Innbyggerundersøkelse Undersøkelse gjennomført for kommunene Fredrikstad, Hvaler og Råde Presentasjon i Fredrikstad rådhus 11. desember 2015 Henrik Høidahl.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Advertisements

Innbyggerundersøkelse Undersøkelse gjennomført for Enebakk kommune Opinion AS April-mai 2015.
1 «Barn med synshemninger» Rapport utarbeidet for Blindeforbundet Desember 2014 «Barn med synshemninger» Rapport utarbeidet for Blindeforbundet Desember.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
Befolkningsundersøkelse om ulike boligspørsmål Undersøkelsen er gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat juni 2014.
BERGEN KOMMUNE BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGENE VÅREN 2015.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Holdninger til naturskader og klima TNS Gallups Klimabarometer 2 / 2010 Prosjekt: © 2011.
Kommunereformen og Averøy kommune Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? Hvem skal.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Våler kommune, Hedmark Opinion AS Juni 2016.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Stord kommune Opinion AS Mars 2016.
Meldal kommune Profilundersøkelse - ekstern befolkning 2009.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Max Havelaar Garantimerket for rettferdig handel Rapport fra en kvantitativ markedsundersøkelse September 2004.
NY KOMMUNESTRUKTUR AURSKOG-HØLAND KOMMUNE JUNI 2015.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Høye lederambisjoner blant Econas medlemmer Econa Arbeidsmarkedsbarometer Ønske om å bli leder i fremtiden % %
Folkeavstemning i Stavanger 30. mai Jarl Harry Gjedrem.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Tabell 8: Hvis din nærmeste skole, dagligvarebutikk, legekontor, bibliotek eller kommunehus/rådhus ble nedlagt: Hvor negativt vil.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
Holdninger til helseforsikring
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Alkoholbruk blant unge i Agder
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Utvalg og metode Målgruppe
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Resultater brukerundersøkelsen 2011 Meldal 14. november – 2. desember
Jomfrusjekk.
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Bedriftsundersøkelsen 2017
Rekruttering og deltakelse i korps
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Hva gjør kommunene med deltidsspørsmålet?
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Matematikk på ungdomstrinnet
Kvinner i Befolkningen - erfaringer med netthets juni 2018 Amnesty International 6. juli 2018.
Kandidatundersøkelsen 2018
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Gjennomføring etter 5 år
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Soldatundersøkelsen 2018 Agenda: Om undersøkelsen Hovedkonklusjoner
Utarbeidet for: Natur og Ungdom
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Innbyggerundersøkelse Undersøkelse gjennomført for kommunene Fredrikstad, Hvaler og Råde Presentasjon i Fredrikstad rådhus 11. desember 2015 Henrik Høidahl |

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE desember 2015 Formål Metode Representativitet Kvalitetskontroll Kontrollrutiner Utvalg Feilmarginer Resultater Kort oppsummering Kilde:

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Om undersøkelsen 3 Formål:  Gi innspill og kunnskap, blant annet til de folkevalgte, om hva det er innbyggerne i kommunen er opptatt av og hvor de føler tilhørighet  Identifisere innbyggernes syn på kommunesammenslåing i Nedre Glomma og hvilken kommune, eller hvilke kommuner, i Nedre Glomma, man mener at kommunen bør slå seg sammen med  Gi kommunereformen økt oppmerksomhet  Heve innbyggernes engasjement om reformen Datainnsamling: Telefon Målgruppe: Representativt utvalg, 18 år+ Antall intervju: Til sammen 1800 intervju Feltperiode: 2. – 12. november 2015 Kilde:

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Målgruppe og representativitet 4 Høringens målgruppe er kommunens innbyggere 18 år+ 1.Målgruppen kan identifiseres i sentralt befolkningsregister 2.I hvert område av kommunen trekkes det et tilfeldig utvalg, der alle har den samme muligheten til å bli valgt  Det gir et godt og representativt utvalg i tettstedene, og dermed i kommunen totalt sett, der også spredt bebyggelse inngår 3.Vi trekker utvalg på postnummer – og videre vekter vi på kjønn og alder  Da er vi sikre på at alle blir godt representert 4.Utvalget tilrettelegges med andre ord ved sannsynlighetsutvelging 5.Respondentens bosted dobbeltsjekkes i intervjuet

