Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Advertisements

Star Tour Ferievaner September 2009
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
1 © 2016 Ipsos Mobbing blant synshemmede barn juni © 2015 Ipsos.
1 «Barn med synshemninger» Rapport utarbeidet for Blindeforbundet Desember 2014 «Barn med synshemninger» Rapport utarbeidet for Blindeforbundet Desember.
:49 Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 – Antall respondenter Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 N Næringsalliansen643.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Befolkningsundersøkelse om ulike boligspørsmål Undersøkelsen er gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat juni 2014.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Våler kommune, Hedmark Opinion AS Juni 2016.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Befolkningsundersøkelse om helseskadelige stoffer i hverdagsprodukter.
Meldal kommune Profilundersøkelse - ekstern befolkning 2009.
Max Havelaar Garantimerket for rettferdig handel Rapport fra en kvantitativ markedsundersøkelse September 2004.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Folkeavstemning i Stavanger 30. mai Jarl Harry Gjedrem.
Presentasjon av kartleggingen SLT Styringsgruppen 2/9-08 Ruskartlegging Tjøme kommune 2008.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Holdninger til helseforsikring
Arbeidsgiverundersøkelsen 2017
Forbruker- og finanstrender 2017
Elektronikkbransjen – Fotorådet
Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Forbruker og finanstrender 2017
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Utvalg og metode Målgruppe
Resultater brukerundersøkelsen 2011 Meldal 14. november – 2. desember
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Brukerundersøkelsen
Forbruker- og finanstrender 2017
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Norsk e-helsebarometer 2017
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Margrethe Helgebostad
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Evaluering av UiOs studiekatalog
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Kritikerundersøkelsen 2017
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Kandidatundersøkelsen 2018
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Gjennomføring etter 5 år
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Rapport Veidekke.
Oppsummering Organisasjonsutvalget
Soldatundersøkelsen 2018 Agenda: Om undersøkelsen Hovedkonklusjoner
Utarbeidet for: Natur og Ungdom
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Utskrift av presentasjonen:

Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014

forbrukerrådet.no Utvalg og metode Målgruppe Landsrepresentativt utvalg 18 år+. Utvalg Undersøkelsen er gjennomført i Norstats respondentpanel, som består av cirka nordmenn som har tilgang til internett. Medlemmene i panelet er primært rekruttert via landsrepresentative telefonundersøkelser. Utvalget blir trukket tilfeldig og proporsjonalt i forhold til den enkelte landsdels befolkningstall og kvoteres på kjønn og fylke. Resultatene er veiet på kjønn, alder og geografi i henhold til offentlig statistikk. Metode / tidsperiode feltarbeid Datainnsamlingen ble gjennomført som web-intervju i perioden 2.–10. juni Antall intervju Totalt intervju.

forbrukerrådet.no Oppsummering 56 % av de spurte skal reise med fly i sommer. Andelen er høyest i den yngste aldersgruppen (18-29 år), hvor 2 av 3 planlegger å reise med fly i sommer. Blant de som skal reise med fly i sommer, planlegger bortimot 9 av 10 å sende bagasjen, og 14 % av disse frykter at bagasjen ikke kommer frem. 2 av 10 har opplevd at bagasjen sin har vært savnet etter flyreise i løpet av de tre siste årene. En drøy fjerdedel av disse var ikke fornøyd med hjelpen de fikk fra flyselskapet i forbindelse med savnet bagasje. Kun 14 % har kunnskap om hvor forsinket et fly må være for at man har krav på tilbud om mat og drikke. 14 % opplyser at de skal leie bil i sommer, men blant disse har bare 6 av 10 satt seg inn i forsikring og andre vilkår knyttet til leie av bil. Flere enn 4 av 10 har leid bil i løpet av de siste tre årene, og blant disse opplevde 3 % å bli avkrevd penger fra utleier i ettertid for forhold hvor det var uenighet om årsaken. Dette dreier seg eksempelvis om tilfeller med påstått skade, overskredet antall kilometer eller lignende.

