Utredning kommunesammenslåing 2014. Vedtak i kommunestyret 1. Nøtterøy kommune vil imøtekomme henvendelsen fra Tjøme kommune om å utrede kommunesammenslåing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Advertisements

Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
KOMMUNESAMARBEIDET I VESTFOLD (9-K) LAHOLMEN 14. MARS 2003 Oppsummering Referat styringsgruppen vedlegg 6.
8 Det politiske systemet i Norge
Den ideelle kommunesammenslåing
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Utredning kommunesammenslåing 2014
Fylkesmannens rolle i reformen
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Spydeberg kommune Vår start på kommunereformen KS Østfold Høstkonferanse 20. oktober 2014.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
KOMMUNEREFORMEN Bibliotekledermøte - Askim rådhus – 15. januar 2015 Seniorrådgiver Tormod Lund og prosjektleder Torleif Gjellebæk fra fylkesmannen.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Regional planstrategi
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Kommuneproposisjonen. Gode og likeverdige tjenester til innbyggerne Helhetlig og samordnet samfunnsutvikling Bærekraftige og økonomisk robuste kommuner.
Jan Fridthjof Bernt: Rollefordeling og fremgangsmåte ved vedtak om kommunesammenslåing Foredrag på konferanse om kommunereformen Lokalsamfunnsforeningen.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Kommunereform. Færre kommuner i Tønsbergområdet? Ja, sannsynligvis Tønsberg – Nøtterøy - Tjøme? Nøtterøy - Tjøme? Tønsberg – Nøtterøy – Tjøme – Stokke?
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
Regionreform på Vestlandet Formelle rammer – intensjonsavtale, møte Rune Haugsdal.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
Kommunikasjons- og involveringsplan Kommunereformen Oppfølging av vedtak i kommunestyret 8. desember 2015 Prosjektleder Alf Harald Holmboe.
Forhandlingsutvalgenes utredningsarbeid for mulig sammenslåing av fem kommuner i Indre Østfold Fellesmøte med referansegruppene Tirsdag 1. september 2015.
Kommunereformen og Averøy kommune -Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? -Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? -Hvem skal.
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Kommunal planstrategi
Regjeringens funksjoner
Forventningene fra Fylkesmann
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Regionreformen – status og veien videre
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Politisk organisering Nye Drammen
Informasjonsmøter for ansatte
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

Utredning kommunesammenslåing 2014

Vedtak i kommunestyret 1. Nøtterøy kommune vil imøtekomme henvendelsen fra Tjøme kommune om å utrede kommunesammenslåing mellom A:Tjøme, Nøtterøy og B: Tjøme, Nøtterøy og Tønsberg 2. Rådmannen bes i samarbeid med rådmennene i Tjøme og Tønsberg å legge til grunn en tidsplan basert på en eventuell sammenslåing etter valget i Rådmannen fremlegger en status for arbeidet sommeren Det er en forutsetning at utredningene og den videre behandling skal være grundige, med gode prosesser, som sikrer involvering av både innbyggere, arbeidstakere og politiske miljøer 4. Stokke kommune orienteres om prosessen

Organisering Utredningsgruppe Rådmenn og Pål Thalmann Dialogmøte med tillitsvalgte To hovedtillitsvalgte fra hver kommune + hovedvernombud Ledergruppene utreder tjenesteområdene

Finansiering Status: mottatt kr til utredninger.

Utredningstema 1.Demokrati 2.Økonomi 3.Juridiske forhold 4.Personal 5.Informasjon og innbyggerdialog 6.Utviklingstrekk 7.Kirken 8.Nav

1.Demokrati Bygge på eksisterende utredninger og forskningsrapporter Engasjert KS, avdeling for lokaldemokrati og kommuneøkonomi. Status: Utredning forventes levert 1. mai

Lokaldemokrati og kommunestørrelse Hva er godt lokaldemokrati Hva kjennetegner kommuner med god lokaldemokratisk styring? Identitet og tilhørighet

Lokaldemokrati og kommunestørrelse Hvordan vurderes det norske lokaldemokratiet i dag? Hva forklarer tilliten til lokaldemokratiet? Hvordan vurderer innbyggerne og folkevalgte lokaldemokratiet i egen kommune?

