En kosmisk reise Forelesning 1: Om astronomi som fag, og litt om avstander.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrofysikk Fysikk 1.
Advertisements

Astrofysikk & Strålingslovene
22 tips for den faglitterære forfatteren
Astrofysikk & Strålingslovene
Grunnleggende spørsmål om naturfag
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Litt om stjerner og planeter Klikk deg frem .
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
VERDENSROMMET, ungdomstrinnet
Solsystemet.
Ta med Jordball Isopormåne Liten jordball Solomkrets Solsystemskalafil.
VERDENSROMMET, mellomtrinnet
Ta med Solsystemteppe Solsystemtau.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Kvalitativ metode i markedsforskning
VERDENSROMMET Av: Hannah.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Forskning på antimaterie, the Big Bang og enda rarere ting på CERN
Galileo Galilei ble født i Italia i 1564, og døde 1642.
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen
HANNE’s FOREDRAG OM ROMFART
Ekstreme objekter i universet: Fra radiobølger til gammastråling
Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen Olav Holm Kvitsund Gymnas Landskonferansen for fysikkundervisning,
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Verdensrommet Hvordan ble det til? FAG: NATURFAG TRINN: 9
Undring Tro Viten.
Litt om stjerner og planeter Klikk deg frem .
CERN og The Large Hadron Collider Tidsmaskinen.
Læreplanmål i LK 06 Stråling og radioaktivitet (VG 1)
Det store spørsmålet: HVA ER ALT BYGD OPP AV?.
VERDENS STØRSTE MASKIN ER KLAR: Skal gjenskape Big Bang Maiken Pedersen 28 September 2010 Partikkelfysikk Å forstå Tid, Rom, Stoff og Energi Partikkelfysikk.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 16: Eksoplaneter og jakten på liv.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 4: Fysikken i astrofysikk, del 1.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 19: Kosmologi, del I.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Ta med Solsystemutstyr Solsystemtau. Verdensrommet i læreplanene 2. trinn –beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til.
SOLSYSTEMET Samantha Gibby Grade 3 Pleasant Ridge Elementary.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 9: De store gassplanetene og noen av deres måner.
En kosmisk reise Forelesning 2 Om stjernehimmelen, koordinatsystemer og astronomi i antikken.
De viktigste himmellegemene LINK: 49&selectedLanguageId=1&title=de_viktigste_himmellegemene.
Egenskaper til krefter
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Solsystemet vårt. Jorda sammen med sju andre planeter hører til solsystemet vårt som ligger i galaksen Melkeveien. Planetene befinner seg langt fra hverandre.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 12: Dannelsen av solsystemet.
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Jorda, månen og sola Nils J. Nilssen.
Kvalitative og kvantitative metoder
AST En kosmisk reise Forelesning 1 :
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Forelesning 11: Dannelsen av solsystemet
ASTROLOGI.
Hva skal vi egentlig gjøre på CERN i Sveits?
Februar UKE MANDAG (matboks) TIRSDAG ONSDAG (smørelunsj) TORSDAG
Avstander i universet.
Teorier om universets begynnelse
Velkommen til Newton-rommet
Hva er realfag? B – Samarbeid
Solsystemet vårt.
Hvordan beveger egentlig planetene seg rundt solen?
Planetslette B r e t t e k a n t Store stjerner
Utskrift av presentasjonen:

En kosmisk reise Forelesning 1: Om astronomi som fag, og litt om avstander

De viktigste punktene i dag: Hva astronomer studerer Notasjon for veldig store og veldig små tall Enheter for avstander og vinkler Hvorfor astrologi ikke er vitenskap

Hva er astronomi? ”Astronomi: Vitenskapen om himmellegemene og verdensrommet.” (Store Norske Leksikon).

Kilde: NASA

Kilde: HST/NASA

Kilde: ESA/Planck Science Team

Fra det største til det minste Astronomer studerer de største objektene som finnes, og kartlegger universet over enorme avstander. For å forstå de fysiske mekanismene som ligger bak det vi ser, må vi ofte bruke kunnskap om universets minste byggesteiner.

