KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Advertisements

INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Nye læreplaner – nye utfordringer?! Fysikermøtet 2005
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Geofag Fra himmel til jord – fra jordens indre til ytterst i atmosfæren. Geofagene er studiene av planeten Jorden; atmosfæren, hydrosfæren inkludert hav,
VALG AV MATEMATIKKFAG OG PROGRAMFAG
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Velkommen til Tanks.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SPRÅK, SAMFUNNSFAG, ØKONOMI OG REALFAG Fagvalg 2012 Greaker.vgs.no.
Har du noen gang lurt på? Hvordan man lager parfyme?
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
Valg av matematikk og realfag
Matematikkvalg  Alle elever har hatt matematikk i vg2  enten valgte eleven fellesfaget som heter 2P, da velger eleven ingen matematikkfag i vg3  eller.
VELKOMMEN TIL UTPRØVING!. Mediefag Historie Rettslære Næringslivs økonomi Reiseliv og språk Kommunikasjon Og kultur Tysk Et hav av muligheter Samfunnsfag.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Eikeli videregående skole FAGVALG. Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg? Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel.
TIMETALL 1. ÅRSTRINN30 T/U 2. ÅRSTRINN30 T/U 3. ÅRSTRINN30 T/U TIL SAMMEN90 T/U I LØPET AV TRE SKOLEÅR MÅ DU MINST HA DELTATT I 90 UKETIMER.
FORELDREMØTE JANUAR 2016 Velkommen til Foreldremøte jan 2016.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SCIENCELINJE ENTREPRENØRSKAP, INTERNASJONALISERING OG REALFAG Sciencelinje 2011 Greaker.vgs.no.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Hva er biologi? Biologi dreier seg om alt levende, fra de minste bakteriene til de største hvalene Dyr spiser og blir spist. Avhengighet av andre gir mange.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Søkning og inntak til vg3 Fristen for å søke skoleplass er 1.mars Alle fag i vg2 må være bestått Unntak: Kan tas inn dersom avgiverskole mener.
Hva er kjemi? Alt i naturen består av stoffer Hvordan er de bygget opp? Hvilke egenskaper har de? Hvordan kan stoffene reagere med hverandre og danne nye.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Velkommen til informasjon om fagvalg for 1ST for skoleåret
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2 STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SKOLE Å RET 2016/2017.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1 ELEVER. 1. SØKING OG INNTAK TIL VG2 Fristen for å søke skoleplass er 1.mars Inntaksregler:  Alle fag i.
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Eikeli videregående skole. Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg? Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Studiespesialisering
Foreldremøte St. Olav vgs 2017
Studiespesialisering
Fagvalg for skoleåret 2017/18
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
VIGO-SØKNADSFRIST 1. MARS
Programområde: Realfag Programfag for Vg 2 og Vg 3
Velkommen til informasjon om valg av programfag for skoleåret
Studiespesialisering
Informasjonsmøte VG1 ST 6. januar 2018
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Tertnes Videregånde Skole Foreldrekonferanse Vg1 6
FORELDREMØTE STUDIESPESIALISERANDE
Foreldremøte St. Olav vgs 2018
FAGVALG TIL VG2.
FORELDREMØTE STUDIESPESIALISERANDE
Ved Kongsskogen videregående skole
Fagvalg Musikk, dans, drama EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
FAGVALG STUDIESPESIALISERING EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Informasjon - valg av programområde og programfag Bø vgs for VG1 ST
Valg av programfag til VG3 Amalie Skram VGS
Hva vil det si å være studieforberedt?
Utskrift av presentasjonen:

KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet

Strukturen innen realfagene etter K06 - VG1 Matematikk 1T(5t/uke) eller 1P (8t/uke) Naturfag (5 t/uke) Overgangen u.skole – 1T stor; mange velger bort 1T Mange elever mangler forutsetning for naturfag på vgs.nivå, særlig kjemi (for ambisiøs læreplan på grunnskolen?)

Strukturen innen realfagene etter K06 - VG2 og VG3 Kjemi, biologi som før K1/K2 og Bio1/Bio2 (5t/uke) Fysikk F1/F2 (5t/uke) Teknologi og forskningslære TF1/TF2 (5t/uke), X (3t/uke) Geofag Geo1/Geo2 (5t/uke), X (3 t/uke) Matematikk R1/R2 (S1/S2) (5t/uke), X (3t/uke) Informasjonsteknologi IT1/IT2 (5t/uke) To av fagene må være over to år (20t/uke) Muligheter til å ta fag på høyere nivå

Innholdet i realfagene etter K06 Økt vektlegging på basisferdigheter i fagene De 5 ferdigheter: 1.lesing 2.skriving 3.regning 4.muntlig presentasjon 5.bruk av IKT

Biologi- hovedområder Den unge biologen – biologifaglige arbeidsmåter Energiomsetning – fotosyntese Genetikk – oppbygging av DNA Bioteknologi og genteknologi Økologi Evolusjon

Fysikk - hovedområder Klassisk fysikk Moderne fysikk – kvanteteori og relativitetsteori Å beskrive naturen med matematikk – vektor-, differensial- og integralregning Den unge forskeren Fysikk og teknologi – anvendelse av faget innen for eksempel medisin

Kjemi - hovedområder Aktuell kjemirelatert forskning Analyse – kjemiske analysemetoder Organisk kjemi – laboratoriearbeid Redoksreaksjoner – korrosjon, forbrenningsreaksjoner og elektrokjemi Materialer – polymerer og nanomaterialer

Matematikk (R2 og X)- hovedområder Geometri – vektorregning i rommet, sfærisk geometri Algebra – rekker og følger Funksjonslære – derivasjon og integrasjon Lineære og separable differensiallikninger Tallteori Komplekse tall Sannsynlighet og statistikk

Teknologi og forskningslære - hovedområder Design og produktutvikling Den unge forskeren Naturvitenskapelige arbeidsmetoder Forskning, teknologi og samfunn Vitenskapsfilosofi og –teori Teknologi, naturvitenskap og samfunn

Geofag - hovedområder Jorda i forandring Naturkatastrofer Geofaglige verktøy – kart, digitale kart, GPS Geoforskning Klimaendringer Georessurser

Eksamensformen I biologi, kjemi, fysikk og matematikk er skriftlig eksamen todelt: 1.Del 1 er uten hjelpemidler 2. Del 2 er med hjelpemidler I geofag og teknologi og forskningslære er alle hjelpemidler tillatt samen/Eksempeloppgaver-og- eksamensoppgaver-for-Kunnskapsloftet/ Muntlig eksamen er som før

Den ”nye” eleven/studenten etter K06 – hva er populære valg Andre veier til studiekompetanse Studier/opphold i utlandet Militær utdanning Folkehøgskole

Den ”nye” eleven/studenten etter K06 Overvekt av jenter på studiespesialiserende, flere jenter på realfaglig programområde Gjennomgående mer realfag Kanskje med økt basiskunnskap Ingeniør, medisin og lærerutdanning populært