20.09.2016 Bruken av «Innbyggerundersøkelser» og folkeavstemninger i forbindelse med kommunesammenslåing Ottar Hellevik Professor emeritus i statsvitenskap.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Advertisements

Barn og unges rett til deltakelse
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Det kommunale og det statlige barnevern
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
8 Det politiske systemet i Norge
Planlegging og samfunnsutvikling
Den ideelle kommunesammenslåing
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Krumspring - demokrati Saksbehandling (historikk) Vurderingsdel Juridiske forhold 1.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Idrettsrådets ansvar og rolle
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Politisk påvirkning.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
Innbyggerundersøkelse Undersøkelse gjennomført for Enebakk kommune Opinion AS April-mai 2015.
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet Etter dette kapittelet skal du kunne: Hva er en kommune? Hvorfor er Norge delt inn i kommuner?
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Innbyggerundersøkelse Undersøkelse gjennomført for kommunene Fredrikstad, Hvaler og Råde Presentasjon i Fredrikstad rådhus 11. desember 2015 Henrik Høidahl.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Stord kommune Opinion AS Mars 2016.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
NY KOMMUNESTRUKTUR AURSKOG-HØLAND KOMMUNE JUNI 2015.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Kommunereformen og Averøy kommune -Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? -Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? -Hvem skal.
Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Grue - Kommunesammenslåing.
Kommunereformen Prosess så langt – og hva skal skje fram mot sommeren?
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Gode alene – enda bedre sammen?
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Bruken av «Innbyggerundersøkelser» og folkeavstemninger i forbindelse med kommunesammenslåing Ottar Hellevik Professor emeritus i statsvitenskap Universitetet i Oslo

Min bakgrunn Arbeidet med forskningsmetode, skrevet lærebøker og forskningsartikler. Spesielt fokus på intervjuundersøkelser. Bl.a. skrevet bøkene - Forskningsmetode i sosiologi og statsvitenskap (1971 I,..., 2002 VII). - Gallupdemokratiet. Bruk og misbruk av meiningsmålingar (1972) - Mål og mening. Om feiltolking av meningsmålinger (2011). Forsket på folkeavstemninger og valg, rekruttering til lokalpolitikk. - Kampen om EF (1977, med Nils Petter Gleditsch). - Norske kommunestyrer – plass for kvinner? (1985, med Torild Skard). Har praktisk erfaring med gjennomføring av intervjuundersøkelser gjennom bistilling som forskningsleder hos IPSOS (MMI) siden Bistod konsulentfirmaet som gjennomførte innbyggerundersøkelse for Lardal kommune i februar 2015.

Direkte versus indirekte demokrati Lite innslag av direkte demokrati på nasjonalt nivå i Norge (6). Langt hyppigere bruk lokalt (mange tusen folkeavstemninger om målform, alkohol, sammenslåing oa.). Folkeavstemninger kan bidra til oppslutning/legitimitet for viktige avgjørelser med sterkt engasjement og store motsetninger (EF-/EU-tilknytning). Lettere for de som taper å akseptere avgjørelsen hvis de selv har vært med på å ta den (kommunesammenslåing). Direkte demokrati skaper samsvar mellom opinion og vedtak i viktige saker, som valg mellom partier hvert fjerde år ikke vil gi (konf. EU-saken). Indirekte demokrati sikrer at avgjørelser blir tatt av representanter som har kunnskaper og tid til å sette seg grundig inn i sakene. Vedtak kan ses i sammenheng og i et lengre tidsperspektiv, med mulighet for bytte av støtte (”hestehandel”). Dette øker sjansen for å vinne fram i de sakene som betyr mest for en selv.

Folkeavstemninger: Bindende versus rådgivende Norske folkeavstemninger er rådgivende, ikke bindende. Vi har ikke obligatoriske folkeavstemninger, som en har i Danmark i forbindelse med grunnlovsendringer. Vi har heller ikke folkeinitiativ, som en har i Sveits der et visst antall velgere kan kreve at en sak gjøres til gjenstand for folkeavstemning. Alminnelig eller kvalifisert flertall Krav om kvalifisert flertall på Stortinget ved grunnlovsendring. Debatt om dette også kunne kreves ved folkeavstemningen om medlemskap i EU. Pro-argument: Stabilitet i spilleregler og mindretallsvern. Aktuelt i forbindelse med kommunesammenslåing?