Lokaldemokrati og kommunestørrelse Hva betyr kommunestørrelse for statlig styring og kommunal frihet? Status og utvikling statlig styring (oppgaver ovenfra og nedenfra, endring i statlig styring) Likeverdighet stat og kommunesektor – både innenfor velferdspartnerskapene og sektorovergripende Statlig overprøving. Innsigelser, klagebehandling, tilsyn

Lokaldemokrati og kommunestørrelse Demokrati og deltakelse ved nye oppgaver og krav til kommunene? Den politiske debatten Flere krav innenfor dagens oppgaveportefølje? Hvilke oppgaver og hva slags ansvar kan kommunene få mer av?

Lokaldemokrati og kommunestørrelse Sammenslåing eller samarbeid? Kommunesammenslåing – hva mener velgerne og lokalpolitikere? Interkommunalt samarbeid – hva mener innbyggerne, hva er konsekvenser og nytte av interkommunalt samarbeid? Demokratiet?

2.Økonomi Frie inntekter Engasjert KS, avdeling for lokaldemokrati og kommuneøkonomi Andre tilskudd Storbytilskudd, belønningsordning mm, intern utredning Balanse Gjeld – intern utredning Finansformue (fond) – intern utredning Realkapital (eiendommer) – ekstern utred ning

2.Økonomi Status: Mottatt rapport om frie inntekter Rammetilskudd påvirkes gjennom basistilskudd, reiseavstand til sentra og kriterier for sosialhjelp Basistilskudd; likt beløp pr kommune (12,3 mill). Nå 3 tilskudd, sammenslått 1 tilskudd. Kompenseres gjennom tildelingstilskudd (samme beløp) i 15 år. Trappes så ned i 5 år (20% pr år). Summen av de andre elementene virker positivt. Konklusjon: Positivt utslag på rammetilskudd første 15 år.

3.Juridiske forhold Kommunenes egne jurister vurderer problemstillinger Lov om fastsetjing og endring av kommune- og fylkesgrenser (inndelingslova) av nr. 70.

Kapittel III. Initiativ. Saksførebuing. § 4. Vedtak om sammenslåing. Kongen i statsråd § 8. Initiativrett. § 9. Saksutredning. Departementet avgjør om det skal settes i gang utredning § 10. Innbyggerhøring.

Kapittel IV. Direkte verknader ved grenseendring. § 13. Lokale forskrifter, vedtekter og planvedtak. bør påbegynnes straks sammenslåing er vedtatt slik at den nye kommunen får ett regelverk på de forskjellige områder. § 16. Interkommunalt samarbeid.

Kapittel VI. Gjennomføring av vedtak om sammenslåing. § 25. Felles kommunestyremøte. · Forslag til navn på den nye kommunen. · Tallet på medlemmer i det nye kommunestyret. · Valg av revisor for virksomheten i fellesnemnda. · Oppretting av eventuelle andre fellesorgan for å sikre gjennomføring av sammenslåingen. § 26 Fellesnemnd. samordne og ta seg av forberedelsen til sammenslåingen.

4.Personal Kartlegge forventet avgang av ansatte de neste årene Sikre at lover og avtaler bestemmelser følges Medbestemmelse Fremtidig behov for arbeidskraft Rekruttere og beholde medarbeidere Status: Personalsjefene kartlegger ansatte etter alder

5.Informasjon Referater fra møter i utredningsgruppen legges på intranett og kommunenes hjemmesider Utarbeider presentasjoner for ansatte som presenteres gjennom virksomhetsledere Informerer formannskap/FPN løpende om status Informere presse Informerer kommunestyre/ formannskap om status i mars Status: Utarbeidet informasjonsstrategi

6.Utviklingstrekk Demografi Oppgavefordeling Næringsutvikling Regionale utviklingstrekk Status: Ikke avgjort hva som skal eksternt utredes.

