29.11.05/11.9.06 rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Tema, kilder, kildekritikk, lenker…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
- Og søking på internett
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Rett på sak.
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Bli kjent med læringssenteret Kjør videosnutt, lagd av MK-bedriften Praxino! Kjør videosnutt Les serviceerklæringen! Av Eva Nordbye.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Litteratursøking i databaser Kurs for videreutdanning AIO 1. år 3.Februar 2009.
Litteraturlister og oppgaveskriving
B IBLIOTEKSOPPLÆRING 1 B ASIS. M ÅL FOR BIBLIOTEKET Skolebiblioteket på Hauketo skole skal være et læringssenter og et hjelpemiddel i skolens pedagogiske.
KLINISK SYKEPLEIE SEPTEMBER 2008 HANNE ELISE HAUG Kurs i informasjonskompetanse.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
- Bak enhver tekst er det arbeid
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Skriv ett eller flere søkeord:
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Bibliotekkunnskap og informasjonskompetanse
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Finn Musikken Søk i databaser Frida Røsand
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
Innkjøpsordningene og e-bøker Bibliotekmøte i Stavanger,
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Litteratursøk for Spesialpedagogikk Master Hilde K. Bjerkholt Fagreferent i pedagogikk, spesialpedagogikk Treffetid høst 2007 fredager kl et Tlf.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Blogging med Google Blogger

UBiT - veven
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
”Morderne” Fra novelle til film.
Hvordan finne litteratur til bacheloroppgaven?
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Hvordan føre kilder?.
Fordypningsemne sett fra bibliotekarens ståsted Vanlige henvendelser Den skumle problemstillingen Fremgangsmåte/Mulige løsninger Referering/ kilder/litteraturliste.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
SÆREMNE SPRÅK MASSEMEDIA LITTERATUR
Logo/kommunenavnMeny Søk i våre sider Søk etter bøker, filmer, musikk m.m. Mine lån Forny dine lån Bestille materiale Se hva du har lånt Logg inn Åpningstider.
Internett som læringsarena - flopp eller snarvei til ressurser? http.//trondelag.kulturnett.no Vårmøte for bibliotekansatte i videregående skole i Sør-
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
ORIA - alt i ett søk!. Hva er ORIA? Det er en søketjeneste som gjør det enklere å finne fram i alt biblioteket har tilgjengelig, både trykt og online.
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Informasjonsferdigheter 1 Biblioteksentralen November 2001 Jan-Arve Overland prosjektleder i LiNK
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
Informasjon til fordypningsoppgaven
Digital startpakke kurs 3
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildebruk.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Litteratursøk for Spesialpedagogikk Master
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
SÆREMNET I NORSK Felles ramme for elever ved Jessheim videregående skole August 2011/januar 2012 Skriftlig del: Skriveoppgaver i begge målformer Muntlig.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
- Og søking på internett
Utskrift av presentasjonen:

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Tema, kilder, kildekritikk, lenker…

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 2 Kunnskapsløftet Fordypningsemne i norsk Læreplanen for vg3, hovedområde Språk og kultur: Du skal: «gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller norskfaglig emne»

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 3 Læreplanen - kompetansemål Her finner du følgende: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne «Gjennomføre en selvvalgt og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov» Kompetansemålene gir deg Tips til tema og problemstilling Innsikt i hva som kreves av oppgaven

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 4 Type særemne Litteratur Forfatterstudium - du må ta for deg flere bøker/tegneserier av samme forfatter og bøker/artikler om forfatteren Sjangerstudium - du må ta for deg flere bøker/tegneserier i sjangeren (f.eks. kriminallitteratur, romantisk litteratur, fantasy) og bøker/artikler om sjangeren Epokestudium - du må ta for deg flere forfattere fra samme litteraturhistoriske periode og bøker/artikler om perioden og forfatterne du har valgt Emnestudium - du må ta for deg et tema og flere (ev. en) forfattere og bøker/tegneserier/artikler om temaet

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 5 Språk Dialekter Stedsnavn/personnavn Språkhistoriske emner Språksosiologi Media Skjønnlitteratur og film - sammenligning Filmanalyse - sammenligning Analyse av reklame Språk/innhold/stilistikk i radio, fjernsyn, blogger, m.m.

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 6 Arbeidet med oppgaven Bruk god tid på å velge et tema du selv er interessert i Snevre inn problemstillingen og få den godkjent hos læreren Start informasjonsinnhenting Notér ned kildene dine underveis

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 7 Tips i starten Stavanger bibliotek har nyttige tips: Stavanger Velg etter interesse og stofftilgang Deichmanske bibliotek Deichmanske Biblioteksentralens søketjenester (krever pålogging, passord finner du på bibliotekets it’s learningside) Biblioteksentralens

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 8 Flere tips om problemstilling/emne Lærerblogg obs: scroll deg opp til øverst på bloggen. Lærerblogg Oppegård bibliotek (Bra!)