Folkeavstemninger versus meningsmålinger Folkeavstemninger: + Kommunesammenslåing er et spørsmål av grunnleggende betydning. + Gir større legitimitet til vedtaket ved at alle har kunnet delta. + Kan skape engasjement, få flere til å sette seg inn i saken og ta stilling. Meningsmålinger/innbyggerundersøkelser: + Utvalgsundersøkelser gir representative resultater. + Enklere å delta, kan få med flere (men også her er det bortfall) + Gir mer informasjon. Hvem mener hva, grunner. + Mindre kostnadskrevende + Kan teste betydningen av alternative voteringstemaer for utfallet. - MEN: Større fare for påvirkning som gir misvisende resultater

Faren for at resultatene av meningsmålinger påvirkes Intervjuforskning har vist at det er mange måter resultater kan bli påvirket på. Utformingen av spørsmål spesielt viktig (ledende spørsmål). Eksempel: Ja eller nei til kommunesammenslutning eller til å fortsette som egen kommune. Ja-alternativet foretrekkes av usikre i et ”overraskende” telefonintervju. Mindre ”ja-siing” i valglokalet. Også andre spørsmål i skjemaet kan ha betydning (konteksteffekter). Disse problemene er større i omfattende meningsmålinger, spesielt når de andre spørsmålene plasseres foran spørsmålet om standpunkt til kommunesammenslåing. Spesielt problematisk når dette er spørsmål som kan oppfattes som argumenter for sammenslåing.

Må kommunene gjennomføre folkeavstemning? Det fremgår av inndelingslova § 10 at kommunestyrene bør innhente innbyggernes synspunkter på forslag til grenseendringer. Dette kan gjøres ved folkeavstemning, innbyggerundersøkelser, folkemøter eller lignende. Det er opp til kommunene selv å avgjøre hvordan innbyggerne skal informeres og hvordan innbyggerne skal bli hørt etter at kommunen har gjennomført første delen av kommunereformprosessen. For de kommunene som ønsker å få et bredere og bedre beslutningsgrunnlag enn hva som er mulig å få i en folkeavstemning, vil departementet utarbeide et opplegg for innbyggerundersøkelse. Hvorvidt kommunene vil benytte seg av dette tilbudet, er som sagt opp til kommunestyrene å avgjøre. svar/id762533/#Krav_til_vedtak

Må kommunene respektere resultatet av den lokale folkeavstemningen? Kommuneloven er basert på det representative systemet, jf. kommuneloven § 6 der det heter: «Kommunestyret og fylkestinget er de øverste kommunale og fylkeskommunale organer. De treffer vedtak på vegne av kommunen eller fylkeskommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak.» Fordi kommuneloven baserer seg på prinsippet om at innbyggerne blir representert ved kommunestyret og andre folkevalgte organ, kan ikke kommunestyret fraskrive seg sin lovpålagde plikt til å treffe vedtak på vegne av kommunen. Dette medfører at kommunestyret ikke kan vedta at en sak skal bli bindende avgjort i en folkeavstemning uten særskilt hjemmel i lov. svar/id762533/#Krav_til_vedtak

Meningsmåling i Lardal kommune, Vestfold 1)Bor du i Hem, Svarstad, eller Styrvoll? 2)På grunnlag av det du vet i dag, ønsker du eller ønsker du ikke at Lardal kommune blir slått sammen med en annen kommune? Ja, ønsker en kommunesammenslutning / Nei, ønsker ikke en kommunesammenslutning / Er usikker. 3) Dersom kommunesammenslutning blir aktuelt, bør Lardal kommune etter din oppfatning slå seg sammen med Larvik, eller ønsker du at Lardal slår seg sammen med en annen kommune? Hvis annen kommune: spør om hvilken, og noter. 4) Grunner som taler for / mot sammenslåing (åpent spørsmål) 5) Interesse for ulike former for informasjon. 6) Kjønn, alder og utdanning

