Dialogkonferanse Datalagring og backup/recovery tjenester Agenda Presentasjon av Bergen kommune/ IKT Drift Dagens avtale:  Datalagring – SAN  Backup.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Advertisements

Innkjøp ved Universitetet i Agder
Xtra personell as HiB-seminar april FU informatikk UiB mars 2006 Xtra personell as Xtra personell tilbyr de enkleste løsningene for midlertidig.
Kvalifikasjonsordning
Superbrukerforum – velkommen!
IT på hørselsentralen NTAF kurs 2004 Kjell-Magne Nupen.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Innovative offentlige anskaffelser
Presentasjon av virksomhet
IT Tjenestekatalog og Tjenesteorientering av IT i Møre og Romsdal fylkeskommune
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Presentasjon av virksomhet Q
Leverandørutviklingsprosjekt
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Presentasjon av virksomhet Q2.2009
Fremskaffelse av leieboliger
Prosjektavslutning og sluttrapport
Governmental Social Responsibility Fafo Østforum 3.mars 2005 Regelverket for offentlige anskaffelser Status, erfaringer, utfordringer.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Presentasjon av virksomhet Q2.2008
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Offentlige anskaffelser Hvilke anskaffelsesprosedyrer kan/skal benyttes: Molde 30 sep Innkjøpssjef Karsten Almås.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
MORTEN RIISE Anskaffelser: Hvordan kommunisere med leverandører samtidig som man utøver god forretningsskikk og ivaretar regelverket.
Nye nettsider Elvur Thorsteinsdottir Dialogmøte.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
IKT 2012 Tilbyderkonferanse 6. juni Deltakere fra Skatteetaten Atle Johnsen – Kategoriansvarlig IKT og prosjektleder for anskaffelsen Olav B Myhre.
EØS IKT Brannveggsløsning Dialogkonferanse 14. november 2013 IKT Drift Prosessansvarlig: Sigfred Tellnes Teknisk ansvarlig: Per-Arne Hoff.
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
VMware VSAN – design og erfaringer Mats Berger Løsningsarkitekt – Core Services
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse IKT-utstyr EØS Rammeavtale (
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Offentlige anskaffelser – lærlingklausul Kristiansand, 8. oktober Sturle Hamre, Innkjøpsrådgiver VAF-
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Leverandørkonferanse Skøyen klokken
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Leverandørmøte Rammeavtaler på kjøp av Gå- og ståtreningshjelpemidler og ståstativ Eva K. Søndergaard anskaffelsesansvarlig Rolf Lie anskaffelsesstøtte.
Standpunkt; Den ideelle anskaffelsesprosessen - dialog og samhandling.
Innkjøp Nytt regelverk og revidering av TFK s anskaffelsesreglement.
Noen refleksjoner og innspill
Dialogkonferanse Behovene
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Felles anskaffelse trygghets- og varslingsteknologi
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
Enhet for digitale driftstjenester
Dialogkonferanse - hurtigbåtkai
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
And all the men and women merely players;
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Praktisk bruk av regelverket
Offentlige anskaffelser
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Utskrift av presentasjonen:

Dialogkonferanse Datalagring og backup/recovery tjenester Agenda Presentasjon av Bergen kommune/ IKT Drift Dagens avtale:  Datalagring – SAN  Backup / recovery Prosessen videre Dialog/spørsmål

IKT Drift

Visjon: IKT Drift skal være en konkurransedyktig driftsleverandør Virkemiddel: Forenkle, Fornye og Forbedre (FFF)

IKT Drift IKT Drift er en resultatenhet (utfører) Egne budsjetter / økonomi 100 % inntektsfinansiert gjennom salg av tjenester Leverandøren i bestiller/leverandørmodell

Nøkkeltall Ca registrerte brukere i administrativt nett Ca registrerte brukere i grunnskolen (elevkonti) Ca PCer med driftstjenester Ca henvendelser til Helpdesk Ca 210 lokasjoner med trådløse nettverk (wlan) og gjestenett, med totalt aksesspunkt (AP) Sentrale print-tjenester for ca 1750 Xerox multifunksjonsskrivere Bistand til drift for over 200 telefonsentraler samt Alcatel IP-telefoni Ca 800 servere i drift (55% virtuelle) Lagring –300 TB data SAN –1.540 TB data backup (logisk) – 136 TB data backup (fysisk) Ca 310 databaser (110 Oracle og 200 MS SQL)

Dagens avtale (nåsituasjon) rammeavtale 2 leveranseområder –1: Datalagring –2: Backup/recovery

Leveranseområde 1 Datalagring –1 stk HP StorageWorks P9500 høy-ende lagring Kjøpt med 5 års upfront support Anskaffet Diskutvidelse Diskutvidelse End support End support End support 1/ / / / / / |______________|______________|_____________|_______________|______________| –1 stk HP P6500 (EVA) mid-range lagring Kjøpt med 5 års upfront support Anskaffet Diskutvidelse Diskutvidelse End support End support End support 26/ / / / / / |________________|________________|_____________|___________|______________| –Tape-robot til Bergen byarkiv