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Kvalitetskontroll 5 o Opinion utøver streng kvalitetskontroll på sine prosjekter For et kvantitativt prosjekt innebærer dette: 1.Kontroll av utvalg 2.Briefing av intervjuere for å sikre at alle spørsmål og formål med undersøkelsen er forstått 3.Testing av spørreskjema. Dette blir testet før oppstart av et prosjekt – samt at man sjekker topline etter første dags intervju 4.Kontroll av datafiler før rapportering

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Kontrollrutiner ifm datainnsamling 6 o Opinions partner på datainnsamling - Norstat Norge AS - har gode kvalitetsrutiner for å avdekke utvalgsskjevheter og eventuelle feil i forbindelse med datainnsamlingen Disse rutinene inkluderer: 1.Riktig rekruttering/opplæring av intervjuere 2.Innlytting/veiledning gjennomført av spesialopplærte veiledere/intervjuledere på det enkelte produksjonssted 3.Dialerstatistikk på den enkelte intervjuers arbeidstid, herunder gjennomsnittlig intervjutid, antall bortfall og pålogget tid 4.Kontroll av svarmønstre på intervjuernivå, hvor det fokuseres på avvik i svargivning 5.Minst mulig grunnlag for at intervjuer skal kunne påvirke utvelgingen av respondenter

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Feilmargintabell Alle undersøkelser er beheftet med feilmarginer. Feilmarginene knytter seg i hovedsak til statistisk usikkerhet. Dette er utvalgsskjevheter, som medfører at utvalget ikke er identisk med universet eller målgruppen. Feil-marginene ved ulike utvalgsstørrelser og prosentresultat ved 95% signifikansnivå er vist i tabellen til høyre. Ved en base på 1000 (n=1000) kan vi med 95% sannsynlighet si at det riktige resultatet ligger innenfor ± 1,4 og ± 3,1 prosentpoeng, avhengig av prosent- resultatets størrelse. Usikkerheten er størst ved et prosentresultat på 50% og minst ved prosentresultater på 5%/95%. 7 Prosentresultat 5,0 %10,0 %15,0 %20,0 %25,0 %30,0 %35,0 %40,0 %45,0 %50,0 % Utvalgsstørrelse 258,5 %11,8 %14,0 %15,7 %17,0 %18,0 %18,7 %19,2 %19,5 %19,6 % 506,0 %8,3 %9,9 %11,1 %12,0 %12,7 %13,2 %13,6 %13,8 %13,9 % 754,9 %6,8 %8,1 %9,1 %9,8 %10,4 %10,8 %11,1 %11,3 % 1004,3 %5,9 %7,0 %7,8 %8,5 %9,0 %9,3 %9,6 %9,8 % 1503,5 %4,8 %5,7 %6,4 %6,9 %7,3 %7,6 %7,8 %8,0 % 2003,0 %4,2 %4,9 %5,5 %6,0 %6,4 %6,6 %6,8 %6,9 % 2502,7 %3,7 %4,4 %5,0 %5,4 %5,7 %5,9 %6,1 %6,2 % 3002,5 %3,4 %4,0 %4,5 %4,9 %5,2 %5,4 %5,5 %5,6 %5,7 % 4002,1 %2,9 %3,5 %3,9 %4,2 %4,5 %4,7 %4,8 %4,9 % 5001,9 %2,6 %3,1 %3,5 %3,8 %4,0 %4,2 %4,3 %4,4 % 6001,7 %2,4 %2,9 %3,2 %3,5 %3,7 %3,8 %3,9 %4,0 % 7001,6 %2,2 %2,6 %3,0 %3,2 %3,4 %3,5 %3,6 %3,7 % 8001,5 %2,1 %2,5 %2,8 %3,0 %3,2 %3,3 %3,4 % 3,5 % 9001,4 %2,0 %2,3 %2,6 %2,8 %3,0 %3,1 %3,2 %3,3 % 10001,4 %1,9 %2,2 %2,5 %2,7 %2,8 %3,0 % 3,1 %

