Refleksjoner rundt ledelse i ukjent terreng – om omstilling & endring Anita Krohn Traaseth Sunndalkonferansen 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Advertisements

The EuroPEER SME Project
Organization and board
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Workshop 5: Mobilt Ole Kristian Måge Marit Dalseg.
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Maritime services in our region -
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. HP Confidential. For.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Presentasjon til NFR’s konferanse: CSR in the Petroleum Industry
Telenor Climate Change Programme
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
6. desember Trender fra konferansen ”PMI Research Conference 2006” Erling S. Andersen Handelhøyskolen BI
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Bionæringene: Nasjonale muligheter og utfordringer
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
RTIM Raufoss Technology & Industrial Management Manufuture Sundvolden 5november 2008 Odd Myklebust SINTEF/RTIM.
Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Interreg Nord LTU. Nordprogrammet delområde Nord og delområde Sápmi Areal: Nord ca km 2, Sápmi: ca km² (inkl. Kolahalvøya.
VRI-Virkemidler for regional forskning og innovasjon.
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
>>> Back to index India – Mulighetenes Marked India NTNU Ole Johan Sandvær Regiondirektør Innovasjon Norge Sør og Sørøst Asia, FAE, Sør-Afrika.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
Presentasjon 3. kvartal 31. oktober 2001 Konsernsjef Fredd Causevic.
Gratulerer til oss alle!.  Stiftet år 2000  Første PMIPub 2007  Sammenslåing, Regioner og Nettverk 2012  Ny website 2014 (nesten)
Regional innovasjonsstrategi for Nordland Una Sjørbotten 11.Juni 2014 Foto: Peter Hamlin.
Forum for Miljøteknologi Forum for Miljøteknologi (FFM) består av en rekke av de største bedriftene innen prosessindustri, energiproduksjon, maritim næring.
Betydningen av kunnskap og verdier ved innovasjon: eksempler fra hvalsafari Hin Hoarau-Heemstra– Førsteamanuensis Nord Universitet
Radio listening in Norway
IPv6 in the Norwegian public sector
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
The Norwegian Hydrografic Pilot
Nytt kraftsentrum for forskning på Sør-Vestlandet
CAMPAIGNING From vision to action.
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Your Link to the Global VMware Community.
Program – Nye aktører og forretningsmodeller i petroleum og el
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Forskningspolitiske konferanse 2016
Design driven Innovation Programme (DIP)
Nordsjøprogrammet Status for norske deltakere mars 2017
Lokal faggruppe LSL - Buskerud
SRPP Guidance in Norway
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Trends in the norwegian energy sector:
Informasjonsmøte om utveksling for ESST-studenter
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Fra 0 til 100 Km/t på 2,4 sekunder
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Statsbygg/Scandiaconsult AS
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
A review of exploration activity and results on the NCS
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
BEGYNNELSEN. BEGYNNELSEN Marian de Forest Marian de Forest was an extraordinary woman who contributed greatly to the Buffalo community. A Buffalo native,
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Refleksjoner rundt ledelse i ukjent terreng – om omstilling & endring Anita Krohn Traaseth Sunndalkonferansen 2015

Norge: ‘særstilling til omstilling’

Eksempel: omstilling i IT bransjen 60-tallet: Stormaskiner & lukkede rom, for spesialister 80- tallet: PC er skrivebordet og ut til ansatte 90-tallet: Laptops & internett, hjem & jobb, e-business I dag: Skya, mobil, sosiale medier

Reelt Maktskifte Konkurransekraften har endret seg fra effektiv produksjon til effektiv innovasjon De yngste setter innovasjonsagendaen, mindre skille mellom jobb & privat Nøkkelord: Personlig, Samtale, Verdi (ref Staude/Sosial kommunikasjon)

Nye forretningsmodeller - Modern Warfare, ,7 millioner spill solgt på 24t Over 2MRD i omsetning

Ukjent terreng HP Norge HP TRANSFORMASJONVEKST! DET UVENTEDE FÆRRE RESSURSER KAMPEN OM TALENTENESYNLIGHET

“re-designe” HP Norge garasjen

© Copyright 2012 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Om å sette spor: ?v=BRQagckWOdE ?v=BRQagckWOdE