Jeg tar deg, til min ektefelle. Jeg vil elske og ære deg, og bli trofast hos deg i gode og onde dager inntil døden skiller oss.

Videre prosess Høsten 2014: Videre utredning og organisering ?. Politisk styringsgruppe oppnevnt av kommunestyrene. - Fylkesmannen, leder gruppa. Ordførere og rådmenn som arbeidsgruppe Prosjektbeskrivelse med oppgaver, ansvar og fremdrift, spilleregler……. Vedtas i kommunestyrene. fortsette utredninger

Videre prosess Politisk hovedstruktur ( delegasjoner ) Administrativ hovedstruktur Delprosjekter innenfor tjenesteområder. Prinsipper for sammenslåing: Personalpolitikk Informasjon - åpenhet Medvirkning ( innbyggere og ansatte ) Likverdighet Vedtas i kommunestyrene

Videre prosess Partiene kan ta stilling til evt sammenslåing i sitt valgprogram. Kommunevalg 2015 Basert på utredninger, sak i kommunestyrene om ja, eller nei til kommunesammenslutning, evt med hvem. januar / februar 2016 Hvis ja.

Videre prosess Kommunene sende søknad om sammenslåing via fylkesmannen. Endelig beslutning med kgl. res. - Fylkesmannen har samtaler med kommunestyrene - Navn på ny kommune - Antall kommunestyrerepresentanter - Oppnevning av felles nemnd- fullmakter

Videre prosess Felles nemnd: - Fylkesmannen leder Planlegge, forberede, samordne aktivitet, designe den nye kommunen. Funksjon, sammensetning, arbeidsoppgaver og fullmakter for nemda vedtas i kommunestyrene. (vedtekter og regelement) skal være et effektivt organ som kan gjøre nødvendige vedtak på ”vegne av den nye kommunen” i fasen mellom sammenslåingsvedtak og iverksetting. Innstiller

Videre prosess Ta stilling til hvordan prosjektet skal ledes. 1.Egen prosjektleder? 2.Inntil ny rådmann er ansatt - Rådmennene driver prosjektet sammen, ved siden av ordinær drift? 3.Begge deler? Ansette revisor.

Videre prosess Vedtekter og regler i den enkelte kommune gjelder fortsatt Det skal være de ordinære folkevalgte organer som tar de endelige, nødvendige avgjørelser i sammenheng med iverksetting. Alle kommunestyrene opprettholdes og fatter vedtak som vedrører sammenslåingen

Videre prosess Nemnda skal ikke innvirke på eksisterende drift i kommunene, kommunestyrene er fortsatt ansvarlig for daglig drift. Settes ofte sammen etter folketall, eller formannskap. I praksis opprette et arbeidsutvalg under nemnda. ( rådmennene og tillitsvalgte)

Videre prosess Nemnda bør erfaringsmessig ha fullmakt til å ansette rådmann og revisor. Prosess som går ” på siden av ordinær drift” i tre kommuner. Anbefales at det nye kommunestyret vedtar budsjett og hovedtrekk i organisasjonsplan før iverksetting.

Videre prosess Valg av felles kommunestyre ved stortingsvalg 2017? (Hovedtrekk i organisasjon og budsjett høsten) Administrativ organisering ”besluttes” av rådmannen, rådmannen ansetter selv sin ledergruppe. Iverksetting administrativt fra 1/1 – 18? Videre arbeid med interne prosjekter og tilpasning

Andre oppgaver. Ny kommuneplan Lokale forskrifter og vedtekter Avklare gård og bruksnummer. Lokaliseringer