Utvalget i undersøkelsen Opinion AS November 2015

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Utvalget: Innbyggere i Fredrikstad, Hvaler og Råde, 18 år+ 9 Fredrikstad, n=1000 Hvaler, n=400 Råde, n=400

Resultater fra spørreundersøkelsen Presentert i den rekkefølgen som spørsmålene er stilt i telefonundersøkelsen Opinion AS November 2015

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 1. Folk kan føle ulik tilknytning eller tilhørighet til kommunen de bor i. Hvilken tilknytning eller tilhørighet har du til kommunen [kommunenavn settes inn], vil du si…. ? Tilknytning/tilhørighet: Kommune 11 4,24,43,9 Gjennomsnitt 1,0=svært liten 5,0=svært stor Gjennomsnittsverdi: 1,00 dersom alle hadde svært liten, 5,00 dersom alle hadde svart svært stor (3,00 er midtpunktet)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 2. Folk kan føle ulik tilknytning eller tilhørighet til regionen de bor i. Hvilken tilknytning eller tilhørighet har du til Nedre Glomma? Vil du si…. ? Tilknytning/tilhørighet: Region 12 Gjennomsnitt 1,0=svært liten 5,0=svært stor 3,63,73,2 Gjennomsnittsverdi: 1,00 dersom alle hadde svært liten, 5,00 dersom alle hadde svart svært stor (3,00 er midtpunktet)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 3. Mener du det er riktig å slå sammen kommuner i Nedre Glomma? Riktig å slå sammen kommuner Nedre Glomma? 13 JA NEI JA NEI JA NEI Råde: Signifikant flere svarer nei enn ja Hvaler: Signifikant flere svarer nei enn ja Fredrikstad: Ikke signifikant forskjell

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 4. Hvilken kommune, eller hvilke kommuner, i Nedre Glomma, mener du at Fredrikstad bør slå seg sammen med? Svaralternativ leses ikke Filter: Dersom svart ja på spørsmålet: Mener du det er riktig å slå sammen kommuner i Nedre Glomma? (graf til høyre) Fredrikstad, n=407: Hvaler og Sarpsborg på topp 14 Ja Nei

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 4. Hvilken kommune, eller hvilke kommuner, i Nedre Glomma, mener du at Hvaler bør slå seg sammen med? Svaralternativ leses ikke Filter: Dersom svart ja på spørsmålet: Mener du det er riktig å slå sammen kommuner i Nedre Glomma? (graf til høyre) Hvaler, n=142: Fredrikstad på topp 15 Ja Nei

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 4. Hvilken kommune, eller hvilke kommuner, i Nedre Glomma, mener du at Råde bør slå seg sammen med? Svaralternativ leses ikke (kommuner utenfor Nedre Glomma er kodet i etterkant av datainnsamlingen) Filter: Dersom svart ja på spørsmålet: Mener du det er riktig å slå sammen kommuner i Nedre Glomma? (graf til høyre) Råde, n=122: Fredrikstad på topp 16 Ja Nei Moss: 10 % Rygge: 8 % Våler: 3 %

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Hvilke kommuner bør man slå seg sammen med? 17 KommuneFredrikstadHvalerRåde BASE Fredrikstad-96%56% Hvaler70%- 9% Råde33%10%- Sarpsborg66%14%19% Andre kommuner3%1%21% Vet ikke2%1%7% Ønsker ikke sammenslåing1%3%9% 4. Hvilken kommune, eller hvilke kommuner, i Nedre Glomma, mener du at [kommune] bør slå seg sammen med? Svaralternativ leses ikke (kommuner utenfor Nedre Glomma er kodet i etterkant av datainnsamlingen) Filter: Dersom svart ja på spørsmålet: Mener du det er riktig å slå sammen kommuner i Nedre Glomma?

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Hvis andre kommuner slår seg sammen til store regioner, bør Nedre Glomma gjøre det samme? Tror du at kommunesammenslåing i Nedre Glomma blir en realitet i løpet av de neste 10 årene? Hvis andre kommuner slår seg sammen til store regioner, bør Nedre Glomma gjøre det samme? 6. Tror du at kommunesammenslåing i Nedre Glomma blir en realitet i løpet av de neste 10 årene? I Fredrikstad er det omtrent like mange som svarer ja som nei på spørsmålet (forskjellen mellom ja og nei er ikke statistisk signifikant). På Hvaler er det signifikant flere som svarer nei enn ja. Det er signifikant flere både i Fredrikstad og på Hvaler som svarer ja enn nei På Hvaler svarer tre av fire innbyggere ja.

