Vann- og avløpsprosjekter status 2015 Komité TKF 27.08.2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ubemannet rengjøring og rensing av tunnelbasseng
Advertisements

Infrastrukturdagene 2014 (14) Ny NS 3070 om ledninger i grunnen
Tilsynet for små avløpsanlegg
Driftsassistansen i Østfold IKS
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
1 Selvkost Orientering til kommunestyret Økonomisjef Stein Kr Andersen 29. april 2009.
Kloakkering av Røyksund
Sektorutvalg Levekår 3 juni Økonomi – vann og avløp. Brutto utgifter 213 mill.kr. Herav lønn 19,1 mill. Inntekter 215,1 mill. Gebyrfinansiert Sum.
Matrikulering av veigrunn og gråsoneveier
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
1 FOU-prosjekt Bruk av forsikringsskadedata. 2 En typisk VA-kommune? 5000 innbyggere Sentrumsbebyggelsen: ett vannverk og ett avløpsrenseanlegg Grendesamfunn:
KOSTNADSPROGNOSER: Signalene fra diskusjonen av de 7 gruppeoppgaver den 25. mars, pluss andre vedtatte og antatte ambisjoner, er lagt til grunn: Vannledningsnettet.
Godt Vann Drammensregionen (GVD)
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Informasjonsmøte LSU 19. juni 2013
Redegjørelse i Vellets årsmøte Vannkomiteen har lagt fram forslag til løsning –Etablering av samvirkeforetak gjennomfører vann- og avløpsprosjektet –Orientering.
(12) Ordstyrer setter oss på sporet Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal vurdere om vannforsyningen har tilstrekkelige hygieniske.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Vann og avløp i Båtstø vel
Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker
Bakgrunn Registreringsarbeider Kommunens saksbehandling Privat engasjement Mulige konsekvenser på sikt Opprydding i spredt bebyggelse - Sarpsborgmodellen.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Informasjonsmøte Maihaugledningen, entreprise 3.
Sanering VA Mailund-Glendeveien-Furustien Spydeberg kommune Informasjonsmøte
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Regionale vannforvaltningsplaner Leidulf Skjørestad direktør Bymiljø og utbygging KS-representant i direktoratsgruppen for vannforskriften Norsk vann,
Bergen kommune Vann- og avløpsetaten. Oddbjørn Andersen Vann- og avløpsetaten Prosjektleder Representerer Va-etaten i Graveklubben.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
Velkommen til Hamar! Morten Aspeli Ordfører. Mjøsbyen.
Vann og avløp Seterveien - Dalbo. Tekst 2 Vedtatt av kommunestyret 2009 Revidert tiltaksplan vedtatt av kommunestyret 2014 Hovedplan for drikkevann og.
Driftsassistansen i Østfold IKS Tor Gunnar Jantsch Energiforum Østfold 20. april, 2016.
Informasjonsmøte Ibsens gate VA-anlegg, etappe 1 11.mai 2016.
Resultater fra delprosjekt 1:
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: Vi vil formidle tips og erfaringer.
Vann og avløp Ildjernet.
Orientering om Solli skianlegg
TEKNISK ENHET Andøy kommune ANTALL BRUKERE/KUNDER: > 5000
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Vinterdrift av kommunale veier
Vannområde Morsa – Hvordan jobber vi, hva legger vi vekt på?
Begreper ledningsnett
Status fra fellesnemnda
TILKNYTNING AV KUR-ANLEGG
Tilknytningsplikt til offentlig avløp
Prosjekter som jeg har fått lov å bidra til
Etablering av VA-anlegg i Torvvikveien Nesodden kommune
VA Torvvik Spørsmål og svar.
Dønna vannverk HEVA 8/
Vann og avløp Ildjernet.
Ledningskartlegging – Ny Standard for kartlegging av ledninger, og veien videre Ivar Aanerød Kartverket
Vann og avløp Øvre Sirdal
(Miljø- og driftsavdelingen)
Seksjon byggesak.
Nes etappe 2, Alternative løsninger
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Samfunnsbehov, utbyggingspolitikk og utbyggingsavtaler
TITELI DISTRIKTSMØTET 2019.
Klimatilpasning i styringsdokument
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

Vann- og avløpsprosjekter status 2015 Komité TKF

Vann- og avløpsprosjekter – status 2015 Det skal investeres over 100 mill kr pr år på rehabilitering og utbygging av vann- og avløpsnettet i Asker. Det kan i snitt innebære inntil 8-10 km ledningsanlegg pr år. I tillegg genererer dette rehabilitering av minst like mange km private stikkledninger og fellesledninger.

Vann- og avløpsprosjekter – status 2015 I de kommende årene skal det skiftes ut inntil 20 km vann- og avløpsanlegg pr år Mye av dette innebærer oppgraving av kommunale veier og private eiendommer.

Vann- og avløpsprosjekter – status 2015 Hvorfor gjør vi dette?  Sikre at anlegget fungerer. Forhindre brudd og kollaps  Forhindre forurensning av bekker og vassdrag  Forhindre at rent regnvann, grunnvann og drikkevann sendes til VEAS for rensing.

Vann- og avløpsprosjekter – status 2015 Vann mottatt på VEAS

Vann- og avløpsprosjekter – status 2015 Hvorfor gjør vi dette?  Sikre at anlegget fungerer  Forhindre forurensning av bekker og vasdrag  Forhindre at rent regnvann, grunnvann og drikkevann sendes til VEAS for rensing.  Forhindre at drikkevannet lekker ut i grunnen – i dag kommer ca. 65% av drikkevannet som produseres, fram til forbruker.

