Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014
forbrukerrådet.no Utvalg og metode Målgruppe Landsrepresentativt utvalg 18 år+. Utvalg Undersøkelsen er gjennomført i Norstats respondentpanel, som består av cirka nordmenn som har tilgang til internett. Medlemmene i panelet er primært rekruttert via landsrepresentative telefonundersøkelser. Utvalget blir trukket tilfeldig og proporsjonalt i forhold til den enkelte landsdels befolkningstall og kvoteres på kjønn og fylke. Resultatene er veiet på kjønn, alder og geografi i henhold til offentlig statistikk. Metode / tidsperiode feltarbeid Datainnsamlingen ble gjennomført som web-intervju i perioden 2.–10. juni Antall intervju Totalt intervju.
forbrukerrådet.no Oppsummering 56 % av de spurte skal reise med fly i sommer. Andelen er høyest i den yngste aldersgruppen (18-29 år), hvor 2 av 3 planlegger å reise med fly i sommer. Blant de som skal reise med fly i sommer, planlegger bortimot 9 av 10 å sende bagasjen, og 14 % av disse frykter at bagasjen ikke kommer frem. 2 av 10 har opplevd at bagasjen sin har vært savnet etter flyreise i løpet av de tre siste årene. En drøy fjerdedel av disse var ikke fornøyd med hjelpen de fikk fra flyselskapet i forbindelse med savnet bagasje. Kun 14 % har kunnskap om hvor forsinket et fly må være for at man har krav på tilbud om mat og drikke. 14 % opplyser at de skal leie bil i sommer, men blant disse har bare 6 av 10 satt seg inn i forsikring og andre vilkår knyttet til leie av bil. Flere enn 4 av 10 har leid bil i løpet av de siste tre årene, og blant disse opplevde 3 % å bli avkrevd penger fra utleier i ettertid for forhold hvor det var uenighet om årsaken. Dette dreier seg eksempelvis om tilfeller med påstått skade, overskredet antall kilometer eller lignende.
forbrukerrådet.no Oppsummering Vi listet opp noen tenkte situasjoner forbundet med pakkereiser, og ba respondentene merke av for de tilfellene de mente er gyldig grunn til å klage. Det viser seg at mange forbrukere har manglende eller feilaktig kunnskap om sine klagerettigheter i forbindelse med pakkereiser. Omtrent halvparten av de spurte har kunnskap om at det er gyldig grunn til å klage dersom utsikten fra rommet ikke var som lovet. 4 av 10 er klar over at lengre vei enn lovet til stranden gir deg rett til å klage på en pakkereise. 3 av 10 vet at man kan med rette kan klage på at leiebilen ikke er en like god modell som lovet. 2 av 10 tror at kaldt hotellrom gir gyldig grunn til å klage, men dette stemmer ikke. Kun 5 % har en feilaktig oppfatning om at regnvær hele ferien er gyldig grunn til å klage på en pakkereise. 2 av 10 mener at ingen av de ovennevnte tilfellene er gyldig klagegrunn, og omtrent like mange har ingen formening. De fleste (9 av 10) har reiseforsikring, men kun 3 av 10 har undersøkt markedet for å finne den beste reiseforsikringen. 8 av 10 har begrenset mobilbruken sin i utlandet av frykt for høy regning. Kun 1 av 3 har undersøkt markedet for å finne det beste mobiltelefonabonnementet.
forbrukerrådet.no Base:1 000 intervju.
forbrukerrådet.no Blant de som skal reise med fly i sommer, planlegger bortimot 9 av 10 å sende bagasjen. Base: 560 intervju. Filter: Skal reise med fly i sommer.
forbrukerrådet.no 14 % av de som skal sende bagasje med fly i sommer frykter at bagasjen ikke kommer frem. Base: 494 intervju. Filter: Skal sende bagasje med fly i sommer.
forbrukerrådet.no 2 av 10 har opplevd at bagasjen deres har vært savnet etter flyreise i løpet av de tre siste årene. Base: intervju.
forbrukerrådet.no En drøy fjerdedel av de som har opplevd savnet bagasje var ikke fornøyd med hjelpen de fikk fra flyselskapet. Base: 191 intervju. Filter: Har opplevd at bagasjen har vært savnet etter flyreise.
forbrukerrådet.no 86 % har ikke kunnskap om hvor forsinket et fly må være for at man har krav på tilbud om mat og drikke. Base: intervju.
forbrukerrådet.no 14 % opplyser at de skal leie bil i sommer. Base: intervju.
forbrukerrådet.no Kun 6 av 10 som skal leie bil i sommer har satt seg inn i forsikring og andre vilkår knyttet til leie av bil. Base: 142 intervju. Filter: Skal leie bil i sommer.
forbrukerrådet.no Flere enn 4 av 10 har leid bil i løpet av de siste tre årene. Base: intervju.
forbrukerrådet.no Blant de som har leid bil i løpet av de siste tre årene opplevde 3 % å bli avkrevd penger fra utleier i ettertid for forhold hvor det var uenighet om årsaken. Base: 411 intervju. Filter: Har leid bil i løpet av siste tre år.
forbrukerrådet.no Mange forbrukere har manglende eller feilaktig kunnskap om sine klagerettigheter i forbindelse med pakkereiser. Hvilke av disse tilfellene er gyldig grunn til å klage når du er på pakkereise? N=1 000 intervju. Gyldige grunner til å klage Ikke gyldige grunner til å klage
forbrukerrådet.no De fleste nordmenn har reiseforsikring. Base: intervju.
forbrukerrådet.no Kun 3 av 10 har undersøkt markedet for å finne den beste reiseforsikringen. Base: 902 intervju. Filter: Har reiseforsikring.
forbrukerrådet.no 8 av 10 har begrenset mobilbruken sin i utlandet av frykt for høy regning. Base: intervju.
forbrukerrådet.no Kun 1 av 3 har undersøkt markedet for å finne det beste mobiltelefonabonnementet. Base: intervju.