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Viktigheten av spørsmålet om kommunesammenslåing På en skala 1-5: Hvor viktig er spørsmålet om kommunesammenslåing for deg? Det er signifikant flere i begge kommuner som mener at spørsmålet er viktig enn uviktig. «Verken eller»-andelen er på 36 % i Fredrikstad og 31 % på Hvaler. Gjennomsnittsverdi: 1,00 dersom alle hadde svart svært uviktig, 5,00 dersom alle hadde svart svært viktig (3,00 er midtpunktet) Fredrikstad: 3,1 poeng Hvaler: 3,6 poeng

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Fem områder: Hvilket samfunnsområde er viktigst? Om du skulle velge ett samfunnsområde, hvilket av følgende områder er da viktigst for deg? Skole og helse kommer på topp i begge kommuner: Halvparten av kommunenes innbyggere har oppgitt at skole og helse er viktigst. Det er et sprang ned til næringsutvikling og nærmiljø: Det er signifikant flere i Fredrikstad enn på Hvaler på oppgir næringsutvikling, -når det gjelder nærmiljø er forskjellen ikke statistisk signifikant. Det er derimot signifikant flere på Hvaler enn i Fredrikstad som oppgir lokaldemokrati.

Hvor viktig er følgende offentlige tjenester for deg?

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 9. Hvor viktig er følgende offentlige tjenester for deg. Er tjenestene jeg nå skal lese opp viktig eller mindre viktig for deg? Fredrikstad: Viktigheten av tjenester 22 Tall i prosent, n=1000 Sortert på Viktig – Mindre viktig

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Hvaler: Viktigheten av tjenester 23 Tall i prosent, n=400 Sortert på Viktig – Mindre viktig 9. Hvor viktig er følgende offentlige tjenester for deg. Er tjenestene jeg nå skal lese opp viktig eller mindre viktig for deg?

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Hvor viktig er følgende offentlige tjenester for deg? Hvor viktig er følgende offentlige tjenester for deg. Er tjenestene jeg nå skal lese opp viktig eller mindre viktig for deg? Viktig Mindre viktig

Hvordan tror du følgende områder vil bli løst i en større kommune?

