Delårsresultat 1. Kvartal 2003 Onsdag 15.mai 2003 Hotel Continental
Vår misjon Skape opplevelse og fellesskap blant mennesker
Vår visjon Vi skal skape –De mest fornøyde kundene –De mest lønnsomme forhandlerne i sportsbransjen
Vår strategi Gresvig skal tenke og opptre som en integrert detaljistkjede. Effektiv arbeidsfordeling mellom kjedesentral og forhandler skal gi best mulig lønnsomhet og effektivitet for kjeden som helhet. Våre kjedekonsepter skal være førstevalget for utvalgte forbrukergrupper gjennom et attraktivt varetilbud og en sterk markedsposisjon Felles fokus på forbruker
Hovedtrekk og resultater –Konsernet –Virksomhetsområdene Gresvig AS - Kjedesentral Gresvig Detalj – Egeneide butikker Status Super G Utvikling i medlemsmassen Balanse –Konsernet Fremtidsutsikter Hva skal jeg snakke om
Resultatutvikling konsern Fortsatt resultatfremgang Resultat før skatt øker med +19% i kvartalet
Utvikling i driftsresultat Totalt 17% ned ifht. 1.kv + 7,2 % i Kjedesentralen i Tilbakegang i egeneide butikker (6,8 mill.kr. lavere)
Omsetningsutvikling Totale driftsinntekter i hele mill.kr.
Hovedtrekk i kvartalet Omsetningsvekst på 20 mill Resultat før skatt opp fra 10,9 til 13 mill Driftsresultat ned fra 20,8 til 17,2 mill Bakgrunn –Omkostningsvekst er investeringer for å øke distribusjon Verving nye butikker Etablering nye butikker Stormarked –Mars var meget svak omsetnings- og resultatmessig for Gresvigs egeneide butikker Usikkerhet i markedet ga effekt i hele varehandelen Resultateffekt 5 mill sammenlignet med 2002
Svak markedsutvikling i 1. kvartal totalt Tidlig start på vinteren ga forskyvning –Salget av vintervarer stoppet opp tidligere enn vanlig i første kvartal HSH statistikk detaljhandel, gruppen som inkl. sport –Januar +6,5% –Februar: +10,1% –Mars: -7,8% –1.kvartal totalt: +2,3% Markedsforhold
Hovedtall konsern
Aksjenøkkeltall
Kjedesentralen - Gresvig AS
Hovedtall Gresvig AS
Hovedtrekk Gresvig AS Omsetning : –Økning skyldes i sin helhet økt kjøpslojalitet - G-sport lojaliteten opp 2 prosentpoeng (86%) - Intersport lojaliteten opp 11 prosentpoeng (73%) (Færre enheter enn Q trekker omsetningen ned) Kostnader : –Reklame+ 4 mill (økt markedsinnsats) –Personal + 1 mill (sentral org. stormarked) –Logistikk + 1 mill (økt antall varelinjer)
Marginutvikling Gresvig AS Marginutvikling for vareomsetning fra kjedesentral til forhandler DG1 (dekningsgrad 1) er marginen i grunnkalkylen før rabatt og bonus til forhandler DG 2: Realisert margin etter avgitte rabatter og årsbonuser
Detaljvirksomheten - Gresvig Detalj
Hovedtall Gresvig Detalj
Hovedtrekk Gresvig Detalj Omsetning : Stabil –Høyt salg av vinterprodukter Q4 ga forskyvning i salg av vintervarer Q1 –Ombyggingsprosjekter gir kortvarig omsetningsreduksjon Super G Alna, Asker sentrum, CC vest, –Generell nedgang på de store kjøpesentrene i Osloområdet Flere butikker (+ 5 stk) –PAC + Gjøvik Lavere salg pr. butikk –Sammenlignbare butikker ned 5% Bruttomargin ned 4,1 prosentpoeng –Økt bruk av pris som virkemiddel Kostnader –Flere butikker gir økte kostnader –Stabilt kostnadsnivå per butikk
Konsernets lønnsomhet av egeneide butikker
Gresvig Detalj Utvikling i realisert bruttofortjeneste
Positive signaler i april –Sterk åpning av Super G på Alna - 70 % omsetningsøkning i april mot fjorår. Sterk start på sykkelsesongen –69% økning i antall solgte sykler hittil ! April er 10% foran fjorår på sammenlignbare butikker –Hittil i år: -0,3% på sml.but. Høyt aktivitetsnivå i butikk og høyt trykk på markedsføring i mai/juni Nyåpning av G-Sport Oslo City i Juni (ny butikk) Reåpning av G-Sport CC Vest i Juni (nytt lokale) Reåpning av G-Sport Bærum i Juni (oppgradering) Fremtid Gresvig Detalj
Balanse
Hovedtall konsernbalanse
Utvikling varebeholdning
Hovedtall konsernbalanse
Utvikling egenkapitalandel
Fremover
Sterk åpning av pilotbutikken på Alna –Nyåpning av egeneid butikk på Alnabru 5. April –(Tidligere G-Sport Alna) –70 % omsetningsøkning i april måned Videre planer: –Stavanger –Kristiansand –Trondheim –Bergen Super G – status og fremtid
Oppkjøp, etablering, nye medlemmer Oppkjøp i desember 2002 og 1.kvartal 2003 –Deleierskap i 34 eksisterende kjedebutikker Nyetableringer –Ni nye butikker ( 8 medlemseide og 1 egeneid) –Areal fra 300 til 900 kvm per butikk –Forventet snittomsetning 7-10 mill. årlig Verving fra andre kjeder –To butikker er vervet i løpet av 1.kvartal –Ingen avgang til andre kjeder i kvartalet
Langsiktighet i detaljleddet Eierskap gir langsiktig detaljomsetning – gjennom Gresvigs hel- og heleide butikker Hel- og deleide butikker står for en detaljomsetning på ca. 900 millioner kroner årlig Estimert omsetning i kjedene totalt er 2,7 mrd.
Vekststrategien står fast –Vekst i omsetning og lønnsomhet Stormarked Etablering av nye butikker Vervekampanje –Fortsatt fokus på rolledeling og økt presisjon Økt presisjon og kvalitet betyr mer tid til salg i butikk 2003 vil preges av –Fortsatt økt konkurranse i sentrale markedsområder –Lavere marginer i detaljvirksomheten –Intensiv markedsføring og prispress –Lavere finanskostnader Fremtidsutsikter