Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
Barnas økonomi 2011 Slik lærer vi barna om økonomi og sparing Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea.
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Innowalk Brukerundersøkelse 2009.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Befolkningsundersøkelse om ulike boligspørsmål Undersøkelsen er gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat juni 2014.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Befolkningsundersøkelse om helseskadelige stoffer i hverdagsprodukter.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til helseforsikring
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Norsk Finansbarometer 2016
Utvalg og metode Målgruppe
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Grue - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Utarbeidet for: Natur og Ungdom
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015

forbrukerrådet.no Informasjon om undersøkelsen Bakgrunn og formål Formålet med undersøkelsen er å kartlegge barn og unges kjennskap, bruk og holdninger til proteinshaker og proteinpulver. Resultatene som presenteres i denne rapporten, er del av en større undersøkelse som også omfatter produktene energidrikker med koffein, sportsdrikker, protein- og energibarer, helsekostprodukter, slankemiddel og vitamintilskudd. Dette er alle produkter som kan brukes for å bli sunnere, yte mer eller få strammere kropp. Utvalg Undersøkelsen er gjennomført av Norstat, som har intervjuet 1000 barn og unge i alderen 10–18 år. Resultatene er ikke veiet. Metode / tidsperiode feltarbeid Undersøkelsen ble sendt ut til medlemmer i Norstats respondentpanel, som består av cirka nordmenn som har tilgang til internett. Medlemmene i panelet er primært rekruttert via landsrepresentative telefonundersøkelser. Utvalget blir trukket tilfeldig og proporsjonalt i forhold til den enkelte landsdels befolkningstall og kvoteres på kjønn og fylke. For barn i alderen 10–14 år gikk kontakten via foreldre med barn i denne aldersgruppen. Vi ba foreldrene om at barna fikk sitte alene og fylle ut spørreskjemaet. 15–18-åringene fikk tilsendt undersøkelsen direkte. Det ble vist bilder av produktene slik at det skulle bli lettere å svare, spesielt med tanke på de yngste respondentene. Datainnsamlingen ble gjennomført som web-intervju i uke 44– Antall intervju Foto/ illustrasjoner: Colourbox.com

forbrukerrådet.no Resultater Foto: Colourbox.com

forbrukerrådet.no Oppsummering proteinshaker/proteinpulver (1/2) Bruk: Totalt sett er det kun 9 prosent av 10–18-åringene som bruker proteinshaker/proteinpulver. Produktene er mer brukt av gutter (13 prosent) enn av jenter (5 prosent.) I aldersgruppen 16–18 år er det hele 25 prosent av guttene, og 9 prosent av jentene som bruker dette. I aldersgruppen år er det gutter i alderen år som i størst grad bruker proteinshaker/proteinpulver (7 prosent), mens det for øvrig i denne aldersgruppen er kun 2-3 prosent som oppgir at de bruker proteinshaker/proteinpulver. Hyppighet: Totalt sett svarer 6 av 10 brukere at de drikker proteinshaker/ proteinpulver ukentlig eller oftere. Nær 2 av 10 i alderen 16–18 år drikker dette daglig, og blant disse inntar 4 prosent slik drikke flere ganger om dagen. 15 prosent av guttene i alderen 16–18 år drikker proteinshaker/ proteinpulver daglig, og blant disse inntar 2 prosent slik drikke flere ganger om dagen. Årsaker: Nær 2 av 3 drikker proteinshaker/proteinpulver for å bygge muskler, og 4 av 10 bruker det i forbindelse med trening og konkurranser. Å drikke proteinshaker/ proteinpulver for å bygge muskler er mest utbredt hos 16–18-åringene, hvor 76 prosent oppgir dette som årsak. Det fremgår også at de som trener ofte i langt større grad enn andre, oppgir at de drikker proteinshaker/proteinpulver fordi de ønsker å bygge muskler. Kjennskap: Totalt 16 prosent av barna og ungdommene mellom 10 og 18 år vet ikke hva proteinshaker/ proteinpulver er. I aldersgruppen 10–12 år er det 35 prosent som ikke kjenner til denne typen produkter. Produkter: Whey Tech/hveteprotein er det mest populære produktet, som bortimot halvparten av brukerne oppgir at de drikker. 3 av 10 svarer at de drikker proteinshake, mens 1 av 4 bruker vektøkningspulver og/eller kreatinpulver. Kjøp: Nær 2 av 5 svarer at de kjøper proteinshaker/proteinpulver på internett eller i sportsbutikk. Guttene (46 prosent) handler i langt større grad i sportsbutikker sammenlignet med jentene (19 prosent.). 41 prosent av jentene, men kun 18 prosent av guttene, kjøper som oftest produktene på helsekost.