Utfallet av meningsmålingen i Lardal Utvalgsstørrelse: 400 Nei-overvekt: 56% – 39% = 17 pp Signifikant forskjell: +/- 8,5 pp Tar vi hensyn til liten populasjon (2000): Signifikant forskjell: +/- 7,9 pp Overvekten av nei er klart signifikant med 5% signifikansnivå (og også med 1% signifikansnivå: 12,4 og 11,1pp). Vi kan dermed med stor sikkerhet konkludere at det forelå et neiflertall blant velgerne i Lardal kommune. (Beregnet med programmet ZIGNE signifikans)

Resultat i Lardal 2 Er dette interessant informasjon i en demokratisk avgjørelsesprosess? Tenker en at noen meninger bør tillegges større vekt enn andre ut fra ”kompetansehensyn”? Konf. innlegg i EF-debatten i 1972: De høyt utdannede er for medlemskap.

Innbyggerundersøkelse 5K, Indre Østfold NN kommune er i gang med å utrede en mulig kommunesammenslåing i Indre Østfold. Ulike alternative modeller vurderes. Nå ønsker kommunen å spørre deg som innbyggere om hva du tror vil være mulig å oppnå med kommunesammenslåing, og i hvilken retning kommunen bør gå i. Bokommune, alder og kjønn (obligatorisk) Er du kjent med at din kommune er i gang med å utrede en mulig sammenslåing? JA eller NEI Kommunene kan ha flere mål for en kommunesammenslåing. Hva tror du det vil være mulig å oppnå ved at kommunene slår seg sammen? Vi ber deg om å svare JA eller NEI på følgende punkter (Det er også anledning til å svare VET IKKE): –Større fagmiljøer i kommunen –Økt kvalitet på de kommunale tjenestene –God tilgjengelighet til de kommunale tjenestene –En mer kostnadseffektiv kommunal drift –Et godt lokaldemokrati –Sikre livskraftige lokalsamfunn –Bedre nærings- og samfunnsutvikling

Innbyggerundersøkelse 5K, Indre Østfold (2) Hvordan tror du kommunen vil løse sine oppgaver etter en kommunesammenslåing, sammenliknet med i dag? Vi ber deg om å svare på en skala fra 1 – 5, der 1 betyr «Mye dårligere», 2 «Noe dårligere», 3 «Som i dag», 4 «Noe bedre» og 5 betyr «Mye bedre», eller evt. VET IKKE. –Barnehagetilbud / Skole og skolefritidsordning / Helsetjenester / Pleie og omsorgstjenester –Barnevern / NAV / Bibliotek og servicekontorfunksjoner / Byggesaksbehandling –Teknikk, beredskaps og landbrukstjenester / Tilbud innen kultur, idrett og fritid –Næringsutvikling / Økonomistyring / Gi innbyggerne mulighet til å påvirke utviklingen i kommunen Kunne du tenke deg at NN fortsetter som egen kommune, eller at NN inngår i en kommunesammenslutning? Dersom det skulle gå mot en fremtidig kommunesammenslåing, i hvilken retning kunne du tenke deg at NN gikk? Kommunestyret har pekt på mulige alternativer for sammenslåing. Jeg vil nå lese opp alternativene, og jeg ber deg om å velge ett av dem.

Kommunen har mange oppgaver, som å drive barnehage, skole, eldreomsorg, brannvesen og kulturarbeid, sørge for vei, vann og avløp, behandle byggesaker og utvikle samfunn. Kommunen kan ha flere mål for en kommune- sammenslåing. Hva tror du det vil være mulig å oppnå ved at kommuner slår seg sammen? Vi ber deg om å svare JA eller NEI på følgende punkter (det er også anledning til å svare «vet ikke» – leses ikke). Hva det vil være mulig å oppnå ved ommunesammenslåing Opinion for Trøgstad kommune 14 Tall i prosent, n=500 Punktene er randomisert i undersøkelsen Sortert på «ja-nei» Signifikant forskjell ja vs. nei x x Ikke signifikant forskjell x x x - -