forbrukerrådet.no Oppsummering Vi listet opp noen tenkte situasjoner forbundet med pakkereiser, og ba respondentene merke av for de tilfellene de mente er gyldig grunn til å klage. Det viser seg at mange forbrukere har manglende eller feilaktig kunnskap om sine klagerettigheter i forbindelse med pakkereiser.  Omtrent halvparten av de spurte har kunnskap om at det er gyldig grunn til å klage dersom utsikten fra rommet ikke var som lovet.  4 av 10 er klar over at lengre vei enn lovet til stranden gir deg rett til å klage på en pakkereise.  3 av 10 vet at man kan med rette kan klage på at leiebilen ikke er en like god modell som lovet.  2 av 10 tror at kaldt hotellrom gir gyldig grunn til å klage, men dette stemmer ikke. Kun 5 % har en feilaktig oppfatning om at regnvær hele ferien er gyldig grunn til å klage på en pakkereise.  2 av 10 mener at ingen av de ovennevnte tilfellene er gyldig klagegrunn, og omtrent like mange har ingen formening. De fleste (9 av 10) har reiseforsikring, men kun 3 av 10 har undersøkt markedet for å finne den beste reiseforsikringen. 8 av 10 har begrenset mobilbruken sin i utlandet av frykt for høy regning. Kun 1 av 3 har undersøkt markedet for å finne det beste mobiltelefonabonnementet.

forbrukerrådet.no Base:1 000 intervju.

forbrukerrådet.no Blant de som skal reise med fly i sommer, planlegger bortimot 9 av 10 å sende bagasjen. Base: 560 intervju. Filter: Skal reise med fly i sommer.

forbrukerrådet.no 14 % av de som skal sende bagasje med fly i sommer frykter at bagasjen ikke kommer frem. Base: 494 intervju. Filter: Skal sende bagasje med fly i sommer.

forbrukerrådet.no 2 av 10 har opplevd at bagasjen deres har vært savnet etter flyreise i løpet av de tre siste årene. Base: intervju.

forbrukerrådet.no En drøy fjerdedel av de som har opplevd savnet bagasje var ikke fornøyd med hjelpen de fikk fra flyselskapet. Base: 191 intervju. Filter: Har opplevd at bagasjen har vært savnet etter flyreise.

forbrukerrådet.no 86 % har ikke kunnskap om hvor forsinket et fly må være for at man har krav på tilbud om mat og drikke. Base: intervju.

forbrukerrådet.no 14 % opplyser at de skal leie bil i sommer. Base: intervju.

forbrukerrådet.no Kun 6 av 10 som skal leie bil i sommer har satt seg inn i forsikring og andre vilkår knyttet til leie av bil. Base: 142 intervju. Filter: Skal leie bil i sommer.

forbrukerrådet.no Flere enn 4 av 10 har leid bil i løpet av de siste tre årene. Base: intervju.

forbrukerrådet.no Blant de som har leid bil i løpet av de siste tre årene opplevde 3 % å bli avkrevd penger fra utleier i ettertid for forhold hvor det var uenighet om årsaken. Base: 411 intervju. Filter: Har leid bil i løpet av siste tre år.

forbrukerrådet.no Mange forbrukere har manglende eller feilaktig kunnskap om sine klagerettigheter i forbindelse med pakkereiser. Hvilke av disse tilfellene er gyldig grunn til å klage når du er på pakkereise? N=1 000 intervju. Gyldige grunner til å klage Ikke gyldige grunner til å klage

forbrukerrådet.no De fleste nordmenn har reiseforsikring. Base: intervju.

forbrukerrådet.no Kun 3 av 10 har undersøkt markedet for å finne den beste reiseforsikringen. Base: 902 intervju. Filter: Har reiseforsikring.

forbrukerrådet.no 8 av 10 har begrenset mobilbruken sin i utlandet av frykt for høy regning. Base: intervju.

forbrukerrådet.no Kun 1 av 3 har undersøkt markedet for å finne det beste mobiltelefonabonnementet. Base: intervju.