Norsk næringsliv omstiller seg – det samme gjør Innovasjon Norge

Fire endringsdrivere

IN’s omstillingsprosess OrganisasjonStrategi Budsjett 2015Nedbemanning IN’s omstillingsprosess består av fire parallelle prosesser og er et resultat av selskapets egen analyse av siste 10 år og tusenvis av kundetilbakemeldinger: 1.Organisasjonsdesign- og implementering 2.Strategirevisjoner 3.Budsjett Nedbemanning Dette er en omstillingsprosses, ikke en klassisk nedbemanningsprosess alene Det vil ta rundt 3-5 år før vi ser de store effektene av ønskede endringer (kultur, samarbeid) Klare prioriteringer og leveranser vil blir presentert hvert år 21.mai 2015 presenteres resultatet av 9 måneders omstillingsarbeid

Kunden og oppdragene først! Organisasjonsstruktur Org så å si ikke endret på 10 år Fra internfokus og siloer, til økt oppgave- og tydeligere kundefokus Øke fokus på å få frem kompetanse HR, digitaliseringkunnskap styrkes Øke samarb kontorer hjemme og ute Sentralisering av enkelte arbeidsprosesser, ikke av fysiske kontorer og kundenærhet Økt beslutningsevne og lederkapasitet sentralt Større lokalt mandat og fullmakter

Strategi: Felles målbilde IN eiermålene: forenkle – internasjonalisere – innovasjonspolitikk - kundedialog Document effects 10yrs New organizational design and management Understand trends and external stakeholders (IN 2.0) Clarify customer needs and social mission (Time thieves analysis) Build trust through increased transparency Digitalization start-up (CRM) Fuel employee engagement (monthly AllEmployee meetings, updates on Intranet, involvement in projects like Drømmeløft, Brand strategy, use of Yammer etc) 10 years assessment Define future core competences Implement new organizational design and in-placement Build an HR strategy and define leadership behaviors (LT + LT2) Mobilize and deliver Drømmeløftet analysis Deliver InnovationSpeech with 2015 promises Define Sustainability for IN Define IN Internationalization role, profile & messages Build trust through transparency by sharing IN change processes, internal and external Revitalize brand platform New visual identity. New key messages Define core strategic projects for IN 2015 Define ‘nation branding’ strategy Digitalization step 1, Start-Ups ‘Digital first’ Self service portal Fix the Basics Tune new organization, lean projects, competence investments Sum up results for revised strategy 2015 Revise strategy for with Drømmeløftet as basis Define core strategic projects for 2016 Implement new HR strategy Communicate new vision, strategy and achievements Digitalization step 2: Continue digital first for new customer groups and improve backoffice efficiency Unleash the global market presence of innovation Norway to customers in a digital form Profound changes underway Norways leading think-tank for innovation Mission critical partner for owners and politicians:  Drømmeløfts consequences coming into actions  Receive more funding  Establish new customerprograms Developed and introduced a nation branding concept for Norway Digitalization step 3: Digital first is the standard for customers Digital-driven business development Empower customers with the proper council, from my knowledge to our knowledge «Thought Leader»

Kunderettede leveranser - 7 kundeløfter Selvbetjening til grundere Grunderportal/MinSide 2.Mer kapital til grundere Etablerertilskudd +110 MNOK til grundere 3.Kortere behandlingstid til grundere Etablerertilskudd fase 1 – fra 60-4 dager behandlingstid 4.Mer kapital til bygging og testing av grønne, teknologiske pilotanlegg Miljøteknologiordning mill – Bærekraft 5.Mer såkornkapital To nye sårkornfond (2016) 6.Levere på økte rammer (20MNOK) i utvprog for landbruk Mobilisere nye kundegrupper og flere prosjekter 7.Mer eksportrådgivning og EU-finansiering for grundere og veksbedrifter Skalere tilbudet til grundere med globale ambisjoner Få mer ut av EU-programmene – Finansiering og internasjonale partnerskap Økt etterspørsel etter eksportrådgivning fra uteapparatet

Fra 60 til 4 dager Average days March April 2015

Fokus 2015: sentralisere 4 arbeidsprosesser Låneadministrasjon (vedlikehold) Molde Saksbehandling på etablererstipend fase 1 (ETIL1) / Gründerportal Førde Dokumentasjonssenter (post/arkiv) Oslo Bad Banking (spesialengasjement) Oslo

