasjon og viljestyrke til å trene hardt nok, evne til å tåle hard systematisk trening og konkurranser? Talentbegrepet gir liten mening hvis det ikke relaterer seg til realiseringen av potensialet på et senere tidspunkt. Prestasjonsnivå i idrett i ung alder gir liten pekepinn om ferdigheter og prestasjonsnivå senere. Talentfulle, unge idrettsutøvere kan ikke utvelges på bakgrunn av en faktor alene. Hvem definerer talentet i dag? Talentidentifisering – skjer det i Norge i dag? Hvordan kan vi predikere hvem som kommer til å bli best?

Side 14 Utøverens arvelige (personlige) forutsetninger De arvelige (genetiske) forutsetningene er de fysiske/fysiologiske og mentale/psykiske egenskapene som utøveren bringer med seg inn i trenings/utviklingsmiljøet Forutsetninger i utøverens oppvekstmiljø De miljømessige forutsetningene er utøverens egen treningsmengde, treningskvalitet og livsførsel, rammebetingelser som anlegg, klima og reisetid til og fra trening, samt de verdier, holdninger og kompetanse som utøverne møter hos familie, blant venner, på skolen og internt i idretten hos trenere og ledere Vår utviklingsfilosofi omtaler sentrale verdier, holdninger og praktiske aktiviteter som unge utøvere møter i idrettsmiljøet og som kommer til å påvirke utøvernes idrettslige utvikling over tid Olympiatoppens utviklingsfilosofi

Side 15 Langsiktighet Mestringsorienterte miljøer Hensiktsmessig variasjon Ansvar for egen utvikling Uorganisert og organisert aktivitet Helhetsorienterte miljøer Trenere og foreldre / foresatte Olympiatoppens utviklingsfilosofi

Side 16 Det handler om folk Ildsjelene (trenerne) er avgjørende både for å hindre frafall og skape utvikling hos den enkelte utøver eller i det enkelte treningsmiljø For fremtidig toppidrettsutvikling tror vi på at de «beste» trenerne, må trene de «beste» utøverne, med de «beste» utviklingsprogrammene/treningsmiljøene Vi har lykkes når Utøverne opplever idrettsglede på det ypperste prestasjonsnivået Olympiatoppens utviklingsfilosofi

Hvorfor barne- og ungdomsidrett? Hovedhensikten med barne- og ungdomsidretten er å tilrettelegge og gjennomføre aktivitetsopplegg som fører til at barn og unge (Tønnesen, OLT 2012): 1. får en varig lyst til å drive idrett 2. har tilegnet seg en bevegelseserfaring som muliggjør en fremtidig idrettskarriere © Olympiatoppen17

Trening for yngre Ikke spesialisere alt for tidlig. Trening skal gi allsidig, grunnleggende aktivitet og ferdighetslæring Vil ”ha tak i” utøvere tidlig, slik at de blir ”skiløpere”, lærer basisferdigheter etc. Det sees på som en fordel at det drives med flere idretter, ideell alder for å ”spesialisere seg” varierer noe fra idrett til idrett Ser gjerne at de driver en sommer og en vinteridrett til de når minimum junioralder © Olympiatoppen18

Prinsipper for trening av unge Prestasjonsrettet trening i barne- og ungdomsårene skiller seg prinsipielt fra elitetreningen ved at (Tønnesen, OLT 2012): - treningsinnholdet er tilpasset barn og ungdoms vekst og utvikling - treningen er planlagt med tanke på å optimalisere prestasjonsevnen over mange år - treningene har en relativt usystematisk struktur når det gjelder bruk av øvelser/aktiviteter, - varighet, serier, repetisjoner, pauser og intensitet - treningen har til hensikt å utvikle flere egenskaper og ferdigheter på en treningsøkt og er lekbetont © Olympiatoppen19

Trening for yngre Tren mye på de grunnleggende teknikker med god konsentrasjon helt fra ung alder. Skal bevegelser være adekvate og pålitelige, må bevegelser repeteres. Basistrening for motorikk er viktig © Olympiatoppen20

Teknikk og utvikling For tidlig spesialisering stopper utviklinga. Forskning viser at barn som har spesialisert seg tidlig i en idrett er dårligere motorisk enn barn med erfaring fra flere idrettsaktiviteter. Dette kan være årsaken til at mange talent ikke blir gode seniorer Målet er at flest mulig skal holde på lengste mulig og gi mulighet for en fremtidig toppidrettskarriere Trening for utvikling hele året (eks damelandslag fotball) © Olympiatoppen21

Teknikktrening I barne- og ungdomsårene har en stort utbytte av å fokusere på teknikk, da en lærer lettere inn tekniske momenter i den såkalte «tekniske og motoriske gullalderen» som regnes for å være når barna er mellom 8 og 11 år. Når en trener teknikk er det tre moment som er viktige for motivasjonen: at en får en følelse av mestring at en lærer noe nytt at en trener sammen med andre © Olympiatoppen22

Hva vet vi? Forskning (Feige 1973; 1978; Vorobjev 1980; Baker et al. 2003; 2005) indikerer at allsidig og variert trening med gradvis mer spesialisert trening etter hvert som en nærmer seg senioralder gir færre skader, mindre frafall og bedre resultater (høyere prestasjonsnivå), enn om treningen er spesifikk og ensidig fra barn til voksen. I alle undersøkelsene var konklusjonen at for tidlig spesialisering kan ha en direkte hemmende effekt på den langsiktige utviklingen av de unges idrettslige potensial. Treningen må av den grunn ikke maksimeres på kort sikt, men optimaliseres slik at utøveren når et høyest mulig prestasjonsnivå på lang sikt © Olympiatoppen23

Les mer på: ader/ungeutovere/fagstoff/page1918.ht ml ader/ungeutovere/fagstoff/page1918.ht ml © Olympiatoppen24