Erfaringer fra 5 norske kommuner ● Sentralisert drift av åpne kildekodeløsninger ● Teknologi og økonomi – Klienttyper – Reaktiv og proaktiv drift – Kostnader.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Er datasikkerhet viktig for deres firma ? Hva ville dere gjøre hvis alle data plutselig ble borte ved: •Tyveri ? •Brann ? •Datahavari ? •Menneskelig svikt.
Hvem er vi?  InOut  Bygger merverdi rundt brukt IT-utstyr  Levert 70 Skolelinux-installasjoner  TeleComputing  Norges største leverandør av driftstjenester.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Pilotprosjektet så langt
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Uni Eiendom FDV Veien videre
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
1 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 5 Tjenermaskiner TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Halvtykke (diskløse) klienter Larvik bibliotek Rigmor Haug, Bibliofils Brukermøte mai 2007.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Prosjekt ”Glad og trygg på vei til Staupshaugen”
Dine penger= din fremtid
Case Fiskeribedriften Tapir.
Frostating ● Størst i Norge på Skolelinux leveranser ➔ Bærer utviklingskostnader i prosjektet ● Levert 70 stk Skolelinux installasjoner ➔ Ferdig.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
2003 IT-konferansen 2003 UNIVERSITETET I OSLO Vortex: Skrivbar web for UiO Oddmund Møgedal USIT/UiO.
1 26. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 31 Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Sentralisert drift med Hvordan få mest bredbånd og utstyr for pengene? Av Knut Yrivn 10. des
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Eivind Trondsen IBM Global Services.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO IT-kontrakter Mangler.
Bachelorprosjekt - Oppgave 17E
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Bakgrunn hadde vi et møte skoler med IKT-servicefag i Vestfold, Buskerud og Telemark Ingen lager Læremidler for IKT-servicefag VG2 Arena-IKT beslutter.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Hovedprosjekt 59 Nettverk med Linux filserver og terminalserver ved Orkdal vgs.
Nordic Research Group Omlegging av nettverksstruktur.
Av Ole Martin Klausen Ove Stokke Kenneth Hårstad.
Windows-klienter ved UiO
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Implementering og drift av virtuelt datasystem med VMware View
Hva er IKT? n Om begrepet IKT n Hvilke tilbydere er i markedet –nettilbydere og tjenestetilbydere n Om nett og infrastruktur –tjenestenett, stamnett, aksessnett.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Patching En patch er en fiks for en eller flere feil i et program/operativ.
Drift og vedlikehold av IT-systemer ● Kostnader ● Driftsmåter ● Motivasjon for virksomheten ● Organisering ● Sammenhenger Av Knut Yrvin – prosjektleder.
Møteplan ● Litt om oss selv, 5 minutter om driftsavd. til referansekommunene ● Hvilke problemer har man med driften i dag? ● Litt om ITIL (IT Infrastructure.
Erfaringer med Linux on Enterprise Danmark Av prosjektleder og cand.scient Knut Yrvin 2. mai 2007 Lysark kun til fri kopiering. Krediter opphavsperson.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
I fem norsk kommuner Knut Yrvin, Bjarne Nielsen 24. april – Narvik 2009 Erfaringer med.
Erfaringer med bruk av fri programvare ● Brukbarhet ● Driftsøkonomi IT i skolen – Narvik kommune 22. april 2006 Av Knut Yrvin. Lysark kun til fri kopiering.
Skal du låne penger? Kanskje du burde vurdere et forbrukslån..
Deling av læringsressurser Så lett å forstå. Så vanskelig å få til! Av Cand.scient Knut Yrvin 13. mars 2006 Lysark kun til fri distribusjon.
Hvorfor Techfest 16. februar 2006 Av prosjektleder og cand.scient Knut Yrvin 16. feb Lysark kun til fri kopiering. Krediter opphavsperson ved bruk.
Erfaringer, skreddersøm og opphavsrett ● Brukererfaringer – Økonomi – Rapport:
1 IKT – prosesser før innflytting Teknisk løsning – PC Alle får en ny PC (ref. policy for kjøp av IKT utstyr) To ulike konfigureringer, ”NTNU-tanket” og.
Erfaringer fra 5+1 norske kommuner ● Sentralisert drift av fri programvare – Skolelinux på 9-10 skoler med klienter – Novell-integrasjon ● Teknologi.
1 Datamaskiner Den tilbudte modellen for standard, stasjonær kontorpc vil dekke behovet til majoriteten av brukerne. Alle datamaskiner skal være ihht rammeavtalene.
Zimbra gruppevaresystem Erfaringer fra Tønsberg og Nøtterøy kommuner av Lars Åge Kamfjord, IT-rådgiver, Tønsberg kommune CC-BY-SA 3.0 Lars Åge Kamfjord.
Bifrost - åpen løsning for utskrift via id-kort. v/IT-sjef Martin Hauge, Mrfylke 20 jan 2009.
Videobasert materiale Atle Nes Quality Hotel Oppdal Fredag 13. mars 2009 Kunnskapen du glemmer.
Philip Christensen Konstituert Avdelingsdirektør IKT
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Drift og vedlikehold av IT-systemer
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Ketil Melhus Datatjenesten AS
Status fellesanskaffelse av trygghetsskapende teknologi
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra 5 norske kommuner ● Sentralisert drift av åpne kildekodeløsninger ● Teknologi og økonomi – Klienttyper – Reaktiv og proaktiv drift – Kostnader ● Rapporten: IT i skolen – Den Norske Dataforening Ålesund 26. oktober 2005 Av Knut Yrvin. Lysark kun til fri kopiering

