KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet
Strukturen innen realfagene etter K06 - VG1 Matematikk 1T(5t/uke) eller 1P (8t/uke) Naturfag (5 t/uke) Overgangen u.skole – 1T stor; mange velger bort 1T Mange elever mangler forutsetning for naturfag på vgs.nivå, særlig kjemi (for ambisiøs læreplan på grunnskolen?)
Strukturen innen realfagene etter K06 - VG2 og VG3 Kjemi, biologi som før K1/K2 og Bio1/Bio2 (5t/uke) Fysikk F1/F2 (5t/uke) Teknologi og forskningslære TF1/TF2 (5t/uke), X (3t/uke) Geofag Geo1/Geo2 (5t/uke), X (3 t/uke) Matematikk R1/R2 (S1/S2) (5t/uke), X (3t/uke) Informasjonsteknologi IT1/IT2 (5t/uke) To av fagene må være over to år (20t/uke) Muligheter til å ta fag på høyere nivå
Innholdet i realfagene etter K06 Økt vektlegging på basisferdigheter i fagene De 5 ferdigheter: 1.lesing 2.skriving 3.regning 4.muntlig presentasjon 5.bruk av IKT
Biologi- hovedområder Den unge biologen – biologifaglige arbeidsmåter Energiomsetning – fotosyntese Genetikk – oppbygging av DNA Bioteknologi og genteknologi Økologi Evolusjon
Fysikk - hovedområder Klassisk fysikk Moderne fysikk – kvanteteori og relativitetsteori Å beskrive naturen med matematikk – vektor-, differensial- og integralregning Den unge forskeren Fysikk og teknologi – anvendelse av faget innen for eksempel medisin
Kjemi - hovedområder Aktuell kjemirelatert forskning Analyse – kjemiske analysemetoder Organisk kjemi – laboratoriearbeid Redoksreaksjoner – korrosjon, forbrenningsreaksjoner og elektrokjemi Materialer – polymerer og nanomaterialer
Matematikk (R2 og X)- hovedområder Geometri – vektorregning i rommet, sfærisk geometri Algebra – rekker og følger Funksjonslære – derivasjon og integrasjon Lineære og separable differensiallikninger Tallteori Komplekse tall Sannsynlighet og statistikk
Teknologi og forskningslære - hovedområder Design og produktutvikling Den unge forskeren Naturvitenskapelige arbeidsmetoder Forskning, teknologi og samfunn Vitenskapsfilosofi og –teori Teknologi, naturvitenskap og samfunn
Geofag - hovedområder Jorda i forandring Naturkatastrofer Geofaglige verktøy – kart, digitale kart, GPS Geoforskning Klimaendringer Georessurser
Eksamensformen I biologi, kjemi, fysikk og matematikk er skriftlig eksamen todelt: 1.Del 1 er uten hjelpemidler 2. Del 2 er med hjelpemidler I geofag og teknologi og forskningslære er alle hjelpemidler tillatt samen/Eksempeloppgaver-og- eksamensoppgaver-for-Kunnskapsloftet/ Muntlig eksamen er som før
Den ”nye” eleven/studenten etter K06 – hva er populære valg Andre veier til studiekompetanse Studier/opphold i utlandet Militær utdanning Folkehøgskole
Den ”nye” eleven/studenten etter K06 Overvekt av jenter på studiespesialiserende, flere jenter på realfaglig programområde Gjennomgående mer realfag Kanskje med økt basiskunnskap Ingeniør, medisin og lærerutdanning populært