forbrukerrådet.no Oppsummering proteinshaker/proteinpulver (2/2) Blant 16–18-åringene, som er den eneste aldersgruppen hvor vi har historikk for hele perioden mellom 10 og 18 år, ser vi at ingen var yngre enn 13 år da de drakk proteinshaker/proteinpulver første gang. 4 prosent var mellom 13 og 15 år, mens 8 prosent var eldre enn 16 år. Vi presenterte deretter respondentene for fem ulike påstander som de skulle si seg enig eller uenig i. Fire av påstandene ble presentert for de som bruker eller kjenner til proteinshaker/proteinpulver, mens én av påstandene (hvorvidt man har blitt nektet å kjøpe disse produktene i butikken) var det kun brukere av proteinshaker/proteinpulver som skulle ta stilling til.  36 prosent av barn og unge vi har intervjuet, sier de får lov å drikke proteinshaker/proteinpulver av foreldrene sine. Det er imidlertid stor forskjell mellom aldersgrupper. Mens kun 9 prosent av 10–12-åringene sier de får lov av foreldrene, svarer 21 prosent av 13–15-åringene og 55 prosent av 16–18-åringene det samme.  Totalt 21 prosent mener å vite hva proteinshaker/proteinpulver inneholder, men den antatte kunnskapen er økende med alder. Andelen som svarer at de har denne kunnskapen, er mye høyere (28 prosent) blant 16–18-åringene enn blant de aller yngste (10 prosent). Gutter svarer i større grad (26 prosent) enn jenter (15 prosent) at de kjenner innholdet i disse produktene.  Når det gjelder oppfatning av om hvorvidt det er trygt å drikke proteinshaker/proteinpulver, er det de yngste som er mest skeptiske. Kun 11 prosent av 10–12-åringene mener dette produktet er trygt, mens 43 prosent av ungdommene mellom 16 og 18 år er av samme oppfatning.  Vi spurte også de som bruker proteinshaker/proteinpulver om de har blitt nektet å kjøpe dette av de som jobber i butikken. Totalt 13 prosent hevder at butikkansatte har nektet dem å kjøpe slike produkter, og det er en forskjell mellom gutter og jenter. Mens kun 7 prosent av jentene har blitt nektet å kjøpe proteinshaker/proteinpulver, har 15 prosent av guttene opplevd det samme.  1 av 5 sier seg enig i at proteinshaker/proteinpulver er sunt, og 16–18-åringene er mer positive enn de som er yngre. Vi ser også at gutter (24 prosent) i noe større grad enn jenter (18 prosent) har en oppfatning om at proteinshaker/proteinpulver er sunt.

forbrukerrådet.no Totalt sett er det kun 9 prosent av 10–18-åringene som bruker proteinshaker/proteinpulver. Produktene er mer brukt av gutter (13 prosent) enn av jenter (5 prosent.) I aldersgruppen 16–18 år er det hele 25 prosent av guttene, og 9 prosent av jentene som bruker dette. Base: 1000 intervju. Bruker du noen av de følgende produktene? Proteinshaker/ proteinpulver

forbrukerrådet.no Base: 94 intervju. Filter: Bruker proteinshaker/proteinpulver. Totalt sett svarer 6 av 10 brukere at de drikker proteinshaker/ proteinpulver ukentlig eller oftere. Hvor ofte drikker du proteinshaker/proteinpulver? Gutter og jenter år Drikker proteinshaker/proteinpulver ukentlig eller oftere.

forbrukerrådet.no Base: 53 intervju. Filter: Gutter i alderen år som bruker proteinshaker/proteinpulver. 15 prosent av guttene i alderen 16–18 år drikker proteinshaker/ proteinpulver daglig, og blant disse inntar 2 prosent slik drikke flere ganger om dagen. Hvor ofte drikker du proteinshaker/proteinpulver? Gutter år Drikker proteinshaker/proteinpulver ukentlig eller oftere.

forbrukerrådet.no Base: 94 intervju. Filter: Bruker proteinshaker/proteinpulver. Nær 2 av 3 drikker proteinshaker/ proteinpulver for å bygge muskler, og 4 av 10 bruker det i forbindelse med trening og konkurranser. Hvorfor drikker du proteinshaker/proteinpulver?

forbrukerrådet.no Whey Tech/ hveteprotein er det mest populære produktet når det gjelder proteinshaker og proteinpulver. Hvilke proteinshaker/proteinpulver drikker du? Base: 94 intervju. Filter: Bruker proteinshaker/proteinpulver.

forbrukerrådet.no Base: 94 intervju. Filter: Bruker proteinshaker/proteinpulver. Nær 2 av 5 svarer at de kjøper proteinshaker/ proteinpulver på internett eller i sportsbutikk. Hvor kjøper du som oftest proteinshaker/proteinpulver? Guttene (46 prosent) handler i langt større grad i sportsbutikker sammenlignet med jentene (19 prosent.) 41 prosent av jentene, men kun 18 prosent av guttene kjøper som oftest produktene på helsekost.

forbrukerrådet.no Blant åringene, som er den eneste aldersgruppen hvor vi har historikk for hele perioden mellom 10 og 18 år, ser vi at ingen var yngre enn 13 år da de drakk proteinshaker/proteinpulver første gang. 4 prosent var mellom 13 og 15 år, mens 8 prosent var eldre enn 16 år. Hvor gammel var du første gangen du drakk proteinshaker/proteinpulver? Base: 1000 intervju. 97 % bruker ikke 84 % bruker ikke 95 % bruker ikke

forbrukerrådet.no Andeler 10–18-åringer som er enig i ulike påstander knyttet til proteinshaker/proteinpulver. Base: 94 / 838 intervju. Filter: Bruker / kjenner til proteinshaker/proteinpulver.

forbrukerrådet.no Base: 838 intervju. Filter: Bruker eller kjenner til proteinshaker/proteinpulver. «Jeg får lov å drikke proteinshaker/proteinpulver av foreldrene mine.»

forbrukerrådet.no Base: 838 intervju. Filter: Bruker eller kjenner til proteinshaker/proteinpulver. «Jeg vet hva proteinshaker/proteinpulver inneholder.»

forbrukerrådet.no Base: 838 intervju. Filter: Bruker eller kjenner til proteinshaker/proteinpulver. «Det er trygt å drikke proteinshaker/proteinpulver.»

forbrukerrådet.no Base: 94 intervju. Filter: Bruker proteinshaker/proteinpulver. NB! Svært få intervju i gruppen år. «Jeg har blitt nektet å kjøpe proteinshaker/proteinpulver av de som jobber i butikken.»

forbrukerrådet.no Base: 838 intervju. Filter: Bruker eller kjenner til proteinshaker/proteinpulver. «Proteinshaker/proteinpulver er sunt.»