Faculty of mathematics and natural sciences SIU partnerships Erfaringer og anbefalinger Bernd Etzelmüller Seksjon for Geografi og hydrologi Institutt for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan det er å studere og bo I Brussel!
Advertisements

Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Selskapet stiftet i 1984 Hovedkontor i Tromsø 51 heltidsansatte, 16 nasjonaliteter, 6 Dr grads studenter NIVA hovedaksjonær Datterselskap i Russland Omsetning.
BI Norwegian Business School Kvoteplasser i Øst SIU seminar 9 mars 2012.
ERFARINGER FRA BEHOVSDREVNE INSTITUSJONELLE PARTNERSKAP Mari Sundli Tveit.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Student Exchange Programme
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Internasjonal dimensjon i programmene Bjarne Skov Seniorrådgiver, internasjonalisering Programrådsmøte
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
Utviklingsstudier - utveksling Studenter på utviklingsstudier kan ta delstudier i utlandet i 4. og/eller 5 semester Søknadsfrist (for 4. semester): 15.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
V/Barbara Anna Zielonka (lærer ved Nannestad VGS og tidligere deltaker på Pestalozzi-kurs, Comenius etterutdanning og Fulbright Summer Institues)
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Solveig Kristensen, Studiedekan
1 Ole Arve Misund Foto: Nils Petter Dale Nasjonalt dekanmøte, medisinske fag Velkommen!
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
1 Delstudier i utlandet Fellesveiledning Singapore
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
Bachelorstudiet i Kinesisk med Kina-studier Kick-off våren 2016: Hva kan jeg gjøre med en grad i kinesisk?
1 Utvekslingsavtale mellom SVT-fakultetet, NTNU og University of California, Berkeley Institutt for sosiologi og statsvitenskap Department of Sociology.
Internasjonalisering og arbeidslivet – selvutvikling eller karriereutvikling? Kim Orlin Kantardjiev Leder Norsk studentorganisasjon.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG. Fokus på studentutveksling/mobilitet – orientering til utdanningsutvalget Ingeborg Olaug Kamsvåg.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Utveksling ved HF Therese Gjessing Internasjonal koordinator.
Utdanningskonferanse Medisin 1.Juni Alta 2016 Innlegg og diskusjon- studiedekanmøte Tromsø 30.oktober 2015 Anita Iversen, 2015.
Studier innen entreprenørskap, innovasjon, og anvendelse av teknologi
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Internasjonale masterprogram - Fellesgrader -
Student Exchange to Japan
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Digital elektrisk energi
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
En vei videre. Universitet i Stavangers erfaringer med ordningen som åpner for at fagskolestudenter fortsetter inn i et bachelorprogram Kjell Kåre Fjelde.
Solveig Aas, seniorrådgiver Avd. for fagstøtte, Universitetet i Oslo
Årsplan for HF om internasjonaliseringsåret 2012
Internasjonalisering ved Handelshøgskolen
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Brukerundersøkelse, vår 2017
Bachelor i Internasjonal Markedsføring Morten H
National Academies Northstar Summer Institute
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Forslag til innspill til stortingsmelding om mobilitet 1/3
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Forslag til innspill til stortingsmelding om mobilitet 1/3
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Universitetet i Bergen, Institutt for Biovitenskap
Norway. A unique student experience
SØKNAD OM OPPTAK Utdanningskrav (PhD kandidaten er formelt kvalifisert) Ansettelsesforhold og finansiering (PhD kandidaten ansatt og finansiert i 3 år.
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
Utskrift av presentasjonen:

Faculty of mathematics and natural sciences SIU partnerships Erfaringer og anbefalinger Bernd Etzelmüller Seksjon for Geografi og hydrologi Institutt for geofag, UiO Meeting Oslo-Gardermoen

Bernd Etzelmüller & Antoni Lewkowicz University of Oslo, Norway University of Ottawa, Canada Exchange arrangements between Norwegian and Canadian research and education institutions focusing on the terrestrial cryosphere “Arctic Climate change” CryoEX - Ottawa-Oslo-Svalbard terrestrial cryosphere exchange ( , funding: c. 1.5 Mio NKR)

Partnership activities Exchange of MSc, PhD- students and Faculty members Summer field courses Master student exchange for course attendance M.Sc/Ph.D workshop

