Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Advertisements

Løpeteknikk - Økt fart, færre skader.
Reparasjon.
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
utnytte ledg rom/medløpspasning
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
4 Bruk øynene riktig.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
13 Lese fra dataskjerm.
En tilsynelatende god knestilling
DSS • Et lovende prosjekt med basis i Ceres DSS • 30 Ryttere i lagkonkurranse • Kapteiner: Ole Loftesnes, Kjetil Standal • Følgebilmannskap:
INNSTILLING AV STOL OG BORD
Refleksjon og Refraksjon
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Hva heter delene og hva gjør de?
Retningslinjer for sesongen H E N S I K T •TYDELIGGJØRE REGELVERKET PÅ NOEN OMRÅDER •GI SIGNALER OM HVILKEN VEI VI ØNSKER Å GÅ •LUKE BORT NEGATIVE.
Råd og tips til Team Jæren Styrkeprøven Roy Hegreberg.
TIPS FOR NATTFOTO Laget av Jon Petter Andersen Kolbotn Fotoklubb
Team Jæren Styrkeprøven Lag Treningssamling 14. Januar 2007 Lyse, Sandnes.
Ironman Testbatteriet
ALTOGOLF Alvor Portugal Presentasjon: Brase (N) Foto: P. Lundin (S)
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Utelanding Noen refleksjoner og tips !. Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg.
Lagoppstilling (förutom 2 sista åren)
Kjedekjøring Team Jæren. Team Jæren Kjedekjøring Punkter i tillegg til filmen –Komunikasjon: EKSTREMT VIKTIG! –En nøkkel til suksess: Fartsforskjell mellom.
Team Jæren Styrkeprøven Lag TEKNISK SKIKK OG BRUK
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
Sponsor og Annonser.
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
dekke opp innenfor egen 16-meter
Norsk Schäferhund Klub HVERDAGSLYDIGHET
Innlæring av feltsøk med klikkertrening
Sommerbane 2013 – fast oppsett
Innstilling Kverneland Vendeplog.
SERVIETTBRETTING Visste du at serviettbretting har eksistert i over 500 år? Det finnes over 50 forskjellige bretteteknikker. Du må kunne minst.
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
11er teori.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Kraft og bevegelse Kap 9.
Velkommen til ny sesong SKIPTVET IL ski og sykkelgruppe.
Trafikk regler og sykler
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
RGSK Lillehammer – Oslo 2016 NM Lagtempo Sykkelmøte 25/11 kl 2000 på Strand Hotell Gjøvik.
Grunnleggende kunnskap for landeveis-sykling: Trening – Feltsykling Ved Jørgen Titlestad Mobil Aibel sykkelgruppeJørgen Titlestad.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Velkommen til infomøte. Agenda Informasjon om Team Jæren Oppsummering sesongen 2011 Plan for for 2012 Eventuelt.
Lydighet i RIK Lydighet RIKHBU Innen lydighetsdelen i RIK ønsker dommeren å se: Entusiasme/arbeidsglede Presisjon Teknisk utførelse Helhetsinntrykk.
EN BEDRE ARBEIDSHVERDAG Kaffekurset presenterer generelle retningslinjer for en bedre kontorhverdag og vil gjelde de fleste. Individuelle faktorer, eks.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Veiledning Fræna SK Langtur: Langtur bør være over 2 timer, du bør ligge på en puls på % av din makspuls. En rolig/restitusjonstur kan være 
Trygge Rammer Kvalitetsklubb
Klubben for alle.
Forslag innøvde trekk 5`r fotball «Skap overtall!!!»
Velkommen til skyteskole - Kveld 4 -
Refleks.
Gang.
Velkommen til Newtonrommet
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Vannrakett med fallskjerm
IF Frøy Gruppe
Velkommen til Newtonrommet
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Treningslære på NIAK Emne: Taktikktrening Av: Espen Tønnessen.
Etterarbeid – Et luftig oppdrag
- IF Frøy G
Eine og Andri på viktig oppdrag
Lag en 3D-stjernemodell
Utskrift av presentasjonen:

Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy

Luftmotstand De som ligger forrest ”bryter” luften og har størst motstand De som ligger midt i feltet har minst motstand De som ligger bakerst har også mindre motstand, men får et vakuum bak ryggen

Avstander Tett formasjon gir best beskyttelse mot vind Høyere fart = viktigere med presis formasjon Fest blikket langt frem slik at du vet hva som skjer forrest i feltet

Plassering i veibanen God avstand til veiskulder Venstre rekke midt i kjørefeltet (lovlig!) Biler kan passere som ved en normal forbikjøring Maks. 2 ryttere i bredden!!!

Biler bakfra Biler skal holde 1 ½ m avstand ved forbikjøring Biler skal ikke kjøre forbi når motgående felt ikke er ledig eller ved heltrukket gul stripe

Rulle Å kjøre ”rulle” betyr at formasjonen opptrer som et kjede Kjedet består av en fartsrekke og en hvilerekke Når førstemann i fartsrekka har passert førstemann i hvilerekka veksler han til hvilerekka

Rulle Fartsrekka er ansvarlig for å holde jevn fart uten påvirkning av individuelle kapasiteter Feltets hastighet er lik gjennomsnittet av fartsrekka og hvilerekka En ”treg” rullering kjører raskere enn en hurtig rullering dersom hastigheten i fartsrekka er den samme.

Bakker Når feltet kommer til en motbakke bør de første rytterne holde farten oppe til siste rytter er godt inne i bakken. Farten videre oppover holdes på et nivå alle i feltet kan holde uten å slite seg ut. Når du reiser deg på sykkelen skal det gjøres uten at rundtråkket påvirkes. En vanlig feil er at man reiser seg på ”dødpunktet” og dermed stopper omdreiningen lenge nok til at nestemann kjører inn i bakhjulet ditt.

Bakker Når feltet kommer over en bakketopp bør de første rytterne holde farten nede til siste rytter er kommet over toppen. Farten økes gradvis, og rytterne i front skal trå med samme intensitet som når de ligger først i rulla på flat mark.

Individuelle faktorer Aerodynamikk er den viktigste faktoren for høy hastighet Luftmotstand utgjør ca. 86% av energiforbruket ved 48 km/t, sittestilling er meget viktig Juster sykkelen riktig (du får hjelp i de fleste sykkel- butikker), mål opp og noter triangel-punktene slik at du alltid kan finne tilbake Benytt tettsittende klær, sko og hjelm Husk å trene på å ligge nede i ”bukken” i lengre perioder

Sikkerhet Stikkordet for kjøring i et sykkelfelt er forutsigbarhet! Ingen distraksjoner i feltet (matpakke, mobiltlf. etc.) Når dere kommer til et hull i asfalten skal det svinges i lang bue utenom, ingen brå manøvrer. Hullet markeres ved at førstemann på samme side som hullet peker i god tid. Markeringen kan gjentas bakover i feltet. Kun hull som er en reell fare for hjulskade skal markeres/svinges unna. Mindre hull kjører vi over! Spytting, snyting etc. gjøres bakerst i rulla. Bøy deg litt ned og sikt mellom kneet og hjulet. Trå uten opphold. Må du reise deg så fortsett å trå med konstant hastighet.

Vær beredt! Preventivt vedlikehold: Sjekk dekkene for rifter og småhull. Sjekk bremsebelegg og bremse/gir-kabler, og sjekk at flaskene sitter godt i stativet. Hold sykkelen ren, og husk å rense/smøre kjedet etter maks 15 timers drift + etter hver regnværstur. Takk!