Oppgaveløsning etter en kommunesammenslåing 15 Tall i prosent, n=500 Oppgaver og områder er randomisert i undersøkelsen Sortert på «Mye bedre» (verdi 5-1) Midtpunktet er verdi 3 «som i dag» 3,1 3,0 2,9 3,1 Gjennomsnittsverdi (1 mye dårligere – 5 mye bedre) 2,8 2,6 2,4 3. Jeg kommer nå til å lese opp en del kommunale oppgaver og utviklingsområder. Hvordan tror du kommunen vil løse sine oppgaver etter en kommunesammenslåing, sammenliknet med i dag? Jeg ber deg om å svare på en skala fra 1 – 5, der 1 betyr «Mye dårligere», 2 «Noe dårligere», 3 «Som i dag», 4 «Noe bedre» og 5 betyr «Mye bedre», eller evt. «vet ikke (leses ikke).

Vil du fortrinnsvis at Trøgstad fortsetter som egen kommune, eller at Trøgstad inngår i en kommunesammenslutning? 50 % ønsker at Trøgstad fortsetter som egen kommune 16 n=500 Det er signifikant flere som svarer at de ønsker at Trøgstad fortsetter som egen kommune enn som vil at Trøgstad inngår i en kommunesammenslutning (50 % vs. 42 %, mens 7 % ikke vet) Jo eldre, desto høyere andel som svarer at de ønsker sammenslåing 62 % av de mellom år ønsker at Trøgstad fortsetter som egen kommune

Innbyggerundersøkelse Rygge, Råde og Våler utført av Opinion 1-2) Kjønn og alder. 3) Intro: Flertallet på Stortinget har vedtatt en kommunereform og har bedt alle kommuner om å utrede muligheten for sammenslåing med en eller flere nabokommuner. Samtidig har flertallet på Stortinget også sagt at det skal være reell frivillighet for kommunene og at innbyggernes og kommunenes syn skal respekteres dersom de ikke ønsker sammenslåing. Spørsmål: Ønsker du at...skal slå seg sammen med andre kommuner eller ønsker du at...skal bestå som egen kommune? 4) Hvis det blir aktuelt å slå sammen...med en eller flere nabokommuner - Er du da for eller mot at spørsmålet om sammenslåing legges ut til en folkeavstemning i kommunen?

Samsvar mellom meningsmåling og folkeavstemning i 10 kommuner (Bjarne Jensen: Folkeavstemning eller spørreundersøkelse ved kommunesammenslutning) * Folkeavstemning: Skal Hjelmeland kommune arbeide videre med å vurdere ny kommunestruktur i Ryfylke?

Hva kan føre til uoverenstemmelsen mellom folkeavstemning og meningsmåling? - MM utvalgsundersøkelse. Tilfeldige utvalgsfeil? - Bortfallet. Hjemmesittere i FA kan være med i MM. Kan disse har høyere ja-andel? Andre skjevheter i bortfallet i MM? - Tidspunktet. Voksende motstand utover høsten? - Spørreskjema for MM. Ledende elementer: voteringstema? Andre spørsmål (kontekst)? - Situasjonen. Valghandling annerledes enn på sparket svar i MM? - Juks. Feilrapportering av MM? Min (foreløpige) konklusjon: Systematisk forskjell FA – MM er trolig mest et resultat av utformingen av spørreskjemaet.

Demokratiperspektiver Et tankevekkende eksempel: I Lardal kommune viste meningsmålingen i februar 2015 et klart flertall mot sammenslutning. Kommunestyret vedtok at det ikke skulle holdes folkeavstemning. Det nye kommunestyret skulle avgjøre spørsmålet. Flertallet etter valget i 2015 ønsket sammenslutning, som ble vedtatt av kommunestyret Dette betyr ikke at sammenslutning nå ønskes av et flertall blant velgerne, siden partivalget påvirkes av flere andre saker. Konf. ”gapet” velger-representant under hele EEC/EF/EU-saken. Lardal er et eksempel på at det indirekte demokratiet trumfer det direkte. Ville et vedtak om sammenslutning vært vanskeligere å fatte dersom det hadde vært en folkeavstemning som hadde vist nei-flertall? Er en slik tankegang noe av det som ligger bak departementets anbefaling av innbygger-undersøkelser?