Foreskjellige klienttyper ● Tykke klienter – Windows og Linux ● Halvtykke klienter – Skolelinux ● Tynnklienter – Skolelinux ● Grafiske terminaler – FreeNX / Citrix

Hvor kjører programmene - egentlig? Sentralt Lokalt Datanett

Vanlig PC (Tykk klient) ● Nyere PC (> 700 MHz) med passende harddisk ● Klienten kjører video, Java og Flash-spill ● Betydelig administrasjon lokalt og sentralt (oppgraderinger, virus- fjerning osv.) Program kjøres lokalt

En FreeNX eller Citrix-PC? ● Gjenbrukte maskiner PC (> 300 MHz) med liten harddisk ● Fungerer som grafisk terminal på en lokal tykk klient ● Brukerprogram kjøres sentralt på program-tjener ● Betydelig administrasjon lokalt og sentralt ● FreeNX krever kun halve båndbredden av Citrix Program kjøres lokalt og sentralt

Sentralisert drift FreeNX eller Citrix ● Ingen støtte for multimedia- program med grafiske terminaler når skolen har lav båndbredde (2 Mbps) ● Man må ha tykke klienter på hver skole for å støtte multimedia- programmer ● For å sikre oppgradering av programmer, fil-lagring og Internett er det satt opp 2 tjenermaskiner lokalt på hver skole. Sentrale tjenere kommer i tillegg «Dobbel» struktur for kjøring av brukerprogram ~ kroner i driftskostnad pr arbeidsplass (IKT-ansvarlig på skolen, nettverk og maskinvare ikke regnet inn) Gjerne > 100 arbeidsplasser GT Fil/innlogging lokalt AS Citrix TK-tjenerpark sentralt e-post, Fronter 2-8 Mbit/s til og fra GT = Grafisk terminal AS = Arbeidsstasjon (Tykk klient)

Ekte tynnklient ● En eldre PC ( MHz) uten harddisk ● Programmene kjøres på en tjenermaskin (Flash, Java osv.) ● Tynnklienten håndterer kun tastetrykk og fremvising på skjermen. ● Ingen lokal administrasjon Programmene kjører sentralt

Halvtykk klient ● Nyere gjenbrukte maskiner PC (> 700 MHz) med liten harddisk ● Klienten kjører video, Java og Flash-spill ● Ingen lokal administrasjon (like lite som med tynnklient) Programmene kjører lokalt, filene hentes og lagres sentralt

Sentralisert drift med Skolelinux ● Full støtte for multimedia- program som nettbasert eksamen på tynnklienter ● Kjører tynnklienter (u/harddisk), halvtykke klienter (m/harddisk), bærbare PC-er, og arbeidsstasjoner ● Reduserte krav til båndbredde til skolen. Full utnyttelse av gjenbrukte maskiner Enkel struktur for kjøring av brukerprogram ~ kr i årlig driftskostnad pr arbeidsplass (IKT-ansvarlig på skolen også regnet inn. Maskinvare og datanett ikke med) TK 1 x Fil-/ TK-tjener ASHK AS Sentrale tjenester e-post, Fronter osv. 1-8 Mbit/s til og fra Gjerne > 100 arbeidsplasser TK = Tynnklient HK = Halvtykk klient AS = Arbeidsstasjon (Tykk klient)

Tjenere, båndbredde og klienter 5 skoler, 90 klientmaskiner på hver skole. 450 bruker. *Fordel at maks 60% av elevene bruker tynnklienter samtidig

Antallet tjenermaskiner 5 skoler. 90 klientmaskiner og 450 elever og lærere på hver skole. * FreeNX eller Citrix sentralt mangler støtte til medierike program

Driftsmåter ● Raktiv drift: å utbedre feil først når brukerne oppdager feil i systemet. Rammes en datamaskin av virus, reinstalleres operativsystem og brukerprogrammer fra bunnen av. ● Proaktiv drift: å oppdage og utbedre feil før dette berører brukerne. Et eksempel er overvåking av disklagre. Man får melding før disklagre går fullt, og kan utvide plassen før brukerne merker noe. ● Generelt er en reaktiv driftsmodell uheldig i skolen om man vil ha fornøyde brukere. De eneste argumentene for reaktiv drift er (1) pris eller (2) mangel på ressurser og/eller kompetanse. Reaktiv drift er ikke noe man velger, det er noe man blir tvunget til