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 10. Hvordan tror du følgende områder vil bli løst i en større kommune? Du vurderer langs en skala fra 1 – 5, der 1 betyr «Mye dårligere», 2 «Noe dårligere», 3 «Som i dag», 4 «Noe bedre» og 5 betyr «Mye bedre». (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Fredrikstad Hvordan tror du følgende områder vil bli løst i en større kommune? 26 Tall i prosent, n=1000 Sortert på «Mye bedre» (verdi 5-1) Midtpunktet er verdi 3 «som i dag» 3,6 3,4 3,5 3,2 Gjennomsnittsverdi (1 mye dårligere – 5 mye bedre) 2,9 2,7 2,5 Gjennomsnittsverdi: 1,00 dersom alle hadde svart mye dårligere, 5,00 dersom alle hadde svart mye bedre (3,00 er midtpunktet)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 10. Hvordan tror du følgende områder vil bli løst i en større kommune? Du vurderer langs en skala fra 1 – 5, der 1 betyr «Mye dårligere», 2 «Noe dårligere», 3 «Som i dag», 4 «Noe bedre» og 5 betyr «Mye bedre». (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Hvaler Hvordan tror du følgende områder vil bli løst i en større kommune? 27 3,3 3,0 3,2 3,1 Gjennomsnittsverdi (1 mye dårligere – 5 mye bedre) 2,8 2,7 2,5 2,2 Tall i prosent, n=400 Sortert på «Mye bedre» (verdi 5-1) Midtpunktet er verdi 3 «som i dag» Gjennomsnittsverdi: 1,00 dersom alle hadde svart mye dårligere, 5,00 dersom alle hadde svart mye bedre (3,00 er midtpunktet)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 10. Hvordan tror du følgende områder vil bli løst i en større kommune? Du vurderer langs en skala fra 1 – 5, der 1 betyr «Mye dårligere», 2 «Noe dårligere», 3 «Som i dag», 4 «Noe bedre» og 5 betyr «Mye bedre». (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Råde Hvordan tror du følgende områder vil bli løst i en større kommune? 28 3,2 2,9 Gjennomsnittsverdi (1 mye dårligere – 5 mye bedre) 3,1 2,7 2,6 2,2 Tall i prosent, n=400 Sortert på «Mye bedre» (verdi 5-1) Midtpunktet er verdi 3 «som i dag» Gjennomsnittsverdi: 1,00 dersom alle hadde svart mye dårligere, 5,00 dersom alle hadde svart mye bedre (3,00 er midtpunktet)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 10. Hvordan tror du følgende områder vil bli løst i en større kommune? Du vurderer langs en skala fra 1 – 5, der 1 betyr «Mye dårligere», 2 «Noe dårligere», 3 «Som i dag», 4 «Noe bedre» og 5 betyr «Mye bedre». (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Hvordan tror du følgende områder vil bli løst i en større kommune? 29 Bedre (verdi 4+5) Dårligere (verdi 1+2)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 10. Hvordan tror du følgende områder vil bli løst i en større kommune? Du vurderer langs en skala fra 1 – 5, der 1 betyr «Mye dårligere», 2 «Noe dårligere», 3 «Som i dag», 4 «Noe bedre» og 5 betyr «Mye bedre». (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Hvordan tror du følgende områder vil bli løst i en større kommune? 30 Områder FredrikstadHvalerRåde Næringsutvikling / arbeidsplasser3,63,33,2 Samferdsel3,53,33,2 Helhetlig samfunnsutvikling3,43,2 Kommuneøkonomi3,23,02,9 Miljø og klima3,23,1 Samfunnssikkerhet / beredskap3,2 Kvalitet på de kommunale tjenestene2,92,82,9 Lokalsamfunn/gode møteplasser2,92,7 Tilgjengelighet til de kommunale tjenestene2,72,52,6 Din mulighet til å påvirke utviklingen i kommunen / lokaldemokrati2,52,2 Gjennomsnitt av 10 områder3,112,932,92 Gjennomsnittverdier: 1=mye dårligere, 5=mye bedre

Tror du følgende tjenesteområder vil bli bedre eller dårligere i en større kommune?