Store og små tall 100=10 2, 1000=10 3, = 10 6 Regel: 1 (fulgt av n nuller) = 10 n 0.1=10 -1, 0.01=10 -2, =10 -6 Generell regel: 0.(n-1 nuller)1=10 -n Eksempel 1: =1.5 x = 1.5x10 5 Eksempel 2: 0.015=1.5 x 0.01 = 1.5x10 -2 Gjør det lett å skrive veldig store og veldig små tall.

Eksempel 1: Størrelsen på det observerbare univers Universet er ca. 14 milliarder år gammelt. Lys beveger seg med en fart på 3 x 10 8 m/s. De fjerneste objektene vi kan se befinner seg derfor i en avstand lik: 3 x 10 8 m/s x 14 x 10 9 x365x24x60x60 s = 1.3 x m

Eksempel 2: Små lengder Synlig lys: Bølgelengder i området rundt 5 x m Atom: Størrelser rundt m Atomkjerne: Rundt m Minste lengdeskala utforsket av LHC: m

Egne enheter for små lengder 1 nanometer = 1 nm = m 1 Ångstrøm = m 1 femtometer = 1 fermi = 1 fm = m

Astronomiske lengdeenheter Innenfor solsystemet: 1 astronomisk enhet = 1 AU = km Svarer omtrent til den midlere avstanden mellom Jorden og Solen. Når vi ikke trenger å være veldig nøyaktige kan vi sette 1 AU = 1.5 x 10 8 km.

Utenfor solsystemet 1 lysår = lengden lys beveger seg gjennom tomt rom i løpet av et år = 9,46 x m. Merk: Enhet for lengde, ikke for tid! Senere i kurset skal vi møte en annen enhet for lengde: parsec. 1 pc = 3.26 lysår. Eksempel: Størrelsen på det synlige univers = 14 milliarder lysår = 4.3 milliarder parsec.

Solsystemet Sola En appelsin Diameter 1.4 x 10 6 km 8.4 cm Jorda Avstand til sola Diameter 1,5 x 10 8 km km 9.0 m 0.8 mm Merkur Avstand til sola Diameter 5,8 x 10 7 km 4879 km 3.5 m 0.3 mm Venus Avstand til sola Diameter 1,08 x 10 8 km km 6.5 m 0.7 mm Jupiter Avstand til sola Diameter 7,78 x 10 8 km km 47 m 8 mm Neptun/Pluto Avstand til sola Diameter (N) Diameter (P) 4,5 x 10 9 km km 2300 km 270 m 3 mm 0.1 mm Proxima Centauri Avstand??

Solsystemet og nærmeste stjerne Sola En appelsin Diameter 1.4 x 10 6 km 8.4 cm Jorda Avstand til sola Diameter 150 x 10 6 km km 9.0 m 0.8 mm Merkur Avstand til sola Diameter 58 x 10 6 km 4879 km 3.5 m 0.3 mm Venus Avstand til sola Diameter 108 x 10 6 km km 6.5 m 0.7 mm Jupiter Avstand til sola Diameter 778 x 10 6 km km 47 m 8 mm Neptun/Pluto Avstand til sola Diameter (N) Diameter (P) 4500 x 10 6 km km 2300 km 270 m 3 mm 0.1 mm Proxima Centauri Nærmeste stjerne Avstand (sollignende) 4.4 lysår 2500 km 1 cm

Kilde: xkcd.com

Vinkler Avstander kan ikke måles direkte på himmelen. Det som kan måles, er vinkler. Vinkler måles i grader, 360 grader svarer til en full sirkel. 1 bueminutt = 1/60 av en grad. 1 buesekund = 1/60 av ett bueminutt. Eksempel: Fullmånen dekker en vinkel på 31 bueminutter.