Som å kjøre buss ● Drift kan sammenlignes med å kjøre en buss. Sjåføren passer på at elevene kommer fram til skolen, og at bussen er i god stand. Det er ikke alt sjåføren gjør selv. Å fylle diesel går greit. Men å skifte bremseskiver gjør reperatører. ● Reaktiv drift kan sammenlignes med å la elevene selv kjøre bussen til skolen. Om en skulle ha kjørt bussen i grøfta, så er det noen som rykker ut og trekker opp bilen. Man vet ikke om skolebussen kommer fram den dagen. ● Proaktiv drift er slik vi kjører buss i dag. Med en sjåfør som fører bussen til og fra skolen, og passer på at alt virker på en forsvarlig måte. Proaktiv drift er hva vi vanligvis forventer av offentlige tjenester

Markedspris Tiden til IKT-kontakt på hver skole er ikke tatt med. Kostnader til datanettet er ikke regnet inn.

Driftskostnader i 2008 i fem norske kommuner

Båndbredde, utstyr og plassering ● Leverandører har sterke egeninteresser når de anbefaler en IKT-løsning til skolene ● Funksjonaliteten til brukerprogram avhenger sterkt av hvor utstyret plasseres, når man tar hensyn til båndbredden ● Det viktigste er å satse på videreutdanning av lærere i IKT

Hva forteller dette oss? ● Andre leverandører må kutte antallet maskiner og/eller kostnader for å komme på nivå med Skolelinux. Hvorfor skal kommunene betaler mer å få mindre? ● I anbud kan det ikke benyttes tekniske spesifikasjoner som omtaler varer av et bestemt fabrikat eller opprinnelse, eller angir en særlig produksjonsmetode, dersom dette favoriserer enkelte foretak. Kilde: §5-2 forskriftene om offentlige anskaffelser ● Det er laget flere utregninger fra hva en IKT-løsninger koster å anskaffe og drifte. Dette er gjort av kommunene selv. ● Pengene i kommunen sitter langt inne. Jo mindre penger man ber om som alternativt til dyrere løsninger, jo større er sjansen for å få bevilget pengene. Dette fordi en rimeligere IKT-satsingen gjør mindre skade på budsjettet. Flere kommuner lar skolene bruke sparte penger på f.eks opplæring av lærere i IKT.

Samvirke (integrasjon) Skolelinux-nett FreeNX på Windows eller Linux Internett Skolelinux-nett LDAP Windows klient Samba Windows-nett MS Active Direcory Skolelinux tynnklienter Samba Mange måter å integrere på i bruk i dag

Ledelse

Skolelinux innføring (OPIOD) Opplæring ● Lær av kommuner som bruker åpne kildekodeløsninger ● Arbeidsmiljøloven §12.3 = brukermedvirkning ● Bli kjent med Skolelinux-systemet ● Brukerkurs Prosjektering ● Sett opp realistisk budsjett ● Bygg datanett av god kvalitet ● Kjøp bruktmaskiner og nye tjenermaskiner (husk forskriftene for offentlige anskaffelser) ● Skaff rimeligste bredbåndsleverandør Installasjon ● Oppsett og installasjon ● Plasser ut tynnklienter og tjenermaskiner Drift ● Sørg for proaktiv drift ● Veiledning og hjelp (4t i uka) ● Sentralisert drift (kr 900 pr. Klientmaskin) ● Rundt kr 1000 i årat i vedlikehold av maskinvare Opplæring ● Skoleledelsen må følge opp innføringen av IT-verktøy i skolen ● Brukerkurs for alle lærere (6 t) ● LærerIKT m/OpenOffice (40 t)...

Advarsel ved innføring! ● Lag en realistisk brukermedvirket plan med kurs ● Unngå underbudsjettering gjennom realistisk budsjettering ● Øk innkjøpskompetansen ● Bruk elektroniske fora og/eller besøk andre kommuner for innhenting av erfaringer ● Kjøp ferdig sammeskrudd og testet utstyr, enten det er gjennbrukt eller nytt ● Tenk sentralisert drift, gjerne med driftsavtale ● Det er forskjell på IT-utbredelse og en plan for faglig-pedagogisk bruk av IT..

Organisatoriske utfordringer IKT-veiledere i kommunene forteller om betydelige organisatoriske utfordringer ved innføring av IT-verktøy i skolen. Dette har ingen ting med operativsystemet å gjøre. Åpne kildekodeløsninger som Skolelinux er fullt brukbart i skolen, forteller IKT-veiledere. Skoleledelsen må etablere et vedlikeholdsregime, og lærerne må lære bruk av IT-verktøyene i skolefagene, uavhengig av om dette er Windows eller Linux..

Spørsmål?