Arbeidsverktøy: kortsiktige milepælsplaner Customer promises: Phase 1: Timethief analysis 15.january Organisation: Phase 1 inplacement 15.january Visionwork: Deliver first workingdraft, #Drømmeløftet to the Board 22.january  Organisation: Phase 2 inplacement and start of strategyprocess Feb/April LeadershipTeam: all vacant new roles hired, will be announced Jan 30th February 15th Budget: Budget 2015 and recommended downsizing to the Board 26.february  Customer promises: Phase 2: Clear priorities on value creations for customers March/April Organisation: inplacement level 2 of management Feb/March  Downsizing: Implement downsizing process with workforce council (separate plan) Before June 1st Strategy/Brand revision: strategy board meeting April 23rd April/May Strategy/Brand/organisation/innovationspeech presentations – internal and external May 21 st /June2nd  IN Internal Kick Off August 27th

#Drømmeløftet

Universitetet i Agder Fylkesbondelagene i Aust- og Vest-Agder Forskningsrådet SINTEF Astero AS ÅKP AS Koppernæs AS Legesea GE Vingmed Ultrasound Møller Bil Eco1 Energigården Norske Varmeleveranser AS Oplandske Bioenergi AS Norsk Bioenergiforening Bioland Eidsiva Bioenergi Opplandske Bioenergi AS Biodrift AS Norgenta - North German Life Science Agency HWF Hamburg Business Development Corporation NBCC Unger Fabrikker AS Eltek Fylkeskommunene Videregående skoler Energy Growth Partners Havkraft Statkraft Energi Norge Larviksbanken Den Norske Klub i Hamburg Commerzbank DNB Rainpower Bellona StormGeo Nobio Stormgeo Nofima Fylkesmannskontorer Eliptic Labs Etleap Montaag design StartUplab Alliance capital DirtyBit bSafe/Bipper Marsec XL Nurx LO NHO Skaperkraft Innovation Forum Norway Escalon Timely/Sporty Forgerock Meltwater Eliptic Labs Umoe Havgul Clean Energy Bergen Næringsråd Eidfjord Fjell & Fjord Hotel Thon Hotel Kautokeino Jazzköke Food in Action Nordic Choice Hotels Høgskolen i Ålesund Samisk Høyskole NTNU Fotballklubben Odd Grenland Prosjekt Sápmi Næringshage Comlight AS Sunnmørsposten 3IN Drammens Tidende NCE Maritime CleanTec Vannklyngen Smart Water Cluster GCE Blue Maritim GCE Node NCE Subsea Arena Heidner Hurum Success Communication CTO Projekt2508 GmbH Egge Gård MT - Marine Technologies Rørosmat Slakterens kjøkken Eiker gårdsysteri Nortura SA Matmerk Bryggeri- og drikkevareforeningen Wikborg Rein Dynatec Group AS Oshaug Metall A Norwegian Fashion Institute Moods of Norway Norwegian Rooms MESH Eyde-nettverket WW NMBU Universitetet i Oslo Mat og Drikke Næringsforum Nøtterøy Kommuner Norsk Industri Tekna Ferd KREM Ambassaden i London Stavanger Symfoniorkester Aker Solutions Det Norske Oljeselskap DNV GL Statoil Nordic Aquafarms Wilhelmsen Ships Services NordNorsk Reiseliv AS Hurtigruten Helsedirektoratet DIFI Norsk design- og arkitektursenter Samerådet Sametinget Sjømatrådet Stortingsrepresentanter Varner-Gruppen Telenor Agua Imara /SN Power BI

Resultater fase MNOK

Milestoneplan 2H Restructuring part 1: Focus on completing the downsizing process, June-July Restructuring part 2: Settle, develop and plan how the divisions/offices will co-work operatively in the new matrix, back-office functions, June-December All Employee meeting June 22nd: present new milestoneplan and individual milestoneplans from LT members August: LT gathering August (topic: deliver 7 customer promises, develop leadership principles LT2, digitalization plan 2019, Innovationpolitics targets) 1/1 conversations with development plan for all employees within August 26th Internal IN 2025 marking, August 27th Budget 2016 : October, first Statebudget input 2016, giving us directions, final in December Strategy : November: deliver content in New strategy period IN (strategysession with Board) – dream commitment report as basis December : Approve in Board: Premises, Budget, Ambitions IN 2016 (and new strategy for )

Næringer står i kø! Egenskaper i primærleddet påvirker produkt i sluttleddet

ALDRI FØR HAR ENTREPRENØRSKAPSLYSTEN VÆRT STØRRE I NORGE! ANDELEN SOM MENER ENTREPRENØRSKAP GIR HØY STATUS HAR STEGET FRA 59-83% I

Å ikke være historieløs