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 9 Biblioteket Skjønnlitteratur (også lydbøker) Faglitteratur Tidsskrifter, aviser Litteraturlister på tema Klipparkiv – forfattere, tema Bibliotekkatalogen Internett / søk i baser Lenketips Kildekritikk Kildehenvisninger Hjelp fra personalet

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 10 Praktiske tips på Bodin Søk i bibliotekets katalog Be om forlenga lånetid til særemne Forny sjøl i meg og mittmeg og mitt Sjekk Bodø bibliotekBodø bibliotek Vi kan låne inn bøker fra andre bibliotek

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 11 Bøker / Trykte kilder Skjønnlitteratur Romaner, noveller, lyrikk… Låne / kjøpe sjøl? Oppslagsverk, leksika Faglitteratur om skjønnlitteratur, språk m.m. Litteraturhistorier, biografier, verkanalyser, tidsskrifts- / avisartikler, forfatteromtaler, anmeldelser m.m. Tema / sjanger eks film, kriminallitteratur Bakgrunnsstoff for litterær periode, historisk sammenheng m.m

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 12 Internett Bibliotekkataloger, søkemotorer, leksikon, emneportaler, fulltekstdatabaser, arkiv, blogger… Faglige sider - off.info, skoler Organisasjoner, firma m.m. Private sider - hjemmesider for forfattere, elevarbeid m.m. Stoff om det meste, men kvalitetssikra? Se liste med lenketips

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 13 Kildevurdering Troverdighet – objektivitet – nøyaktighet - egnethet Trykt materiale Forfatteren kjent? Forlag? Når utgitt? Antall utgaver Innholdsfortegnelse? Register? Språkbruk? Litteraturliste? Kilder? Internett Hvem står bak? Eier? Autoritet? Troverdig? Hensikt / motiv? Layout Oppdatering Lenkesamling Sjekk URL’n

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 14 URL Protokoll – domene – sti - katalog/filnavn = Norge (land).org = organisasjoner og foreninger.edu= utdanningsinstitusjoner.com= kommersielle nettsteder ~ (tilde/bølge) = privat # viser til et bestemt sted på siden

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 15 Kildehenvisninger Oppgi alltid kilden Bøker: Forfatter, tittel, forlag, år (side) Tidsskrift: Forfatter, artikkeltittel, tidsskriftnavn, nummer, år Avis: Forfatter, artikkeltittel, avisnavn, dato, år Internett: Forfatter, tittel på siden, nettadr/URL, dato når dok. ble laga, dato for når dok. ble hentet Muntlige kilder : Navn, instans/firma,funksjon (bestemor..), sted, type (prat, tlf) dato

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 16 Lenker - generelt Bodin vgs biblioteket fra skolens hjemmeside. Bibliotekkatalogen vår med mulighet for søk i basen, Meg og mitt, SMS-meldinger, prosjektsurf, biblioteket anbefaler og lenker Bibliotekkatalogen vår Norart Nasjonalbiblioteket. Artikkelstoff i norske tidsskrifter Bodø bibliotek Bibsys Søk i bibliotekbaser i fagbibliotek, høgskoler og universitet Store norske leksikon

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 17 Lenker – litterært særemne Dagbladet Forfatteromtaler og bokanmeldelser Aftenposten forfatteromtaler og bokanmeldelser

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 18 Lenker – språklig særemne Dokumentasjonsprosjektet – fulltekst. Stedsnavn m.m. Runebergprosjektet. Digitalisering av klassikere Språkrådet Stedsnavn m.m. Egen skoleside Nynorskkurs på nett m.m. Slang.no Statistisk sentralbyrå - navnestatistikk

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 19 Lenker – massemedia, film Bergen folkebibliotek Fra bok til film – oversikt over filmatiserte bøker tml Filmens hus og Norsk filminstitutt Statens filmtilsyn / Medietilsynet The Internet Movie Database Medienorge. Universitetet i Bergen Informasjon om ulike massemedier, medievaner m.m. Universitetet i Bergen

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 20 Lenker - tegneserier Stavanger bibliotek BIBLIOTEK/TEGNESERIER/Tegneseriebloggen Morten Harper Privat side, tegneserie-entusiast, forfatter, foredragsholder og jurist

/ rmh/okt 09 lia Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 21 Lenker – kildebruk, vurdering VIKO: NTNU Veien til informasjonskompetanse. Kildekritikk, informasjonssøk, kilder, oppgaveskriving Søk&skriv Mye nyttig om oppgaveskriving.