Astrofysikk Tradisjonelt: Astronomer måler og beskriver himmelfenomener, astrofysikere forsøker å forstå himmelfenomenene ved hjelp av fysikkens lover. I dag: Ordene brukes om hverandre. Dette kurset handler vel så mye om astrofysikk som astronomi.

Hvordan drive med astrofysikk?

Oppdagelsen av Neptun Beregninger av Uranus’ bane stemte ikke med observasjoner. I 1821 foreslo Alexis Bouvard at avvikene skyldtes en planet i bane utenfor Uranus. John Couch Adams og Urbain Le Verrier beregnet banen til den hypotetiske planeten i Oppdaget av Galle og d’Arrest i 1846.

Historien om Vulcan Også Merkurs bane viste avvik fra den beregnede. Le Verrier foreslo i 1859 at avvikene skyldes en planet i bane innenfor Merkurs. Mange lette, men Vulcan ble aldri funnet. Riktig forklaring: Newtons gravitasjonslov må erstattes med den generelle relativitetsteorien.

Metode Vi observerer uventede fenomen. Vi gjetter på en forklaring. Hvis forklaringen har noen verdi, har den konsekvenser som kan testes med nye observasjoner. Stemmer ikke konsekvensene med observasjonene, forkastes den. Vi må gjette på nytt. I motsatt tilfelle får vi større grunn til å tro at vi har gjettet riktig, men det er ikke bevist.

Virkeligheten ikke like enkel Observasjoner kan være feil. Uforutsette omstendigheter kan føre til at observasjonene ikke stemmer med gjetningen, selv om den er riktig. Astronomer kan være sta: Holder fast på teoriene sine, selv om de er i strid med observasjonene. En av de viktigste forutsetningene for fremskritt er åpen diskusjon og kritikk av hypoteser og observasjoner.

Forskjell mellom fysikk og astrofysikk Vi kan ikke gjennomføre kontrollerte eksperimenter i astrofysikken. Kan for eksempel ikke lage en stjerne og måle hvordan den utvikler seg. Vi må lære om stjerners historie ved å observere mange av dem ved ulike stadier av livet. Astrofysikk ligner slik på arkeologi og historie!

Hva med astrologi? Kilde: Wikimedia commons

Hva er astrologi? Vanskelig å svare på, for det finnes mange ulike varianter: vestlig astrologi, hinduistisk astrologi, kinesisk astrologi… En fellesnevner er forestillingen om at det er forbindelser mellom fenomen på stjernehimmelen og jordiske hendelser + personlighetstrekk

Mitt dagshoroskop 14/ Sol.no: ”Dagen kan virke kjedelig om du ikke har noe som aktiviserer deg. Dette kan være en anledning til å gjøre noe med uvaner eller rydde opp i noen glemte arbeidsoppgaver. Kvelden er lykkebringende.” Magic.no: ”Jo bedre du har pleiet ditt kontaktnett, dess større er sjansene for at noe positivt vil skje i dag. Det gjelder å skjerpe blikket og rense ørene, men også ha tunga rett i munnen.”

”Seriøs” astrologi

Er astrologi vitenskap? Ut i fra hva vi mener å vite om hvordan universet fungerer, finnes det ikke en sjanse i havet for at astrologien kan være sann! Spørsmålet er om astrologisk metode er en anvendelse av vitenskapelig metode. Likhetstrekk på overflaten: Hypotese om påvirking, beregning av horoskop leder til påstander om virkeligheten.

Virker det? Shawn Carlson (Nature 318, side 419, 5. desember 1985) ”A double-blind test of astrology” Testet astrologers evne til å forutse personlighet basert på fødselshoroskop. Astrologene gjorde det like bra som man ville ha gjort ved ren gjetning.

Hva førte dette til? Ingen verdens ting! Astrologer fortsetter akkurat som før. Ingen revisjon av hypoteser, ingen forbedringer av metode. Astrologer lærer ikke av empiri. De har ideer og metoder som opprettholdes uansett hva som observeres. Derfor kan det ikke kalles en vitenskap.

Neste forelesning: Om koordinater, stjernehimmelen og astronomi i antikken