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 11. Tror du følgende tjenesteområder vil bli bedre eller dårligere i en større kommune? Du vurderer langs en skala fra 1 – 5, der 1 betyr «Mye dårligere», 2 «Noe dårligere», 3 «Som i dag», 4 «Noe bedre» og 5 betyr «Mye bedre». (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Fredrikstad Tror du følgende tjenesteområder vil bli bedre eller dårligere i en større kommune? 32 Tall i prosent, n=1000 Sortert på «Mye bedre» (verdi 5-1) Midtpunktet er verdi 3 «som i dag» 3,2 3,0 3,1 3,2 3,0 Gjennomsnittsverdi (1 mye dårligere – 5 mye bedre) 2,8 3,1 3,0 2,8 2,9 Gjennomsnittsverdi: 1,00 dersom alle hadde svart mye dårligere, 5,00 dersom alle hadde svart mye bedre (3,00 er midtpunktet)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 11. Tror du følgende tjenesteområder vil bli bedre eller dårligere i en større kommune? Du vurderer langs en skala fra 1 – 5, der 1 betyr «Mye dårligere», 2 «Noe dårligere», 3 «Som i dag», 4 «Noe bedre» og 5 betyr «Mye bedre». (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Hvaler Tror du følgende tjenesteområder vil bli bedre eller dårligere i en større kommune? 33 3,2 3,1 2,9 3,1 2,9 Gjennomsnittsverdi (1 mye dårligere – 5 mye bedre) 2,8 2,9 2,6 2,7 2,8 Tall i prosent, n=400 Sortert på «Mye bedre» (verdi 5-1) Midtpunktet er verdi 3 «som i dag» Gjennomsnittsverdi: 1,00 dersom alle hadde svart mye dårligere, 5,00 dersom alle hadde svart mye bedre (3,00 er midtpunktet)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 11. Tror du følgende tjenesteområder vil bli bedre eller dårligere i en større kommune? Du vurderer langs en skala fra 1 – 5, der 1 betyr «Mye dårligere», 2 «Noe dårligere», 3 «Som i dag», 4 «Noe bedre» og 5 betyr «Mye bedre». (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Råde Tror du følgende tjenesteområder vil bli bedre eller dårligere i en større kommune? 34 3,2 3,0 2,9 3,0 2,9 Gjennomsnittsverdi (1 mye dårligere – 5 mye bedre) 3,1 2,8 3,0 2,7 2,9 Tall i prosent, n=400 Sortert på «Mye bedre» (verdi 5-1) Midtpunktet er verdi 3 «som i dag» Gjennomsnittsverdi: 1,00 dersom alle hadde svart mye dårligere, 5,00 dersom alle hadde svart mye bedre (3,00 er midtpunktet)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Tror du følgende tjenesteområder vil bli bedre eller dårligere i en større kommune? 35 Bedre (verdi 4+5) Dårligere (verdi 1+2) 11. Tror du følgende tjenesteområder vil bli bedre eller dårligere i en større kommune? Du vurderer langs en skala fra 1 – 5, der 1 betyr «Mye dårligere», 2 «Noe dårligere», 3 «Som i dag», 4 «Noe bedre» og 5 betyr «Mye bedre». (+ «Vet ikke»; IKKE LES)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Tror du følgende tjenesteområder vil bli bedre eller dårligere i en større kommune? 36 Områder FredrikstadHvalerRåde Vei, vann, renovasjon3,2 Kultur, idrett og fritid3,23,1 Barnehage3,12,9 Skole og skolefritidsordning3,12,93,0 Helsetjenester3,02,93,0 Pleie og omsorg i institusjon3,02,82,9 Barnevern3,03,13,2 Byggesak3,03,12,9 Servicetorg2,92,83,0 Pleie og omsorg i hjemmet2,82,62,7 NAV2,82,72,8 Gjennomsnitt av 11 tjenesteområder3,012,922, Tror du følgende tjenesteområder vil bli bedre eller dårligere i en større kommune? Du vurderer langs en skala fra 1 – 5, der 1 betyr «Mye dårligere», 2 «Noe dårligere», 3 «Som i dag», 4 «Noe bedre» og 5 betyr «Mye bedre». (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Gjennomsnittverdier: 1=mye dårligere, 5=mye bedre

Hvis det blir kommunesammenslåing, hvor uviktig eller viktig er avstanden til de følgende tjenestene for deg?