Vann- og avløpsprosjekter – status 2015 Hvordan jobber vi?  Målrettet rehabilitering – punktutbedring/problemområder.  Full opprydding – store områder.  Samarbeidsprosjekter – Statens vegvesen, private utbyggere Full opprydding – store områder.

Vann- og avløpsprosjekter – status 2015 Gullhella Vakås J.R.Wilhelmsens vei Bleikeråsen Dæhli Breivikveien

Vann- og avløpsprosjekter – status 2015 Hva forventes av oss?  Kommuneplan og planstatus sjekkes  Mulighet for å fjerne luftstrekk ?  Turstier – rehabilitere/etablere  Åpning av bekker  Opprusting av vei  Bygging av Fortau/GS-vei  Overvann og flomproblematikk  Forurensning  Rehabilitering av private stikkledninger (vann og avløp)  Spredt avløp (ikke tilknyttet offentlig nett)  Osv.

Vann- og avløpsprosjekter – status 2015 Prosjektbudsjett - periodisertProsjektkostnad Rest: Bevilgning: (utdrag HP ) Prognose: ( ) ( ) Plan for å nå målene:

Vann- og avløpsprosjekter – status 2015 ÅrÅrsverkProduksjon i mill. krKommentarer Vann og avløpTotalt Regnskapstall Prognose på forbruk Plan basert på forventet bestilling Prosjekt og utbygging - anlegg

Vann- og avløpsprosjekter – status 2015 Sammenheng mellom nivå på vann- og avløpsgebyrene og aktivitetsnivået En endring av driftsbudsjettet på 5 mill. kr gir 5-10% endring av gebyrene fra første år. En endring av investeringsbudsjettet på 20 mill kr gir ingen endring av gebyrene de første 4 årene. ( Dette skyldes lang avskrivningstid på år på investeringer.) Det kreves økt driftsaktivitet for å få fram investeringsprosjekter og til å følge opp private anlegg parallelt med at kommunale anlegg utbedres.

Spredt avløp – oppsummering og status

Spredt avløp H VA ER GJORT ? I. Gjennomført tilsyn og utarbeidet tilsynsrapport II. Vedtatt virkemidler: I.Beløpsgrense på ,- II.Lokal forskrift III.Sanksjonsverktøy III. Avklart praktisering av politisk vedtak IV. Oppsummering av tilsynsarbeid og videre arbeid

Spredt avløp U LIKE TILNÆRMINGER TIL POLITISK VEDTAK : 1. Kommunen bekoster hovedledning, mens huseier(e) bekoster stikkledning/ fellesledning. 2. Huseier(e) bekoster både hovedledning og stikkledning/fellesledning. 3. Kommunen og huseier deler kostnadene på hovedledning, mens huseier bekoster stikkledning/fellesledning.

Spredt avløp KTA anbefaler derfor tilnærming 3 med følgende praktisering: (Kommunen og huseier deler kostnadene på hovedledning, mens huseier bekoster private ledninger)  Først vurderes om området med spredt avløp bør sikres tilknytning til offentlig nett ved at det bygges ny hovedledning.  Det vurderes videre om kommunen skal grave ny grøft for enten rehabilitering av eksisterende eller bygging av ny vannledning i det samme området.  Hvis svaret er ja på begge disse spørsmålene, tilbys huseier(ne)/grunneier(ne) å benytte samme grøft som for vannledning og dekker kun merkostnadene ved å ta med spillvann.  Hvis svaret er ja på første spørsmål og nei på andre spørsmål, dekker huseier(ne)/grunneier(ne) alle kostnadene for hovedledning.  I begge tilfeller vil kostnadstaket for hver huseier være kr ,- inkl. mva.  I de tilfellene der kommunen har bestemt at det skal bygges hovedledning, men kostnaden for den enkelte huseier overstiger kr ,- inkl. mva., dekker kommunen det overskytende beløpet.

Spredt avløp V IKTIGE PRINSIPPER : I. Asker kommune (KTA) bestemmer hvor det skal bygges hovedledningsanlegg basert på en faglig vurdering og kommunens VA-norm. II. Kravet om minimumsdimensjon på hovedledning fastholdes. Ledninger under minimumsdimensjon er pr definisjon private ledninger som ikke overtas av kommunen. III. Kun hovedledningsanlegg kan finansieres over VA-gebyrene. Dette er lovregulert. Ønsker kommunen å gi støtte til bygging av private ledninger må dette finansieres over handlingsprogrammet.

Spredt avløp Kategori 1Kategori 2Kategori 3Kategori 4Kategori 5Sum Mulig å tilknytte, avrundet Delområde Delområde Delområde Delområde Nesøya (5) Brønnøya (5)

Spredt avløp

O MRÅDER HVOR TILKNYTNING DISKUTERES :  Skogveien  Konglungøya  Bergvangveien/Bergveien  Solliveien Felles betingelser: Kommunen gjør tiltak på hovedledningsnettet under forutsetning av at et stort flertall av eiendommene forplikter seg til å knytte seg til det offentlige nettet.

Spredt avløp Framdrift og kapasitet:  Rapporten angir en realistisk framdrift som innebærer at eiendommer utbedres pr år.  Hvert pålegg krever mye veiledning og saksbehandling fra kommunens side og vi må sikre at vi har kapasitet. Kommunalteknisk avdeling har økt bemanningen med 2 medarbeidere for å kunne håndtere denne framdriften.  De verste tilfellene tas først, men samtidig sees områder med felles geografisk avgrensning og felles interesser under ett slik at fellesløsninger kan vurderes.

Benchmarking 2015 for perioden

Avløpstjenesten - Standarden på kommunenes tjeneste i 2014

VA-gebyrene

TAKK !!