Exchange ( ) From Oslo  3 From uOttawa  15 From Carleton U.  5 In addition course visits, c. 20 incl. UNIS courses Field course with 20 participants Faculty (to Ottawa U. and UiO/UNIS)

Kronebreeen, Svalbard Photo: Monica Sund Glaciology exchange (GlacioEx) Norwegian/Canadian/US Partnership program Jon Ove Hagen & Luke Copland University of Oslo, Norway University of Ottawa, Canada ( , 1.5+ Mio)

The partnership 2 from Norway, 3 Canada, 1 US University of Ottawa Department of Geography (Luke Copland, CA/US co- ordinator) University of Oslo Department of Geosciences (Jon Ove Hagen, Project leader) Simon Fraser University, Vancouver, Department of Earth Sciences, (Gwenn Flowers) University Studies on Svalbard (UNIS) Department of Geology (Doug Benn) University of Alaska, Fairbanks, Geophysical Institute (Regine Hock) University of Alberta, Earth and Atmospheric Sciences, (Martin Sharp)

Bernd Etzelmüller, Mamoru Ishikawa & Ralf Greve University of Oslo, Norway University of Hokkaido, Sapporo, Japan Exchange arrangements between Norwegian and Japanese research and education institutions focusing on the terrestrial cryosphere (glaciers and permafrost) “CryoEAST – Cooperation University of Oslo and Hokkaido University”

Funding ,- NOK over 2 years Course in permafrost modelling in Hokkaido/Sapporo ( , 5 from Norway) Course in cryospheric modelling in Oslo (January 2016) Faculty exchange (2 from Norway to Japan, 1 month 3/2015; 2 from Japan to Norway, 1 month 1/2016)

Utfordringer Japan Språk Kultur - Hierarki Respekt «oppover» Manglende selvstendighet – man gjør ikke noe uten å spørre oppover først Studenter sier ikke ifra når de ikke har skjønt noe, redd for å kritisere lærer Arbeidsdeling – må ikke være ekspert på alt

Erfaringer og anbefalinger SIU prosjekt kan være veldig fine og fleksible tiltak. De fremmer internasjonal samarbeid og utdanning, og de fyller et behov hverken institusjoner eller NFR kan fylle på samme måte. Ikke forskningsprosjekt – ingen forskingsfinansiering - ingen overhead – ingen lønninger - en del institusjoner liker ikke SIU-midler pga. dette. Kjenne partnere godt, supplement til forskningsprosjekt. Viktig å forankre søknaden i slike prosjekt, f.eks. med å tilby PhD studenter utenlandsopphold eller finansiere sabbatical. Å ta inn mer «ukjente» institusjoner er risiko.

Velg «verktøy» med omhu. «… Dette inkluderer utvikling av felles grader, programmer og kurs, samt mobilitet av studenter og ansatte» Felles kurs er fine, bruk eksisterende emner og bygg de inn i samarbeidet, eller «eksporter» de dersom det har interesse. For de fleste land gjelder at du får BSc og PhD studenter til å reise lengre perioder (semester), men ikke MSc studenter (med mindre det kan knyttes til «thesis»). Vær forsiktig å love «felles grader» selv om SIU/UD liker det. Som i Norge så er ikke grader nødvendigvis forankret i en institusjon man samarbeider med, men med nivået opp eller det er en egen enhet utenom det samarbeidene universitet – byråkratiet styrer dette. Vi har ikke klart det i alle fall. Erfaringer og anbefalinger cont….

Kortere opphold (< 4 uker) gir større interesse (særlig master) enn lange, selv om UD/SIU vil ha lengre opphold (3 måneder +) Hvordan får norske studenter til et sted der det ikke er strand eller fjell eller en kul storby.... Utfordring …. (i alle fall bachelor - Hvor mange norske studenter er i San Diego, er i Ottawa eller Toronto) Erfaringer og anbefalinger cont….

Det er også viktig å snakke alvorlig med deres studieadministrasjoner og programstyrer. Det er viktig at dere godkjenner kurs studentene måtte ta i utlandet, ellers er alt meningsløst. Selv om kanskje pensum er ikke eksakt det samme som hjemme dersom studentene vil ha erstattet obligatoriske emner. Det er mye «tull» jeg har opplevet på vegne av studentene, og det kommer ikke nødvendigvis bare fra administrasjonen.

Takk for oppmerksomheten ….