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 12. Hvis det blir kommunesammenslåing, hvor uviktig eller viktig er avstanden til de følgende tjenestene for deg? Vil du si avstanden er svært uviktig (1), ganske uviktig (2), verken viktig eller uviktig (3), ganske viktig (4) eller svært viktig (5)? (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Fredrikstad Hvor uviktig eller viktig er avstanden til de følgende tjenestene for deg? 38 Tall i prosent, n=1000 Sortert på «Svært viktig» (verdi 5-1) Midtpunktet er verdi 3 «verken eller» 4,3 3,9 3,6 3,8 3,1 2,8 2,9 Gjennomsnittsverdi: 1,00 dersom alle hadde svart svært uviktig, 5,00 dersom alle hadde svart svært viktig (3,00 er midtpunktet) Gjennomsnittsverdi (1 svært uviktig – 5 svært viktig)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 12. Hvis det blir kommunesammenslåing, hvor uviktig eller viktig er avstanden til de følgende tjenestene for deg? Vil du si avstanden er svært uviktig (1), ganske uviktig (2), verken viktig eller uviktig (3), ganske viktig (4) eller svært viktig (5)? (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Hvaler Hvor uviktig eller viktig er avstanden til de følgende tjenestene for deg? 39 4,1 3,9 3,6 3,8 3,4 3,6 2,9 2,8 Tall i prosent, n=400 Sortert på «Svært viktig» (verdi 5-1) Midtpunktet er verdi 3 «verken eller» Gjennomsnittsverdi: 1,00 dersom alle hadde svart svært uviktig, 5,00 dersom alle hadde svart svært viktig (3,00 er midtpunktet) Gjennomsnittsverdi (1 svært uviktig – 5 svært viktig)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 12. Hvis det blir kommunesammenslåing, hvor uviktig eller viktig er avstanden til de følgende tjenestene for deg? Vil du si avstanden er svært uviktig (1), ganske uviktig (2), verken viktig eller uviktig (3), ganske viktig (4) eller svært viktig (5)? (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Råde Hvor uviktig eller viktig er avstanden til de følgende tjenestene for deg? 40 Gjennomsnittsverdi (1 svært uviktig – 5 svært viktig) 3,7 4,0 3,6 3,7 3,6 3,0 3,1 3,2 2,9 Tall i prosent, n=400 Sortert på «Svært viktig» (verdi 5-1) Midtpunktet er verdi 3 «verken eller» Gjennomsnittsverdi: 1,00 dersom alle hadde svart svært uviktig, 5,00 dersom alle hadde svart svært viktig (3,00 er midtpunktet)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Hvis det blir kommunesammenslåing, hvor uviktig eller viktig er avstanden til de følgende tjenestene for deg? 41 Viktig (verdi 4+5) Uviktig (verdi 1+2) 12. Hvis det blir kommunesammenslåing, hvor uviktig eller viktig er avstanden til de følgende tjenestene for deg? Vil du si avstanden er svært uviktig (1), ganske uviktig (2), verken viktig eller uviktig (3), ganske viktig (4) eller svært viktig (5)? (+ «Vet ikke»; IKKE LES)

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 12. Hvis det blir kommunesammenslåing, hvor uviktig eller viktig er avstanden til de følgende tjenestene for deg? Vil du si avstanden er svært uviktig (1), ganske uviktig (2), verken viktig eller uviktig (3), ganske viktig (4) eller svært viktig (5)? (+ «Vet ikke»; IKKE LES) Hvis det blir kommunesammenslåing, hvor uviktig eller viktig er avstanden til de følgende tjenestene for deg? 42 Avstand til tjenester FredrikstadHvalerRåde Helsetjenester4,34,14,0 Pleie og omsorg i hjemmet3,9 3,7 Pleie og omsorg i institusjon3,8 3,6 NAV2,8 2,9 Barnevern3,12,93,0 Barnehage3,63,43,6 Skole og skolefritidsordning3,93,63,7 Byggesak2,9 3,1 Kultur, idrett og fritid3,83,63,7 Rådhuset/servicetorg2,8 3,2 Gjennomsnitt av 10 tjenester3,493,383,45 Gjennomsnittverdier: 1=svært uviktig, 5=svært viktig

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 13. Hvor ofte er du utenfor bostedskommunen din? Hvor ofte er du utenfor bostedskommunen din? 43 Innbyggerne på Hvaler er utenfor bosteds- kommunen sin oftere enn innbyggerne i Fredrikstad. Mens 38 % av innbyggerne på Hvaler er utenfor kommunen daglig, er andelen 24 % for innbyggerne i Fredrikstad (forskjellen er statistisk signifikant). Og mens 28 % av innbyggerne i Fredrikstad er utenfor kommunen sin kun månedlig eller sjeldnere enn månedlig, er andelen 8 % for innbyggerne på Hvaler (forskjellen er statistisk signifikant).

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Mener du det er riktig å slå sammen kommuner i Nedre Glomma? Oppsummert: Holdning til kommunesammenslåing i Nedre Glomma 44 Hvilken kommune, eller hvilke kommuner, i Nedre Glomma, mener du at [kommune] bør slå seg sammen med? JA n=407 JA n=142 JA n=122 JA NEI JA NEI JA Vet ikke NEI Vet ikke Moss: 10 % Rygge: 8 % Våler: 3 %

Innsikt som bringer deg videre opinion.no Opinion AS Maridalsveien 13E 0178 OSLO T: E: Takk for oppmerksomheten! Lykke til i det videre arbeidet! Henrik Høidahl