Leveranseområde 2 Backup / recovery –Status i dag: ca 1.540TB backupdata totalt, daglig backup >20TB –levert som tjeneste, speilet til remote site hp4430*2 Anskaffet Nedbetalt End support 22/ / / |___________________________________________|____________________________| hp4430 *2 Anskaffet Nedbetalt End support 2/ / / |____________________________________________|___________________________| hp6500 Anskaffet Nedbetalt End support 4/ / / |____________________________________________|___________________________|

Anskaffelser av varer/tjenester i forbindelse med prosjektet Regelverket gir forholdsvis bred adgang til dialog med leverandørmarkedet før kunngjøring, men setter også noen grenser, f eks mht likebehandling av leverandører. Konkurranseprinsipp: Alle anskaffelser skal være basert på konkurranse – uavhengig av anskaffelsens verdi Kunngjøringsplikt: Anskaffelser over nasjonal terskelverdi på NOK skal kunngjøres på Anskaffelsesregelverk: Lov og Forskrift om offentlige anskaffelser som ytre ramme –Anskaffelsen skal ikke deles opp for å komme under terskelverdiene.

12 Konkurranseprinsipp og kunngjøringsplikt – hva betyr det for prosjektet? Ett av prosjektets målsettinger er å arbeide frem en leverandørnøytral kravspesifikasjon/ leveransebeskrivelse som kan brukes av potensielle oppdragsgivere (ikke bare Bergen kommune) Leverandører kan ikke forvente at deres innspill til prosjektet vil føre til direkte til salg av produkt/tjeneste. Etter endt prosjektfase vil kravspesifikasjon bli utarbeidet.

13 ”Vi vet ikke alltid best hva vi skal anskaffe...” Vanligvis beskriver en offentlig oppdragsgiver hva som skal anskaffes, og markedet tilbyr den etterspurte varen/tjenesten. Det forekommer at oppdragsgiver ikke har tilstrekkelig kunnskap om hva som finnes på markedet, hvordan det virker og hvilke behov en vare/tjeneste kan dekke Konsekvens: ”Mismatch” mellom kunngjort anskaffelse og den beste løsningen for oppdragsgivers behov. –For å reparere en slik ”mismatch” i tråd med regelverket må oppdragsgiver vanligvis kunngjøre på nytt.

14 Løsning: Tidlig dialog med markedet Ved å skaffe seg god oversikt over markedet, produkter/tjenester og deres egenskaper og muligheter før kunngjøring av en konkurranse, sikrer oppdragsgiver at behovet blir dekket riktig. Leverandører kan beskrive alternative løsninger for oppdragsgivers behov –Her ligger det et potensial for innovasjon og bedre løsninger! Oppdragsgiver bør bruke innspillene fra leverandører til å lage en funksjonsbeskrivelse (”Hvordan skal det fungere?”) i stedet for en detaljert teknisk kravspesifikasjon (”Hvilke egenskaper skal det ha?”)

Sikre konkurranse og likebehandling i anskaffelsen Regelverket krever en produkt- og leverandørnøytral kravspesifikasjon Det skal ikke være til fordel (eller til ulempe) for leverandøren å ha hatt dialog med oppdragsgiver forut for kunngjøring. Oppdragsgiver må ”nullstille seg” etter dialog med aktører i markedet, og før kunngjøring.

Hva må vi tenke på? Konvergens i infrastruktur? Sky / Hybrid sky? KBP? Auditing? Management? Driftssentral for flere kommuner/organisasjoner? DLD? Fallgruver?

Hva må dere tenke på? Krav til oppetid Høy grad av kompleksitet Legevakt / 110-sentral etc. Klare forutsetninger og klar dialog mot kunde Klart ansvarsforhold for implementasjon Tydelig kostnadsbilde Levetidsvurdering

18 Prosessen videre 1-til-1 møter mellom kunde og tilbyder. Oppføring på liste her på konferansen. Møtene vil ha stram agenda for å sikre likebehandling Produktuavhengig presentasjon og dialog Fokus på løsningskonsept og metodikk Forslag til løsning. Hva må vi tenke på? Hva er viktig? Erfaringer! Dørene lukkes når møter med interesserte tilbydere er gjennomført. Kravspesifikasjon utarbeides og utlyses på Doffin og Ted Anskaffelsen fortsetter med ordinær prosess –Utarbeide kvalifikasjonsgrunnlag, kravspesifikasjon og utlysning – mars/april -15 –Gjennomføre konkurranse – april-juni -15 –Tildele kontrakt - juli -15

Dialog/spørsmål